Morris Mini Cooper (1964): Britský klasik stojí více než půl milionu korun

 

Původní Mini se vyrábělo 41 let. Kousky v originálním stavu z prvních let výroby jsou však poměrně vzácné. Jeden bude koncem července ke koupi. A má hodně málo najeto!

Mini, veledílo Aleca Issigonise, vstoupilo do dějin. Třímetrové autíčko přineslo koncepci „vše vpředu“ mezi nejmenší automobily, i když samozřejmě v tomto směru nebylo zdaleka první. Získalo si však na rozdíl od předchůdců (třeba německé DKW) skutečně obrovskou popularitu, prošlo mnoha modifikacemi a vyrábělo se pod různými značkami včetně luxusních verzí. Ty si kupovaly rockové hvězdy 60. let i tehdejší celebrity v Albionu.

Issigonis přitom prcka konstrukčně rozhodně neošidil, až do té míry, že se výroba začala vyplácet skoro po čtvrt století, v první polovině 80. let. Byla zahájena v roce 1959, v době konjunktury ostrovního automobilového průmyslu, pod obchodními názvy Austin Seven a Morris Mini Minor. Nešlo o hatchback v dnešním pojetí, samotné víko zavazadelníku bez okna se sklápělo dolů. Takto se ovšem dalo jezdit legálně i s delšími zavazadly, neboť zadní registrační značka se na spodní straně také odklopila, aby byla čitelná.

Existovaly i různé licence, pro produkty British Motor Corporation (koncern v průběhu let svá jména měnil) se rozhodlo třeba italské Innocenti, jinak výrobce slavných skútrů Lambretta. Pochopitelně si majitelé své vozy různě upravovali a byl tu ještě John Cooper, proslulý výrobce závodní techniky včetně monopostů formule 1, který miníky učil dobývat vavříny kromě jiného také z prestižních automobilových soutěží. S Issigonisem se navíc velmi dobře znali a nápad na ostřejší verze se zrodil po několika jejich setkáních.

Jenže exemplářů z prvních let výroby přežilo dodnes velmi málo. I těch relativně obyčejných, čtyřválce byly citlivé na pravidelné výměny oleje a pokud je někdo nedodržoval, odešly. Síň Silverstone Auctions nabídne jeden takový v dražbě 30. července přímo v areálu trati, kde se jezdí britská Grand Prix F1. Morris Mini Cooper ročníku 1964 má ještě jednu ze dvou původních značek. Místo dvoukarburátorového agregátu série A s objemem 997 cm3 už pod kapotou bije modernější srdíčko objemu 998 cm3, které právě tehdy dostal. Kotoučové brzdy představovaly pro Mini Coopery standard, při maximální rychlosti 145 km/h nebylo divu. „Knedlík“, jak se mu říkalo u nás, se chlubil špičkovou ovladatelností.

Konkrétní vůz byl vyroben 13. října 1964 a jako nový jej koupila firma Parkside Garages Ltd. přímo z Coventry, to se psal 5. listopad téhož letopočtu. Poté dostal registrační značku AVC 440B, kterou má dodnes! V roce 1979 jej objevil na jedné farmě v Kentu předchozí majitel, který byl tehdy na služební cestě. Farmář měl syna, který s ním chtěl po rodinném pozemku jezdit, ale naštěstí k tomu nedošlo.

I po patnácti letech beztak musela následovat kompletní renovace, jediné, co není vráceno do původního stavu, je odpružení navzájem propojenými gumovými měchy Hydrolastic, opět novinka roku 1964. To bylo nahrazeno odolnějšími suchými pryžovými kužely. Mini je měly předtím, ale i pár let poté. Oba systémy navrhl Alex Moulton, další z Issigonisových přátel. Zákazníci preferovali tenkrát také dvoubarevné laky, v době nákupu byl maličký cooper nastříkán červenou a bílou. Jenže nešlo o kombinaci, ve které opustil továrnu, tou byla tvídová šeď na karoserii a staroanglická bílá na střeše. Návrat k původní tak představoval naprostou nutnost. Mimochodem, víte jaké si nejvíce klienti oblíbili? Červenou a černou, respektive zelenou s bílou.

Dalšími změnami oproti originálnímu stavu jsou širší kola a tříramenný sportovní volant, samozřejmě umístěný vpravo. Šedobílému krasavci zůstaly jinak i po 52 letech standardní specifikace: interiér v hnědobéžové kombinaci i klasická palubní deska (pokud ji tak vůbec lze nazvat) s centrálně umístěnými přístroji a odkládacím prostorem. Tachometr ukazuje 20.034,7 ujeté míle (asi 32.243 km), i přes pouhých pět míst před desetinnou čárkou není několikrát přetočený. K Mini Cooperu totiž nechybí patřičná dokumentace včetně faktur za opravy a certifikátů, která pravost absolvované vzdálenosti dokládá. Chlubí se i několika diplomy, poháry a oceněními z výstav...

Auto má dále nové brzdy, chromy, akumulátor a jsou k němu navíc zrestaurovaná původní kola. Mechanika je v excelentním stavu, může se s ním okamžitě vyrazit kamkoliv. Silverstone Auctions požadují za vůz s číslem podvozku K-A2S4-639736 a motoru 9FD-SA-H2370 od 17 do 20 tisíc liber (zhruba 538-634 tisíc korun). Jestli je to hodně, nebo naopak, musí posoudit zájemci.

Spolupracujeme s TipCars.com
Podvodné stránky nabádají investovat do kryptoměny Telegramu Podvodné stránky nabádají investovat do kryptoměny Telegramu

Kyberbezpečnostní firma Kaspersky Lab odhalila velké…

Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování

Sociální demokraté obnoví jednání o vládní spolupráci s…

Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje

Ačkoliv Severní Korea platí za nejizolovanější stát…

ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

 
Zdroj: Silverstone Auctions

Štítky Mini

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Včera

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je vlastně mini. S digitálními budíky, dotykovým otevíráním dveří a klimatizaci i audiem poháněnými sluneční energií. Budoucnost? Kdepak...




Blesk.cz

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl, kolik a za co Petra utrácí

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl,…

Jiří Paroubek (65) soptí. Expremiéra ČR rozhněvalo, že po prohraném soudu o dceru Margaritu (8), který vedl s…

 

iSport.cz

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Na střídačce předvedl spoustu emotivních gest. Když Jihlava v 57. minutě vstřelila klíčový gól, smutně se opřel…

SESTŘIH: Sparta - Jablonec 2:0. Letenští jsou třetí, pálil i Stanciu

SESTŘIH: Sparta - Jablonec 2:0. Letenští jsou třetí,…

Fotbalisté Sparty v 25. kole první ligy doma porazili Jablonec 2:0 a minimálně do soboty se posunuli na třetí…

 

Reflex.cz

#musitezazit: Jeden panák? Oslepnete. Dva? Zemřete. Metanol hraje hlavní roli v novém českém filmu

#musitezazit: Jeden panák? Oslepnete. Dva? Zemřete.…

Dvoudílný televizní film o metanolové aféře, série koncertů Báry Polákové, kniha Stín Jiřího Křižana a adaptace…

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je to laciný doping, pro modernizaci ekonomiky spíš brzda

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je…

Do České republiky má v letošním roce prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet zhruba…