Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reportáž: Která nafta od českých pump zamrzne nejpozději?

Martin Vaculík
Diskuze (78)
Abyste poznali, s kterou naftou dojedete nejdál na konec ulice, k tomu nemusíte být ani Ústav paliv a maziv. Stačí skleněná nádoba a pořádný mráz.

Rekordně nízké teploty první poloviny letošního února decimovaly zejména dvě skupiny obyvatel: bezdomovce a řidiče dieselových automobilů. Ze situace prvních těžko někoho konkrétního obvinit, ti druzí však mohou svůj vztek často namířit velmi konkrétně. Na normu pro měření filtrovatelnosti, která má pramálo společného s provozuschopností reálného dieselového auta. A na rafinerie, které zastaralosti měřící metodiky rády využívají, aby si cenný petrolej ušetřily pro letadla.

Hory stížností

Kdyby uměla e-mailová pošta přetékat, z redakce Světa motorů by kvůli stížnostem na zamrzlou naftu tekla po schodech až na ulici. O nejkritičtějším víkendu, tedy 11. a 12. února, zamrzli i dva naši externí spolupracovníci. V případě jejich zánovních automobilů nebylo možné nemilou událost svalit ani na starý palivový filtr, ani na zkondenzovanou vodu v nádrži, dokonce ani na zbytky letní nafty, jak se prodejci pohonných hmot často snaží.

Problémy už při minus patnácti

Nepohybovali se na šumavské Kvildě ani v mrazových kotlinách, ale jeden u Tábora, druhý u Pardubic, což v obou případech znamenalo noční mráz kolem minus devatenácti. Měla by proto stačit standardní nafta pro mírné klima dle ČSN EN 590, konkrétně její zimní varianta s filtrovatelností do minus dvaceti.

Jenže ocelové sítko, které norma pro zkoušku CFPP předepisuje, napodobuje palivový filtr tak ze sedmdesátých let, kterým menší krystaly parafínu bez problémů projdou. Stačí tak použít depresanty – látky, které krystaly parafínů zmenší a nafta vyhovující normě je na světě.

Parafíny usedají na dno

Ano, depresanty jsou důležitou složkou aditiv. Některé vyrábějí jednotlivé petrolejářské společnosti ze standardní nafty značkové produkty, jiné si můžete do nafty přidat sami. A nelze říci, že by v moderních autech vůbec nefungovaly. Ani sebemenší krystaly parafínu sice neprojdou filtrem, ale ucpávají jej mnohem pomaleji. Je pak větší šance, že než stihnou přívod nafty ochromit, rozpustí je vyhřívání (elektrické či návratovou větví paliva). Menší krystaly také snáze podléhají neuspořádanému pohybu molekul a nesedají tak rychle na dno, kde je hned po startu nasaje čerpadlo.

A právě to je veledůležité, když budete ráno hodnotit naftu, kterou jste nechali přes noc na balkoně. Neprotřepávat, nemíchat. Zákal nevadí, muselo by jít o vzácnou a drahou arktickou naftu, aby tam kolem minus dvaceti nebyl.

Avšak hustá vrstva krystalů parafínu usazená na spodku je ale opravdu varující. S takovou to bude mít vaše vozidlo po mrazivé noci hodně těžké a možná ujede jen pár set metrů, než jeho motor takříkajíc vyhladoví. Dokud zůstávají parafíny rozptýlené v celém obsahu, pravděpodobně si s nimi vyhřívání palivového filtru poradí. Ne všechny vozy však mají palivový filtr elektricky vyhřívaný. Zpětným vedením paliva se ohřívá pomalu, a pokud je navíc jemný, může jej rychle ucpat i jen pořádně zakalená nafta. Řidiči nezbude nic jiného než hledat arktickou naftu, které je na trhu jako šafránu

Stoprocentně arktický jen Agip

Z velkých společností prodává na českém trhu arktickou naftu po celou zimní sezonu jedině Agip. Má jinou normu, jde tedy od základu o jiný rafinerský produkt s filtrovatelností –32 ºC.

Ostatní zásobují své stanice arktickou naftou až v případě, že předpověď hlásí pořádnou Sibiř.

Arktická nafta je čirá i proto, že neobsahuje biosložky, které se podílejí na žluté barvě dnešních naft. Teče v jakýchkoliv mrazech, ale jen výhody také nemá. Je lehčí (takže jí spotřebujete více) a má nižší cetanové číslo (motor bude hlučnější).

Co jsme nechali mrznout

V pátek desátého února byly noviny plné titulků, že víkend bude rekordně mrazivý. V noci z 10. na 11. února spadly teploty v údolí Berounky na -21 ºC, ještě v devět ráno bylo minus devatenáct. Nafty mrzly přes noc na balkoně a ráno byl rozdíl mezi arktickou a standardní zimní opravdu evidentní.

Nicméně žádná z naft natankovaných u renomovaných prodejců pohonných hmot by běžné vznětové vozidlo nezastavila. Tři arktické vzorky samozřejmě znamenají nejvyšší stupeň jistoty, i kdyby se snad ochladilo ještě více.

technika svetmotoru technika svetmotoru

1. Optimal Diesel

Cena: 37,20 Kč

Prodejce: Euro Oil, U Rajské zahrady, Praha 3

Co prozradí první pohled: Zimní nafta se snesitelným obsahem parafínů. Receptura aditiv navíc zabraňuje jejich usedání ke dnu nádrže, takže po studeném startu nedojde k rychlému ucpání filtru.

2. Diesel

Cena: 36,70 Kč

Prodejce: OMV, Želivského, Praha

Co prozradí první pohled: Parafínů je dost, ale zůstávají rozptýlené v celém objemu. Pokud má vozidlo vyhřívaný palivový filtr, dojede až do cíle.

3. Fuell Save Diesel

Cena: 36,20 Kč

Prodejce: Shell, U staré cihelny, Praha 3

Co prozradí první pohled: Na zakalené zimní naftě je vidět činnost aditiv. Krystaly jsou malé a ke dnu usedají jen pomalu.

4. V-Power Diesel

Cena: 38,60 Kč

Prodejce: Shell, Balabenka, Praha 9

vCo prozradí první pohled: Nafty slibující vysoký výkon nemohou využívat lehkou arktickou složku. Je to i případ Shellu V-Power, kde je parafínů docela dost. Naštěstí však za dvanáct hodin na balkoně neusedly na dno.

5. Arctic Diesel

Cena: 38,20 Kč

Prodejce: Agip, Holešovice, Praha 7

Co prozradí první pohled: Čirá arktická nafta, která se ani nezakalila, natož že by mohla ucpat filtr. Taková by snesla i minus třicet! Má však nižší hustotu i cetanové číslo, takže nemusí být smysluplné jezdit na ni celou zimu.

6. Diesel-Tech

Cena: 37,90 Kč

Prodejce: Agip, Liberecká, Praha 8

Co prozradí první pohled: Standardní zimní nafta zakalená parafíny. Není jich však tolik, aby se během dvanácti hodin usadily na dnu. Vidět je též činnost depresantů, které do nafty může přidávat již samotná rafinérie.

7. Maxx Motion Diesel

Cena: 38,90 Kč

Prodejce: OMV, Cínovecká, Praha 8

Co prozradí první pohled: Před příchodem mrazů byly tanky příslušné čerpací stanice jistě doplněny arktickou naftou. Na světlém zbarvení mají podíl i hydrogenované biosložky, které jsou technologickým unikátem OMV a zvyšují cetanové číslo.

8. Diesel Top-Q

Cena: 36,90 Kč

Prodejce: Benzina, Lobeček, Kralupy nad Vltavou

Co prozradí první pohled: Téměř čistá arktická nafta. Příslušná čerpací stanice je v mrazivých dnech zavážena arktickou naftou. Benzina tak činí u vybraných čerpacích stanic. Arktickou naftou doplněný Top-Q poznáte podle symbolu hvězdičky na pistoli.

9. Verva Diesel

Cena: 39,20 Kč

Prodejce: Benzina, Rudná u Prahy, dálnice D5

Co prozradí první pohled: Situace Vervy v zimě je ztížená tím, že tato nafta celoročně deklaruje cetanové číslo 60. A toho s arktickým druhem dosáhnout nelze. Aditiva udržují krystaly parafínů malé a nedovolí jejich usedání na dno.Filtr zřejmě ucpat nestihnou.

10. Diesel

Cena: 36,90 Kč

Prodejce: EuroOil, Beroun

Co prozradí první pohled: Bílé zbarvení může znamenat, že v naftě nejsou biosložky. Čepro totiž prodává hodně směsné motorové nafty i čisté bionafty, čímž splní povinný podíl biosložek a nemusí je pak přimíchávat do všech pohonných hmot uváděných na trh. Evidentně jde o velmi kvalitní zimní naftu. Je sice zakalená, ale celkový podíl parafínů má nízký. Ač aditiva neobsahuje, během dvanácti hodin nestihly parafíny usednout na dno.

Jak to nemá vypadat

technika svetmotoru technika svetmotoru Na vzorku starší motorové nafty vidíte, jak to vypadat nemá. Ještě lépe než hned brzy ráno to bylo vidět po lehkém prohřátí na slunci. Na dno usedla hustá vrstva parafínů, s níž si vaše vozidlo jen těžko poradí.

Fungují aditiva?

I takovou naftu lze vylepšit aditivy. Je důležité přidávat je do teplé nafty. Když je přilijete do studené, začnou účinkovat až po jejím zahřátí – třeba v průběhu delší jízdy.

Naftu s usazenými parafíny jsme zahřáli a přidali do ní aditivum VIF Super Diesel Aditiv v dvojnásobku doporučeného dávkování, tedy 2 ml na jeden litr. Následně jsme vzorek nechali mrznout další noc (ze soboty na neděli), kdy teploměr poklesl dokonce na -22 °C. Výsledek? Parafín zde stále je, ten z nafty neodstraníte. Jeho krystaly však zůstávají rozptýleny v celém objemu a neusedají na dno. Pokud nemáte filtr už ucpaný či vodu v nádrži, dojedete do cíle.

Auto a zima: Speciální příloha auto.cz

Nejlepší by však bylo, kdyby množství parafínů v naftě bylo opět omezeno normou, tedy se teplota jejich vylučování (neboli bod zákalu) vrátila zpět mezi povinné parametry a rafinerie nás v zimě nemohly šidit.

Martin Vaculík
Diskuze (78)
15. 2. 2021 11:19
Re: RE
Mám s Verva stejnou zkušenost a to bylo jen cca mínus 15.
16. 3. 2012 09:10
Re: Mráz -30 = smrť pre mnohé dízlové motory ...
Řemen po 240 tisíci km? To snad nevydrží ani řetěz bez dopnutí
29. 2. 2012 19:12
Re: Jasné problémy, odhalí nemocný diesely!
To platí. Ale já jsem odpověděl, že zřejmě vydrží bez problémů dieselových jeden milion kilometrů, což je den, nikde který den nepsal pro majitele? Je to nelegální! A pro moderní diesely je 250.000 km problém mnohokrát. Moc mrzí ...

Dnešních časů se snižují lidé zájem o diesely osobních aut. U nás ČR poměrné počty osobních automobilů podle nafta paliva, jeden na čtvrtá které jsou 25%. Řidiče dieselových mění jejich budoucí auto na zážehový motor, důvodem jsou rostoucí náklady na pohonné hmoty. Období, ve kterých byly dieselové řidiči těšili na čerpací stanici na levnější palivo, jsou u konce - pro benzin a motorovou naftu jsou dnes skoro stejně drahé. Dostatečným důvodem k aktualizaci pro mnoho majitelů automobilů s dieselovým motorem dalšího vozu s benzínovým modelem. Výsledky průzkumu motorových obchody a opravy. Vysoká cena pohonných hmot, aby se na nákup a údržbu dražší vznětové motory tak jako tak, jen pro mimořádně atraktivní často cestují. Proto diesel stojí více peněz, určitě jste někdy slyšeli, že peníze jsou vždy na prvním místě. A auta pro každodenní jízdy je určitě pravda. Klesající zájem o diesely mohou ovlivnit i použité ceny automobilů. Obzvláště postiženy jsou starší modely bez filtru pevných částic.

Podívejte to aby se podrobnosti, tam další informace naleznete ho zde:-

Testu VW Passat Variant 2,0 TDI-PD Věčný pacient !
[odkaz]

Vše o motoru TDI, není nejlepší.
[odkaz]

Co není v pořádku v nových aut? Mají projít bezchybně 100 tisíc km?
[odkaz]

Vše o diesely: Podívejte se na všechny závady v 2.0 HDI
[odkaz]
29. 2. 2012 19:05
Re: Jasné problémy, odhalí nemocný diesely!
:yes:
Také mi potvrdil, že je diesel na osobních aut NIKDY nekoupím!!!
Mám 2 auta s benzínem se dá jezdit dynamické i hospodářský náklady.
Jednoduchá rada: -
Dieselový motor negativně :-( nutnost ciltivějšího v zimě.
Benzínový motor pozitivně :-) menší citlivost na kvalitu paliva.
Avatar - Stejsn
29. 2. 2012 12:06
Re: vyhrievany palivovy filter
Například moje 18 let stará Tempra :yes: I v těch největších mrazech chytala parádně, jen jednou mě zradila baterka :-(