Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi L200 Mountain Sherpa – Potěší dobrodruhy i lesáky

Ondřej Mára Ondřej Mára 6. 4. 2022 • 21:00
39
7
Zobrazit náhledy (39)
Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa

Mitsubishi L200 už je sice na trhu nějaký ten pátek, přesto nás nepřestává udivovat možnostmi, které nabízí. S verzí Mountain Shepra by si přitom na své měli přijít dobrodruzi i lidé využívající pick-upy k práci.

Design, interiér


Mitsubishi L200, ve světě známé také jako Triton, nejspíš netřeba dlouze představovat. Jeho pátá generace byla představena již v roce 2014 a v roce 2018 následoval výrazný facelift, který vozu nadělil komfortnější podvozek a především výraznou masku, díky níž je dvoustovka na silnicích nepřehlédnutelná dodnes.

Lokální zastoupení japonské automobilky se však v posledních letech pravidelně snažilo, aby byla dvoustovka ještě výraznější. Postupně tak nechalo postavit několik expedičních speciálů, které se pyšnily označením Expedition a následně RockProof.

Nyní nám české zastoupení svěřilo do rukou další speciál, který se ale tentokrát zrodil na Slovensku. Jeho označení Mountain Sherpa naznačuje, že se nezalekne ani toho nejtěžšího terénu, bližší pohled navíc ukazuje, že si hravě poradí s prací i zábavou.

Nové i známé úpravy

Mitsubishi L200 Mountain Sherpa už na dálku zaujme výrazným polepem, který by měl kromě jiného ochránit karoserii například před poškrábáním větvemi a dalšími drobnými újmami, při bližším pohledu na testovaný vůz je ovšem patrné, že tenhle kousek už má za sebou podstatně náročnější souboje s přírodou. Ostatně na tachometru měl v době testu přes 40.000 kilometrů, které rozhodně nestrávil jen na silnicích. Není tedy divu, že se někde objevil menší důlek, jinde zase popraskaný plast.

Na druhou stranu je potřeba ocenit, že i po takové porci kilometrů v rukou motoristických novinářů, kteří auta v terénu opravdu nešetři, vypadá auto ještě docela zachovale. A navíc stále bezvadně funguje. K tomu se ale teprve dostaneme, nyní se však pojďme podívat na úpravy, které dohromady vyšly na zhruba 400.000 korun.

Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa

Při čelním pohledu je ihned dobře patrný naviják, instalovaný v předním nárazníku, který dříve lemovaly dekorační plasty. Ty vzaly v minulosti bohužel za své, nicméně naviják Predator 12000 stále drží, je vybaven syntetickým lanem a s tažnou silou 5.450 kilogramů nebude mít problém ani s vytažením plně naloženého a blátem obaleného auta z kdejakého marastu. Pod navijákem je navíc dobře patrná část nového oplechování podvozku od ARB, které chrání motor, převodovku a nádrž.

A když už mluvíme o podvozku – vpředu je také instalovaná pneumatická uzávěrka diferenciálu, doplňující standardní uzávěrku zadního a středového diferenciálu. Uzávěrka je ovládaná pomocí kompresoru, umístěného v motorovém prostoru, který lze navíc využít i pro dofukování kol – například po úmyslném podhuštění pro snazší zdolávání náročného terénu.

Na pravém blatníku je umístěn klasický šnorchl Safari, který by měl motoru pomoci s nasáváním vzduchu na prašných cestách i při brodění. Na střeše pak vidíme přídavný 32palcový LED reflektor Bushranger, který lze díky třípolohovému vypínači v kabině zcela vypnout, spustit samostatně a spustit automaticky s dálkovými světly, díky čemuž si v terénu můžete posvítit i na vzdálenější překážky.

Při pohledu z boku vynikne zvýšený podvozek Oldman EMU, který k sériové světlé výšce 235 mm přidává dalších 50 mm. Standardní ovšem nejsou ani pneumatiky Nokian Rockproof M/T 245/75 R17, které mají výrazný vzorek a zesílenou bočnici, díky níž se s nimi nemusíte bát ani do náročnějších podmínek.

Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa

Na jistotě navíc přidávají i specifické rámy podél prahů, které nejsou jen dekorem. Jde totiž o ochranné rámy se stupačkami, které v kombinaci s ochrannými plechy ochrání podvozek a prahy i v náročném kamenitém terénu, kde by nemuselo být zas tak těžké položit 5305 mm dlouhý pick-up s rozvorem 3000 mm na břicho.

