Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

 

Francouzský Michelin v sedmdesátých letech postavil vozidlo na testování svých pneumatik. Jeho základem byl legendární Citroën DS.

Pneumatika se nejlépe zkouší v běžném provozu, čehož si byli u Michelinu moc dobře vědomi. Vysokou rychlost navíc lze otestovat pouze na polygonu. A taková zábava může skončit i prasknutím obutí, což má neblahé následky nejen na vozidlo samotné, ale hlavně na osobu uvnitř. Proto v roce 1972 francouzský gigant stvořil... zkrátka monstrum. Vývoj trval celé dva roky. Za základ zvolil Citroën DS v praktičtější verzi, tedy kombi.

S jedenácti koly

Tuhle naprosto šílenou kreaci pojmenoval „Poids Lourd Rapide“, prostě a jednoduše rychlý náklaďák. Zkratka PLR se používá běžně. Náklad ovšem nevozil, ale zrovna tolik vážil. Celých 9150 kg! Michelin byl v té době ještě majoritním akcionářem Citroënu, takže se volba zdála logická. Francouzi vozu vyvedenému v oranžové barvě se žlutou kapotou a černou střechou přezdívali „le mille-pates“. Tak se v tomto půvabném melodickém jazyce říká stonožce. Sto kol ovšem neměl. Stačilo jich deset na pěti nápravách, dvou vpředu a tří vzadu. Zadní osy mimochodem darovaly Peugeot 504. Na začátku byl speciál bílý, k přelakování došlo až později.

Tedy... měl jich vlastně jedenáct, to poslední liché bylo umístěno před zadními nápravami za kabinou centrálně na otočném rameni. Právě sem bylo možné nasadit i větší gumu s ráfkem určenou pro náklaďáky a autobusy. Ovládala ji hydraulika, která mohla nastavit potřebné polohy, při testech se většinou jezdilo s odejmutým bočním panelem. Standardní kola darovala dodávka typu H. Pro lepší obratnost se obě přední nápravy natáčely. Každému dojde, že čtyřválce 1,91-2,35 l, které se do „bohyně“ dodávaly, stačit na rozpohybování takového stroje nemohly. Místo nich se v zádi usídlily dva vyladěné vidlicové osmiválce Chevrolet „small-block“ 5,74 l z Corvette. Jeden poháněl trojici náprav, druhý právě ono středně namontované kolo se zkušební pneumatikou, pracovaly tedy nezávisle na sobě. Dohromady měly 400 koní, správně 294 kW.

Michelin vyvíjí pružné disky. Skoncují s nepohodlím a prorážením gum

Spojení vozu s dvojitým šípem a amerických pohonných jednotek je velmi zvláštní, nicméně země galského kohouta vhodné agregáty nabídnout nedokázala. Zadní boční okna byla odstraněna, místo nich se usídlily chladicí mřížky a větrací otvory, dvojici motorů (některé prameny uvádějí dokonce „big-blocky“ 7,44 l s celkovým výkonem 313 kW, tedy 425 k, jinde se lze dočíst až o 700 koních) se permanentní přísun čerstvého vzduchu náramně hodil, i když je samozřejmě chladila kapalina. Sílu přenášela samočinná převodovka s klasickým měničem momentu přes hydraulickou spojku.

Přes sedm metrů

7,32 m dlouhé, extrémních 2,45 m široké a 1,56 m vysoké vozidlo dokázalo jet rychlostí i 180 km/h, což je takřka neuvěřitelné. Běžně se mohlo pohybovat stosedmdesátkou. S přestavbou, natažením a rozšířením pomohla ta nejpovolanější firma: karosárna Pierra Tissiera. Hydropneumatické odpružení si samozřejmě zachovalo, na něm nebylo třeba nic měnit.,to zvládlo udržovat i konstantní světlost 215 mm Aby nějakou dobu na dráze vydrželo, dostalo dvě devadesátilitrové palivové nádrže, spotřeba byla jistě extrémní, ale o tu tady jaksi vůbec nešlo... Pokud hrozilo proražení testovaného obutí, během tří sekund po stisknutí tlačítka se motor pohánějící centrální kolo samočinně vypnul, to se tedy následně zastavilo a zvedlo.

