Mini John Cooper Works Coupé: První jízdní dojmy

Mini John Cooper Works Coupé: První jízdní dojmy

 
 

Osud tomu chtěl, že na nás „zbylo“ místečko na akci pro pár novinářů, kde hlavním lákadlem bylo Mini John Cooper Works Coupé.

Na úvod malá představovačka. Mini Coupé vychází z klasického hatchbacku, se kterým sdílí podvozkovou platformu. Podvozek je však naladěn na míru novému kupátku, které je o 25 kilogramů těžší než Cooper. Proč? Inu, částečně prý kvůli lepší ochraně chodců (podobně časem ztloustnou i ostatní modely) a částečně třeba kvůli výsuvnému zadnímu křídlu, které přidává šest kilogramů.

Á propos, křídlo. Na prezentaci modelu nám inženýři vysvětlovali problém, jaký u postupně klesající „helmet roof“ nastal – ve vysokých rychlostech nemělo auto potřebný přítlak a bylo neposedné, takže musel ke slovu přijít střešní spojler a výsuvné křídlo. To můžete nechat vysunuté buď napevno (třeba na okruhu) či nechat jeho ovládání na elektronice, která jej vystrčí při 80 km/h a uklidí zpět při poklesu rychlosti pod 60 km/h. Výsledkem je až 40 kilogramů přítlaku navíc ve vysokých rychlostech, což se určitě hodí, protože testovaná nejsilnější verze umí svých 3,7 metru rozhýbat až na 240 km/h. Ještě než se podíváme pod kapotu, je tu jedna perlička – dvoumístné kupé má totiž díky absenci zadních sedadel největší kufr ze všech nynějších Mini, 280 litrů. Zavazadlový prostor je navíc velmi dobře přístupný průvlakem v torzní příčce i z místa řidiče – v kufru si tak můžete vylovit sváču i během jízdy nebo převážet lyže o délce až 170 cm.

Námi testovaná verze měla pod kapotou přeplňovanou šestnáctistovku o výkonu 211 koní, známou třeba z parádního Mini John Cooper Works které jsme testovali nedávno. Měl jsem tedy chování Cooperu v živé paměti a tak vám po půlhodince kroužení po malém okruhu v Melku mohu zprostředkovat první dojmy z Coupé. Ještě předtím však musím začít samotným odjezdem z vídeňského hotelu. Do auta si ke mě totiž přisedl starší chlapík, ze kterého se vyklubal Rauno Aaltonen. Ano, ten Aaltonen, mimo jiné vítěz RAC Rally, Rally Monte Carlo či šestkrát druhý jezdec přetěžké Safari Rally.

Během hodinky jízdy na okruh jsme si povídali o všem možném, třeba o školních systémech, jeho zkušenostech z dlouhé ploché dráhy (mimochodem, na kvality českých motorek si moc dobře pamatuje) nebo ze závodů rychlých člunů. Rauno startoval v ohromné řadě různých závodů, vyzkoušel dlouhou řadu rozličné závodní techniky a našince může těšit například to, že na šikovné ručičky československých mechaniků dosud nezapomněl. Když prý kdysi dávno v sedmdesátých letech bylo potřeba vyrobit ručně nějaký ten díl, u nás jej zvládli vyrobit nejlépe. Ptám se Rauna na okruh, protože jsem tam zatím nebyl. „Je to taková krátká trať spíš pro menší, mrštnější auta, ale není to placka a na vrcholu stoupání jde s autem dělat zajímavé věci. Ukážu ti jak na to.“

Coupé na trati

Konečně na naši pětičlennou skupinku přichází řada a my můžeme zamířit ke strojům. Po krátkém brífinku mířím ke svému vozu (klidným tempem, žádná bitka o nejsilnější motory se nekoná, mají jen top verze) a kontroluji pneumatiky. Vida, Continentaly SC 3 o stejném rozměru (205/45 R17) mám na svém autě taky, tady však jde o tužší runflaty. A docela solidně nahřáté runflaty, guma je ve svém nejlepším stádiu kdy už jí někdo dal trochu za uši a pryž krásně lepí. No na konci dne asi bude v kontejneru za okruhem o pár gum víc...

