Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mitsubishi ASX 1.6 PHEV – Japonský společník s francouzskými kořeny

Lukáš Volšický
Diskuze (20)

Mitsubishi bojuje s evropskou legislativou novou generací populárního crossoveru ASX. Vývoj probíhal společně s aliančně spřízněným Renaultem. Je novinka pouze Renaultem Captur s jiným znakem, nebo přináší i něco nového?

Design, interiér


Kompaktní SUV jménem ASX bylo pro Mitsubishi trefou do černého. Japonská značka se třemi diamanty ve znaku už delší dobu bojuje s poklesem zájmu evropských zákazníků, ale když začátkem minulé dekády představila menšího sourozence Outlanderu, uvedla budoucí bestseller. Minimálně v Česku bylo první ASX nejprodávanějším modelem značky a automobilka na něj loni navázala nástupcem. A ten překvapil snad ve všem.

Když Mitsubishi před přibližně rokem odhalilo novou generaci evropského bestselleru, všichni jsme zažili déjà vu. Japonci vsadili na spolupráci s Francouzi a vzniklo nové ASX, velmi blízký příbuzný Renaultu Captur druhé generace. Ukazuje to realitu úpadku evropského trhu. Jsou výrobci, kterým se zkrátka nevyplácí vyvíjet vlastní modely ani s využitím alianční techniky. Omezení nákladů na vývoj proto znamená, že francouzsko-japonský crossover má jen minimum novinek.

Japonská spolupráce proti evropské legislativě

Uvedení nového Mitsubishi ASX vycházejícího z populárního Renaultu bylo pro značku volbou z rozumu, protože ještě v roce 2020 zveřejnila tiskovou zprávu, že v Evropě asi skončí. Prodeje Mitsubishi na starém kontinentu jsou minimální a je efektivnější zakládat na úspěšných aliančních modelech. Japonci se raději věnují vzkvétajícím jihovýchodním asijským trhům, pro něž připravují zcela nové modely.

Nalijme si čistého vína. Nejnovější Mitsubishi ASX je druhou generací Renaultu Captur s decentně upraveným designem a novými znaky s trojicí diamantů. Mitsubishi však není první značkou, která se rozhodla pro tento styl spolupráce. V Česku se už setkáváme s novou Mazdou 2 Hybrid vycházející z Toyoty Yaris, Suzuki Swace vycházejícím z Toyoty Corolla nebo Suzuki Across zakládajícím na Toyotě RAV4. Vzpomeňme třeba i na Suzuki Wagon R+, respektive Opel Agila, o užitkáčích ani nemluvě. 

Ukazuje to, jak se japonské automobilky umí semknout, aby společně bojovaly se stále přísnějšími evropskými emisními limity. Současně je to nejjednodušší cesta, jak začít elektrifikovat modelové řady značek, které si to nemohou finančně ani technologicky dovolit. Pro tyto automobilky už je Evropa extrémně nákladná na vývoj zcela nových modelů, a proto hledají efektivnější řešení, jak zachovat zdejší obchodní síť.

Video se připravuje ...

ASX se Capturem netají a má čtyři výbavy

O exteriéru s minimem novinek jsem se už lehce zmínil, ale ani v interiéru nenajdete výraznější změny. Mitsubishi ASX vychází z capturu a nejvýznamnější novinkou je snad jen nový znak na volantu. Japonská značka přitom svou verzi původního vozu prodává ve čtyřech výbavách – Inform, Invite, Intense a Instyle, které doplňuje pouze malou nabídkou volitelných doplňků.

Základem všech Mitsubishi ASX je obyčejná jednobarevná varianta v modrém odstínu Chacoral, za další volitelné barvy si připlatíte od 15 tisíc korun, a dokonce si můžete vybrat i dvoubarevné konfigurace s volitelnou kontrastní černou střechou. Dalšími příplatky jsou ozdobná lišta pátých dveří, sada textilních koberců, prahové lišty s logem ASX, plastová vana do zavazadlového prostoru, střešní nosiče nebo tažné zařízení s 13pólovou elektroinstalací ve třech provedeních se zatížením 1500 kg a nosností 75 kg.

