Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2011: Nejprodávanější MPV

Aleš Dragoun
Diskuze (34)
Velkoprostorová auta rozhodně nejsou mrtvou kategorií a neplatí to ani o největších. Všechny sledované kategorie si polepšily. Kdo v roce 2011 vyhrál? Roomster, C4 Picasso a Sharan.

Meziroční registrace od ledna 2011 se mezi malými vydaly směrem vzhůru, nárůst činí vysokých 34,9 %. trh vylétl z 5.816 na 7.847 aut (+2.031). Pro srovnání: v roce 2009 jich Češi koupili přesně 6.139. V žebříčku je sice jen 11 modelů, ale v minulosti jich bylo mnohem méně a střední i velká MPV na tom nejsou o nic lépe. Kdo za tyto pozitivní výsledky může?

Zejména Roomster a ix20. Extravagantní minivan domácího výrobce v celkovém pořadí zvítězil (3.483 vozů a podíl 44,9 %). Z tohoto počtu bylo 304 užitkových, SDA totiž dodávkový Praktik nevede samostatně. Druhý je Hyundai ix20 (2.075; 26,4 %). Objevil se až v závěru roku 2010, loni se prodával konečně celých dvanáct měsíců a bylo to znát. Porazil i své dvojče, Kiu Venga (1.056; 13,5 %). A dost výrazně, vždyť má skoro dvojnásobek. Citroënu C3 Picasso patří konečná čtvrtá příčka (414 aut; 5,3 %) a první pětku uzavírá Opel Meriva (375; 4.8 %).

Slušné počty zaznamenaly i další vozy: odcházející Mercedes-Benz A (nová generace bude patřit do nižší střední třídy), Nissan Note a Renault Modus. Subaru Trezia, Nissan Cube a Lancia Musa jsou zde pouze do počtu. Cube v Evropě skončil a Musa se také chystá do důchodu, nástupcem bude Fiat 500L. Uvidíme, zda ho SDA vůbec povedou samostatně.

Řady nových Roomsterů se meziročně rozšířily o přesnou čtvrtinu (+696 kusů). Hyundai ix20 vynechejme, jeho skok o 1.750 % není vypovídající. Následují samé pády. Venga přišla skoro o rok dříve než její dvojče a letos už ji porovnávat lze. Bohužel, je na tom o 3 % hůře (ztratila 33 registrací). C3 Picasso ovšem vykazuje strmějších -21,7 % (-116 aut). Meriva zaznamenala podobný pokles, který činí -21,4 % (o 102 méně).

Skokanem roku je tedy překvapivě Roomster. Přitom zařazené užitkové varianty jeho výsledek nijak neovlivnily, ty totiž spadly o 35 %. Žádné jiné čistokrevné MPV se v dodávkové verzi u nás neprodává. Propadákem je naopak Nissan Note (-50,2 %, z 293 na 146 exemplářů, meziročně -147).

V roce 2010 byl přitom lídrem úplně opačné statistiky.

Vznětové motory u nejmenších vanů nejsou příliš oblíbené, i když je nabízejí prakticky všichni výrobci. Mohou za to vysoké ceny oproti zážehovým kolegům. Benzinové modely se nabízejí s malými agregáty, které nekonzumují tolik paliva, takže se turbodiesely příliš nevyplatí.

U domácího bestselleru činily 12,5 % celkového počtu (437 vozů). Hyundai ix20 má na kontě 164 aut, podíl CRDi tedy dosáhl o něco menších 7,9 %. Opelů Meriva s přeplňovanými vznětovými motory bylo 59, u něj to znamená vysokých 15,7 %. Naftových Nissanů Note se prodalo 22 (podobných 15,1 %). Ostatní modely nedosahují ani 7 %, raritku ovšem představuje Subaru Trezia. Zde poháněl turbodiesel od Toyoty (jedná se o značkovou variantu malého Versa S) 6 z 9 prodaných aut.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v roce 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2011 1-12/2010 [ks] [%] 1-12/2011
1. Škoda ROOMSTER 3483 2787 696 25,0% 44,4%
2. Hyundai ix20 2075 112 1963 1752,7% 26,4%
3. Kia VENGA 1056 1089 -33 -3,0% 13,5%
4. Citroën C3 PICASSO 414 529 -115 -21,7% 5,3%
5. Opel MERIVA 375 477 -102 -21,4% 4,8%
6. Mercedes-Benz A 195 210 -15 -7,1% 2,5%
7. Nissan NOTE 146 293 -147 -50,2% 1,9%
8. Renault MODUS 85 74 11 14,9% 1,1%
9. Subaru TREZIA 9 0 9 - 0,1%
10. Nissan CUBE 8 6 2 33,3% 0,1%
- Ostatní modely 1 239 -238 -99,6% 0,0%
- CELKEM 7847 5816 2031 34,9% 100,0%

Střední MPV: Bitvu v Top 5 vyhrál Citroën C4 Picasso

Celý trh vanů střední velikosti posílil o 1.053 vozů, z 5.505 na 6.558 (+1.053), což znamená +19,1 %. Za rok 2009 se jich přitom prodalo 4.915, takže segment neustále roste.

Mezi nejúspěšnější pětkou panoval lítý boj, vždyť modely na první a páté příčce dělí jen 83 registrací! V pořadí od ledna byl nejlepší Citroën C4 Picasso se 791 kusem (podíl 12,1 %) před Peugeotem 5008 se 775 (11,8 %). Třetí Renault Scénic (758, 11,6 %) už jen vzpomíná na bývalé úspěchy, jeho francouzští soupeři jej předčili. Volkswagen Touran skončil čtvrtý (740, 11,3 %), úspěch zaznamenal díky poslední modernizaci z podzimu 2010. Pátou příčku okupuje novinka Chevrolet Orlando (708, 10,8 %). Chevy je naplněním sloganu Velké auto za malé peníze a na to zákazníci slyší. První desítku doplňují Ford C-Max, Peugeot 3008, Seat Altea, Opel Zafira a Toyota Verso. Dříve oblíbená Xsara Picasso nám loni dala své sbohem.

Třídě sice stále vedou francouzské značky, ale jejich náskok už není tak markantní. V roce 2010 měl Peugeot skoro 20 % a v zádech Citroën, Renault ztrácel jen mírně. Lev díky dvěma modelům podíl udržel (19,7 %), Citroën však nemá ani 14 % a Renault musí odrážet útoky Volkswagenu, Chevroletu a Fordu.

Větší Picasso (C4) oproti loňsku získalo jen 5,9 % (+44 vozů). Peugeot 5008 už je porovnatelný, neboť přišel na trh na začátku roku 2010. A polepšil si výrazněji: o 25,4 %, respektive o 157 kusů. Renault Scénic vzhledem ke ztrátám pozic vykazuje pokles (-19,5 %, -184 aut). Touran oproti tomu vylétl vzhůru, +102,7 % a +375 se nikdo jiný pochlubit nemůže.

Menší MPV od Volkswagenu je tak Skokanem roku. Mezi losery také není co řešit, tady jednoznačně dominuje Scénic. Zdá se vám jeho pád mírný? Jistě, ale Xsaru Picasso již počítat nemůžeme a Multiplu, která je beztak pod čarou, rovněž ne. A pak už se zhoršil o 12 % jen béčkový Mercedes.

Který model byl v uplynulém roce nejoblíbenějším středním vanem s turbodieselem? Peugeotů 5008 se vznětovými motory se prodalo 589 (rovných 76 % ze všech). Citroën C4 Picasso je až druhý (576, což znamená o něco nižších 72,8 %). Renault Scénic má na kontě 479 vozů s dCi (63,2 %), zatímco naftových Volkswagenů Touran bylo celkem 452 (61,1 %). A konečně Peugeot 3008 se dostal na 383 kusů (73,8 %).

Ptáte se, kde je v tomto přehledu Orlando? Až jedenácté, více dieselů se prodalo i v případě C-Maxu, Zafiry, Altey, Mercedesu B a Toyoty Verso. Velký Chevrolet má jejich podíl jen 19,6 % (139 aut). Mezi alternativními palivy jednoznačně dominuje zemní plyn, tedy CNG. Ten spaluje 46 Touranů, 22 tříd B a desítka Zafir.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v roce 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2011 1-12/2010 [ks] [%] 1-12/2011
1. Citroën C4 PICASSO 791 747 44 5,9% 12,1%
2. Peugeot 5008 775 618 157 25,4% 11,8%
3. Renault SCENIC 758 942 -184 -19,5% 11,6%
4. Volkswagen TOURAN 740 365 375 102,7% 11,3%
5. Chevrolet ORLANDO 708 0 708 - 10,8%
6. Ford C-MAX 651 599 52 8,7% 9,9%
7. Peugeot 3008 519 471 48 10,2% 7,9%
8. Seat ALTEA 493 412 81 19,7% 7,5%
9. Opel ZAFIRA 344 285 59 20,7% 5,2%
10. Toyota VERSO 288 293 -5 -1,7% 4,4%
11. Mercedes-Benz B 279 317 -38 -12,0% 4,3%
12. Citroën XSARA PICASSO 90 327 -237 -72,5% 1,4%
13. Mazda 5 69 67 2 3,0% 1,1%
14. Kia CARENS 52 45 7 15,6% 0,8%
15. Fiat MULTIPLA 1 5 -4 -80,0% 0,0%
- Ostatní modely 0 12 -12 -100,0% 0,0%
- CELKEM 6558 5505 1053 19,1% 100,0%