Pořadatelé nám dávají volnou ruku, jen obkroužíme dvě kola za safety carem a můžeme do toho praštit. Rauno na mě nezapomněl a dělá mi společnost. Nenechávám ho mlčet a tahám z něj jednu cennou radu za druhou, naštěstí mu evidentně nedělá komunikace s novináři problémy: „Tady se pořádně zapři levou, při slalomu dej ruce tak a tak, když už ručkuješ tak si přehmátni víc...ano to je to správně, zapomeň na prokluz v dlaních, musíš mít volant neustále pod kontrolou, tady si už přeřaď, tady to vezmi středem, tady brzdi o kousek později, když jde auto na hranici nedotáčivosti zatoč o něco víc...“

Hlavně poslední rada byla hodně přínosná, většina lidí se totiž u předokolky bojí pořádně zatočit z obavy z nedotáčivosti. Rauno vysvětluje: „Samozřejmě, když to v nájezdu přepískneš tak je nutné trochu povolit, ale v utaženějších zatáčkách se neboj stočit kola o něco víc. Máme dobré gumy a lehké auto, přidej pět, deset stupňů a uvidíš.“ A opravdu, hned se lépe trefují apexy a gumy statečně drží.

Třetí kolo zrychluji na poklidné „track day“ tempo, nemám v úmyslu podívat se s Raunem vedle sebe do kačírku hned v prvním ostrém kole. Navíc je tu i německá televize ARD a já tu jako vyslanec českých novinářů přece nesmím udělat ostudu. Rauno přidává své postřehy a na konci kola se ho ptám, zda by mi to raději neukázal, protože to vydá za tisíc slov. Ok, není problém. Třiasedmdesátiletý Aaltonen jde na místo řidiče a rozpoutává peklo. Je jedno kolik vám je, když zkrátka máte jezdecké srdce (někdo tomu říká vypnutý mozek), tak je to napořád. Miník lítá od obrubníku k obrubníku a Rauno přitom ještě své představení komentuje. Pak zastaví a jde na kafe. Coupé je zase moje.

Zkouším držet se jeho stopy a miníkovi v esíčku v klesání nic nedarovat a vida... ono to jde! Nejdřív nechávám stabilizaci zapnutou ve střední poloze, kdy autu dovolí i nějaké to smýkání, a zkouším chodit až na hranici možností kupátka. Ty jsou opravdu daleko, takže to chce ještě jeden průjezd na to, abych se k nim dostal. Levá , pravá, nahoru na kopec a ostře na brzdy, podřadit na dvojku (prásk!) a honem do utaženého esíčka kolem sloupů z pneumatik. Následuje slalom mezi kužely, tři stoosmdesátky a nájezd na cílovou rovinku. Za ní je táhlá pravotočivá zatáčka, ve které je nutné přeřadit na trojku a kontrolovat výjezd (kačírek zde docela hrozí), následuje rovinka, ostře na brzdy, levá, pravá a jsme zase v onom klesajícím esíčku.

TEST Mini John Cooper Works - Hard Works (06/2011)

Fajn, auto se chová poslušně, jakýkoliv pohyb zádi okamžitě cítím pro změnu ve své zádi a mám dost času rozhodnout se, co udělám. Vypínám stabilizaci natvrdo a dávám si okruh ještě asi třikrát. Brzdy Brembo jsou k neutahání, skvěle auto zpomalují a vůbec nevadnou. Mechanicky; podvozkově, řízením, řazením je Mini John Cooper Works Coupé vlastně Mini JCW, díky většímu rozchodu kol se však podvozek nezdá být o kousek za přeplňovaným motorem o výkonu 211 koní tak jako je tomu u JCW ale minimálně na stejné úrovni. Náklony se také zdály o chloupek menší. A jak je to s hravostí?

Trať je docela dost pogumovaná a tak pro větší zábavu vyjíždím z ideální stopy a rozevlátý zadek na sebe nenechá dlouho čekat. Na horizontu zatočím a jdu z plynu, Coupé neprotestuje a zadní křídlo se mě pokouší předehnat. Díky přesnému, ostrému a citlivému řízení nasměruji přední kola tam kam je třeba a auto se rychle srovná... na takovéhle hrátky by to chtělo mokrou trať, to by teprve byla zábava! I tak je ale i po několika průjezdech cítit, že Coupé bude opravdu trefa – rychlé a skvěle ovladatelné pokud chcete být v cíli první a na druhou stranu o kus hravější a čitelnější když si chcete užívat. Samozřejmě, je hrozně ošemetné říkat něco zásadního po nějakých deseti, patnácti kolech na malém polygonu, osobně ale čekám, že až 1. října přijdou na náš trh první kousky bude to zkrátka zásah do černého. Minimálně v nejsilnější verzi.

