Morris Mini Cooper (1964): Britský klasik stojí více než půl milionu korun

 

Původní Mini se vyrábělo 41 let. Kousky v originálním stavu z prvních let výroby jsou však poměrně vzácné. Jeden bude koncem července ke koupi. A má hodně málo najeto!

Mini, veledílo Aleca Issigonise, vstoupilo do dějin. Třímetrové autíčko přineslo koncepci „vše vpředu“ mezi nejmenší automobily, i když samozřejmě v tomto směru nebylo zdaleka první. Získalo si však na rozdíl od předchůdců (třeba německé DKW) skutečně obrovskou popularitu, prošlo mnoha modifikacemi a vyrábělo se pod různými značkami včetně luxusních verzí. Ty si kupovaly rockové hvězdy 60. let i tehdejší celebrity v Albionu.

Issigonis přitom prcka konstrukčně rozhodně neošidil, až do té míry, že se výroba začala vyplácet skoro po čtvrt století, v první polovině 80. let. Byla zahájena v roce 1959, v době konjunktury ostrovního automobilového průmyslu, pod obchodními názvy Austin Seven a Morris Mini Minor. Nešlo o hatchback v dnešním pojetí, samotné víko zavazadelníku bez okna se sklápělo dolů. Takto se ovšem dalo jezdit legálně i s delšími zavazadly, neboť zadní registrační značka se na spodní straně také odklopila, aby byla čitelná.

Existovaly i různé licence, pro produkty British Motor Corporation (koncern v průběhu let svá jména měnil) se rozhodlo třeba italské Innocenti, jinak výrobce slavných skútrů Lambretta. Pochopitelně si majitelé své vozy různě upravovali a byl tu ještě John Cooper, proslulý výrobce závodní techniky včetně monopostů formule 1, který miníky učil dobývat vavříny kromě jiného také z prestižních automobilových soutěží. S Issigonisem se navíc velmi dobře znali a nápad na ostřejší verze se zrodil po několika jejich setkáních.

Jenže exemplářů z prvních let výroby přežilo dodnes velmi málo. I těch relativně obyčejných, čtyřválce byly citlivé na pravidelné výměny oleje a pokud je někdo nedodržoval, odešly. Síň Silverstone Auctions nabídne jeden takový v dražbě 30. července přímo v areálu trati, kde se jezdí britská Grand Prix F1. Morris Mini Cooper ročníku 1964 má ještě jednu ze dvou původních značek. Místo dvoukarburátorového agregátu série A s objemem 997 cm3 už pod kapotou bije modernější srdíčko objemu 998 cm3, které právě tehdy dostal. Kotoučové brzdy představovaly pro Mini Coopery standard, při maximální rychlosti 145 km/h nebylo divu. „Knedlík“, jak se mu říkalo u nás, se chlubil špičkovou ovladatelností.

Konkrétní vůz byl vyroben 13. října 1964 a jako nový jej koupila firma Parkside Garages Ltd. přímo z Coventry, to se psal 5. listopad téhož letopočtu. Poté dostal registrační značku AVC 440B, kterou má dodnes! V roce 1979 jej objevil na jedné farmě v Kentu předchozí majitel, který byl tehdy na služební cestě. Farmář měl syna, který s ním chtěl po rodinném pozemku jezdit, ale naštěstí k tomu nedošlo.

I po patnácti letech beztak musela následovat kompletní renovace, jediné, co není vráceno do původního stavu, je odpružení navzájem propojenými gumovými měchy Hydrolastic, opět novinka roku 1964. To bylo nahrazeno odolnějšími suchými pryžovými kužely. Mini je měly předtím, ale i pár let poté. Oba systémy navrhl Alex Moulton, další z Issigonisových přátel. Zákazníci preferovali tenkrát také dvoubarevné laky, v době nákupu byl maličký cooper nastříkán červenou a bílou. Jenže nešlo o kombinaci, ve které opustil továrnu, tou byla tvídová šeď na karoserii a staroanglická bílá na střeše. Návrat k původní tak představoval naprostou nutnost. Mimochodem, víte jaké si nejvíce klienti oblíbili? Červenou a černou, respektive zelenou s bílou.

Dalšími změnami oproti originálnímu stavu jsou širší kola a tříramenný sportovní volant, samozřejmě umístěný vpravo. Šedobílému krasavci zůstaly jinak i po 52 letech standardní specifikace: interiér v hnědobéžové kombinaci i klasická palubní deska (pokud ji tak vůbec lze nazvat) s centrálně umístěnými přístroji a odkládacím prostorem. Tachometr ukazuje 20.034,7 ujeté míle (asi 32.243 km), i přes pouhých pět míst před desetinnou čárkou není několikrát přetočený. K Mini Cooperu totiž nechybí patřičná dokumentace včetně faktur za opravy a certifikátů, která pravost absolvované vzdálenosti dokládá. Chlubí se i několika diplomy, poháry a oceněními z výstav...

Auto má dále nové brzdy, chromy, akumulátor a jsou k němu navíc zrestaurovaná původní kola. Mechanika je v excelentním stavu, může se s ním okamžitě vyrazit kamkoliv. Silverstone Auctions požadují za vůz s číslem podvozku K-A2S4-639736 a motoru 9FD-SA-H2370 od 17 do 20 tisíc liber (zhruba 538-634 tisíc korun). Jestli je to hodně, nebo naopak, musí posoudit zájemci.

Spolupracujeme s TipCars.com
Prezident se mstí BIS kvůli Nikulinovi a novičoku, říká poslankyně Černochová Prezident se mstí BIS kvůli Nikulinovi a novičoku, říká poslankyně Černochová

Zeman je ve válce s Bezpečnostní a informační službou…

Zápisník Jiřího Liebreicha: Drahé Vánoce Zápisník Jiřího Liebreicha: Drahé Vánoce

Drahé Vánoce Největšímu českému e-shopu rostou rekordním…

 
Zdroj: Silverstone Auctions

Štítky Mini

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je? Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je?

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 





 
Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Dnes 08:00

Zatímco o rozvodech má motoristická veřejnost již vcelku povědomí, o druhém řemenu, pohánějícím motorové příslušenství, se lidé zpravidla dozvědí, až když jim odejde.




Blesk.cz

Válec Františkovi boří dům: Trhliny přes celou zeď, manželka strachy utekla!

Válec Františkovi boří dům: Trhliny přes celou zeď,…

Kdysi poklidné bydlení v domku z konce 50. let v Nenačovicích se pro pana Františka Zbuzka (75) s manželkou…

Lekce na větvi v Zoo Praha: Když vychovává táta panda, končí sranda! Flin občas slízne pohlavek

Lekce na větvi v Zoo Praha: Když vychovává táta…

Pane, pojďte si hrát! Pětiměsíční sameček pandy červené Flin v pražské zoo je stále rozvernější. Máma na…

 

iSport.cz

Nový Superlife už dnes! Se Šárkou Strachovou i novým hávem aplikace

Nový Superlife už dnes! Se Šárkou Strachovou i novým…

Už dnes vychází v deníku Sport nové číslo magazínu Superlife! Hlavním tématem je velký rozhovor se Šárkou…

Slavia má první zimní posily! Přichází Ševčík a Masopust, potvrdil Tvrdík

Slavia má první zimní posily! Přichází Ševčík a…

Fotbalová Slavia hlásí první zimní posily. Z Liberce přichází čtyřiadvacetiletý střední záložník Petr Ševčík a…

 

Reflex.cz

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a další. Víte, co dělali ministři po odchodu z politiky?

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a…

Formálně byl první vládou ustavenou po sametové revoluci roku 1989 kabinet ustavený 7. prosince 1989, jehož…

Rozhodnuto: Zeman chlastá víc, než chlastal Havel. Dostal diplom a na Hradě se chlastalo až do rána

Rozhodnuto: Zeman chlastá víc, než chlastal Havel.…

Odvěká otázka, kdo chlastal víc, jestli Miloš Zeman, nebo Václav Havel, byla konečně vyřešena. Nezávislý tým…