Před deseti lety byla ukončena výroba původních Mini

Před deseti lety byla ukončena výroba původních Mini

 
 

Nemá sportovní geny Aston Martinů, nezdolného ducha Land Roverů, ani aristokratickou grácii Rolls-Royců, přesto se Mini dokázalo zařadit mezi ikony britského automobilového průmyslu.

Jednoduchý vůz s výbornými jízdními vlastnostmi a nadčasovým designem se vyráběl od konce padesátých let až do 4. října 2000. Za tu dobu vzniklo skoro pět a půl milionu těchto autíček, jejichž novátorské technické řešení stanovilo dodnes platný standard v kategorii malých aut.

Impulzem k vývoji minivozu bylo prudké zdražení benzinu, k němuž došlo v důsledku Suezské krize v roce 1956. Nutnost sáhnout při tankování hlouběji do kapsy způsobila, že se britští motoristé začali poohlížet po úsporných autech zpoza Lamanšského průlivu. Obchodní úspěch těchto malých aut přiměl vedení automobilky British Motor Corporation k tomu, aby zákazníkům nabídlo obdobný vůz domácí provenience.

Úkol zastavit invazi německých "brouků" na britské ostrovy byl svěřen Alekovi Issigonisovi. Volba to nebyla náhodná; tento konstruktér narozený v turecké Smyrně měl už na svém kontě úspěch v podobě Morrisu Minor. Spíše než na exaktní technické metody se Issigonis při navrhování aut spoléhal na svou intuici, a dokonce se nechal slyšet, že "matematika je nepřítelem každého skutečně kreativního člověka". Traduje se, že rozměry budoucího Mini stanovil tak, že na továrním dvoře nechal usadit dva páry urostlých dělníků a křídou kolem nich udělal čáru.

Vývoj vozu s délkou jen něco málo přes tři metry a šířkou ani ne metr a půl si vyžádal řadu novátorských řešení. Issigonisovu týmu se však podařil bezmála zázrak, když 80 procent celkové délky auta tvořil prostor pro cestující a zavazadla. Hlavní zásluhu na tom měla koncepce "vše vpředu", která se pro malé automobily napříště stala standardem. Aby se pohonné ústrojí pod krátkou přední kapotu vůbec vešlo, musel být motor uložen napříč a převodovka pod ním. Chladič pak dostal netradiční umístění podél blatníku. Velkorysých rozměrů interiéru vozu bylo dosaženo také díky umístění kol do samotných rohů karoserie, což se ukázalo být šťastným řešením i z hlediska nadprůměrných jízdních vlastností auta.

Definitivní verzi vozu, který byl vyvíjen pod označením ADO15, představil Issigonis v dubnu 1959. K zákazníkům auto zamířilo pod značkami Austin Seven a Morris Mini-Minor. Na konci 60. let se pak Mini stalo samostatnou značkou.

Levný, úsporný a snadno ovladatelný vůz se stal bestsellerem, takže nebylo divu, že už v roce 1965 byl prodán jeho milióntý exemplář. Nejvíce šlo na odbyt standardní dvoudveřové provedení, ale Mini se vyrábělo i jako kombi, dodávka či pick-up. Milovníci svižné jízdy si mohli dopřát verzi s označením Cooper S, o jejíž kvalitách svědčí trojice zlatých medailí získaných na Rallye Monte Carlo.

Nebyly to ale jen sportovní úspěchy, které Mini proslavily. V autíčku se proháněli mimo jiné členové skupiny Beatles a herci Peter Sellers či Steve McQueen. Velkou popularitu autu zajistil film Italian Job z roku 1969, k jehož vrcholným scénám patří akční honička tří Mini v rytmu Straussova valčíku.

Produkce původního Mini skončila na podzim 2000, kdy z linky v anglickém Longbridgi sjel vůz s pořadovým číslem 5,387.862. Ukončení výroby však neznamenalo pro tuto populární značku zánik. Problémovou automobilovou skupinu Rover, která byla jejím vlastníkem, získalo německé BMW, které název Mini používá pro svůj nejmenší model. Ten se svým retro vzhledem jasně hlásí ke slavnému předchůdci, technicky, ale i cenově, je však už zcela jinde.

Spolupracujeme s TipCars.com
Volkswagen chce prodávat elektromobily za cenu konvenčních aut Volkswagen chce prodávat elektromobily za cenu konvenčních aut

Automobilka Volkswagen přislíbila, že se ceny…

Washingtonu vadí německý obchodní přebytek, tlačí na jeho snížení Washingtonu vadí německý obchodní přebytek, tlačí na jeho snížení

Americký ministr financí Steven Mnuchin na jarním…

Vzdorovat protekcionismu? Členské země MMF se k tomu navzdory očekávání nezavázaly Vzdorovat protekcionismu? Členské země MMF se k tomu navzdory očekávání nezavázaly

Členské země Mezinárodního měnového fondu (MMF) slíbily,…

 

Štítky Mini Minivozy

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

Cena Kodiaqu vydržela jen krátce. Nyní ho Škoda zdražila, a s ním i další auta Cena Kodiaqu vydržela jen krátce. Nyní ho Škoda zdražila, a s ním i další auta

Tuzemská automobilka Škoda sice na českém trhu zlevnila…

 






 
Koukněte na čínské kopírky ze Šanghaje: Klonuje se vesele dál

Koukněte na čínské kopírky ze Šanghaje: Klonuje se vesele dál

Dnes 11:31

Čínské značky už umí navrhnout pěkná auta, když chtějí. Ale to jim nebrání souběžně beze studu představovat "novinky" s okopírovaným designem.




Blesk.cz

Prezidentské volby ve Francii: Zatlučou voliči hřebík do rakve celé EU?

Prezidentské volby ve Francii: Zatlučou voliči…

Napínavou detektivku připomínají letošní prezidentské volby ve Francii. Na startovní čáře stojí čtyři kandidáti…

Vychytávky Ládi Hrušky: Závěsný květináč na bylinky

Vychytávky Ládi Hrušky: Závěsný květináč na bylinky

V žádné pořádné kuchyni by neměly chybět čerstvé bylinky, po kterých může kuchař či kuchařka sáhnout, kdykoli je…

 

iSport.cz

Ať žije Brno! Kometa řádila s fanoušky, hráči zpívali, šéf jel na rolbě

Ať žije Brno! Kometa řádila s fanoušky, hráči…

Devět tisíc fanoušků přišlo společně s hokejisty Komety do centra Brna oslavit mistrovský titul. Přes chlad a…

NEJ úlety ze Sparta - Plzeň: Bednářův skluz i Procházkův zkrat

NEJ úlety ze Sparta - Plzeň: Bednářův skluz i…

Nejen derby pražských S přináší mimořádně vyhrocené okamžiky. Čeští fanoušci v posledních několika sezonách…

 

Reflex.cz

Nechte Krejčíře, kde je. Je tam dobře zavřen

Nechte Krejčíře, kde je. Je tam dobře zavřen

Je tu žádost českého státu do Jižní Afriky, aby vydali tam odsouzeného vězně Krejčíře domů k potrestání.…

ODS má nosné téma! V hospodách se zas bude kouřit!

ODS má nosné téma! V hospodách se zas bude kouřit!

Bez nejmenší ironie musím zkonstatovat, že se ODS podařilo najít skutečně pravicové téma. Téma, kdy neomarxisté…