Pneumatiky se testovaly výhradně na polygonu v Ladoux severně od Clermont-Ferrandu. Zde má také francouzský výrobce obutí tovární muzeum L’Aventure Michelin. Právě tam dlouhatánský citroën sloužící jako pojízdná laboratoř dnes odpočívá, sem tam se objeví i na nějaké marketingové akci. Existuje také coby model v 1:43, pro vydavatelství Altaya ho vyrobila společnost Ixo. Sběratelé DS jej jistě doma mají...

Foto: Michelin, buch-t/Wikipedia, Klaus Nahr, Andrew Bone

Video

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Pražská opozice dostala místa v dozorčích radách, chce ale více Pražská opozice dostala místa v dozorčích radách, chce ale více

Na pražském magistrátu se vyjednává o zastoupení v…

Z letošního Dakaru mám respekt, Peru je technická země, říká závodník Macík Z letošního Dakaru mám respekt, Peru je technická země, říká závodník Macík

Jihoamerické Peru bude na začátku ledna hostit již…

Sociolog Herzmann: Babiše teď sotva může někdo porazit, jen s kritikou opozice neuspěje Sociolog Herzmann: Babiše teď sotva může někdo porazit, jen s kritikou opozice neuspěje

Sociolog Jan Herzmann se přes 40 let věnuje průzkumům…

Vytěsnění minoritních akcionářů OKD bude muset znovu řešit soud Vytěsnění minoritních akcionářů OKD bude muset znovu řešit soud

Ústavní soud (ÚS) vyhověl menšinovému akcionáři…

 
Zdroj: CarThrottle, One360.eu, PopM

Štítky Citroën Design Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 



Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně... Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně...

Francouzský Michelin natočil v roce 1984 propagační film,…

Nejbizarnější volanty historie: Čím vším jde řídit auto? Nejbizarnější volanty historie: Čím vším jde řídit auto?

Automobilové volanty nemusejí mít zdaleka jen kulatý…

 



 
Rekordní Bloodhound SSC už přes 1600 km/h asi nepojede. Je na prodej

Rekordní Bloodhound SSC už přes 1600 km/h asi nepojede. Je na prodej

Dnes 17:50

Bloodhound SSC vznikal s jediným cílem v podobě stanovení nového rychlostního rekordu pro pozemní vozidla. Toho již nejspíš díky potížím s financováním nedosáhne.




Blesk.cz

Vánoce: Po čem ženy touží?

Vánoce: Po čem ženy touží?

Dárky mají pro ženy velkou důležitost a není radno je podceňovat. Víte, co si vaše dáma (maminka, manželka,…

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Nové změny ve vybírání poplatků od vývojářů oznámil o víkendu největší online obchod s hrami Steam. Ze zisku z…

 

iSport.cz

Komličenko na radaru. Přijel na něj Zenit s CSKA, sleduje ho i Besiktas

Komličenko na radaru. Přijel na něj Zenit s CSKA,…

I vyhlášená slávistická obrana poznala, že jakmile nechá boleslavskému čarostřelci Nikolaji Komličenkovi jen…

Nevylučujte soupeře! Plekanec upoutal proti Vsetínu fair play gestem

Nevylučujte soupeře! Plekanec upoutal proti Vsetínu…

Dal po 90 sekundách první z gólů, který nasměroval hokejisty Kladna ve 33. kole první ligy za vítězství nad…

 

Reflex.cz

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

Přes 150 zemí sdružených v OSN - světového uskupení, kde většinu tvoří reprezentanti nedemokratických režimů -…

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel čas s Vánocemi v Bílém domě

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel…

Od roku 1929 je v USA tradice, že o výzdobu vánočního stromečku se stará první dáma. A od roku 1961 každá první…