Ministerstvo dopravy dá krajům 3 miliardy Kč na opravy tankodromů
Státní fond dopravní infrastruktury měl pro loňský rok schválený rozpočet ve výši 94,4 mld. Kč. Přestože se povedlo vyčerpat 97 % této částky, což je historicky nejvyšší objem vynaložených dopravních prostředků, v rozpočtu zbyly takřka tři volné miliardy. Ministerstvo dopravy se je rozhodlo vynaložit na opravu silnic nižších tříd.
Částka bude rozdělena mezi jednotlivé kraje, a to na základě délky jejich silnic druhých a třetích tříd. Výjimkou je Praha, která silnice takových kategorií skoro nemá, a tak by jí náleželo jen 1,3 milionu korun. Na opravy komunikací jí však ministerstvo pošle 136 milionů korun.
Z krajů dostane nejvíce peněz ten Středočeský, a to přes 531 milionů korun. Následuje kraj Jihočeský s 335,7 miliony korun. Nejméně naopak dostane Zlínský kraj – 108,6 milionu korun. Podmínkou je, aby kraje finanční prostředky vyčerpaly v letošním roce.
„Jsem rád, že ušetřenými prostředky můžeme opět pomoc krajům s financováním silnic. Chtěl bych, aby se i na těchto silnicích ještě zvýšil komfort řidičů a aby se žádná z nich, jak se lidově říká, už nedala nazývat tankodromem,“ říká ministr dopravy Dan Ťok. Kraje bude nabádat, aby opravy byly koordinované a nedocházelo k jejich souběhu jako v loňském roce.
Ministerstvo dopravy na opravy krajských silnic poslalo peníze již loni, kdy mezi kraje rozdělilo 4,4 miliardy korun. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) totiž obvykle platí opravy a údržbu dálnic a silnic první třídy, zatímco o silnice nižších tříd se starají samy kraje a obce.
Pokud bude fond vykazovat přebytky i v následujících letech, chce Ťok kraje podpořit znovu. „Občan nerozlišuje, jestli komunikaci opravuje nebo spravuje stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic. Je důležité, abychom se starali jen o veškerý majetek a aby to nebylo tak, že uděláme hezké jen jedničky a dvojky, trojky zanedbáme,“ tvrdí ministr dopravy.
SFDI do silnic prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic loni investovalo celkem 34,2 miliardy korun. Vedle toho mezi kraje rozdělilo zmíněných 4,4 miliardy korun, dalších 2,3 miliardy bylo využito na dopravní infrastrukturu v Praze. Vedle silničních staveb se rozpočet SFDI používá i na financování železniční a vodní infrastruktury. Jen Správa železniční dopravní cesty loni využila 50,2 miliardy korun.
Během loňského roku se v Česku stavělo, modernizovalo nebo opravovalo celkem 117 kilometrů dálnic a silnic první třídy. Zahájila se stavba 70 kilometrů zcela nových úseků, pokračovalo se ve výstavbě téměř 30 km silnic a opravovalo se dalších 20 km dálnic. Práce se týkaly především D3, D8, D11 a D1.
Letos chce ministerstvo opravovat nebo stavět rekordních 200 kilometrů silnic a dálnic. Dopravní fond bude hospodařit s částkou 65,7 miliardy korun. Proti loňskému roku to představuje snížení o 28,7 miliardy korun. Loňský rozpočet byl ale abnormálně vysoký kvůli ukončení evropského dopravního programu Doprava I., kvůli kterému bylo potřeba do konce roku vyčerpat co možná nejvíce peněz. Podle ministerstva se pravděpodobně podaří tyto peníze vyčerpat všechny. Celkem se jedná asi o 150 miliard korun.