Na technickou každý rok, navrhují v Bruselu
Siim Kallas, evropský komisař pro dopravu, volá po tom, aby starší vozidla musela povinně na technickou kontrolu každý rok. V současnosti musí starší vozy v České republice (a ostatně i v některých jiných evropských státech) na technickou kontrolu každé dva roky.
Návrh evropského komisaře pro dopravu počítá s tím, že automobily starší sedmi let by na technickou kontrolu jezdily každý rok. Nová auta by podle tohoto návrhu musela na technickou po čtyřech letech (tak jako dosud), poté po dvou letech a pak každý rok.
Auta, která by po čtyřech letech od prodeje, měla při první technické kontrole najeto více než 160.000 kilometrů, by musela na kontrolu každý rok rovnou.
Zatím není jasné, kdy by plánovaný návrh mohl vstoupit v platnost. Evropská unie usiluje o to, aby se praxe kontrol ve členských státech do roku 2015 sjednotila.
Automobilové kluby Auto Club Europa (ACE) a ADAC však tento návrh odmítají. V Německu by kvůli tomu byla postihnuta asi polovina ze zdejších 43 milionů aut. Průměrné stáří aut je u našich západních sousedů asi 8,5 roku.
Po častějších technických kontrolách se hovoří už delší dobu. Podle mluvčí německého autoklubu ADAC však častější kontroly nepovedou ke snížení dopravních nehod. Technické problémy totiž nejsou častou příčinou nehod.
Častější kontroly by navíc řidiče přišly draho, podle ADACu by za ně jen v Německu ročně zaplatili asi jednu miliardu eur. Technická kontrola totiž v průměru stojí 60 eur. Mluvčí ACE pak naznačila, že evropský komisař zřejmě podlehl lobbistickému tlaku. ACE tak jako ADAC tvrdí, že není třeba častějších kontrol, protože technické závady jen málokdy způsobí nehodu.