TEST Mitsubishi Eclipse Cross PHEV – Vlastní cestou
Mitsubishi Eclipse Cross po více než čtyřech letech od uvedení na trh koupíte výhradně jako plug-in hybrid. A docela zajímavý.
Design, interiér
Japonský výrobce totiž pochopitelně sáhl do vlastních zásob a pro Eclipse Cross adaptoval pohonné ústrojí z většího plug-in hybridního Outlanderu. Ale o tom až později.
Pojďme si nejprve trochu připomenout samotný Eclipse Cross, který loni dorazil v omlazené podobě. Modernizace přinesla upravenou příď s užšími světlomety a výrazně přepracované zadní partie s nově vyvedenými dveřmi zavazadlového prostoru. Auto při faceliftu přišlo o dělené zadní sklo, což pomohlo lepšímu výhledu směrem dozadu, a obdrželo nová zadní světla.
Oldschool, který nevadí
Uvnitř důležitou změnu představuje nový infotainment s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, která je umístěna na vrchu palubní desky, a upravená koncepce ovládání – nyní už bez touchpadu na středovém tunelu. V obou případech jde rozhodně o posun vpřed, i když na první pohled se to možná nezdá. Kabina v Eclipse Cross totiž vypadá trochu zastarale, a to jak designem, tak výběrem některých materiálů (dominují obyčejné, tmavé a strohé plasty) nebo použitím obstarožně vyhlížejících tlačítek.
Z pohledu uživatelské přívětivosti to ale funguje výborně. Multimediální systém možná neohromí grafikou a prostředím, jenže současně pracuje svižně, je přehledný a hlavně nabízí spoustu užitečných funkcí a dokáže vám předat řadu zajímavých informací o práci plug-in hybridního pohonu. A kdyby vám tovární infotainment přece jen nevyhovoval, můžete si na displeji zobrazit prostředí z chytrého telefonu, systém podporuje Android Auto a Apple CarPlay.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV |
Displej doplňují dva otočné ovladače a dotykové plochy sloužící jako zkratky pro přístup k médiím, navigaci, spárovanému telefonu a návratu na domovskou obrazovku. Pochvalu si Mitsubishi zaslouží za zachování samostatného panelu pro nastavování ventilace a klimatizace. I ten zahrnuje otočné ovladače pro úpravu teploty, takže topení se brzy naučíte ovládat prakticky poslepu. Skvělá jsou také jednoduchá tlačítka na volantu a malý panel v levé části palubní desky, opět s několika užitečnými „čudlíky“. Výbornou ergonomii podle mě mírně nabourává jen ovládání palubního počítače, které je poněkud utopené vedle kapličky. Někde více po ruce, nebo ideálně rovnou na volantu, by to bylo lepší. Ale ani tak nejde o řešení, které by vás mělo nějak štvát.
Skvělou ergonomii a intuitivní ovládání doplňuje navíc moderní výbava. Provedení Instyle+ nabízí například vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu, vyhřívaný volant, parkovací senzory vpředu a vzadu, parkovací asistent s 360° kamerovým pohledem a řadu jízdních a bezpečnostních asistentů. Šikovná je také 230V zásuvka v zavazadlovém prostoru, umožňující napájení externích spotřebičů s příkonem až 1500 W. Energii dodává baterie plug-in hybridní soustavy, přičemž po jejím vybití automaticky nastartuje spalovací motor, který se v podstatě ujme funkce benzinového generátoru. O přísun elektřiny tak nepřijdete, i když třeba zrovna sekáte trávník.
A když už jsem se dostal do kufru, tak rovnou dodám, že jeho základní objem činí 359 litrů a po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 60:40, Eclipse Cross uveze až 1108 litrů. „Hlavní“ zavazadlový prostor je přitom poměrně mělký, nabízí však ještě praktické boxy na drobný náklad a povinnou výbavu pod podlahou.
Co se prostoru pro cestující týče, je na tom Eclipse Cross velice dobře nejen vpředu, ale také na zadních sedadlech. Měřím 182 centimetrů a za sedačkou nastavenou pro sebe jsem měl vzadu příjemnou rezervu před koleny i nad hlavou.
Za volantem se jinak sedí hezky, výhled je slušný a potěšila mě velká zpětná zrcátka.
