reklama


Nejmenší motory v současných osobních autech: Pod devět deci

 

Dají se dnes ve světě koupit auta se skutečně maloobjemovými motory? Někdo je možná považuje za nákupní tašky... Jenže zdání klame, je mezi nimi dokonce opravdový sporťák.

Dávno pryč jsou doby, kdy se na silnicích objevovala bublinovitá přibližovadla s malými objemy motorů. Většinou šlo však o agregáty původně motocyklové, což platí i dnes třeba u elektromobilu BMW i3 REX s „prodlužovačem dojezdu“, skútrovým dvouválcem 647 cm3 umístěným vzadu. Třeba takový Citroën 2 CV měl ale přímo pro něj vyvinuté ploché dvouválce 375-602 cm3, vozy Panhard končily na 850 cm3, velmi oblíbená byla kategorie sedmsetpadesátek... Nezapomínejme na vozy Fiat, ještě hranaté Cinquecento se v Polsku vyrábělo a prodávalo s kapalinou chlazeným dvouválcem OHV 704 cm3, původem z Malucha ve verzi BIS.

Nyní se tento trend vzhledem k downsizingu vrací, auta s motory trojciferného zdvihového objemu v krychlových centimetrech se prodávají také v Evropě. Klasickou kategorií jsou pak japonské kei cars, kde je limitem v současnosti 0,66 l, v době vzniku to bylo dokonce jen 0,36 l. Moderní agregáty přitom nejsou nijak ošizené, ba právě naopak. Maličké motory najdeme i v mikroautech (Ligier, Aixam apod.), ale protentokrát se soustřeďme na „dospělé“ velkosériové osobní vozy. Byly navíc navrženy tak, aby je mohly takové jednotky pohánět, zapomeňme tedy na litrové tříválce VW a Ford EcoBoost ve větších vozech. Dělají prostě svou práci, i když jimi vybavená auta nejsou pokaždé rychlá.

Tata Nano

Indická Tata Nano se stále vyrábí, debutovala přitom už před osmi lety. Svého času nejdostupnější auto světa, pravda, komerčně neuspělo podle očekávání, ale pořád se dá koupit nové. Ratan Tata si usmyslel, že obyčejným indickým rodinám nahradí motorky a skútry něčím uzavřeným a bezpečnějším. Za novodobý pokus o skutečnou lidovku, jaké už z Evropy neznáme, má u mě soukromý palec nahoru.

Na starém kontinentu a v USA se nakonec Nano neobjevilo, náklady na zcivilizování čtyřkolového dopravního prostředku s volantem a sedačkami (základ vlastně nic jiného nenabízí) včetně posílení bezpečnosti by byly příliš vysoké. Výsledná cena na úrovni evropských a japonských mini pak nekonkurenceschopná... Ale i ti Indové, na které Tata cílila, považovali auto za příliš drahé. Jiní, kteří si jej mohli koupit, zvolili raději větší ojetinu.

Nano v základu pohání zážehový dvouválec 624 cm3 s vícebodovým vstřikováním. Zajímavostí jsou naprosto stejné hodnoty vrtání i zdvihu: 72,5 mm. Dává 28 kW, 51 N.m a autíčko je schopen rozjet na 105 km/h. Ve verzi na zemní plyn má jen 24 kW, stejně velká naftová varianta pak pouhých 20 kW. Loni dokonce Nano po menších cizelacích prošlo výraznou tvarovou modernizací s názvem GenX.

Caterham Seven 160/165

O japonských kei cars už řeč byla. Všichni „pidižvíci“, na které nepotřebujete potvrzení o tom, že máte kde parkovat, používají tříválce o maximálním objemu 660 cm3 a výkonu 47 kW. Tak říkají předpisy, které limitují i celkovou délku. Nabízejí je kromě Subaru všichni výrobci: Toyota s Daihatsu, Mitsubishi s Nissanem, Suzuki, Honda... Nicméně do 3,4 m se vejdou kromě hranatých krabiček a retro vozítek i sporťáky od Daihatsu a Hondy. V Evropě je oficiálně nekoupíte, a to ani v Británii, i když mají volant vpravo.

Jedna britská automobilka však tříválec Suzuki používá. Caterham, kterému Colin Chapman jako jedinému prodal licenci na Lotus Seven, konkrétně třetí série, vyrábí je už přes čtyřicet let. Jeho verze 160 a 165 (ta s levostranným řízením pro kontinentální Evropu) má vpředu agregát o výkonu 60 kW. Pochopitelně s turbem a nelimitují jej žádné regule. Z klidu na britských 60 mph (96 km/h) zrychluje přitom za 6,5 s a dosáhne slušných 162 km/h.

Jasně, stejně jako všechny ostatní, mnohem výkonnější verze „sedmičky“ má jen nasazovací dveře, plátěnou střechu a postrádá zavazadelník. Jenže nejlevnější sporťák ze současného portfolia je skutečně doslova oholený na kost, nenajdeme tady ani minimální komfortní prvky včetně posilovače řízení. Na co taky? Právě proto skoro nic neváží! Tenhle trik z něj dělá vcelku rychlé auto pro opravdové puristy, kteří prostě chtějí mít doma spartánský sporťák.

Maruti Suzuki Celerio Diesel

Aktuální Suzuki Celerio si můžeme koupit i my. Jenže nikoli s naftovým motorem. Ten vyrábí Maruti v Indii a montuje ho do vozů pro místní trh. Jde o dvouválec s objemem 793 cm3, výkonem 35 kW a velmi slušným točivým momentem 125 N.m. On je to totiž turbodiesel a dokonce s mezichladičem stlačeného vzduchu! Výrobce se chlubí spotřebou 3,6 l/100 km.

V Evropě mají příznivci Suzuki smůlu, motor pochopitelně neplní Euro 6. Ani o pasivní bezpečnosti si nedělejme iluze. Indické Celerio nezískalo letos v testech Global NCAP ani jednu hvězdičku, i když byla testována verze bez airbagů. Výbava špičkového místního modelu sice zahrnuje dvojici „pytlů“ a ABS s EBD, ale i tak to vidím tak na jednu maximálně. To, které se dá pořídit u nás, si odneslo před dvěma lety z Euro NCAP hvězdičky tři a má šest vzduchových vaků. Evropská verze mini se samurajským S se navíc ani v Indii nevyrábí, rodí se v thajském Rayongu.

Fiat 500 TwinAir

Fiat byl vždycky mistrem miniaut. Překvapivě se však vrátil ke koncepci řadového dvouválce, kterou nikdo jiný z evropských výrobců nenabízí. Turboverze agregátu s vícebodovým vstřikem a obchodním názvem TwinAir má objem 875 cm3, 63 kW a 145 N.m. Sympatická pětistovka ve stylu retro s ní zrychluje z klidu na stovku během 11 s a zvládne i 172 km/h, pomalá tedy rozhodně není.

Konzumace paliva, tedy ta normovaná v NEDC leží na velmi nízké hodnotě 3,8 l/100 km. Moderní Fiat 500 je možné pořídit i s naladěním na 77 kW. Atmosférická verze TwinAiru je sice také značena 0.9, ale ve skutečnosti překvapivě vyšším objemem 964 cm3 už se blíží litrové hranici. Nabízí 44 kW, 88 N.m a dodává se také do třetí generace Pandy, která může mít i zmiňovanou přeplňovanou s 85 koníky, dvoupalivová při provozu na CNG poskytuje o něco méně.

Smart ForTwo

Tříválcové zážehové šesti- a sedmistovky v předchozích generacích minivozítka Smart, stejně jako turbodiesel 0,8 l už jsou zapomenuty. Nová generace Smartů ForTwo (a ForFour) vznikla ve spolupráci s Renaultem a používá koncernové pohonné jednotky. Kromě atmosférického litru, který je pro tento přehled už příliš velký, se dodává i přeplňovaný tříválec 898 cm3 s výkonem 66 kW a točivým momentem 135 N.m,

Samotný Renault jej nabízí pod označením 0.9 TCe jak v Twingu, tak i ve větším Cliu pro ty, kdo hledají více prostoru. V mini je stejně jako u sesterských vozů vyráběných v Hambachu uložen vzadu. Clio jej má samozřejmě vpředu, Francouzi jej úspěšně integrovali i do moderních modelů lowendové Dacie, ale to už se nacházíme v kategorii malých vozů a v nižší střední třídě...

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Ze snaživého eléva se stal klíčový muž Hradu. Teď přichází Forejtův pád Ze snaživého eléva se stal klíčový muž Hradu. Teď přichází Forejtův pád

Konec spekulacím. Všudypřítomný ceremoniář Jindřich…

Neznámé fotografie Hitlera, jeho milenky Evy Braunové a dalších nacistů se prodaly v dražbě Neznámé fotografie Hitlera, jeho milenky Evy Braunové a dalších nacistů se prodaly v dražbě

Na svatbě v paláci Mirabell v rakouském Salzburku, která…

Note 7 na smetišti dějin Note 7 na smetišti dějin

Měl to být komerční trhák letošního léta, který naváže…

Je dobře, že mzdy v Česku rostou, říká Pavel Bouška, expandující výrobce krmiv Je dobře, že mzdy v Česku rostou, říká Pavel Bouška, expandující výrobce krmiv

Pavel Bouška již pronikl do žebříčků českých miliardářů.…

 
Zdroj: Autoevolution, Wikipedia
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri! Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri!

Každá časová úspora se hodí. Prohlédněte si zajímavý…

 






 
Tak to jen on! Nový Opel Insignia má kabinu jak ze závodního auta

Tak to jen on! Nový Opel Insignia má kabinu jak ze závodního auta

Dnes 08:05

Opel Insignia se v druhé generace výrazně proměnil. Je sportovněji tvarován, je delší a výrazně lehčí.




Blesk.cz

Turci zavírají hotely a masově propouštějí. V zemi rapidně ubylo turistů

Turci zavírají hotely a masově propouštějí. V zemi…

Turecké hotely bojují s vážnými problémy, protože jejich obsazenost prudce klesla a je nejnižší v Evropě. Hotely…

ONLINE: Zeman chválil rozpočet a chce pro Babiše Nobelovku. Ministr je na prášcích

ONLINE: Zeman chválil rozpočet a chce pro Babiše…

Miloš Zeman ve středu přišel do Poslanecké sněmovny u příležitosti schvalování státního rozpočtu pro příští rok.…

 

iSport.cz

Šest grandslamů a dost. Djokovič se rozešel s koučem Beckerem

Šest grandslamů a dost. Djokovič se rozešel s koučem…

Srbský tenista Novak Djokovič po sezoně, v níž přišel o post světové jedničky, ukončil spolupráci s koučem…

Basilej padla s Arsenalem a v Evropě končí, Barcelona i Kyjev nadělovaly

Basilej padla s Arsenalem a v Evropě končí,…

Švýcarská Basilej s Tomášem Vaclíkem a Markem Suchým prohrála v posledním utkání základní skupiny Ligy mistrů s…

 

Reflex.cz

Krásné, nebo morbidní? Podívejte se, jak se dřív fotografovali zesnulí

Krásné, nebo morbidní? Podívejte se, jak se dřív…

Morbidní, nebo kouzelné? Zvyk, který přivedla na svět Daguerrotypie, neboli předchůdce moderní fotografie,…

Vánoční úvěry na dárky? Produkt pro slabomyslné!

Vánoční úvěry na dárky? Produkt pro slabomyslné!

Na Mikuláše Česká televize zveřejnila naprosto pekelná čísla o finanční uvážlivosti našeho národa. Je těžké si…

 
 
reklama