13.2. 2016 Martin Vaculík

Na octavii najel milion: Naskočí jednička?

 

Do Třebíče jsme se vypravili zjistit hned dvě věci: jak dokázal Ing. Miloš Hajzler najet na jedné octavii milion kilometrů a zda je na digitálním počítadle místo ještě pro další jedničku.

Na začátku byl e-mail od Jiřího Kotrby, jednatele třebíčského autosalonu Škoda F3K, v němž stálo: „Jeden z našich stálých zákazníků právě dovršil milion najetých kilometrů na Škodě Octavia 1.9 TDI z roku 2001, přičemž vůz má naprostou většinu dílů stále původních – třeba turbodmychadlo, alternátor, vstřikovací čerpadlo i většinu plechů.“

Nedávno jsme v bazarové rubrice právě o tomto modelu (Octavia I 1.9 TDI 66 či 81 kW z let 1996 až 2006) napsali, že existují stovky kusů s nájezdem přes milion. Na druhou stranu málokdy jde o auta aspoň trochu původní. Prodělala už obvykle více havárií, které se řešívaly úměrně zbytkové ceně vozu nákupem použitých dílů. Mezi nimi mnohdy byl i sám motor, který se při nehodě dokáže potkat – zejména když někdo zapomene vyměnit rozvody.

„Nebudu zastírat, jednou jsem také zapomněl – auto se mi zastavilo na dálnici u Brna. Po demontáži hlavy však nastalo obrovské překvapení: ohnul se jen jeden ventil, dodnes v motoru běhá píst, na němž zůstal jeho obtisk. Naprostá většina dílů v motoru je tak původních,“ vysvětluje majitel nedaleké kovovýroby inženýr Hajzler už v prostorách autosalonu, odkud si vůz před patnácti lety odvezl.

Jedničková octavia je sice držák, ale slabá místa určitě má. Například převodní mechanismus stěračů, v němž zatuhávají čepy a v největším dešti si zvykne zcela se zastavit. Nebo slábnoucí startéry, které pak způsobují, že teplý motor nechce naskočit. Pan Hajzler nad těmito i dalšími podobnými otázkami kroutí hlavou: „Mám třetí spojku, asi třetí tlumiče, jinak jen pravidelný servis.“ A vysvětluje, že auto, které je stále v pohybu, nemá čas začít zlobit.

„Před octavií jsem měl formana. Když se v 560.000 km přehřál, usoudil jsem, že to má prostě za sebou, a nabídl jej k prodeji. Přijel si pro něj automechanik a k mému úžasu musel na voze, co před tím každý den jezdil a nikdy nezastonal, celý den pracovat, aby jej vůbec rozjel.“

Samozřejmě nás zajímají nějaké řidičské rady, abychom také na svých vozech zdolali tolik kilometrů. „Snažím se jezdit plynule, nehrabat při rozjezdech, nevytáčet studený motor, při řazení dám synchronizaci čas. Jsem ještě z generace, kterou v autoškole i mlátili. Ale auto jsem určitě nešetřil. Jednou jsem ze Slovenska vezl sedm metráků oceli, k tomu tři lidi. Jindy v zavazadelníku pět metráků šamotu. A stalo se, že jsem se do Prahy otočil s vlekem i třikrát za den.“ To nás zajímá – jaký má člověk z malebné Českomoravské vrchoviny důvod vyrazit třikrát denně do Prahy?

„Vyrábíme ocelové díly kolejového svršku pro pražské metro. Údržbu dělají v noci, když se nejezdí. Jakmile zjistí, že něco potřebují, hned volají. Třeba i dvakrát, ale to už můžu být na cestě s první várkou dílů. Pak se přijde ještě na něco, a to musíme dodat v průběhu dalšího dne,“ vysvětluje Milan Hajzler jeden z důvodů, proč v jeho voze například už nenajdete žádné schéma řazení na páce – za statisíce kilometrů si jej pozvolna odnesl na dlani.

Při prohlídce auta na zvedáku konstatujeme, že vše je zrovna tak krásně úplně opotřebené. Karoserie, která nerezne, už je od posypových materiálů a solí nahlodaná tak, že reznout začala. Manžety poloos ještě těsní, ale rozdrolili byste je rukama. Turbodmychadlo funguje, už však dost pouští olej. A motor běží na volnoběh při 1000 otáčkách místo normálních osmi set. Elektronicky řízené čerpadlo si samo přidalo, aby volnější válce šly „nakulato“. K vozu přichází mechanik a zapojuje náhon tachometru, pan Hajzler prozrazuje, jaké má pro nás překvapení. „Jezdil jsem tady kolem servisu, aby se na tachometru objevilo těch 999.999 km. Poté nechal náhon vypojit, aby to tam zůstalo. Teď se pojďme svézt. S panem Kotrbou se tady hádáme, zda tam je ještě místo pro jedničku.“

Řídíme octavii a všímáme si dalších věcí. Třeba sedačky, jež bývaly tvrdé jak lavice, za léta úplně změkly. Motor, který dřív táhl dole, nyní bere spíš až nahoře. Ale vše má svou harmonii, byť odlišnou než původně. Žádný díl není opotřebený víc než jiný. A hlavně – denní počítadlo přeskakuje na další kilometry, ale celkové ne. Na něm se už neobjeví – výrobce zřejmě tehdy sám netušil, jak odolná auta dělá.

Miloš Hajzler, majitel milionové octavie: Když jedu, jsem úplně spokojený

Před octavií jste měl formana. Máte zkušenost i s dalšími škodovkami?

Určitě. Ve firmě mám několik fabií a například současný Rapid 1.6 TDI. Doma už pět let čeká nástupce octavie – Yeti 2.0 TDI 4x4. Tím jezdíme spíš na výlety, ale také už má najeto ke třem stům tisíc kilometrů.

Takže počkejte - za patnáct let jste najel nejen milion na octavii, ale ještě dalších 300.000 km na yeti? Nebolí vás z toho záda?

Když jedu autem, nic mi nechybí, nic mě nebolí a celkově jsem úplně spokojený. Vedle každého řidiče si také nepohovím – málokdo dnes jezdí tak plynule, jak to mám rád.

Co teď bude s octavií? Dopřejete jí větší servis a najede další milion? Nebo máme napsat, že je na prodej?

V posledních letech vždy, když musela tak dřít, že z toho byla už unavená, sliboval jsem jí zasloužený odpočinek. Dostane čestné místo v mé vlastní sbírce aut vedle starých tatrovek či závodního ferrari.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Na octavii najel milion: Naskočí jednička?







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

 



Hledáte unikátní Škodu Octavia? Jedna by tu byla... Hledáte unikátní Škodu Octavia? Jedna by tu byla...

Škoda postavila jen 100 exemplářů Octavie RS v edici WRC.…

Bude z jedničkové Škody Octavia veterán? Tahle ujela jenom 17.534 km za 20 let! Bude z jedničkové Škody Octavia veterán? Tahle ujela jenom 17.534 km za 20 let!

Octavie první generace z let 1996 až 2000 jsou stále…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley poskočilo na 4. místo

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley…

Fotbalisté Chelsea porazili v předehrávce 17. kola anglické ligy domácí Huddersfield 3:1 a před středečním…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…