29.12. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Nejdelší výrobní linka světa! Cadillac Allanté létal letadlem a překonával 14.500 km!

 

Kabriolet Allanté se měl stát vlajkovou lodí značky Cadillac. Jeho prodeje ale zůstaly za očekáváním, nepomohla ani unikátní produkce.

Cadillac Allanté je dnes pozapomenutým automobilem, který si pamatují leda tak fanoušci amerických vozů. Jenže v historii automobilismu hraje nesmazatelnou roli, protože jeho výroba byla patrně vůbec nejsložitější ze všech aut. Luxusní kabriolet z přelomu osmdesátých a devadesátých let totiž během montáže překonával vzdálenost 14.500 kilometrů!

V globálním světě není transport jednotlivých komponentů pro výrobu automobilů do různých koutů světa ničím neobvyklým, třeba Rolls-Royce dováží do své britské továrny v Goodwoodu motory z Německa, zatímco karoserie pro Bentley Bentayga vznikají ve slovenské Bratislavě, jenže transkontinentální produkce Cadillacu Allanté byla ještě zvláštnější než dnes známá řešení.

Kostrou automobilu bylo zkrácené šasi modelu Eldorado, které vznikalo v USA. Odtud základ (šasi + elektronika, sloupek řízení nebo klimatizace) zamířil do Itálie, k firmě Pininfarina, kde byla zhotovena karoserie auta, jejíž tvary byly navrženy právě italskou karosárnou. Z továrny San Giorgio hotové karoserie zamířily zpět do amerického Detroitu, kde probíhala finální montáž – vůz byl doplněn motorem a dalšími komponenty.

Bylo by logické využít při takto logisticky složité produkci služeb lodí, které by výrobu alespoň částečně snížily, jenže Allanté měl být vlajkovou lodí značky, a tak se na náklady tolik nehledělo. Proto částečně zkompletovaný kabriolet mezi Itálií a Spojenými státy létal letadlem! Pro tento účel byl užíván speciálně upravený Boeing 747 italských aerolinek Alitalia, kam se vešlo 56 karoserií.

Video

Cadillac přitom tvrdil, že toto řešení má své výhody. Za prvé továrny nemusely tolik řešit skladování aut. Hlavně v případě amerického výrobního závodu by bylo jen nárazové, sklad by se naplnil jen v době, kdy by do Ameriky dorazila loď naplněná tisícovkou aut. Navíc by transport lodí byl potenciálně nebezpečný kvůli hrozící korozi z důvodu slané mořské vody.

Netradiční řešení leteckého přesunu mezi letišti v Turíně a Detroitu sama automobilka nazývala honosně jako Letecký most Allanté. Kritici se ale tomu posmívali a hovořili spíše o nejdelší montážní lince na světě. Vždyť Allanté při cestě z USA do Itálie a zpět překonával vzdálenost dlouhou zhruba 14.500 kilometrů!

Logistika přitom nebylo to jediné, co Cadillac musel při výrobě Allanté řešit. Automobilka třeba zpočátku vůbec nebyla spokojena s kvalitou práce Pininfariny, proto muselo být v Itálii implementováno laserové měření karoserií. Ideálem nebyly ani standardy kvality laku, nějaké ty nečistoty v nanesené vrstvě Italové zkrátka neřešili.

A ve výsledku unikátní produkce automobilu moc nelákala ani zákazníky. Výrobce Allanté hodně věřil, velkolepě počítal s až 8.000 prodanými kusy za rok, což by tehdy odpovídalo celé polovině severoamerického trhu s luxusními kabriolety. Jenže takových čísel automobil nikdy nedosáhl, v prvních letech výroby vzniklo jen asi 3.000 aut ročně, pozdější doplnění nabídky o levnější provedení zvýšilo prodeje na 4.670 aut v roce 1993. To už se ale blížil konec Allanté, v tehdejším roce byla ukončena jeho produkce.

Nakonec tak mezi lety 1987 a 1993 vzniklo 21.395 exemplářů Allanté. Zpočátku byl vůz poháněn 4,1litrovým osmiválcem o výkonu 130 kW, který byl spárován se čtyřstupňovým automatem. V roce 1989 však motor nahradil větší, 4,5litrový osmiválec se 150 kW. Díky němu se zrychlení z 0-96 km/h zkrátilo s dosavadních 9,3 sekundy na 7,9 sekundy. Rok 1993 byl pak ve znamení příchodu nově vyvinutého osmiválce L37 rodiny Northstar, který z objemu 4,6 litru dával 220 kW a 393 N.m. Díky němu Allanté zrychlil na 96 km/h za 6,4 sekundy.

Prodejní neúspěch přitom nelze zdůvodnit tím, že by Allanté neměl co nabídnout. Design od Pininfariny byl na poměry tehdy konzervativního Cadillacu velice nekonvenční, výbava pak byla velice zajímavá – auto nabízelo sedadla Recaro nastavitelná v deseti směrech nebo ABS. Základem byl i hliníkový hardtop doplňující plátěnou střechu, zatímco za příplatek byl mobilní telefon umístěný ve středové konzoli.

Jenže právě bohatá výbava znamenala společně s nákladnou výrobou i vysokou cenu. Allanté v roce 1987 byl prodáván za 54.700 dolarů, zatímco třeba Cadillac Eldorado Coupé za 23.740 dolarů. Cena přitom neodpovídala kvalitě, zákazníkům mimo jiné vadil nízký výkon nebo plátěná střecha, kterou dovnitř zatékalo. Cadillac se tyto problémy sice snažil řešit nabídnutím silnějšího motoru a přepracováním střechy, zájem o Allanté ale příliš nezvýšil.

Allanté tak pro Cadillac nakonec nebyl příliš úspěšný projekt. Kabriolet byl drahý, ne příliš kvalitní, a tak zamýšlenému zlepšení image značky nepomohl, to spíše naopak. Netradiční způsob výroby mu už ale nikdo nevezme.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 






 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…