Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

 

Francouzský Michelin v sedmdesátých letech postavil vozidlo na testování svých pneumatik. Jeho základem byl legendární Citroën DS.

Pneumatika se nejlépe zkouší v běžném provozu, čehož si byli u Michelinu moc dobře vědomi. Vysokou rychlost navíc lze otestovat pouze na polygonu. A taková zábava může skončit i prasknutím obutí, což má neblahé následky nejen na vozidlo samotné, ale hlavně na osobu uvnitř. Proto v roce 1972 francouzský gigant stvořil... zkrátka monstrum. Vývoj trval celé dva roky. Za základ zvolil Citroën DS v praktičtější verzi, tedy kombi.

S jedenácti koly

Tuhle naprosto šílenou kreaci pojmenoval „Poids Lourd Rapide“, prostě a jednoduše rychlý náklaďák. Zkratka PLR se používá běžně. Náklad ovšem nevozil, ale zrovna tolik vážil. Celých 9150 kg! Michelin byl v té době ještě majoritním akcionářem Citroënu, takže se volba zdála logická. Francouzi vozu vyvedenému v oranžové barvě se žlutou kapotou a černou střechou přezdívali „le mille-pates“. Tak se v tomto půvabném melodickém jazyce říká stonožce. Sto kol ovšem neměl. Stačilo jich deset na pěti nápravách, dvou vpředu a tří vzadu. Zadní osy mimochodem darovaly Peugeot 504. Na začátku byl speciál bílý, k přelakování došlo až později.

Tedy... měl jich vlastně jedenáct, to poslední liché bylo umístěno před zadními nápravami za kabinou centrálně na otočném rameni. Právě sem bylo možné nasadit i větší gumu s ráfkem určenou pro náklaďáky a autobusy. Ovládala ji hydraulika, která mohla nastavit potřebné polohy, při testech se většinou jezdilo s odejmutým bočním panelem. Standardní kola darovala dodávka typu H. Pro lepší obratnost se obě přední nápravy natáčely. Každému dojde, že čtyřválce 1,91-2,35 l, které se do „bohyně“ dodávaly, stačit na rozpohybování takového stroje nemohly. Místo nich se v zádi usídlily dva vyladěné vidlicové osmiválce Chevrolet „small-block“ 5,74 l z Corvette. Jeden poháněl trojici náprav, druhý právě ono středně namontované kolo se zkušební pneumatikou, pracovaly tedy nezávisle na sobě. Dohromady měly 400 koní, správně 294 kW.

Michelin vyvíjí pružné disky. Skoncují s nepohodlím a prorážením gum

Spojení vozu s dvojitým šípem a amerických pohonných jednotek je velmi zvláštní, nicméně země galského kohouta vhodné agregáty nabídnout nedokázala. Zadní boční okna byla odstraněna, místo nich se usídlily chladicí mřížky a větrací otvory, dvojici motorů (některé prameny uvádějí dokonce „big-blocky“ 7,44 l s celkovým výkonem 313 kW, tedy 425 k, jinde se lze dočíst až o 700 koních) se permanentní přísun čerstvého vzduchu náramně hodil, i když je samozřejmě chladila kapalina. Sílu přenášela samočinná převodovka s klasickým měničem momentu přes hydraulickou spojku.

Přes sedm metrů

7,32 m dlouhé, extrémních 2,45 m široké a 1,56 m vysoké vozidlo dokázalo jet rychlostí i 180 km/h, což je takřka neuvěřitelné. Běžně se mohlo pohybovat stosedmdesátkou. S přestavbou, natažením a rozšířením pomohla ta nejpovolanější firma: karosárna Pierra Tissiera. Hydropneumatické odpružení si samozřejmě zachovalo, na něm nebylo třeba nic měnit.,to zvládlo udržovat i konstantní světlost 215 mm Aby nějakou dobu na dráze vydrželo, dostalo dvě devadesátilitrové palivové nádrže, spotřeba byla jistě extrémní, ale o tu tady jaksi vůbec nešlo... Pokud hrozilo proražení testovaného obutí, během tří sekund po stisknutí tlačítka se motor pohánějící centrální kolo samočinně vypnul, to se tedy následně zastavilo a zvedlo.

