Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi PX-MiEV: Z Tokia přes Ženevu do Frankfurtu

PX-MiEV
PX-MiEV
PX-MiEV
PX-MiEV
19 Fotogalerie
Diskuze (2)
Mitsubishi prozatím ani nenaznačilo, že by na letošní IAA přivezlo nějakou zásadní novinku. Známým sériovým modelům má dělat společnost dvouletý koncept PX-MiEV.

Japonská automobilka Mitsubishi podle německého magazínu Auto Bild do Frankfurtu přiveze koncept PX-MiEV. Ten měl světovou premiéru na podzim roku 2009 na autosalonu v Tokiu a evropskou premiéru v březnu 2010 v Ženevě.

Mitsubishi PX-MiEV rozhodně není žhavou novinkou, ale na druhou stranu tento koncept plně odpovídá současné módě a nabízí spojení CUV (Crossover Utility Vehicles) s hybridní pohonnou jednotkou.

Dva roky starý koncept je hybridní crossover s technologií plug-in - dobíjením akumulátorů přímo z elektrické sítě. To umožňuje uživatelům využít zásuvek o napětí 100 nebo 200 V. Majitelé mohou dobíjet i bezdrátově, jsou-li v té době od vozidla vzdáleni Tento druh automobilů je také obsažen ve zkratce PX.

Pod kapotou PX-MiEV je zážehový řadový čtyřválec DOHC MIVEC objemu 1,6 litru s největším výkonem 85 kW a točivým momentem 125 Nm. Elektromotory jsou dva synchronní s permanentními magnety, každý o výkonu 60 kW a točivém momentu 200 Nm.

Jeden z nich pohání primárně přední kola, možný je také pohon všech čtyř kol, o který se stará druhý elektromotor a celé ústrojí je ovládané elektronicky (sytém E-4WD – Electronic Four Wheel Drive). Točivý moment je přenášen na zadní kola v případě potřeby při ztrátě trakce. Centrální diferenciál se pak stará o přenos síly pro zvýšení přilnavosti. PX-MiEV je vybaveno systémy S-AWC (Super All Wheel Control), E-AYC (Electric-powered Active Yaw Control) a elektronickou stabilizací.

Koncept disponuje plně elektrickým režimem jízdy s jízdním dosahem přes 50 km. Ten se používá při nízkých rychlostech a poháněna jsou jen přední kola, pouze při jízdě ve sněhu nebo dešti se zapínají i zadní.

Sériový hybridní mód se uvádí v činnost, klesá-li energie v bateriích. Zážehový motor tehdy pracuje jako generátor a vozidlo zabírá na všechny čtyři. Při vyšších rychlostech pak pracují oba agregáty současně v tzv. paralelním režimu. K dispozici je také regenerace, tedy dobíjení akumulátorů při intenzivním brzdění. Režimy pohonu jsou automatické v závislosti na podmínkách, optimální způsob vybírá MiEV OS.

Mitsubishi uvádí u konceptu PX-MiEV spotřebu paliva 2,0 l na 100 km.

Podvozek s rozvorem náprav 2630 mm a rozchodem kol vpředu i vzadu 1570 mm je vybaven elektronicky řízeným vzduchovým odpružením, které poskytuje tři možnosti nastavení světlé výšky – Auto, Low a High. Automobil je 4510 mm dlouhý, 1830 mm široký a 1655 mm vysoký. Jezdi na dvacetipalcových kolech s pneumatikami 245/45 R20.

Interiér čtyřmístného konceptu je navržen ve stylu cocochi (v japonštině – příjemný nebo útulný). Vnitřní prostor vypadá spartánsky a sportovně a připomíná kokpit letadla. Veškeré osvícení obstarávají LED diody. Příjemnou atmosféru na palubě zajistí klimatize, která je nastavitelná zvláště pro každého ze čtyř pasažérů, ti zadní mohou využít ovladač mezi sedadly. Zvlhčovač vzduchu pak snižuje únavu.

Čelní sklo pohlcuje sluneční paprsky a snižuje množství tepelné energie uvnitř. Ergonomie řidičova pracoviště je uzpůsobena tak, aby měl většinu důležitých ovladačů po ruce. Nacházejí se tedy na volantu.

Aktivní bezpečnost zastupuje například Multi-Around Monitor, což je systém, který využívá kamer po celém obvodu vozidla ke zprostředkování údajů o dění kolem něj. Driving Monitor System rozpozná únavu řidiče a varuje jej jak akusticky včetně vibrací, tak i obrazem a dokonce vůní před možným nebezpečím. Driving Support Safety System (DSSS) spolupracuje s infrastrukturou kolem silnic a nabádá řidiče, aby dbal zvýšené opatrnosti, pokud se v blízkosti vyskytují například chodci na přechodech.

Kromě konceptu PX-MiEV se ve Frankfurtu představí i známý elektromobil i-MiEV v provedení pro rok 2012. Změny se mají týkat prakticky jen výbavy a zahrnují tmavě hnědý interiér, nový audiosystém s CD přehrávačem, USB vstup a dálkové ovládání nastavení klimatizace, které zobrazí stav a dobu nabíjení baterií. Novinkou bude i akustický systém, který upozorní na jedoucí elektromobil okolí.

Vstoupit do diskuze (2)