Mitsubishi ASX 1.6 PHEV Mitsubishi ASX 1.6 PHEV

Vrcholná výbava i velká praktičnost

Námi testované plug-in hybridní Mitsubishi ASX je ve vrcholné výbavě Instyle, která už tak bohatou výbavu předcházejících balíčků dále rozšiřuje o asistenční systém M-PILOT, udržování jízdy v pruhu, panoramatickou střechu, elektricky ovládané sedadlo řidiče, kožené čalounění nebo audiosystém Bose s devíti reproduktory. Současně je vybavena 10” digitálním přístrojovým štítem a pokročilejším 9,3” dotykovým infotainmentem s navigací. V základní výbavě nejlevnějšího modelu je 7” digitální kokpit a základní 7” infotainment.

Ani Renault Captur už není nejmodernějším autem na trhu a v kabině ASX začíná být vidět stáří výchozího modelu. Francouzi uvedou modernizaci jednoho z nejprodávanějších Renaultů později v letošním roce a zatím je ve hvězdách, zda se novinky projeví i u japonského bratra. S ohledem na zjednodušení produkce obou sourozenců to však smysl dává.

Je  pochopitelné, že s novým Mitsubishi ASX se žije úplně stejně jako s dnešním capturem a všechny ovládací prvky z Renaultů jsou na svých místech, včetně ovládacího panelu audia na sloupku pod volantem. Zadní lavice je posuvná v rozsahu až 16 centimetrů a osoby se vzrůstem do 185 centimetrů si najdou rozumnou pozici sezení i na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor pak disponuje základním objemem 422 litrů, posunutím zadní lavice zvětšitelným o dalších až 112 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Mitsubishi bylo jednou z prvních značek v Evropě, které se odvážily vstoupit do vod elektrifikovaných SUV, když uvedlo Outlander s plug-in hybridem. Středně velké SUV pak dlouho vládlo prodejům plug-in hybridů v Evropě a následně na něj navázal plug-in hybridní Eclipse Cross PHEV.

Nové ASX se v Česku prodává s celkem čtyřmi motorizacemi, všemi s pohonem předních kol. V naší redakční garáži se objevila vrcholná plug-in hybridní varianta s benzinovou šestnáctistovkou, dvojicí elektromotorů a akumulátorem (10,5 kWh) s možností nabíjení z externího zdroje. Nejvýkonnější ASX má kombinovaný výkon 117 kW (159 koní) a slibuje čistě elektrický dojezd až 62 km. Vedle toho vůz nabízí i litrový tříválec pro méně náročné řidiče, silný turbobenzin 1.3 pro ty náročnější a klasický full-hybrid.

Po Praze na elektřinu s parkováním zdarma

V reálném světě je elektrický dojezd pochopitelně nižší, protože každodenní provoz neodpovídá homologačním provozním podmínkám, ale i tak se skutečný čistě elektrický dojezd pohybuje okolo 40 kilometrů. To vám bohatě vystačí na to, abyste s plug-in hybridním ASX projeli Prahou z jednoho konce na druhý bez nutnosti startování spalovacího motoru. S emisemi CO2 okolo 30 gramů má navíc nárok na nízkoemisní značky EL a zatím i parkování ve městech zdarma.

Spolupráce spalovacího a elektrického motoru v plug-in hybridním ASX funguje nejlépe s aktivovanou palubní navigací, kdy řídicí jednotka pracuje s ideálním jízdním režimem pro aktuální jízdní prostředí. Ve městech se snaží maximálně využívat elektrického pohonu, ve středních rychlostech kombinuje obojí a na dálnicích využívá spalovací jednotku. Přechody mezi jednotlivými pohony pak občas doplňuje charakteristické lehké cuknutí.

