Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

 

Francouzský Michelin v sedmdesátých letech postavil vozidlo na testování svých pneumatik. Jeho základem byl legendární Citroën DS.

Pneumatika se nejlépe zkouší v běžném provozu, čehož si byli u Michelinu moc dobře vědomi. Vysokou rychlost navíc lze otestovat pouze na polygonu. A taková zábava může skončit i prasknutím obutí, což má neblahé následky nejen na vozidlo samotné, ale hlavně na osobu uvnitř. Proto v roce 1972 francouzský gigant stvořil... zkrátka monstrum. Vývoj trval celé dva roky. Za základ zvolil Citroën DS v praktičtější verzi, tedy kombi.

S jedenácti koly

Tuhle naprosto šílenou kreaci pojmenoval „Poids Lourd Rapide“, prostě a jednoduše rychlý náklaďák. Zkratka PLR se používá běžně. Náklad ovšem nevozil, ale zrovna tolik vážil. Celých 9150 kg! Michelin byl v té době ještě majoritním akcionářem Citroënu, takže se volba zdála logická. Francouzi vozu vyvedenému v oranžové barvě se žlutou kapotou a černou střechou přezdívali „le mille-pates“. Tak se v tomto půvabném melodickém jazyce říká stonožce. Sto kol ovšem neměl. Stačilo jich deset na pěti nápravách, dvou vpředu a tří vzadu. Zadní osy mimochodem darovaly Peugeot 504. Na začátku byl speciál bílý, k přelakování došlo až později.

Tedy... měl jich vlastně jedenáct, to poslední liché bylo umístěno před zadními nápravami za kabinou centrálně na otočném rameni. Právě sem bylo možné nasadit i větší gumu s ráfkem určenou pro náklaďáky a autobusy. Ovládala ji hydraulika, která mohla nastavit potřebné polohy, při testech se většinou jezdilo s odejmutým bočním panelem. Standardní kola darovala dodávka typu H. Pro lepší obratnost se obě přední nápravy natáčely. Každému dojde, že čtyřválce 1,91-2,35 l, které se do „bohyně“ dodávaly, stačit na rozpohybování takového stroje nemohly. Místo nich se v zádi usídlily dva vyladěné vidlicové osmiválce Chevrolet „small-block“ 5,74 l z Corvette. Jeden poháněl trojici náprav, druhý právě ono středně namontované kolo se zkušební pneumatikou, pracovaly tedy nezávisle na sobě. Dohromady měly 400 koní, správně 294 kW.

Michelin vyvíjí pružné disky. Skoncují s nepohodlím a prorážením gum

Spojení vozu s dvojitým šípem a amerických pohonných jednotek je velmi zvláštní, nicméně země galského kohouta vhodné agregáty nabídnout nedokázala. Zadní boční okna byla odstraněna, místo nich se usídlily chladicí mřížky a větrací otvory, dvojici motorů (některé prameny uvádějí dokonce „big-blocky“ 7,44 l s celkovým výkonem 313 kW, tedy 425 k, jinde se lze dočíst až o 700 koních) se permanentní přísun čerstvého vzduchu náramně hodil, i když je samozřejmě chladila kapalina. Sílu přenášela samočinná převodovka s klasickým měničem momentu přes hydraulickou spojku.

Přes sedm metrů

7,32 m dlouhé, extrémních 2,45 m široké a 1,56 m vysoké vozidlo dokázalo jet rychlostí i 180 km/h, což je takřka neuvěřitelné. Běžně se mohlo pohybovat stosedmdesátkou. S přestavbou, natažením a rozšířením pomohla ta nejpovolanější firma: karosárna Pierra Tissiera. Hydropneumatické odpružení si samozřejmě zachovalo, na něm nebylo třeba nic měnit.,to zvládlo udržovat i konstantní světlost 215 mm Aby nějakou dobu na dráze vydrželo, dostalo dvě devadesátilitrové palivové nádrže, spotřeba byla jistě extrémní, ale o tu tady jaksi vůbec nešlo... Pokud hrozilo proražení testovaného obutí, během tří sekund po stisknutí tlačítka se motor pohánějící centrální kolo samočinně vypnul, to se tedy následně zastavilo a zvedlo.

