Morgan Plus 4: Britský klasik dostane více koní
Na 84. ročníku autosalonu v Ženevě bude mít novinky i britský Morgan. Příští týden přiveze tradiční výrobce z Malvern Link do haly Palexpo novou verzi modelu Plus 4. Firma zatím specifikace tají, mluvčí pouze oficiálně prohlásil, že půjde o nejvýkonnější vůz s tímto označením všech dob. Zcela jistě najdeme pod kapotou čtyřválec, přece se nechce zpronevěřit svému označení!
Současnou verzi pohání motor Ford Duratec 2,0 l s výkonem 108 kW a 190 N.m točivého momentu. Tuto porci přenáší dozadu pětistupňová přímo řazená převodovka od Mazdy. Zdá se vám to málo? Ale Plus 4 váží jen 877 kg. Zrychlení z klidu na stovku za 7,5 s i maximálních 190 km/h zcela postačují. A novinka má být tedy ještě silnější...
Morgan Plus 4 byl původně uveden na trh v roce 1950 jako silnější alternativa ke staršímu 4/4. Pod kapotou měl motor Standard 2,1 l. Později přišly i výkonnější čtyřválce z Triumphů TR3 (2,0 l) a TR4 (2,14 l). V tomto provedení vydržel až do roku 1969, jen ve čtyřiapadesátém se zakulatila příď. Novější verze se vyráběla v letech 1985-2000 s dvoulitry Fiat (!) a později poněkud stylovějším Roverem. Nástupce se však představil až v polovině první dekády tohoto milénia.
Životopis roadsteru Plus 4 byl tak hned dvakrát přerušen. Základní tvary se však během doby prakticky nezměnily, což je pochopitelně dobře a Morganu setrvávání na tradicích včetně dřevěné kostry karoserie přináší stále nové a nové klienty. Kdo chce hypermodernu, vybere si řadu Aero s hliníkovým rámem.
Morgan příští týden v Ženevě ukáže v evropské (tedy přesněji řečeno kontinentální) premiéře i retro tříkolku, která se dosud nabízela pouze v Británii. Pravda, už před třemi lety byl na stejném místě vystaven prototyp s řízením na pro nás správné straně, ale bez volantu.