Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připomeňte si příběh nejvzácnějšího Lamborghini světa. Vznikl jediný kus, lidé kvůli němu řezali střechy

Stanislav Kolman
Diskuze (3)
Kromě běžného vozu Miura stvořilo Lamborghini i atraktivní roadster. I když byl zájem zákazníků enormní, zůstalo jen u prototypu.

O modelu Lamborghini Miura jste jistě slyšeli. Šlo o třetí sériově vyráběný vůz italské automobilky a nástupce 350 GT. Supersport vznikal v letech 1966-1973 a za atraktivním designem stál teprve pětadvacetiletý Marcello Gandini (taktéž autor slavné Lancie Stratos). Název Miura je připomínkou španělské bojové rasy býků, celkem značka postavila 764 exemplářů.

Kromě vozů s pevnou střechou však vznikl i jeden bez ní, jenž nese označení Miura P400 Roadster. Stvořen byl pod taktovkou společnosti Bertone a prvně se světu ukázal na autosalonu v Bruselu roku 1968. Na rozdíl od modelu 350 GTS nešlo jen o sériové auto bez střechy, prototyp dostal celou řadou důležitých úprav.

Zadní partie prošla značným přepracováním, kromě jiných světlometů přišla o výrazné „žaluzie“ a pozměněno bylo i vedení výfukového potrubí. Střecha se snížila o tři centimetry a změnil se i úhel sklonu čelního skla. Lambo tím chtělo zabránit nežádoucím aerodynamickým účinkům ve vyšších rychlostech. Není divu, vždyť maximálka sporťáku se šponovala k 300 km/h. Déšť by cestujícím velkou radost neudělal, Miura Roadster totiž vůbec neměla střešní panel.

Všimnout si ale můžeme i dalších změn. Nasávací otvory na bocích jsou v případě roadsteru robustnější, aby do motorového prostoru přiváděly ještě více čerstvého vzduchu. Při tvorbě však došlo i na prvky, které nejsou vidět na první pohled. Zapracovalo se na vyšší tuhosti karoserie, což mělo kompenzovat chybějící střechu. Zajímavostí je, že roadster nedostal boční okénka.

Úpravy byly nutné i v interiéru, zejména kvůli tlačítkům, která se v klasickém modelu Miura nacházela na stropnici. Designéři pro ně museli najít místo někde jinde, nakonec posloužila středová konzola. Volant byl podobný těm z prototypů Marzal a Espada, shodou okolností za oběma stála také společnost Bertone.

Auto můžeme znát z dobových snímků v azurově modré barvě, zatímco interiéru dominovala bílá. Není divu, že na autosalonu v Bruselu a později i Ženevě způsobil sporťák poprask. Zákazníci značky měli o sériovou výrobu takového vozu velký zájem, ale nedočkali se. Lamborghini oficiálně nepostavilo jediný další kousek modelu Miura Roadster a nevytvořilo ani žádnou repliku.

Procestovala svět

Miura Roadster se ve světě stala známou také jako Miura Spider či Miura Spyder, ale oficiální název byl vždy Miura Roadster. Vůz byl v roce 1969 prodán společnosti ILZRO (International Lead and Zinc Research Corporation), jež automobilovému průmyslu dodává materiály jako hliník, zinek či různé slitiny. Prototyp měl být nositelem nejmodernějších technologií prezentovaných na autosalonech po celém světě.

ILZRO začala spolupracovat s firmou Bertone a od Lamborghini měla zcela volné ruce. Podvozek číslo 3498 byl po přepravě do New Yorku odmontován a celá řada dílů se dočkala pozinkování, pochromování nebo náhrady za součástky ze zcela nových slitin. Šlo kupříkladu o kryt motoru, chladič, výfukový systém, ale i kola či nárazníky.

Všechny úpravy probíhaly v režii Johna Fostera, jenž byl toho času designérem Fordu. Jenže výsledek snažení jeho týmu už tak atraktivní nebyl. Vůz si vysloužil označení Zn75 a připomínal spíše repliku původní Miury. Autu neprospěl tmavě zelený lak ani chromované detaily. Byl to rozdíl zejména ve srovnání s prací společnosti Bertone, která si libovala v kontrastech a ladění i těch nejmenších detailů.

Model se po značných úpravách ukázal veřejnosti v květnu 1969 a cestoval po světových autosalonech, kde sklízel uznání nejen u návštěvníků, ale i dalších automobilových společností. Majitelem se po úspěšné aukci stal S. F. Radtke, toho času výkonný prezident ILZRO. Koncem roku 1980 prošel vůz kompletní renovací od společnosti Synthetex a jeho hodnota byla odhadována na 186.000 dolarů (s dnešním kurzem 3,94 milionu korun). V únoru 1981 pan Radtke věnoval prototyp dopravnímu muzeu Brookline v Massachusetts. Vystaven tu byl několik let. Zajímavé je, že se jednoho dne objevil na prodej za pouhých 50.000 dolarů, přesto ale v muzeu nakonec zůstal a prošel další modernizací.

Následovala další aukce, ve které vůz za 200.000 dolarů získal neznámý člověk. Posléze přišlo putování po takřka celém světě, Miura Roadster prošla rukama majitelů ve Velké Británii, Japonsku, Francii a konečně Spojených státech. Vlastníkem se stal Adam Gordon a jeho cíl zněl jasně: přestavět model zpět do vizáže z Bruselu roku 1968. A v roce 2006 projekt pod taktovkou známého restaurátora Garyho Bobileffa odstartoval.

Restaurování zabralo zhruba dva roky, následně se tento italský unikát ukázal světu na Pebble Beach v roce 2008. Fascinující je, že za desítky let existence a putování najezdila Miura Roadster pouhých 7444 kilometrů. Koncem roku 2008 se znovu objevila v aukci. Cena zmíněna nebyla, ale tehdejší kalkulace hovořila o osmi až deseti milionech dolarů (necelých 213 milionů korun), což z vozu činilo nejhodnotnější Lamborghini na světě. Veškeré díly a součásti z projektu Zn75 navíc byly pečlivě uschovány, takže by z nich majitel relativně snadno mohl postavit další roadster.

Lidé se nedočkali, tak řezali střechy

Není divu, že Miura Roadster byla pro svou atraktivitu žádaným zbožím i mezi lidmi, kteří již „běžnou“ Miuru vlastnili. Lamborghini však sériové výrobě nakloněno nebylo, zejména kvůli finanční náročnosti a obávám o nedostatečnou tuhost karoserie. Některým majitelům Miury to ale nedalo spát, vzali svůj vůz a jednoduše z něj uřízli střešní část nad sedačkami, čímž si roadster vytvořili doma na koleni.

Žádná z těchto přestaveb ale nebyla tak detailní, aby disponovala i poupraveným sklonem čelního skla či většími nasávacími otvory. Zřejmě nejslavnější replikou je bílá Miura transformovaná Herbertem Hahnem, německým dovozcem vozů Lamborghini. Ten projekt vyladil k dokonalosti tak, že šlo střechu na rozdíl od originálu dokonce i nasadit zpět. Všichni ale ví, že skutečná Miura Roadster existuje jedna jediná...

Stanislav Kolman
Diskuze (3)
5. 1. 2018 09:47
Re: od té doby co je tahle značka
Bez nich by byla mrtvá už dávno. Takže díky za ně.
Avatar - Joky
5. 1. 2018 09:25
od té doby co je tahle značka
zamaštěná od Bratwurstů , je pro mne mrtvá..