Pneumatiky se testovaly výhradně na polygonu v Ladoux severně od Clermont-Ferrandu. Zde má také francouzský výrobce obutí tovární muzeum L’Aventure Michelin. Právě tam dlouhatánský citroën sloužící jako pojízdná laboratoř dnes odpočívá, sem tam se objeví i na nějaké marketingové akci. Existuje také coby model v 1:43, pro vydavatelství Altaya ho vyrobila společnost Ixo. Sběratelé DS jej jistě doma mají...

Foto: Michelin, buch-t/Wikipedia, Klaus Nahr, Andrew Bone

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Podpora žlutých vest klesá. Hnutí je před patnáctou demonstrací rozdělené Podpora žlutých vest klesá. Hnutí je před patnáctou demonstrací rozdělené

Francouzské „žluté vesty“ postupně ztrácejí podporu…

Online sledování autobusů spouští i Jihlava, Pražané na takovou možnost stále čekají Online sledování autobusů spouští i Jihlava, Pražané na takovou možnost stále čekají

Jihlava se přidala k jihomoravské metropoli Brnu a nově…

Spotřeba cigaret loni vzrostla. Navzdory zákazu kouření v restauracích Spotřeba cigaret loni vzrostla. Navzdory zákazu kouření v restauracích

I přes zákaz kouření v hospodách se spotřeba cigaret…

Komentář Michala Čupy: Skutečnou příčinu drahých dat nikdo neřeší Komentář Michala Čupy: Skutečnou příčinu drahých dat nikdo neřeší

Celý svůj profesní život jsem zasvětil telekomunikačnímu…

 
Zdroj: CarThrottle, One360.eu, PopM

Štítky Citroën Design Video

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco? Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco?

Třetí a nejmenší SUV od Škodovky jsme zatím mohli vidět…

Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně

Svou ostrou verzi mělo dostat SUV Tuscon a malý hatchback…

 



Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně... Jak se testovaly pneumatiky v roce 1984? U Michelinu hodně extrémně...

Francouzský Michelin natočil v roce 1984 propagační film,…

Nejbizarnější volanty historie: Čím vším jde řídit auto? Nejbizarnější volanty historie: Čím vším jde řídit auto?

Automobilové volanty nemusejí mít zdaleka jen kulatý…

 



 
Jak obce rýžují na pokutách: Radar měřil nezákonně a motorista spor vyhrál

Jak obce rýžují na pokutách: Radar měřil nezákonně a motorista spor vyhrál

Dnes 06:58

Z měření rychlosti se stal vítaný přivýdělek obcí. Někde si na to v minulosti najali soukromé společnosti a dělili se o zisk. Soudy to zakázaly.




Blesk.cz

Strašlivá tragédie! Pět sourozenců (†1,5 až †9) zemřelo po návštěvě restaurace: Otrávili se jídlem!

Strašlivá tragédie! Pět sourozenců (†1,5 až †9)…

V pákistánském městě Karáčí po návštěvě restaurace zemřelo pět sourozenců ve věku od jednoho roku do devíti let.…

Lucie Vondráčková a Tomáš Plekanec: O jejich dětech dnes rozhoduje soud

Lucie Vondráčková a Tomáš Plekanec: O jejich dětech…

Před nedávnem zažil Tomáš Plekanec (36) v táhlé rozvodové válce s Lucií Vondráčkovou (38) malé vítězství. Po…

 

iSport.cz

Satoranský se vrátil do sestavy a dal patnáct bodů, Washington ale prohrál

Satoranský se vrátil do sestavy a dal patnáct bodů,…

Tomáš Satoranský při návratu do sestavy basketbalistů Washingtonu nastřílel 15 bodů, ale Wizards prohráli…

Eratův blikanec! Vypnul exspoluhráče, má otřes mozku. Špatné, řekl kouč

Eratův blikanec! Vypnul exspoluhráče, má otřes…

Martin Erat se většinou neprosazuje surovou hrou, ale tentokrát to s tvrdostí přehnal. V souboji v rámci 47.…

 

Reflex.cz

Nacpěte se na tučňáka: Příští týden je oficiálně povoleno se přežrat

Nacpěte se na tučňáka: Příští týden je oficiálně…

Příští týden vrcholí masopust Tučným čtvrtkem. Tuhle tradici se vyplatí dodržovat, hlásá totiž, že si máme…

Karel Steigerwald: Prezident a premiér aneb Dvě nepotřebná dramata, obě páchnou

Karel Steigerwald: Prezident a premiér aneb Dvě…

Drama první: smí prezident republiky obcházet či ignorovat ústavu? Druhé: může být předsedou vlády trestně…