Vláda Fordu mezi velkými je minulostí

Celkový objem trhu ve třídě velkých vanů za rok 2011 razantně stoupl: o 46,9 %, ze 794 na 1.166 vozů (+372). Pro srovnání: v roce 2009 jich bylo 863.

Statistice od ledna bezkonkurenčně vévodil nový Volkswagen Sharan (443 aut, podíl 38 %), druhý skončil Ford S-Max (236, 20,2 %). Následuje Seat Alhambra (150, 12,9 %) a čtvrté pořadí patří Mercedesu R (104, 8,9 %). Top 5 doplňuje Ford Galaxy (73, 6,3 %). V tomto segmentu tedy došlo ke značným změnám na čele. Dominující dvojku od Fordu vystřídal Sharan a částečně i Alhambra, oba i v nových generacích vznikají v portugalské továrně koncernu VW. Zbytek zveřejněné první desítky tvoří Renault Espace, Chrysler Voyager, Peugeot 807, Citroën C8 a druhý cestovatel s logem Lancie.

Meziročně si Top 5 vede takto: Sharan získal divokých +677,2 % (prodalo se jich o 386 více místo pouhých 57!). S-Max se naopak propadl do ztráty (-15,7 %, o 44 kusů méně) Alhambra vykazuje +123,9 % (+83 ze 67), Mercedes-Benz R je na +65,1 %, polepšil si o 41 exemplářů. Galaxy má opačných -42,5 % (-54). U VW, Seatu a Mercedesu zaúřadovalo střídání stráží z roku 2010, které se ukázalo loni v plné síle. Byť v případě trojcípé hvězdy šlo jen o modernizaci. Ale i ta se projevila pozitivně.

Skokanem roku je jednoznačně Sharan před svým sourozencem Alhambrou. Propadákem se nestal ani Carnival, ani Chrysler Voyager. Velká Kia už se neprodává a Chrysler v Evropě kromě Albionu skončil úplně ve prospěch Lancie. Nelichotivý titul tudíž získává Ford Galaxy (-42,5 %, ze 127 na 73).

U Volkswagenu Sharan činil podíl vznětových motorů 90,7 % (402 kusů). S-Max je v absolutních počtech jejich registrací druhý (177 jednotek TDCi, tedy přesné tři čtvrtiny) a Seat Alhambra třetí (117 vozů s TDI, 78 %). Mercedes R vykazuje v tomto ohledu 92,3 %, CDI bylo v jeho případě 96. Ford S-Max a Renault Espace mají shodně 54 turbodieselů (modrý ovál 74 %, diamant vyšších 91,5 %).

Zbytek pole poháněly pouze naftové motory. Mluvíme o obou Voyagerech se znakem Chrysleru i Lancie, francouzských dvojčatech 807/C8, Carnivalu od Kie a konečně navrátilci jménem SsangYong Rodius. Jediný kus Mitsubishi Grandis, který se objevil znovu v žebříčku rovněž po dlouhé době, spaluje výhradně benzin.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v roce 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2011 1-12/2010 [ks] [%] 1-12/2011
1. Volkswagen SHARAN 443 57 386 677,2% 38,0%
2. Ford S-MAX 236 280 -44 -15,7% 20,2%
3. Seat ALHAMBRA 150 67 83 123,9% 12,9%
4. Mercedes-Benz R 104 63 41 65,1% 8,9%
5. Ford GALAXY 73 127 -54 -42,5% 6,3%
6. Renault ESPACE 59 67 -8 -11,9% 5,1%
7. Chrysler VOYAGER 31 61 -30 -49,2% 2,7%
8. Peugeot 807 26 18 8 44,4% 2,2%
9. Citroën C8 25 17 8 47,1% 2,1%
10. Lancia VOYAGER 13 0 13 - 1,1%
- Ostatní modely 6 37 -31 -83,8% 0,5%
- CELKEM 1166 794 372 46,9% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (34)
8. 2. 2012 20:06
Re: zaujimave cisla
...je lepsi, nez dat 285000 za neuzitkovou.
8. 2. 2012 14:57
Re: 2075 zákazníků
Trochu jsi to vytrhnul z kontextu...ti diskutující na fóru ix20 ve všech ohledech chválí a opěvují, jenom vytýkají uložení tlumičů zadní nápravy, na kterém snaž už někdo ve fabrice pracuje. Hlučnost si myslím je úměrná ploše, která přichází do styku se vzduchem za jízdy...nemohu až tak úplně soudit...

