Mitsubishi Eclipse (1995 – 1999) – Japonec z Ameriky

Mitsubishi Eclipse (1995 – 1999) – Japonec z Ameriky

 
 

Sportovní kupé japonské automobilky Mitsubishi pocházející z Ameriky není právě nejvyhledávanější ojetinou na českém trhu, což ale neznamená, že si nezaslouží pozornost těch, kdo hledají dostupná kupé.

První generace dvoudveřového čtyřmístného sportovního kupé se představila v roce 1989. Jméno Eclipse automobil převzal po slavném anglickém závodním koni z osmnáctého století, který vyhrál 26 dostihů. Tento model se díky tehdejšímu partnerství mezi Mitsubishi Motors a Chrysler Corporation nabízel také jako Eagle Talon a Plymouth Laser. V roce 1995 byl nahrazen druhou generací, která zachovávala koncepci dvoudveřového kupé s motorem vpředu a pohonem předních nebo všech kol, ale designem karoserie svého předchůdce prakticky nepřipomínala.

obrázek [555 x 290]
 

Nejen nová karoserie

Mitsubishi Eclipse druhé generace mělo vedle nově střiženého kabátu také nové pohonné jednotky. Kupé bylo při rozvoru náprav 2510 mm dlouhé 4375 mm, široké 1745 mm a vysoké 1275 mm. Pohonná jednotka byla uložena vpředu napříč a poháněla prostřednictvím pětistupňové manuální nebo automatické převodovky kola přední nápravy. V nejvýkonnějším provedení GSX mělo Eclipse pohon všech čtyř kol.

Interiér neoplývá nadbytečným prostorem. Řidič a spolujezdec na předním sedadle si sice na nedostatek místa stěžovat nemohou, ale sedadla většiny verzí jsou navržena s ohledem na potřeby severoamerických zákazníků a nemají skoro žádné boční vedení. Zadní sedadla jsou vhodná spíše pro nouzový převoz cestujících, vzhledem ke klesající linii střechy je vzadu málo místa na hlavu a s prostorem pro nohy to taky není nejlepší, při delších cestách na nich vydrží pouze děti nebo osoby menšího vzrůstu. Zavazadlový prostor je sice poměrně objemný, ale v zájmu zachování tuhosti karoserie je jeho nakládací hrana prakticky ve stejné výšce jako spodní hrana zadního okna.

obrázek [555 x 374]
 

Motory a výbavy

Druhá generace Mitsubishi Eclipse byla nabízena v několika verzích včetně otevřeného provedení pojmenovaného Spyder.

Pouze pro Spyder s označením GS byl určen zážehový čtyřválec o objemu 2,4 l, který podával výkon 104 kW (141 k) o poháněl kola přední nápravy. V případě, že se zákazník rozhodl pro Spyder s označením GS-T, měl vůz pod kapotou zážehový čtyřválec o objemu 2,0 l (přeplňovaný turbodmychadlem) produkující výkon 155 kW (210 k), který se přenášel na přední kola.

obrázek [555 x 257]
 

Mitsubishi Eclipse s karoserií kupé bylo nabízeno v několika provedeních, lišících se výbavou a výkony motoru, kterým byl vždy zážehový čtyřválec o objemu 2,0 l. Ve verzích Base (v nabídce pouze v roce 1996), RS a GS byla pod kapotou vždy pohonná jednotka bez přeplňování s výkonem 103 kW (140 k). Tyto modely se od sebe lišily především výbavou. Základní Base byl nejchudším provedením, které se dodávalo na čtrnáctipalcových plechových kolech, bez zadního spojleru a vyhřívání zadního okna. Verze RS se dodávala na čtrnáctipalcových litých kolech a bylo možné si k ní objednat zadní spoiler. U provedení GS byla v základní výbavě šestnátctipalcová litá kola, zadní spoiler, stěrač zadního okna a tempomat. V případě modelu GS-T byl motor doplněn turbodmychadlem Garret T-25 a podával výkon 155 kW (210 k), výbava byla stejná jako u modelu GS, pouze v letech 1997 až 1999 byl k dispozici větší zadní spoiler. Na vrcholu řady stálo provedení GSX, které k přeplňovanému motoru přidávalo pohon všech kol. Od roku 1997 byl tento model vybaven sedmnáctipalcovými litými koly. Pouze pro japonský trh vznikla v roce 1996 série GT, přeplňovaný motor o objemu 2,0 l takto označených vozů byl naladěn na 167 kW (227 k) a poháněl všechna čtyři kola.

V roce 1997 prodělalo Mitsubishi Eclipse lehký facelift, při němž došlo na změnu předního nárazníku, v němž se zvětšil vstup vzduchu k chladiči. Skla směrových světel byla ztmavena a přepracován byl také zadní nárazník.

obrázek [555 x 383]
 

Dvojče s americkým jménem

Stejně jako první generace, tak i druhá vzešla ze spolupráce mezi Mitsubishi Motors a Chrysler Corporation. A tak se Eclipse do roku 1998 prodávalo i jako Eagle Talon. Pod tímto jménem se prodávaly prakticky všechny verze Eclipse. Eagle Talon Base odpovídal provedení Eclipse Base, s označením ESi byl ekvivalentem pro verze RS a GS, ve verzi TSi odpovídal provedení GS-T a Talon TSi AWD byl shodný s Eclipse GSX.

Časté závady

Zájemcům o koupi Mitsubishi Eclipse druhé generace se doporučuje vyhledat vůz v evropské specifikaci, jehož dvoulitrový nepřeplňovaný motor má označení 4G63 a náhradní díly jsou dostupnější než pro americké verze.

S motorem souvisí také největší neduh tohoto kupé, vzhledem k tomu, že nejvyššího výkonu je dosaženo při 6000 ot./min, stává se často, že se pohonná jednotka nestačí chladit a dochází k jejímu přehřívání. To má velký vliv na poměrně rozměrnou hlavu motoru s dvojicí vačkových hřídelí, která se vlivem vysokých teplot zkroutí a dochází k poškození těsnění mezi blokem motoru a jeho hlavou. Výsledkem je poměrně nákladná oprava v podobě srovnání hlavy motoru broušením, výměně těsnění a kompletním vyčištění chladícího systému.

Dále mohou mít problémy vozy vybavené klimatizací, kterým se povoluje matice u spojky kompresoru. Důsledkem tohoto povolování se otupí tisícihran u spojky kompresoru a klimatizace se stává nefunkční. Bohužel není možné zakoupit jako náhradní díl pouze tisícihran, ale dodává se jen kompletní sada s kompresorem. Samozřejmě je možné zkusit najít zánovní funkční díl na vrakovišti, ale jedná se o hledání pověstné jehly v kupce sena.

Mitsubishi Eclipse druhé generace je až na výše uvedené poruchy poměrně spolehlivým vozem, ale zájemce o tento vůz musí počítat s tím, že jde o automobil z druhé poloviny devadesátých let a že při jeho nákupu je dobré věnovat pozornost dílům, které podléhají opotřebení. Proto je dobré se při nákupu zaměřit na brzdy, tlumiče, spojku, ale také na karoserii. Vzhledem k zaměření vozu je velmi pravděpodobné, že nesloužil pouze k nedělním vyjížďkám za nákupy, ale že předchozí majitel s ním mohl provozovat poněkud ostřejší jízdu, případně jej sblížit s některým ze stromů u cesty, což není u sportovních automobilů nic neobvyklého.

Závěr

Mitsubishi Eclipse rozhodně nikdy nebude patřit mezi tahouny prodejů na trhu s ojetými vozy, ale je určitě zajímavým zpestřením. Pro tento automobil se s největší pravděpodobností nerozhodne rodina s dětmi, ale spíše zájemce o neobvyklý vůz s karoserií kupé, který nabídne poměrně sportovní svezení.

Na českém trhu se ceny druhé generace pohybují zhruba od 120 000,- Kč za kusy, které nejsou právě nejlepším stavu až po 200 000,- za udržované vozy, samozřejmě, že směrem vzhůru není cena nijak omezena a zájemce o tento model může narazit i na stroj, který si jeho majitel cení na mnohem vyšší částku.

Přednosti

  • Kvalitní dílenské zpracování
  • Design karoserie
  • Jízdní vlastnosti
  • Menší oblíbenost u zlodějů

Nedostatky

  • Nedostupnost náhradních dílů a jejich vysoká cena
  • Vysoko umístěná hrana zavazadlového prostoru
  • Málo místo pro hlavy a nohy cestujících na zadních sedadlech

Nejčastější závady

  • Při extrémním zatížení se kroutí hlava motoru
  • Vůle řízení
Spolupracujeme s TipCars.com
Bankám a spořitelnám klesá zisk, může za to prodej podílu ve Visa Bankám a spořitelnám klesá zisk, může za to prodej podílu ve Visa

Bankám a spořitelnám v Česku za tři čtvrtletí 2017 klesl…

V Praze čeká na V Praze čeká na "zelenou" čtyřicet tisíc bytů, číslo v poslední době roste

V Praze je v současné době v povolovacím procesu…

Japonská inovace: zaměstnavatel vyplatí až dvacet tisíc korun mzdy v bitcoinech Japonská inovace: zaměstnavatel vyplatí až dvacet tisíc korun mzdy v bitcoinech

Více než čtyři tisíce zaměstnanců japonské firmy GMO…

 

Štítky Design Mitsubishi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Mitsubishi Eclipse R 2015: Dravé kupé, které zůstane jen vizí Mitsubishi Eclipse R 2015: Dravé kupé, které zůstane jen vizí

Kupé určené pro Američany se přestalo vyrábět už před…

Mitsubishi Eclipse končí i v USA: Finální edice přijde letos Mitsubishi Eclipse končí i v USA: Finální edice přijde letos

Japonská automobilka letos ukončí výrobu modelu Eclipse.…

 



 
Účinky prémiového paliva: Opravdu fungují a vyčistí vám motor?

Účinky prémiového paliva: Opravdu fungují a vyčistí vám motor?

Dnes 09:57

Demontované vstřikovače z našeho dvanáctiletého mondea promluvily: čisticí vlastnosti prémiové nafty stojí za to.




Blesk.cz

Sestra prezidenta Hondurasu zemřela při havárii vrtulníku. Příčina nehody se vyšetřuje

Sestra prezidenta Hondurasu zemřela při havárii…

Sestra honduraského prezidenta Hilda Hernándezová a dalších pět osob zemřelo v sobotu při havárii vrtulníku v…

Vánoce slavných: Bílá a David září do noci! A kdo výzdobu odflákl?

Vánoce slavných: Bílá a David září do noci! A kdo…

Přes rok svítí na nebi českého showbyznysu. Před Vánocemi ale naše hvězdy rozzářily i své příbytky. Blesk…

 

iSport.cz

Budíček se nekonal, Puskarčíková s Vítkovou doběhly ve třetí desítce

Budíček se nekonal, Puskarčíková s Vítkovou doběhly…

České biatlonistky skončily v závodě s hromadným startem na Světovém poháru v Annecy až ve třetí desítce.…

Legenda jménem Hamšík. Slovenský kapitán 115. gólem vyrovnal Maradonu

Legenda jménem Hamšík. Slovenský kapitán 115. gólem…

Už deset let je jméno Marek Hamšík spojeno s italskou Neapolí. Majitel 103 startů ve slovenské reprezentaci je…

 

Reflex.cz

Ruský David Rath? Uljukajev dostal 8 let vězení. O úplatku prý nevěděl, v tašce mělo být víno

Ruský David Rath? Uljukajev dostal 8 let vězení. O…

Bývalý ruský ministr ekonomického rozvoje Alexej Uljukajev byl v pátek odsouzen k osmi letům vězení se…

Švédsko chce omezit sexismus na plakátech a v reklamách

Švédsko chce omezit sexismus na plakátech a v reklamách

Stockholská zastupitelská rada rozhodla, že se chce ve městě zbavit „nevhodných, rasistických a sexistických…