Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

 

Francouzský Michelin v sedmdesátých letech postavil vozidlo na testování svých pneumatik. Jeho základem byl legendární Citroën DS.

Pneumatika se nejlépe zkouší v běžném provozu, čehož si byli u Michelinu moc dobře vědomi. Vysokou rychlost navíc lze otestovat pouze na polygonu. A taková zábava může skončit i prasknutím obutí, což má neblahé následky nejen na vozidlo samotné, ale hlavně na osobu uvnitř. Proto v roce 1972 francouzský gigant stvořil... zkrátka monstrum. Vývoj trval celé dva roky. Za základ zvolil Citroën DS v praktičtější verzi, tedy kombi.

S jedenácti koly

Tuhle naprosto šílenou kreaci pojmenoval „Poids Lourd Rapide“, prostě a jednoduše rychlý náklaďák. Zkratka PLR se používá běžně. Náklad ovšem nevozil, ale zrovna tolik vážil. Celých 9150 kg! Michelin byl v té době ještě majoritním akcionářem Citroënu, takže se volba zdála logická. Francouzi vozu vyvedenému v oranžové barvě se žlutou kapotou a černou střechou přezdívali „le mille-pates“. Tak se v tomto půvabném melodickém jazyce říká stonožce. Sto kol ovšem neměl. Stačilo jich deset na pěti nápravách, dvou vpředu a tří vzadu. Zadní osy mimochodem darovaly Peugeot 504. Na začátku byl speciál bílý, k přelakování došlo až později.

Tedy... měl jich vlastně jedenáct, to poslední liché bylo umístěno před zadními nápravami za kabinou centrálně na otočném rameni. Právě sem bylo možné nasadit i větší gumu s ráfkem určenou pro náklaďáky a autobusy. Ovládala ji hydraulika, která mohla nastavit potřebné polohy, při testech se většinou jezdilo s odejmutým bočním panelem. Standardní kola darovala dodávka typu H. Pro lepší obratnost se obě přední nápravy natáčely. Každému dojde, že čtyřválce 1,91-2,35 l, které se do „bohyně“ dodávaly, stačit na rozpohybování takového stroje nemohly. Místo nich se v zádi usídlily dva vyladěné vidlicové osmiválce Chevrolet „small-block“ 5,74 l z Corvette. Jeden poháněl trojici náprav, druhý právě ono středně namontované kolo se zkušební pneumatikou, pracovaly tedy nezávisle na sobě. Dohromady měly 400 koní, správně 294 kW.

Michelin vyvíjí pružné disky. Skoncují s nepohodlím a prorážením gum

Spojení vozu s dvojitým šípem a amerických pohonných jednotek je velmi zvláštní, nicméně země galského kohouta vhodné agregáty nabídnout nedokázala. Zadní boční okna byla odstraněna, místo nich se usídlily chladicí mřížky a větrací otvory, dvojici motorů (některé prameny uvádějí dokonce „big-blocky“ 7,44 l s celkovým výkonem 313 kW, tedy 425 k, jinde se lze dočíst až o 700 koních) se permanentní přísun čerstvého vzduchu náramně hodil, i když je samozřejmě chladila kapalina. Sílu přenášela samočinná převodovka s klasickým měničem momentu přes hydraulickou spojku.

Přes sedm metrů

7,32 m dlouhé, extrémních 2,45 m široké a 1,56 m vysoké vozidlo dokázalo jet rychlostí i 180 km/h, což je takřka neuvěřitelné. Běžně se mohlo pohybovat stosedmdesátkou. S přestavbou, natažením a rozšířením pomohla ta nejpovolanější firma: karosárna Pierra Tissiera. Hydropneumatické odpružení si samozřejmě zachovalo, na něm nebylo třeba nic měnit.,to zvládlo udržovat i konstantní světlost 215 mm Aby nějakou dobu na dráze vydrželo, dostalo dvě devadesátilitrové palivové nádrže, spotřeba byla jistě extrémní, ale o tu tady jaksi vůbec nešlo... Pokud hrozilo proražení testovaného obutí, během tří sekund po stisknutí tlačítka se motor pohánějící centrální kolo samočinně vypnul, to se tedy následně zastavilo a zvedlo.