Po vystoupení z auta v pitlane si s Raunem ještě chvíli o Mini John Cooper Works Coupé povídáme. Říkám mu o brzdách a on souhlasí – ty na autě mají prý hodně kvalitní třmeny co se nekroutí a i on je shledává za opravdu příjemně potentní. Proti Cooperu se mu líbí i snížení těžiště (někdo z okolostojících inženýrů pohotově dodává, že je to prý o zhruba 2 cm), které spolu se zmíněným větším rozchodem kol dělá z Coupé jednoznačně mnohem vyváženější auto než je tomu v případě JCW. A to nepočítám to, jak jste v interiéru pěkně zakuklení za výrazně skloněným čelním sklem (32 stupňů). Kdybychom si to měli shrnout, jedinou vadou na okruhovém ježdění s Mini John Cooper Works Coupé bylo to, že muselo skončit. Těšme se na říjen!

Motory pro MINI CoupéBenzinDiesel
VerzeJohn Cooper Works CoupéCooper S CoupéCooper CoupéCooper SD Coupé
Zdvihový objem1598 cm31598 cm31598 cm31995 cm3
Výkon (kW/min)155/6000135/550090/6000105/4000
Točivý moment (N.m/min)280/1700-4500260/1700-4500160/4250305/1750-2700
Největší rychlost240 km/h230 km/h204 km/h216 km/h
Zrychlení 0-100 km/h6,4 s6,9 s9,0 s7,9 s
Spotřeba (na 100 km)7,1 l5,8 l5,4 l4,3 l

Mini John Cooper Works Coupé
 

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Kryptoburzy hlásí rekordní objemy Kryptoburzy hlásí rekordní objemy

Denní obrat trhu s virtuálními platidly už zastínil…

Majitel Zentivy kupuje za miliardy dolarů americkou farmaceutickou firmu Bioverativ Majitel Zentivy kupuje za miliardy dolarů americkou farmaceutickou firmu Bioverativ

Francouzská farmaceutická skupina Sanofi se dohodla na…

Schulzova SPD je blíž velké koalici Schulzova SPD je blíž velké koalici

Schulz chce do koaliční smlouvy s CDU/ /CSU prosadit více…

Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě

Existují čtyři varianty vlády, která by měla více než 101…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 



Mini Coupe John Cooper Works GP nejspíš nebude Mini Coupe John Cooper Works GP nejspíš nebude

Nová série hatchbacku Mini Cooper JCW GP měla premiéru…

Video: Mini Coupé – Dvoumístná hračka z Velké Británie Video: Mini Coupé – Dvoumístná hračka z Velké Británie

Mini Coupé je již šestým členem rodiny britské značky a…

 



 
Když nestačí normální sklápěč, aneb ty největší dampry z největších

Když nestačí normální sklápěč, aneb ty největší dampry z největších

Dnes 08:00

Velké povrchové doly produkují desítky tisíc tun horniny denně a k jejich přepravě jsou zde využívaný důlní sklápěče, jímž se říká dampry.




Blesk.cz

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn skončil za mřížemi!

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn…

Nikdy si nemysleli, že to může potkat zrovna je. Mirka a Antonín Kubrovi z dokumentárního cyklu Heleny…

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly porno. Řada z nich byla určená dětem

Google zrušil 63 aplikací, protože zobrazovaly…

Na Google Play bylo 63 aplikací (většinou hry), které obsahovaly mallware zobrazující pornografickou reklamu.…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIHY: Real nastřílel sedm gólů, Barcelona pět. Atlético bralo jen bod

SESTŘIHY: Real nastřílel sedm gólů, Barcelona pět.…

Fotbalisté Barcelony zůstali i po dvacátém kole španělské ligy neporaženi. Na hřišti Betisu Sevilla zvítězili…

 

Reflex.cz

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý osud Johana de Witta

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý…

Vilém II. Oranžský zemřel v roce 1650 a zanechal po sobě jen těhotnou manželku a sedm sester. K moci ve…

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Prezident zahájil na Nově svá čtyři volební vystoupení v novém hávu příjemného a slušného státníka. To se…