Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak to nakonec bude s mýtem na silnicích 1. třídy?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (17)
Mýto na většině silnic 1. třídy bude nejspíš bez poplatku, tedy s nulovou sazbou. Ministerstvo dopravy tím chce vyjít vstříc krajům a obcím, které mýto nechtěly.

Mýtný systém se po roce 2019 rozšíří na 900 kilometrů silnic 1. tříd. Postup ministerstva kritizují dopravci.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) by měla být nastavena nulová sazba na úsecích silnic 1. třídy, kde si samosprávy mýto nepřejí. Nulová sazba by se tak nemusela týkat všech úseků těchto silnic, protože podle Ťoka část obcí a krajů chce pomocí mýta na svém území omezit tranzitní dopravu, kdy se řidiči vyhýbají zpoplatněným dálnicím.

Přesnou podobu poplatků na silnicích 1. třídy zatím ministerstvo nepředstavilo, o návrhu bude dál jednat se zástupci krajů a obcí. Ťok chce ovšem navrhnout vládě nulovou sazbu na vybraných úsecích alespoň na dobu mandátu současné vlády.

Postup ministra dopravy kritizovalo sdružení dopravců Česmad Bohemia. Podle mluvčího Martina Felixe nastavení nulové sazby na rozšířené úseky vyvolává dojem, že zadání tendru na další provoz mýtného bylo účelové, aby ospravedlnilo přechod na satelitní systém. "Vždyť od začátku proti němu protestovali jak všichni zúčastnění, tak proti hovořily i ekonomické analýzy zadané samotným ministerstvem dopravy," uvedl Felix. Podle sdružení by snížení rozsahu zpoplatněné sítě mělo vést i k poměrnému snížení ceny za celou zakázku.

Plán ministerstva kritizoval i Kapsch, který neuspěl v tendru na provozovatele mýta po roce 2019. "Pokud je to pravda, jde o skandál, protože celý tendr a vyhození stávajícího systému do koše pak nedává smysl," uvedl mluvčí Kapsche David Šimoník. Podle něj je v takovém případě desetimiliardový tendr zhruba o polovinu předražený.

Rozšíření mýta o 900 kilometrů v minulosti kritizovala také Hospodářská komora ČR. Předseda dopravní sekce komory Emanuel Šíp dnes plán ministerstva označil jako východisko z nouze, které lze za současné situace přivítat. "Řeší to hlavní problémy, které jsme s rozšířením měli," dodal. Podle něj je ovšem současný krok ministerstva "kočkopsem", který vychází z dlouhodobé absence strategie státu k mýtu.

Nulová sazba by neměla mít vliv na přípravu nového mýtného systému. Podle mluvčího budoucího provozovatele mýta firmy CzechToll Miroslava Beneše přípravy pokračují beze změn a v případě nastavení poplatků jde spíše o politické rozhodnutí státu, které fungování systému neovlivní.

Mýtný systém se od roku 2020 rozšíří o více než 900 kilometrů na silnice 1. třídy. Současná mikrovlnná technologie bude nahrazena satelitním systémem. V tendru na provozovatele zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (17)
6. 10. 2018 20:53
jen at
kolem mého baráku jezdí samí kamion tak třeba díky tomu by to přestalo
Avatar - AntMan
6. 10. 2018 20:41
Re: Silnicni a dalnicni poplatky
Nebo by to chtělo platit na dálnicích jenom za ujetý určitý úsek. Kupovat si 10 denní známku kvůli tomu, že chci 5x za rok jet po dálnici už něco stojí.Stojím si za tím že by to pomohlo snížit počet aut jezdících přes vesnice a města, kvůli snaze vyhnout se dálnici.
6. 10. 2018 19:59
poplatky
Oni by nejradši vše zpoplatnili ale ten stav těch vozovek za poplatek moc nestojí
Avatar - praděda7
6. 10. 2018 10:00
Re: Mýto?
Ale ano máš pravdu, ale na věc je nutné se dívat komplexně. Výdaje na mýtné se automaticky promítnou do ceny produktů, které kamiony převáží a koncový zákazník to vždy zaplatí. O tom nemůže být pochyb. A zaplatí i za ty rozbořené silnice.
Kde hledat odpověď?
Ano, nákladní vlaky by pomohly. Bohužel se v Česku do vlakové dopravy hodně dlouho neinvestovalo a tak to potom vypadá. Myslím, že i zde by pomohl soukromý sektor. V osobní dopravě to funguje velmi dobře.
5. 10. 2018 20:52
Re: Mýto?
To přeci není pravda. Tranzit skrz republiku, a že ho tu kvůli geografické poloze je, nás stojí peníze a nic kromě mýta z něj nemáme. Rozbořené silnice, nehody, parkoviště v nájezdech na dálnici, protože zrovna bliknul budík a kdo by to plánoval dvě hodiny dopředu, Poláky... Když se vyhnou mýtu na dálnicích, což dělají rádi, tak nemáme už vůbec nic. Jako jo, můžeme to udělat jako s vlaky, kdy je vše v tak zoufalém stavu, že už nás do Rakouska ze severu Německa radši objedou, ale v tomhle případě bych je raději zkásnul a ideálně se jich zbavil.

Já fakt nevím o co tak suprového přijdeme omezením kamionů.