Nicméně mě bytostně vytáčí příspěvky tvého typu, kdy něco někde vytrhneš z kontextu a haníš tím tak úspěšný model jakým ix20 bezesporu je...
8. 2. 2012 13:50
Malý roomster?
Po přečtení několika příspěvku mi to prostě nedá a musím se vrhnout do boje! :-)

Škodou Roomster celkem často jezdím a proto moc nechápu, jestli to myslíte vážně nebo si děláte srandu, že se člověk v Roomsteru mačká vpředu i vzadu...? Tolik místa, kolik nalezne cestující jakéhokoliv vzrůstu uvnitř podélně a na výšku, nenabízí spousta aut značně větších rozměrů. Jediné, co by mohlo vadit je šířka pro tři cestující vzadu, ale pět lidí na palubě se ocitne v mém případě jen párkrát do roka a nikdo ještě nechtěl v klastrofobickém záchvatu vyskočit za jízdy...

Další naprosto konkurence schopné jsou u Roomsteru úžasná variabilita a vynikající jízdní vlastnosti, občas se až divím jak rychle se dá do zatáčky poslat aniž by ztratil neutrální chování, dá se říct, že je to auto celkem zábavné, s ix20 jsem sice nejel ale co jsem se dočetl, její podvozek moc radosti nikomu nepřinesl :-).

Co se vzhledu interéru týče, jedná se o nadčasový, v rámci třídy kvalitní a hlavně nadčasový počin s pohodlnými sedadly. Jediné, co by se dalo vytknout je možná strohost, ale to záleží na vkusu každého z nás.

Cena? Roomster se kterým jezdím, stál v roce 2010 nový na objednávku 251 tis..motor 1,2 Htp, Výbava Style plus metalíza, 15 litá kola, sunset, rádio cd mp3, parkovací čidla vzadu, střešní lyžiny, prodloužená záruka. Stačí se umět domluvit ;-)

Vzhled. Je naprosto oprávněné ho kritizovat. Na druhou stranu co se mě týká, přijde mi zajímavý a na rozdíl od Fabie combi (má alternativa při kupování Roomsteru) není alespoň tak zoufale nudný. Spíše subjektivní...

Motor. donedávna byly motorizace největším nedostatkem Roomsterů, slabý htp, chcíplá 1,4 a vše ostatní drahé. S příchodem tsi se situace obrací a naopak překonává spoustu konkurentů. Osobně jezdím s Roomsterem Htp což ve spojení s tím, že preferuji dynamickou jízdu zní přinejmenším podezřele, ale Díky opravdu krátkým převodům je dostatečně svižný v nízkých rychlostech. Jakmile se dostanete přes 80 km/h, dynamika je na draka, pravda. Auto ale nevlastním já a bylo kupované na veskrze provoz po městě a cca 6-7 tis. km ročně. Z tohoto pohledu šlo jasně o ekonomickou a myslím i rozumnou volbu. Chci tím je říct, že existují situace, kdy bylo rozumné zvolit 1.2 místo nákladnější 1.4 ne zas o tolik lépe jezdící. Dnes bych ale v každém případě volil ne o moc dražší Tsi...

To je nejen můj pohled spokojeného "skoromajitele"
8. 2. 2012 09:06
Re: zaujimave cisla
Věř, že kdyby si mohl Nissan dovolit vyšší ceny, velmi rád by to udělal.
8. 2. 2012 09:04
Re: zaujimave cisla
Jo, změn bylo víc. Původní Roomstery měly třeba (docela hnusný) čudlík na otvírání horní odkládací schránky, dál je tam vybrání. Měnila se i zmíněná textura vrchního dílu přístrojové desky, rozdíl je poměrně znatelný.

Venga i IX20 jsou zajímavá auta. Podle mě jsou blízko čistému hatchbacku se zvýšenou střechou, je to takový Golf Plus. Slovo převálcovat se nedá použít už jenom kvůli podvozku. Na kvalitní silnici to jde, ale stačí do rozbitých okresek a je po ptákách. Jde vidět, že se korejci snaží a Roomster má za sebou šest let výroby. V testech to ale většinou stačí jenom k nerozhodnému výsledku.

C3 neznám, tu nemůžu hodnotit.