Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini - druhá generace legendy na cestě k zákazníkům

Jiří Štacha
Po neuvěřitelných jednačtyřiceti letech prodeje první generace Mini přichází nyní jeho nová, moderní generace. Dlouhá doba prodeje tohoto "malého autíčka" jasně dokazuje, jaké sympatie zákazníků si získal. Při zrodu Mini v roce 1959 stál konstruktér...

Brzy se však ukázalo, jak je Mini obratný a na svou velikost neskutečně prostorný. Když k tomu připočteme jeho roztomilý design a lidovou cenu, tak není divu, že se stal oblíbeným autíčkem a to dokonce u všech sociálních vrstev. V roce 1961 byl navíc vylepšen jeho motor známým expertem na závodní vozy Johny Cooperem, čímž vzniklo označení pro sportovnější verzi - Mini Cooper. K nezapomenutelnému oživení této legendy přispěl v nedávné době i anglický komik Rowan Atkinson známý jako Mr. Bean. Jeho vyndávací volant a zámek na petlici, zná zřejmě celý svět.

U nového Mini však již rozhodně nejde o jednoduchý lidový vůz, ale o moderní automobil s individualistickým vzhledem a vlastnostmi. Podařilo se však zachovat jeho charakteristický vzhled a původní styl. Mini na první pohled i přes své relativně malé rozměry vůbec nevypadá jako malý. Tento dojem vytváří hlavně široký rozchod kol (1458 mm) a také malá výška vozu (1408 mm). Při délce 3626 mm, šířce 1688 mm a využití některých designérských prvků, tak Mini opticky vypadá mnohem větší. Díky optimálnímu rozložení hmotnosti je docíleno i unikátních jízdních vlastností. Nízké těžiště a kola umístěná co nejvíce v rozích spolu s charakteristikou přesně vedeného podvozku totiž navozují jízdní vlastnosti podobné jízdě na motokárách. Mini se tak může pochlubit velmi dobrým kontaktem s vozovkou a možností rychlého průjezdu zatáček. Pro dobré jízdní vlastnosti a odpružení vozu je vpředu využit klasický systém McPherson. Zadní zavěšení kol je na tuto třídu vozů řešeno neobvykle vyspělým systémem multi-link. Nové Mini si budou moci zákazníci vybrat ve dvou základních verzích. Ty se budou lišit použitým motorem, odladěním podvozku, výbavou a částečně i vzhledem.

Mini One

Základní provedení dostalo název Mini One. Tato verze je poháněna zcela novým čtyřválcem objemu 1,6 litru, který dosahuje nejvyššího výkonu 66 kW (90 k) při 5500 ot/min a maximálního točivého momentu 140 Nm při 3000 ot/min. Mini One umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 10.9 vteřin a dosahuje maximální rychlosti 185 km/h. Průměrná spotřeba je udávána 6,5 litru na 100 kilometrů.

Mini Cooper

Sportovnější verze s názvem Mini Cooper je poháněna také čtyřválcovým motorem objemu 1,6 litru, ale má zvýšený výkon na 85 kW (115 k) při 6000 ot/min. Maximální točivý moment má hodnotu 149 Nm při 4500 ot/min. Mini Cooper dosahuje rychlosti 100 km/h za 9,2 vteřiny a maximální rychlost je 200 km/h. Jeho průměrná spotřeba je 6,7 litru na 100 kilometrů. Mini One i Mini Cooper mají možnost výběru mezi klasickou manuální převodovkou nebo automatickou převodovkou Steptronic s možností manuální volby převodového stupně. O kterou z verzí jde je patrné na první pohled. Mini One má totiž vnitřní mřížky masky chladiče a kryty vnějších zpětných zrcátek v černé barvě a střechu v barvě karoserie. Mini Cooper má masku chladiče celou chromovanou a hlavně může mít střechu i zrcátka v bílé nebo černé barvě bez ohledu na barvu zbytku vozu. Toto zajímavé odlišení může být navíc podtrženo bílými nebo stříbrnými standardně dodávanými 15ti palcovými litými disky kol. (Za příplatek mohou být i 16ti nebo 17ti palcové.) Zajímavostí je i možnost dodání velkého panoramatického střešního okna, které je přibližně jeden a půl krát větší než konvenční střešní okna.

Celkově zdařilý design s charakteristicky tvarovanou kapotou, velkými světlomety, maskou chladiče a dalšími prvky ještě dotváří mnoho chromovaných doplňků. Zajímavostí je i uměle vytvořený dojem souvislého okna kolem celého vozu, který je navozen skleněným zakrytím všech sloupků karoserie.

Při vstupu do čtyřsedadlového interiéru Mini potěší velké dveře, které se navíc otevírají do úhlu až 80 stupňů. Tím je velmi usnadněno nastupování zejména pro cestující v zadu. Velmi praktické je i sklápění předních sedadel s pamětí původní polohy. Design interiéru je velmi citlivě navržen a splňuje všechny předpoklady moderního pojetí a to při zachování unikátního původního stylu. Zachován tak byl například velký rychloměr uprostřed přístrojové desky. Všechny potřebné páčky, tlačítka a další prvky jsou navrženy tak, že vše vypadá sladěně a působivě. Celkový dojem navíc dotváří množství pochromovaných prvků. Nebylo zapomenuto ani na mnoho praktických odkládacích schránek. Za slabost interiéru může být považován "mini" zavazadlový prostor, který má objem pouhých 160 litrů. To však většinu zájemců o tento vůz pravděpodobně neodradí. Obzvláště když se objem zavazadlového prostoru může sklopením zadních sedadel zvětšit až na 670 litrů.

Nové Mini chce zaujmout jinými přednostmi. Kromě stylu a specifických jízdních vlastností se má totiž stát i jedním z nejbezpečnějších a nejlépe vybavených vozů své kategorie. Mini se tak může pochlubit například dvakrát až třikrát vyšší tuhostí karoserie než je v této třídě běžné. Nezvyklé je i použití až šestice airbagů, z nichž čelní a boční jsou součástí standardní výbavy. Bez povšimnutí nemůžou zůstat ani velké brzdové disky na všech čtyřech kolech (vpředu ventilované) doplněné ABS s rozdělovačem brzdné síly EBD. Nechybí ani protiprokluzový systém ASC + T, systém kontroly tlaku v pneumatikách a za příplatek může být vůz vybaven i systémem stability jízdy DSC, upevněním dětské sedačky Isofix, ale také klimatizací, navigačním systémem s displejem 16: 9, atd.

Nové Mini vyvinula automobilka BMW, která je majitelem této značky a v jejíž dealerské obchodní síti se také bude Mini (alespoň v Anglii) nabízet. Přesto, že Mini je "jen miniauto" jedná se o skutečně moderního sympaťáka. Jediná škoda je, že toto dříve lidové auto se nyní svou cenou (i když samozřejmě i kvalitou) zařadí spíše mezi vozy pro majetnější. Očekávaná cena v Anglii je totiž lehce pod hranicí 10.000 liber (cca 600.000 Kč). Otázkou je, zda právě poměrně vysoká cena a minimální očekávané prodeje u nás nebudou důvodem, že Mini na našich silnicích prakticky neuvidíme. Byla by to škoda...

Jiří Štacha