Studie: Nejtoxičtější interiér má Mitsubishi ASX
Zapáchajícími plasty jsou proslulé čínské vozy, ty ale protentokrát nechme být. Studie amerického Centra pro ekologii z Detroitu, kterou zveřejnil portál HealthyStuff.org, se týká pouze automobilů prodávaných v USA. Vývojový šéf centra Jeff Gearhart řekl: Chemické látky se pohybují ve velmi malém prostoru. Protože jejich používání není nijak regulováno, spotřebitelé nemají šanci se dozvědět o nebezpečí, kterému čelí. Naše testy jsou určeny k ověření a určení míry těchto rizik a jejich výsledky se snažíme povzbudit výrobce k používání bezpečnějších alternativ.
V posledním, kterého se zúčastnilo více než 200 nových modelů, dopadlo nejhůře Mitsubishi Outlander Sport. My evropskou specifikaci menšího crossoveru se třemi diamanty ve znaku známe jako ASX, nejhorší výsledek se pochopitelně týká pouze americké verze. Zkoušejí se vždy výpary z volantu, přístrojové desky, čalounění loketních opěrek a sedadel. Právě ta v nejmenším SUV od Mitsubishi obsahovala značné množství olova (400 mg/kg) a spolu se středovou konzolou také zpomalovače hoření na bázi antimonu a bromu. V koženém čalounění byl pak nalezen chrom. Totožnou konečnou známku (3,17) dostal i Chrysler 200 SC.
Naopak, podíl toxických látek v interiérech již celou poslední dekádu neustále snižuje Honda. Nový Civic (opět se jedná o americkou specifikaci) sice zákazníky zatím příliš nezaujal, ale jeho plasty jsou nejméně sycené plynem. Nevypouštějí tedy emise těkavých organických sloučenin (tzv. VOC - Volatile Organic Compound). VOC jsou spojeny s vážnými zdravotními problémy včetně vrozených vad a možné rakoviny. Honda nepoužívá zpomalovače hoření na bázi bromu, ani interiérové textilie a čalounění obsahující PVC. Podařilo se jí také eliminovat většinu těžkých kovů.
Jednotliví výrobci podíl dosud velmi oblíbených polyvinylchloridů (PVC) snižují. 17 % nových modelů na americkém trhu se může pochlubit interiéry, kde byste jej při podrobnější analýze hledali marně. 60 % nových aut v USA pak nepoužívá rovněž zmíněné látky zpomalující hoření.
Velmi agilní jsou v tomto směru americký Ford, který zredukoval podíl škodlivých chemikálií uvnitř svých vozidel oproti roku 2010 o třicet procent. Ještě úspěšnější byl Volkswagen (-42 %) a i přes nejhorší umístění svého modelu také Mitsubishi (-38 %). Tyto výsledky jsou opravdu velmi důležité, protože průměrný Američan stráví v autě 1,5 h denně.
Automobily s nejméně toxickými interiéry v USA | ||
Pořadí | Model | Známka |
1. | Honda CIVIC | 0,46 |
2. | Toyota PRIUS | 0,55 |
3. | Honda CR-Z | 0,63 |
4. | Nissan CUBE | 0,65 |
5. | Acura RDX | 0,74 |
6. | Acura ZDX | 0,74 |
7. | Audi S5 | 0,74 |
8. | Smart COUPE | 0,74 |
9. | Toyota VENZA | 0,77 |
10. | Smart PASSION | 0,79 |
Automobily s nejtoxičtějšími interiéry v USA | ||
Pořadí | Model | Známka |
1. | Mitsubishi OUTLANDER SPORT | 3,17 |
2. | Chrysler 200 | 3,17 |
3. | Kia SOUL | 3,11 |
4. | Nissan Versa | 3,08 |
5. | Mazda CX-7 | 3,08 |
5. | Hyundai ACCENT | 2,98 |
5. | Chevrolet AVEO | 2,89 |
5. | Kia SPORTAGE | 2,87 |
9. | Volkswagen EOS | 2,85 |
10. | Mini COOPER S CLUBMAN | 2,84 |