Za kabinou je vidět trubkový rám, samotná korba je pak kryta dvoudílným pevným víkem s plynovými vzpěrami a zámkem. Víko korby, odemykané společně s centrálním zamykáním, nově také dostalo plynovou vzpěru, takže se s ním manipuluje o poznání příjemněji. Největší zajímavostí je ovšem výsuvná plocha na korbě, která je vybavena protiskluzovým povrchem a vázacími oky po stranách. Výsuvný systém výrazně usnadňuje manipulaci s věcmi na korbě, kde můžete pohodlně převážet jak zavazadla, tak například pracovní vybavení do lesa. Systém by přitom neměl nijak omezovat celkovou nosnost korby.

Na práci, respektive manipulaci s věcmi za vozem, si posádka může posvítit jak malým LED světlem na spodní straně víka korby, tak dvojicí 5,5“ LED reflektorů Bushranger na zadní straně střechy. I tyto reflektory se ovládají přes třípolohový spínač v kabině, díky němuž lze reflektory aktivovat samostatně, nebo společně se zařazením zpátečky, což výrazně zpříjemňovalo večerní parkování.

Vrchol a pár novinek

Po vyskočení do kabiny, což kromě rámu se stupačkami usnadňují i madla na sloupcích, uvitá posádku vcelku příjemný, prostorný a slušně vybavený interiér. Základem přestavby se totiž stal vůz ve vrcholné výbavě Instyle, který nabídne kožené čalounění, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče nebo vyhřívání předních sedadel. Pouze verze Instyle je navíc vybavena automatickou dvouzónovou klimatizací, pádly řazení na volantu nebo systémem bezklíčového odemykání a startování tlačítkem.

Kůží čalouněná sedadla jsou pohodlná, masivní kožený volant padne dobře do rukou a nechybí ani dostatek úložných prostor. Celá kabina je zkrátka navzdory masivnímu použití tvrdých plastů docela příjemným a jednoduše koncipovaným místem, kde nemusíte dlouze nic hledat, ani si na cokoliv zvykat. S ohledem na již zmiňovaný nájezd a stav karoserie navíc potěší, že v interiéru nic nevrzalo. Po stránce prostoru navíc L200 neurazí vpředu, ani na zadních sedadlech. Opěradlo třímístné lavice je sice poměrně kolmé a nepříliš silně polstrované, místa nad hlavou i pro nohy ovšem L200 nabízí vzadu dostatek.

Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa

Po technologické stránce nelze čekat žádné moderní výdobytky, přesto L200 nabízí i 7“ barevný dotykový infotainment – dokonce s podporou Android Auto a Apple CarPlay. Připojení telefonu mě ovšem trochu zlobilo a ani reakce na dotyk nebyly nejspolehlivější. Dotykem se přitom ovládá i hlasitost – toho však řidiče naštěstí ušetří ovládání audia přes volant. Je potřeba si však uvědomit, že L200 je především lehký užitkáč, který nemá za cíl ohromit infotainmentem. Po praktické stránce tak potěší především couvací kamera, která usnadní například připojení vleku o maximální hmotnosti až 3,1 tuny.

Motor, jízdní vlastnosti


Čtyřválcové Plus

Mitsubishi L200 je standardně osazeno 2,2litrovým vznětovým čtyřválcem DI-D s přeplňováním turbodmychadlem, který obyčejně nabízí nejvyšší výkon 110 kW a 400 Nm točivého momentu. České zastoupení ovšem nabízí tuto motorizaci také s přídomkem Plus, ten znamená zvýšení nejvyššího výkonu na 127 kW (při 3100 min-1) a nejvyššího točivého momentu na 502 Nm (při 1750-2250 min-1).

Lehce vylepšená pohonná jednotka, jejíž parametry (zejména délku vstřikování paliva) optimalizovala společnost Steinbauer, byla i pod kapotou testovaného vozu, pro který je vlastně naprosto dostačující. Ono 127 kW (173 koní) na 2,1 tuny těžký pick-up sice na první pohled nemusí vypadat kdovíjak úchvatně, nicméně v kombinaci s šestistupňovou měničovou převodovkou Aisin nabízí L200 Plus velmi pohodový jízdní zážitek. Zejména pokud nespěcháte.

Při klidné jízdě totiž motor nabízí velmi plynulý zátah, převodovka mění rychlosti hladce a vás ani nenapadne, že byste snad potřebovali víc koní. Jakmile se ovšem rozhodnete pospíchat, dobrý dojem se začne trochu vytrácet. Auto totiž reaguje na výrazné přidání plynu s mírným zpožděním a převodovce občas chvíli trvá, než podřadí na správnou rychlost. Projev motoru ve vyšších otáčkách navíc není kdovíjak oslnivý. Hluku je přitom v kabině už tak víc než dost, což je zásluha především šnorchlu na pravém blatníku. S každou akcelerací tak zkrátka slyšíte, jako by se někde poblíž zapnul vysavač.

Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa

Poměrně dost hluku navíc putovalo do kabiny také od podvozku, což lze přičítat terénním pneumatikám Nokian Rockproof, které však nižší komfort při rychlejším cestování po silnicích bohatě vykompenzují svou trakcí mimo silnice. Při českém dálničním maximu navíc pociťujete i aerodynamický hluk, na němž se výrazně podepisují přídavné reflektory na střeše. Rozhodně se ale nemusíte bát, že byste si při dálničních přesunech nemohli na palubě popovídat.

Houpavě a kdekoliv

Jak už jsem zmínil v úvodu, podvozek L200 Mountain Sherpa se dočkal zvýšení o 50 mm díky sadě zvýšeného podvozku renomované značky Oldman EMU. Vyhoupnutí za volant je tedy trochu náročnější, výhled z kabiny je nicméně královský. Přidané centimetry samozřejmě nejvíc oceníte v terénu, přesto mě podvozek nadchl i svým lehce kolíbavým naladěním, s nímž při normálních rychlostech spolehlivě žehlil většinu nerovností. Zpomalovací retardéry nevyjímaje.

Jakmile však začnete s autem trochu víc spěchat, podvozek začne působit až trochu nejistě. V zatáčkách se navíc začnou projevovat větší náklony karoserie a řízení s minimem zpětné vazby na klidu také nepřidá. V terénu však autu všechny neduhy rychle a rádi odpustíte. Zejména, pokud začne jít do tuhého.

L200 totiž již od druhého výbavového stupně Intense dostává systém pohonu všech kol Super Select-II, nabízející volbu mezi pohonem pouze zadních kol, pohonem všech kol s otevřeným středovým diferenciálem, pohonem všech kol s uzavřeným středovým diferenciálem a pohonem všech kol s přiřazenou redukční převodovkou.

Tento systém navíc standardně doplňuje uzávěrka zadního diferenciálu a v nejvyšší (testované) výbavě Instyle je vůz navíc vybaven i systém kontroly trakce v terénu. Jakmile tedy uzavřete všechny diferenciály, včetně pneumatického předního od ARB, stane se z L200 velmi schopný společník i do těch nejnáročnějších podmínek, který i s lehkou nohou na plynu zdolává jednu výzvu za druhou. Zvenku je navíc vidět docela působivý rozsah podvozku při křížení náprav.

Mitsubishi L200 Mountain Sherpa Mitsubishi L200 Mountain Sherpa

A jaká vlastně byla spotřeba? Při opravdu pohodové jízdě, zejména po okreskách, se dalo pohybovat do 10,5 l/100 km. Jakmile jsem však se Sherpou vyrazil i do města nebo na dálnice, obvykle se spotřeba vyhoupla lehce nad 12 l/100 km. V terénu je pak lepší spotřebu asi vůbec nesledovat. Naštěstí je však Mitsubishi L200 osazeno nádrží o objemu 75 litrů, takže vás na suchu jen tak nenechá.

Závěr


Závěr

Mitsubishi L200 je již v základu velmi schopným vozem, nabízejícím široké spektrum využití. Českému i slovenskému zastoupení značky se navíc stále daří ukazovat, jak snadno a účinně lze možnosti tohoto vozu dál vylepšit. Na rozdíl od expedičního speciálu Rock Proof přitom Mountain Sherpa necílí jen na dobrodruhy, kterým by měl rozhodně co nabídnout, ale také na pracanty, kteří by ho mohli ocenit například v lese. Ať už půjde o správce lesních parků, myslivce, atd. Možnosti tohoto vozu jsou zkrátka široké.

Se základní výbavou a motorizací přitom L200 pořídíte již od 883.250 Kč (včetně daně), zatímco testovaná vrcholná výbava Instyle s motorizací 2,2 DI-D Plus vyjde na 1.160.250 Kč – a to vlastně s přihlédnutím ke schopnostem i zcela sériového pick-upu není vůbec marné. Kompletní přestavba Mountain Sherpa nicméně cenovku vyšroubuje ještě o dalších přibližně 400.000 Kč (včetně práce), takže se ve výsledku dostáváme na cenu zhruba 1.560.250 Kč.

Málo to samozřejmě není, zastoupení značky je však schopné zprostředkovat zájemci úpravy přesně podle jeho představ, díky čemuž půjde s cenou jistě zahýbat. Automobilka navíc láká i na standardní záruku 7 let nebo 150.000 km, což vlastně také nejsou vůbec marné argumenty.