Motor, jízdní vlastnosti
Elektromobil na benzin
Eclipse Cross převzal plug-in hybridní soustavu z většího modelu Outlander. Tvoří ji atmosféricky plněný zážehový čtyřválec o objemu 2,4 litru a dva elektromotory - elektromotor na přední nápravě poskytuje 60 kW a 137 Nm, ten na zadní pak 70 kW a 195 Nm. „Spalovák“ dává maximální výkon 72 kW v 4000 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 193 Nm při 2500 min-1.
U čtyřválce tak došlo při srovnání s Outlanderem ke změně. Ve větším SUV jednotka produkuje 99 kW a nad 3000 min-1 dále obohacuje směs. V Eclipse se to údajně kvůli snížení emisí neděje.
Součástí soustavy je také Li-Ion baterie s kapacitou 13,8 kWh a jednostupňová převodovka s fixním převodem. Díky přítomnosti dvou elektromotorů auto spoléhá na pohon všech kol.
Výrobce zdůrazňuje, že jeho řešení nepředstavuje auto se spalovacím motorem, doplněným o elektromotor a velký akumulátor, ale že jde spíš o elektromobil, který se v případě nedostatku energie v baterii spoléhá na elektřinu vyrobenou právě 2,4litrovým čtyřválcem. Ten tak zjednodušeně řečeno funguje především jako generátor energie pro oba elektromotory.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV |
Plug-in hybridní Eclipse Cross tak umí jezdit ve třech režimech - čistě na elektřinu uloženou v baterii a jako sériový, nebo paralelní hybrid. V případě sériového hybridu „spalovák“ generuje elektrickou energii, u paralelního hybridu zážehový motor přímo pohání přední kola. Na ta si čtyřválec „sahá“ zejména při jízdě na dálnici a během prudké akcelerace. Většinou ale soustava pracuje právě v režimu sériového hybridu a využívá z pohledu efektivity ideálních otáček čtyřválce.
Mitsubishi se povedlo pohon sympaticky odladit a funguje velice kultivovaně. Změny toků energií probíhají skoro neznatelně, bez škubání, cukání nebo nepříjemných hluků. Spalovací motor je slyšet vlastně jen při důrazném zrychlení a ve vyšší zátěži. Pak sice hučí, ale bolest hlavy z toho mít nebudete.
Největší výhodou plug-in hybridních vozidel je samozřejmě schopnost jezdit čistě na elektřinu. Eclipse Cross podle oficiálních údajů zvládne 45 kilometrů a podle mých zkušeností jde o dosažitelnou vzdálenost. Já jsem se během testu dostal v hustém pražském provozu na 42 kilometrů. Japonské SUV navíc přidává ještě bonus v podobě možnosti rychlého nabíjení u stanice v systému CHaDeMo. To sice kvůli ochraně akumulátoru umožňuje doplnit maximálně 80 procent kapacity, ale zase to zvládne z nuly za pouhých 25 minut. Domácí nabíjení zabere asi šest hodin, v případě použití systému Mennekes se baterie dobije za zhruba čtyři hodiny.
V čistě elektrickém režimu Eclipse Cross jezdí jako úplně normální auto, dynamika je naprosto dostatečná nejen ve městě, ale i na okreskách. Na elektřinu vůz dokáže jet rychlostí až 135 km/h.
V hybridním módu pak plug-in dává maximální výkon 138 kW, což také bohatě stačí na obvyklé „nástrahy“ českého provozu. Ne že by dynamické schopnosti byly nějak oslnivé, ale na předjíždění kamionů a víkendových šoférů s připojeným vozíkem má Mitsubishi síly dostatek. Elektromotory navíc díky okamžité reakci na plyn dokážou zátah zajímavým způsobem „urychlit“ a „vyhladit“, takže auto působí docela pružně. Až na dálnici se projeví jasné limity, v tempu nad 140 km/h auto znatelně dochází dech a ochota zrychlovat. Eclipse Cross mimochodem zvládne maximálně 162 km/h.
A spotřeba? Stejně jako u ostatních plug-in hybridů záleží na stavu nabití baterie. Pokud zvládáte trasy do 40 kilometrů a jezdíte je vždy s dobitým akumulátorem, můžete se vystačit bez kapky benzinu. Jen pozor na topení - základní provedení vozu Intense+ není vybaveno elektrickým topením, takže neumí vyhřát kabinu při nabíjení. A protože topení potřebuje pro vyhřátí kabiny zapnutý spalovací motor, auto se i s nabitou baterií probouzí nastartováním čtyřválce. Elektrické topení dostanete s výbavami Instyle a Instyle+.