Pneumatiky se testovaly výhradně na polygonu v Ladoux severně od Clermont-Ferrandu. Zde má také francouzský výrobce obutí tovární muzeum L’Aventure Michelin. Právě tam dlouhatánský citroën sloužící jako pojízdná laboratoř dnes odpočívá, sem tam se objeví i na nějaké marketingové akci. Existuje také coby model v 1:43, pro vydavatelství Altaya ho vyrobila společnost Ixo. Sběratelé DS jej jistě doma mají...

Foto: Michelin, buch-t/Wikipedia, Klaus Nahr, Andrew Bone

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Hnutí SPD dostalo pokutu kvůli přestupkům souvisejících s volebními kampaněmi Hnutí SPD dostalo pokutu kvůli přestupkům souvisejících s volebními kampaněmi

Hnutí SPD Tomia Okamury dostalo od Úřadu pro dohled nad…

Obchodní válka pokračuje evropskou odvetou Obchodní válka pokračuje evropskou odvetou

Evropská unie v pátek začne uplatňovat cla ve výši 25…

Soud zvýšil tresty v metanolové kauze Soud zvýšil tresty v metanolové kauze

Olomoucký vrchní soud zvýšil tresty šesti ze sedmi…

Trump poslal světové burzy dolů Trump poslal světové burzy dolů

Hrozba amerického prezidenta Donalda Trumpa, že uvalí…

 
Zdroj: CarThrottle, One360.eu, PopM

Štítky Citroën Design Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít

Po internetu už před časem kolovalo několik špionážních…

 



Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně... Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně...

Francouzský Michelin natočil v roce 1984 propagační film,…

Nejbizarnější volanty historie: Čím vším jde řídit auto? Nejbizarnější volanty historie: Čím vším jde řídit auto?

Automobilové volanty nemusejí mít zdaleka jen kulatý…

 



 
Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 4Drive DSG – Skrytá identita

TEST: Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 4Drive DSG – Skrytá identita

Dnes 12:52

Cupra se již tradičně označují vrcholné sportovní verze modelů španělského Seatu. Nedávno však Cupra povýšila a stala se samostatnou značkou. Jak jezdí nejvýkonnější sériový Seat všech dob?




Blesk.cz

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak porazit průjem, úpal a štípance

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak…

Úpal, bodnutí hmyzem a průjem – tři nejčastější zdravotní problémy, které nás v teplých měsících mohou pěkně…

ČTYŘČATA: V Česku se narodila po 15 letech. Šťastná maminka Helena z Prahy: „Chtěla jsem velkou rodinu!“ A má ji!

ČTYŘČATA: V Česku se narodila po 15 letech. Šťastná…

Čtyřnásobnou radost zažili Helena a Josef z Prahy, kterým se narodila minulé pondělí čtyřčata. Na svět přišla o…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Pastrňák ukáže, jak hraje fotbal. Moc si to užijeme, zve hvězda na exhibici

Pastrňák ukáže, jak hraje fotbal. Moc si to užijeme,…

Blíží se doba, kdy začne neúprosně mučit tělo v posilovně. A příprava na sezonu se rozjede na plné pecky. „Už se…

 

Reflex.cz

Tatra 603: Legendární „šestsettrojka“ vznikla navzdory příkazům ze SSSR a dodnes budí ve světě obdiv

Tatra 603: Legendární „šestsettrojka“ vznikla…

Avantgardní „šestsettrojka“ je legendou. Aerodynamická limuzína ladných tvarů vznikala po dvě dekády a kdysi se…

Zeman se teď chce zapsat do dějin a slavně odejít, Babiše už nepotřebuje, říká politolog Jelínek

Zeman se teď chce zapsat do dějin a slavně odejít,…

O co spolu vlastně válčí Miloš Zeman, Andrej Babiš, ČSSD a komunisté? Podle politologa Lukáše Jelínka je osoba…