Pneumatiky se testovaly výhradně na polygonu v Ladoux severně od Clermont-Ferrandu. Zde má také francouzský výrobce obutí tovární muzeum L’Aventure Michelin. Právě tam dlouhatánský citroën sloužící jako pojízdná laboratoř dnes odpočívá, sem tam se objeví i na nějaké marketingové akci. Existuje také coby model v 1:43, pro vydavatelství Altaya ho vyrobila společnost Ixo. Sběratelé DS jej jistě doma mají...

Foto: Michelin, buch-t/Wikipedia, Klaus Nahr, Andrew Bone

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Kauza H-System: Lidé z Horoměřic se zatím stěhovat nemusí, Ústavní soud jim přiznal odklad Kauza H-System: Lidé z Horoměřic se zatím stěhovat nemusí, Ústavní soud jim přiznal odklad

Lidé z družstva Svatopluk zatím nemusejí vyklidit byty v…

Pellegrini: Srpen 1968 byl snahou postavit se rozdělení světa Pellegrini: Srpen 1968 byl snahou postavit se rozdělení světa

Události ze srpna 1968 jsou dramatickým příběhem o naději…

Když v Praze hořely tanky. Podívejte se na unikátní barevné snímky okupace Když v Praze hořely tanky. Podívejte se na unikátní barevné snímky okupace

Pan Jiří Chrastil se narodil v roce 1941. Celý život…

Největší těžař světa BHP zvýšil zisk o třetinu. Stouply hlavně příjmy z těžby mědi Největší těžař světa BHP zvýšil zisk o třetinu. Stouply hlavně příjmy z těžby mědi

Společnost BHP, která je největší těžařskou skupinou na…

 
Zdroj: CarThrottle, One360.eu, PopM

Štítky Citroën Design Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty! Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty!

V případě nejnovější legislativy GDPR o ochraně osobních…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 



Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně... Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně...

Francouzský Michelin natočil v roce 1984 propagační film,…

Nejbizarnější volanty historie: Čím vším jde řídit auto? Nejbizarnější volanty historie: Čím vším jde řídit auto?

Automobilové volanty nemusejí mít zdaleka jen kulatý…

 



 
Co všechno se musí na vznětových motorech změnit kvůli přísným normám?

Co všechno se musí na vznětových motorech změnit kvůli přísným normám?

Dnes 08:00

Čtyřválec 2.0 HDi prošel kvůli zpřísňujícím se normám úpravami, které jasně ukazují, s čím vším se musí automobilky popasovat.




Blesk.cz

Sebevražda DJ Loutky (†51): Nechal tady dvě ženy svého života a odešel za mámou

Sebevražda DJ Loutky (†51): Nechal tady dvě ženy…

Byl neustále obklopen lidmi, přesto si nikdo nevšiml, že ho něco trápí. Něco, co ho dohnalo k sebevraždě...…

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na pláž s vnoučaty a letní sídlo prezidentů

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na…

I první dámy mají nárok na dovolenou. Ta francouzská - Brigitte Macronová (65) - zamířila jako správná patriotka…

 

iSport.cz

Zklamaný Buchta: Takhle dostaneme proti Seville dvojciferný debakl

Zklamaný Buchta: Takhle dostaneme proti Seville…

Třetí domácí ligový zápas, třetí prohra a skóre 1:8. Olomoucký gólman Miloš Buchta, stejně jako jeho spoluhráči,…

Restart u Rangers, vsadí na Čechy i gólmana budoucnosti: Ukažte se!

Restart u Rangers, vsadí na Čechy i gólmana…

Velké jablko - velká přestavba! V New Yorku staví pro sezonu 2018/19 v mnoha směrech nový mančaft. Pár veteránů…

 

Reflex.cz

Hrát před Rolling Stones? Splněný sen! Byli jsme ale ku*va nervozní, říkají The Kooks

Hrát před Rolling Stones? Splněný sen! Byli jsme ale…

Anglická indie-rocková kapela The Kooks prožívá povedený rok. Na začátku léta hráli rockeři z Brightonu dvakrát…

V rozvodněných soutěskách v Itálii zahynulo nejméně deset lidí

V rozvodněných soutěskách v Itálii zahynulo nejméně…

Nejméně deset lidí v pondělí zahynulo podle nové bilance v rozvodněných soutěskách národního parku Pollino na…