Ale zpátky k apetitu. Myslím, že relevantní údaje se vážou k situaci, kdy množství elektřiny uložené v baterii vozu neumožňuje čistě elektrickou jízdu a auto funguje jako hybrid, který si toky energií řídí sám. V takovém případě jsem po Praze jezdil za 7,6 l/100 km, mimo města a dálnice za 6,4 l/100 km a na dálnici za 10,1 l/100 km.
Hezký kompromis
Jízdní projev sympatickým způsobem doplňuje kultivované hybridní ústrojí. Podvozek nabízí povedený kompromis mezi komfortem a stabilitou, běžné nerovnosti tlumí skvěle, neobtěžuje dusotem kol a neposkakuje. Auto tak na většině povrchů působí příjemně poddajně. Přesto se může stát, typicky na ostrých nerovnostech a hlubokých výmolech, že vůz na chvíli ztratí jistotu a lehce se otřese. Celkově je však za mě komfort výborný.
Pozitivní dojem na mě Eclipse Cross udělal také v zatáčkách. Plug-in hybrid sice váží skoro dvě tuny, ale současně těží z nízkého těžiště a příznivého rozložení hmotnosti. Pomáhá mu navíc „elektrický“ pohon všech kol, jehož fungování částečně ovlivňuje volba jízdního režimu. Kromě módů Normal a Eco Mitsubishi nabízí volby Snow pro kluzký podklad, Gravel pro nezpevněné povrchy a Tarmac jako sportovní režim pro suché a pevné silnice. Jednotlivá nastavení nabízejí jinou odezvu na plyn, trochu odlišné využívání spalovacího motoru, vlastní úroveň rekuperačního brzdění a právě také způsob, jakým pracuje čtyřkolka. Zatímco režimy pro povrchy s nízkou adhezí pomáhají především trakci a stabilitě, mód Tarmac distribuuje točivý moment ke kolům tak, aby zlepšoval ovladatelnost a zajišťoval neutrální chování. Docela to funguje, poměrně těžký Eclipse Cross se stáčí vcelku ochotně, umí hbitě měnit směr a opravdu působí velice stabilně. Sportovní charakter samozřejmě nemá a na jeho limity přijdete snadno, ale na téměř dvoutunový crossover na vysokém podvozku jezdí chvályhodně, to musím uznat. A protože jsem měl během testu také štěstí na sníh, mohu potvrdit, že čtyřkolka funguje skvěle, hlavně z pohledu zajištění dostatku trakce a plynulého záběru.
Drobnou výtku mám jen k hluku na dálnici. O jistém hučení motoru už byla řeč, ve vysokých rychlostech ho bohužel doplňuje ještě aerodynamický hluk.
Závěr
Závěr
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je zvláštní auto. Spojuje zajímavou plug-in hybridní techniku a slušné jízdní vlastnosti s poněkud zastarale vyhlížejícím interiérem, který ale současně nabízí intuitivní ovládání a naprosto současnou výbavu. Jako velkou výhodu považuji rychlé nabíjení, které o něco rozšiřuje použitelnost. Díky CHaDeMo si totiž v pohodě nabijete na desítky kilometrů třeba během nákupu. Jen samozřejmě musíte najít obchod v blízkosti vhodné nabíječky.
I tak ale Eclipse stejně jako ostatní plug-in hybridy dává smysl jen lidem, kteří mají možnost pravidelného nabíjení.
A pak je tu cena. Crossover startuje na částce 949.950 Kč, testované provedení Instyle+ dokonce na 1.179.950 Kč. Cena samozřejmě odráží právě použití plug-in hybridního pohonu, současně se ale nemohu zbavit dojmu, že zejména vnitřek vozu materiály a designem úplně neodpovídá autu za takové peníze. I když po funkční stránce mu vážně není téměř co vytknout.
Nejlevnější verze modelu | 949.950 Kč (Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Intense+) |
Základ s testovaným motorem | 949.950 Kč (Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Intense+) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.179.950 Kč (Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Instyle+) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.220.940 Kč (Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Instyle+) |
Plusy
- Intuitivní ovládání
- Přehledný infotainment
- Slušná výbava
- 240V zásuvka a možnost fungovat jako zdroj elektřiny
- Rychlé nabíjení ChaDeMo
- Slušné jízdní vlastnosti
- Vnitřní prostor
Minusy
- Interiér vypadá zastarale
- Mělký zavazadlový prostor
- Spotřeba a dynamika na dálnici