Na magistrále se konečně může jet 80 km/h, zrychlit by se mohlo i na dalších úsecích
Na části pražské severojižní magistrály v úseku mezi Jižní spojkou a Pankrácem byla dlouhé roky omezena rychlost na 50 km/h. To už ale neplatí, opět se zde může jezdit až osmdesátkou. Vyšší rychlost by navíc mohla být povolena i na dalších víceproudých silnicích v metropoli.
Rychlost v daném úseku byla omezena kvůli nadměrnému hluku. Tento problém ale již pominul, v problémové části komunikace byla vystavěna protihluková stěna a položen asfalt snižující hluk projíždějících aut. Omezení na 50 km/h tak podle náměstka primátorky Petra Dolínka bylo nadále zbytečné.
„Uleví se řidičům, kteří na široké a přehledné silnici museli jezdit nesmyslně pomalu, i lidem bydlícím v okolí, protože by mělo dojít ke snížení objemu zplodin kvůli plynulejší dopravě,“ říká Dolínek.
Na magistrále tedy nyní platí úprava pro silnice pro motorová vozidla v obci, kterým se dovoluje maximální rychlost 80 km/h. Ve směru z centra platí zvýšení rychlosti od ulice Vyskočilovy až k Jižní spojce a ve směru do centra platí úprava od Jižní spojky až po ulici Na strži. Od Pankráce k Nuselskému mostu nadále platí padesátka, přičemž kvůli zdejší bytové zóně se ani neočekává zvýšení limitu.
Zvýšení rychlosti na magistrále samozřejmě kritizuje sdružení Auto*Mat, které dlouhá léta bojuje proti silniční dopravě v Praze. Podle Vratislava Fillera z Auto*Matu je toto opatření v naprostém rozporu s humanizací Severojižní magistrály mezi Jižní spojkou a Vychovatelnou, kterou má stávající městská rada ve svém programovém prohlášení. Převedením komunikace do režimu silnice pro motorová vozidla zde podle jeho slov došlo k zákazu průjezdu od Spořilova směrem do centra pro jízdní kola, malé motocykly a mopedy.
„Někdy jsem měl pocit, že někteří lidé by nejraději chtěli auta zrušit, nebo opět zavést běžce s praporky před každým vozidlem, které pojede rychleji než dvacítkou,“ komentuje kritiku Dolínek. Náměstek primátorky by dokonce byl rád, aby se v Praze mohlo rychleji jezdit i na dalších komunikacích. Záležitost ale teprve musí probrat s odborníky na dopravu a dopravní policií. Šoféři by jistě ocenili zrušení limitu na obchvatu Prahy u letiště, tamější radar ale generuje nejvíce pokut z celé metropole.
Omezení rychlosti na 50 km/h na úseku mezi Jižní spojkou a Pankrácem platilo od ledna 2010. Řidiči jej často kritizovali, bezprostředně po zavedení dokonce uspořádali protestní jízdu. Na nedávné zrušení omezení si ale šoféři teprve zvykají. Osmdesátka v úseku platí již od loňského prosince, mnozí řidiči ale podle zvyku jezdí nadále 50 km/h.