Nejlevnější verze modelu 883.250 Kč (Invite 2,2 DI-D, 110 kW, 6MT)
Základ s testovaným motorem 910.850 Kč (Invite 2,2 DI-D Plus, 127 kW, 6MT)
Testovaný vůz bez příplatků 1.160.250 Kč (Instyle, 2,2 DI-D, 127, 6AT)
Testovaný vůz s výbavou zhruba 1.560.250 Kč (Instyle, 2,2 DI-D, 127, 6AT + Mountain Sherpa)

Plusy

  • Výrazný vzhled
  • Terénní schopnosti
  • Komfort
  • Slušná spotřeba
  • Univerzálnost
  • Vnitřní prostor

Minusy

  • Hluk od sání, podvozku a LED rampy
  • Převodovka si občas dává na čas
  • Místy svéhlavý infotainment  
Zobrazit celý článek

Související články

Témata
Mitsubishi L200 Mountain Sherpa
Cena základní sestavy 1 160 250 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola z lehkých slitin, kožený multifunkční volant, ostřikovače předních světlometů, parkovací kamera vzadu, pohon všech kol Super Select-II, redukční převodovka systému pohonu všech kol, uzávěrka zadního diferenciálu, systém kontroly trakce v terénu Off-Road, přední LED světlomety, zadní kombinovaná LED světla, 360° kamerový systém, nabíjecí vstupy USB v zadní části loketní opěrky, kožené čalounění sedadel, vyhřívaná přední sedadla, sedadlo řidiče ovládané elektricky, výškově a podélně nastavitelný volant, bezklíčové ovládání, automatická dvouzónová klimatizace, audiosystém se 7" barevným dotykovým LCD, rádio s funkcí DAB, podpora Android Auto a CarPlay, 6 reproduktorů, tempomat s ovládáním na volantu a další. Kč
Cena testované sestavy 1 560 250 Kč
Výbava testované sestavy Zvýšený podvozek Oldman EMU (+50 mm), Pneumatická uzávěrka předního diferenciálu ARB, Vzduchový kompresor se zásobníkem a hadicí pro dofukování kol, Zakrytování podvozku ARB, Pevný dvoudílný kryt korby se zámkem, Výsuvná podlaha ložené plochy, Safari šnorchl, Boční ochranné rámy se stoupačkami, Světelná rampa Bushranger 32“, Pracovní světla zadní 2x Bushranger 5,5“, Terénní pneumatiky Nokian Rockproof M/T 245/75 R17, Plynová vzpěra víka korby, Přední naviják Predator s tažnou silou 5450 kg, Brašna s vyprošťovacím příslušenstvím, Skládací lopata Bushranger. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2268
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 127 / 3100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 502 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 176
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 9.7
Emise CO2: 254
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2110 / 1000
Rozměr pneu: 265/60 R18
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5305
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1775
d) rozvor (mm): 3000
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 480 / 1110
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - wakantanka
6. 4. 2022 21:43
Re: Re: Tohle auto by bylo mnohem lepší jako Pajero,
Tak, ale v tej Austrálii sú také autá mimo miest nutnosť. U nás nájdu využitie skôr tie pickupy.
Avatar - KANKUNEN
6. 4. 2022 20:30
Re: Tohle auto by bylo mnohem lepší jako Pajero,
Dekl na korbu ti neudělá velkou loznou plochu.
Avatar - 3_diamanty
6. 4. 2022 19:07
Re: Tohle auto by bylo mnohem lepší jako Pajero,
chcelo by to v eu ponuknut pajero sport ... co je defakto civilnejsia L200 ktora uz vie posluzit aj ako rodinny terenak .... nieco ako podobne orientovany ford everest co je defakto zase civilnejsi ford ranger... ale ani everest ani pajero sport v eu nemame... mame este co za okolitym svetom dohanat... tie naj auta obecne dnes uz najdeme skor v ludoprazdnej australii ako v udajne vyspelej eu.... smutne
Avatar - 3_diamanty
6. 4. 2022 18:40
Paradna uprava
L200 :yes:

jednu sedu klasicku L200 vidim v okoli a je to fakt obluda auto... paci sa mi ten vysoky predok v spojeni s malym celnym sklom a terennymi pneumatikami .... takto ma vyzerat auto do terenu... :yes:
6. 4. 2022 15:46
Re: Tohle auto by bylo mnohem lepší jako Pajero,
Částečně máš pravdu. Nicméně diskomfort prázdného pick-upu ti zůstane i s hard topem.
Články odjinud