Mini odchází z MS v automobilových soutěžích
Speciály Mini John Cooper Works WRC na základě modelu Countryman byly zpestřením startovního pole. Tovární účast se ovšem chýlí ke konci. Kay Segler, zodpovědný za koordinaci a řízení značky Mini v rámci skupiny BMW, oficiálně oznámil, že tým odejde v závěru roku 2012 kvůli „velmi obtížnému obchodnímu prostředí.“ Do konce sezóny zbývá ještě jedna soutěž: Katalánská rally (8.-11. listopadu).
Oznámení není nijak překvapivé. Už v únoru se rozešli oba partneři, BMW Motorsport a Prodrive, byť vývoj přeplňovaného motoru 1,6 l pokračoval dále. Problémy ale sahají ještě do závěru loňského roku, kdy byl vyhozen původně nahlášený druhý jezdec Kris Meeke. Letos sice zajel Dani Sordo fantasticky v Monte Carlu, kde skončil druhý, ale ani dalších jedenáct umístění v Top 10, ať už továrních pilotů či soukromníků, toto rozhodnutí nezvrátilo. WRC Team Mini Portugal už žádných stupňů vítězů nedosáhl, ač poprvé absolvoval kompletní ročník.
Homologace základního Mini Countryman Cooper S je stále platná, končí až v roce 2018. U Prodrive se tedy budou nadále starat o zákaznické vozy John Cooper Works specifikací WRC i S2000 (s tou jezdí například náš Václav Pech). Soukromníci se tedy nemusejí obávat, že by podpora skončila. Ladění, repase i prodej náhradních dílů budou stále k dispozici. Pokud by se našel zájemce, který by chtěl nové nové soutěžní Mini JCW, jistě i jemu vyjdou v Británii vstříc.
Proč Mini, které se do tohoto světa vrátilo s velkou pompou, odchází? Pochopitelně, hlavním důvodem jsou peníze. Soutěžní program k propagaci značky příliš nepřispěl. Zisky z prodejů klesají, náklady na účast ve světovém šampionátu naopak prudce rostou a globální ekonomická situace stále není dobrá, obzvláště ne ta v eurozóně. A pokračování takto nákladné účasti si prostě v rámci skupiny BMW nelze obhájit, byť mateřská automobilka hlásí rekordní odbyt a Británie eurem neplatí.
Vždyť z podobných důvodů už skončil Peugeot v Le Mans a ten je na tom finančně ještě mnohem, mnohem hůře. Tovární Mini bohužel vydržely v MS jen rok a půl. Do kategorie WRC se ovšem chystají Volkswagen a Hyundai, takže snad nezůstane pouze u souboje dvou automobilek: Citroënu a Fordu.