Mitsubishi ASX se může pochlubit docela slušným výkonem, přinejmenším na poměry elektrifikovaných městských přibližovadel. Příjemná jízdní dynamika je přitom pocitově silnější než skutečně je. Oficiální technické údaje uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,1 sekundy a nejvyšší rychlost 170 km/h. Je to hlavně instantní točivý moment elektromotoru, co z ASX dělá subjektivně rychlejší auto. Při předjíždění je až nečekaně svižné.

Mitsubishi ASX 1.6 PHEV Mitsubishi ASX 1.6 PHEV

Spotřeba pár litrů a domácí nabíjení

Hlavním cílem plug-in hybridního ASX je poskytnout řidičům městský crossover s co nejnižšími provozními náklady. A jak už tomu u plug-in hybridů bývá, nejlepších výsledků dosáhnete při pravidelném nabíjení malého akumulátoru a přesunu po městech především čistě na elektřinu. Pak můžete dosáhnout spotřeby přibližující se udávané hodnotě 1,3 litru na 100 kilometrů podle WLTP.

Nabíjení zvládnete i z obyčejné 230voltové domácí zásuvky, kdy to trvá zhruba 4,5 hodiny. Rychlejším způsobem je dobíjení z wallboxu nebo veřejné nabíjecí stanice, díky nimž plug-in hybridní ASX nabijete za přibližně 3 hodiny. Co když však nemáte možnost ASX nabít z externího zdroje? Ať jsem při testování hledal kdekoliv v infotainmentu, v nastavení jsem bohužel nenašel jediný způsob, jak aktivovat vynucený nabíjecí režim.

Úplně vybité Mitsubishi ASX se následně musí vláčet s prázdnou baterkou a reálná spotřeba paliva se při lehce dynamičtějším jízdním tempu pohybuje okolo 5,5 litru na 100 kilometrů. I to jsou adekvátní náklady pro nenáročný městský crossover s přijatelným jízdním komfortem a kompaktními rozměry zjednodušujícími parkování ve městech. Mitsubishi ASX se navíc mezigeneračně zkrátilo z 4365 na 4227 milimetrů.

Při častějším cestování na okreskách se pak musíte připravit na skutečnost, že v genech nejnovějšího Mitsubishi ASX není ani špetka sportovnosti. Zatáčkami projíždí spíše protože musí a vy musíte počítat s výraznějšími náklony karoserie. Zpětná vazba o dění pod koly je současně minimální. Velkou výhodu naopak crossover poskytuje díky vyšší světlé výšce, se kterou se nemusíte bát vyjet na nezpevněné polní cesty.

Závěr


Závěr

Nejnovější Mitsubishi ASX je dokonalou ukázkou toho, jak japonské automobilky musí v dnešních dnech přemýšlet při uvádění nových modelů na evropský trh. Stále přísnější emisní politika pro ně představuje obrovskou finanční zátěž, která se s ohledem na nižší prodeje oproti domácím značkám nijak nevyplatí. Pro příznivce Mitsubishi je nové ASX černou ovcí rodiny, ale pro značku je nejlogičtějším řešením, jak zase o krok elektrifikovat modelovou řadu a udržet tempo s konkurencí.

Život s novým Mitsubishi ASX se reálně neliší od soužití se sesterským Renaultem Captur, protože oba modely francouzsko-japonské aliance vypadají skoro stejně, ovládají se stejně i jezdí stejně. Hlavním rozhodovacím argumentem při nákupu pro většinu budoucích majitelů bude příslušnost k jedné nebo druhé značce či výhodnější cena.

Česká základní cena plug-in hybridního Mitsubishi ASX je vyšší než plug-in hybridního Renaultu Captur. Zatímco Renault u nás stojí od 823.000 Kč, za nejlevnější alternativní Captur standardně zaplatíte minimálně 909.950 Kč.

Japonská značka pak na českém trhu nově zavedla Věrnostní program pro potenciální zájemce o nové ASX. Pro majitele starších vozů Eclipse Cross, ASX nebo Outlander připravila speciální nabídku, kdy je mohou vyměnit za nové ASX s finančním zvýhodněním 30.000 Kč. Akce je omezena do konce letošního září a vztahuje se na všechny motorizace a výbavy modelu.

Nejlevnější verze modelu 489.950 Kč (1.0 MPI-T/67 kW 6M Inform)
Základ s testovaným motorem 909.950 Kč (1.6 PHEV/117 kW AT Intense+)
Testovaný vůz bez příplatků 999.950 Kč (1.6 PHEV/117 kW AT Instyle)
Testovaný vůz s výbavou 999.950 Kč (1.6 PHEV/117 kW AT Instyle)

Plusy

  • Přijatelný čistě elektrický dojezd
  • Uživatelská i řidičská jednoduchost
  • Nízká spotřeba paliva při pravidelném nabíjení

Minusy

  • Bohužel nenabízí moc vlastních prvků
  • Už vypadá trochu zastarale
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (20)

Doporučujeme

Mitsubishi ASX 1.6 PHEV
Cena základní sestavy 999 950 Kč
Výbava základní sestavy 6 airbagů, Systém prevence nárazů, Monitorování a aktivní udržení v pruhu, Rozpoznávání dopr. značek, Přední LED světlomety, Ocelová kola "flex" 17", El. ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka, Park. senzory a kamera, Automatická klimatizace, Tempomat, Bezklíčové zamykání, Audiosystém se 7,0" dotykovým LCD, Digitální příst. panel 7", Podélné střešní ližiny, Zatmavená zadní skla, Sledování mrtvého úhlu, Aut. dálková světla, Slitinová kola 18", Kůží obšitý volant, Zrcátko s aut. stmíváním, Podsvícení interiéru, Sedadla látka/synt. kůže, Vyhřívaná přední sedadla, Adaptivní tempomat, Elektrická parkovací brzda, Vyhřívaný volant, Audiosystém s 9,3"dotykovým LCV, navigace, Digitální příst. panel 10", Asistenční systém MI-PILOT, Udržování uprostřed pruhu, Panoramatické střešní okno, Kožené čalounění sedadel, El. ovládané sedadlo řidiče, Audiosystém s 9,3" dotykovým LCV, navigace, Ozvučení BOSE s 9 reproduktory, Digitální příst. panel 10", Bezdrátové nabíjení telefonu Kč
Cena testované sestavy 999 950 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 68 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 144 / 3200
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 255 / 0 - 2300
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): 74 / 2300
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 117
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.3
Emise CO2: 30
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 265 / 1118
Objem nádrže (l): 48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1631 / 429
Rozměr pneu: Goodyear 215/55 R18
Mitsubishi ASX 1.6 PHEV
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4227
b) šířka (mm): 2003
c) výška (mm): 1567
d) rozvor (mm): 2639
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 825
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 830
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
27. 7. 2023 10:29
Re: Tri pipiny svet
Nie je to zlé, ale k dokonalosti ešte trochu potrénuj slovenčinu. ;-)
27. 7. 2023 08:40
Re: Jako pěkný, ale....
800 tyček přijatelné? V jaké době to žijeme? To je auto před několika lety za 500 tis. Za míč je to naprostá drzost a závidím každému, kdo je dostatečně marnotratný fanda Mitsubishi, že za rebrandovaneho Rencka ten míč nebude váhat položit na dřevo.
26. 7. 2023 23:10
Re: Kardinální otázka zní...
:-[] :yes:
Avatar - KANKUNEN
26. 7. 2023 22:42
Re: Kardinální otázka zní...
:yes: :yes: :yes:
Avatar - KANKUNEN
26. 7. 2023 22:39
Re: Tri pipiny svet
:yes: