Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejvyšší kontrolní úřad: Stavba D8 má 15 let zpoždění, chybí ještě 17 kilometrů

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
Za zpožděním podle ministerstva dopravy stojí především soudní spory o vedení trasy dálnice. Nyní se staví podle harmonogramu a platí, že dálnice bude dokončena letos v prosinci.

Výstavba dálnice D8 z Prahy na Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem má 15 let zpoždění. Stále chybí posledních 17 kilometrů mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, úsek vede přes území ohrožené sesuvy půdy. Průtahy stavby cenu úseku navíc zdražují. Dosud za něj stát zaplatil přes 14 miliard korun, přičemž odhad z roku 1993 počítal s tím, že tento úsek vyjde zhruba na tři miliardy korun. Uvedl to dnes Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

NKÚ ve zprávě uvádí, že za zpoždění při stavbě úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi může podcenění příprav výstavby, vedení dálnice přes nestabilní území a pomalá sanace sesuvu, ale právě také sedmiletý soudní spor, který skončil v roce 2010. Soud se zabýval tím, jestli rozhodnutí o umístění stavby tohoto úseku dálnice nebylo nezákonné. "Správní orgán, který stavbu dálnice povolil, ale soudu poskytl jen fragment potřebného spisu, protože jeho podstatnou část ztratil," upozornili kontroloři. Krajský soud v Ústí nad Labem tak rozhodnutí o umístění stavby dálnice zrušil, protože ho nemohl přezkoumat, což oddálilo dokončení úseku, a tedy celé dálnice.

Poslední chybějící úsek vede přes území ohrožené sesuvy půdy, což klade zvýšené nároky na přípravu stavby. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle NKÚ ale ke kontrole nepředložilo dokumenty, z nichž by bylo zřejmé, nakolik se zabývalo opatřeními, která by snížila riziko ohrožení dálnice sesuvem. Opakovaně jen NKÚ sdělilo, že při přípravě dodrželo veškeré zákonné požadavky a předpisy.

V polovině roku 2013 se poblíž obce Dobkovičky sesunul půl kilometru dlouhý pás půdy a poničil dálnici i železniční trať. Podle harmonogramu, který vzala na vědomí vláda ČR, mělo ŘSD dokončit sanaci sesuvu nejpozději na přelomu let 2014 a 2015. Dosud ale neskončila, podotkli kontroloři.

Ministerstvu vytýkají to, že analýzu příčin sesuvu zadalo až po dvou a půl letech. ŘSD ale už v roce 2013 mělo k dispozici dokumenty, z nichž vyplývá, že se na něm významně podílela voda přitékající z blízkého lomu Dobkovičky. NKÚ v průběhu kontroly upozornil ministerstvo a ŘSD na to, že se blíží poslední termín pro podání žaloby, která by umožnila vymáhat náhrady škod a výdaje za sanaci. ŘSD žalobu podalo a náhradu škody a nákladů za sanaci žádá po provozovateli blízkého lomu, jde řádově o stamiliony korun.

Podle NKÚ začátkem letošního roku stále chyběla na posledním stavěném úseku dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi více než polovina stavebních objektů, na 46 z nich se navíc ještě ani nezačalo pracovat. Na dokončení stále například stále čeká most mezi tunely u obce Dobkovičky. Podle mluvčího je ale most těsně před dokončením stejně tak, jako je v závěrečné fázi sanace sesuvu. "Takzvané stavební objekty, o nichž hovoří NKÚ, jsou bezpečnostní a technické prvky, jako je například nádrž na požární vodu, dopravní značení a bezpečnostní prvky, které se instalují především do tunelů, a to na samý závěr celé stavby. Formálně jsou ale považovány za tzv. jednotlivé stavební objekty," uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Nedostatečnou přípravu výstavby ilustruje podle NKÚ několikanásobný růst jednotkových cen dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. V roce 2004 ministerstvo dopravy ve své dokumentaci odhadlo, že jeden kilometr bez mostů a tunelů vyjde zhruba na 120 milionů korun, v roce 2008 už tuto cenu přehodnotilo na 345 milionů korun. Podle posudku ČVUT z roku 2010 lze navíc odhadnout, že každý rok, kdy úsek není v provozu, znamená celospolečenskou ztrátu 680 milionů korun.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (15)
25. 7. 2016 08:00
Dekujeme panu Zemanovi
Ono po te dalnici se mohlo uz dva roky jezdit, akorat ze nas slovutny pan prezident-alkoholik najmenoval do sve urednicke vlady ministra dopravy, ktery byl sice epicky neschopny, ale za to kamarad. Kdyz pak doslo k sesuvu, tak misto okamzite sanace na zaklade moznosti v zakone zacit likvidovat skody po prirodnich katastrofach okamzite bez vyberoveho rizeni nedelal vubec nic. Skoro dva roky se na ten sesuv nesahlo a az zacal se resit az kdyz urednicka vlada skoncila, jenze v tu dobu uz se musel resit standardne vyberovym rizenim a to je u nas beh na dlouhou trat. Realna ztrata casu nejake tri roky jen kvuli jednomu blbci, respektive vlastne dvoum.
25. 7. 2016 07:58
Re: Megaprasárna
Ta "Batou planovana dalnice" bylo jenom takove slohove cviceni podle ktereho se do zeme ani nekoplo. Ty zbytky stare dalnice co nekde jsou patri prevazne ke stavbam, ktere nechali postavit Nemci za Protektoratu.
Avatar - Hammunasakra
14. 6. 2016 13:05
Re: Megaprasárna
No spíš z louže do bláta = furt to stojí za prd ale postavilo se víc km než za celej socialismus >:-[]

Škoda že stavba dálnic nepokračuje aspoň tempem z 90. let = hrubá chyba a velká škoda že Špidla stopnul Zemanem nasmlouvanej PPP projekt na D47

A to když se dálnice v Evropě začínaly stavět patřili sme k elitě a tehdy Baťou plánovaná dálnice který kousky furt eště stojej byla líp trasovaná než o 30 let pozdějš dnešní D1

Škoda že přišla 2. světová
14. 6. 2016 10:55
Re: Megaprasárna
Souhlas

a co se rychlosti výstavby dálnic týče, tak si myslím, že je to z bláta do louže.
Avatar - Hammunasakra
13. 6. 2016 16:55
Re: Megaprasárna
Jj = Zeman jako premiér PPP projekty dobře nastartoval :yes: