6.8. 2014 Michal Fokt

Nissan GT-R Nismo: První jízdní dojmy

 

Jak se řídí auto, ze kterého mají nahnáno supersporty i těch nejvyhlášenějších značek? Umíte si trošku představit 1,7tunovou motokáru?

Na britském okruhu Bedford jsme měli poprvé možnost vyzkoušet bestiální verzi už tak dost zběsilého japonského supersportu Nissan GT-R Nismo. Poměrně zásadní na tomto setkání je ovšem i to, že bylo nejen první, ale současně zřejmě i poslední, protože stejně jako nemělo české zastoupení k dispozici novinářské GT-R, nebude mít ani Nismo.

Pozice Nissanu GT-R ve světě supersportů není úplně jednoduchá. Tohle auto doslova šokovalo svět svými výkony na Severní smyčce Nürburgringu, pak ovšem přišlo období zpochybňování jeho schopností, podpořené skutečností, že továrnou zajeté časy byly nedosažitelné ani závodními jezdci, natož pak amatéry.

Na kult, který se kolem auta rozvinul, to ovšem mělo jen pramalý vliv a tak od té doby vídáme GT-R v řadě srovnávacích testů se soupeři od M3 po Aventador. A dlužno říci, že často s dost protichůdnými výsledky a závěry. Jedno je ovšem jisté – z GT-R jde strach a na pozoru se před ním musí mít kdekoli a kdykoli i majitel několikanásobně dražšího superauta.

Možnost vyzkoušet GT-R Nismo byla asi největším bonusem návštěvy finále soutěže Nissan GT Academy, které se budu věnovat později samostatně. Abyste se ale dokázali vcítit do jeho charakteru a schopností, je třeba vědět i něco o GT-R, ideálně pak tom současném, které jsem měl možnost projet o den později na okruhu Silverstone.

Připouštím, že já a GT-R jsme nikdy nebyli „jedna ruka“. Nemít rád sporťák, co váží skoro 1,8 tuny, je pro petrolheadského fundamentalistu velmi snadné a kvůli nemožnosti vyzkoušet auto osobně jsem si musel udělat obrázek jen ze sedadla spolujezdce. To jsem vyzkoušel dvakrát a ani jednou za volantem bohužel neseděl řidič, jenž by to s GT-R uměl, navíc v jednom případě šlo o ranou specifikaci pro americký trh. Takže GT-R pro mě bylo těžkopádné, nedotáčivé auto s brutální akcelerací na rovinkách a k vadnutí náchylnými brzdami – žádné terno.

Jenže na Silverstone Southern Circuit se aktuální GT-R předvedlo jako poněkud jiný stroj. Není asi potřeba zmiňovat, že auto s váhou 3,1 kg na koně a výkonem 550 k dokáže hned při rozjezdu slušně zažehlit do opěradla za doprovodu syrového zvuku motoru a zejména pak výfuku, jenž ale dělá více parády směrem ven, než do kabiny, kde je relativně ticho. Cvaknutí pádlem má v převodovce okamžitou odezvu, překvapí ale plynulé přeřazení, žádná škubavá divočina.

 [600×292]

Jako vcelku komfortní mi přišla i sedadla, v zatáčkách by mohla mít lepší boční vedení, ale nedá se říci, že bych v nich lítal. Zato auto už na dvojku a následně trojku letí jako šílené a obrovské brzdy odvádí před zatáčkou stále ještě dobrou práci, přestože už auto absolvovalo osm kol od kolegů (každý máme pouze dvě). Nástup účinku je však překvapivě váhavý a pozvolný.

Trošku se bojím, co udělá váha s autem v první šikaně, ale přestože jsem nasadil docela ostré tempo, GT-R se chovalo vcelku neutrálně a jako by dobrého čtvrt metráku hned po startu někde odhodilo. V zatáčce se mírně nakloní, přenesení váhy v šikaně zvládá zcela nevzrušeně, přejetí obrubníku skoro ani nezaregistruji a na apexu zarážím plynový pedál do podlahy. Nissan – s důsledností dělové koule - lačně požírá další rovinku, aniž by projevil sebemenší náznak nějakého neklidu. Neznám trať, vjemů se na mě valí obrovské množství, ale nelze si nevšimnout řízení. Je takové jako celý zbytek auta – dobře vyvážené, citlivé… a zároveň trošku tupé ve středové poloze a nastavené tak, aby se k řidiči dostalo jen takové množství informací, které je nezbytně nutné pro rychlou sportovní jízdu. Zpětná vazba má daleko k tomu, aby hlásila každý kamínek a to poslední, čeho byste se od GT-R mohli dočkat, je, že by se vám snažilo vyrvat volant z ruky.

GT-R prostě nezapře rychlost a to zdaleka nikoli pouze v přímém směru, všechny úkony však dělá tak nějak, nechci říct bez emocí, ale nevzrušeně, samozřejmě, chladně. Kolega na adresu auta (pod tíhou dojmů z Nismo, které svezení z běžným GT-R předcházelo) prohlásil, že je celé nějaké „uvolněné“. Nepoužil byt takový termín, ale pro dokreslení určitě zajímavý poznatek.

Ke konci druhého kola jsem neznal trať o nic víc než v tom prvním, natož abych se GT-R sžil, ale vcelku chápu nedůvěru Porsche ve schopnosti japonského supersportu vytřít s veškerou konkurencí asfalt Severní smyčky. Ne že by nebyl rychlý, ale působí spíše dojmem, že budete v garáži přemýšlet, jestli si na dálniční trip napříč Evropou vzít šestkové BMW nebo tenhle Nissan, což je mimochodem také poněkud v kontrastu s jeho lidožravým zjevem.

To bychom měli GT-R. Takže co GT-R Nismo? Pepa Král, jenž je jedním z porotců Nissan GT Academy, v debatě s naší česko-polsko-švédskou skupinou novinářů řekl, že je Nismo „much, much better“. Nepřeháněl trochu?

Lidé od Nissanu nás s GT-R dráždili značnou část dopoledne, postavili nám ho totiž přímo před nos, zatímco jsme se po trati North Circuit na Bedford Autodrome proháněli s 370Z Nismo. Je opravdu neuvěřitelné, co s gétéerkem udělá bílá barva a ještě o něco dravější karbonový bodykit, zvýrazněný červenými linkami. Jako byste koukali na závodní speciál.

Naopak v kabině to tedy „much, much better" není. Jiná jsou pouze sedadla a přestože proti nim nelze mít žádné větší výhrady, už jsem seděl i v lepších. Uvidíme tedy, co ukáže na okruhu. Organizátoři nám ho dali do ruky sice na ještě kratší dobu, než GT-R v Silverstone, ale zase na trať, kterou jsme si předtím osahali během osmi kol v 370Z, takže učení okruhu nebo spíše snaha udržet se na něm se ctí, teď nebylo třeba řešit.

Teď koukejte hezky rychle zapomenout, co jsem na adresu GT-R řekl. Prakticky kdykoli a kdekoli bych dal přednost hravosti a vrozené agilitě menší a lehčí zadokolky před seberychlejším 4x4 a popravdě řečeno jsem čekal, že z GT-R Nismo po svezení s 370Z Nismo vystoupím s protaženým ksi… obličejem. Pravdou však je, že jsem na nějaké „zí“ zapomněl už v první zatáčce.

GT-R Nismo má o 50 koní a 20 N.m více, ale toho si rozhodně nevšimnete, určitě ne na technické trati s nepříliš dlouhými rovinkami. Zato si ale nelze nevšimnout všeho ostatního. Hned první dojem je „to je ale zatraceně tvrdý“ – řidič cítí každý kamínek v asfaltu a přejezd obrubníku už zavání okřídleným rčením o žebřiňáku. Představa, že by mě někdo nutil s tímhle projet centrem Prahy, by už zaváněla praktikami středověkých mučíren.

 [600×320]

Ještě teď, když si pokouším vybavit zvuk a projev motoru, cítím v zátylku příjemné mrazení. Šestiválec reaguje na pohyby plynového pedálu mnohem ostřeji a „turbodíra“ je v horní polovině otáčkového spektra takřka nulová. Vlastně není ani moc čas přemýšlet, jestli motor prodlevu má, síly je k dispozici víc, než dost.

Dramaticky lepší jsou také reakce převodovky, potřebný kvalt tam mám snad dřív, než se dotknu volících pádel pod volantem a řazení doprovází lehké „racingové“ škubnutí. Osobně mi ale nevyhovuje umístění pádel napevno na sloupku, pod volantem jsou lépe po ruce a občas se to může hodit. Jiný vesmír je také řízení. GT-R Nismo dávkuje zpětnou vazbu po kanystrech, auto reaguje na sebemenší pohyb volantu se spontánností Lanceru Evo IX a kamsi se vytratila i ospalost středové polohy.

Jestli byly brzdy na sériovce trošku mdlé, tady se destičky zahryznou do kotoučů opravdu důsledně a okamžitě, ovšem uměl bych si s ohledem na syrovost všech ostatních komponentů představit ještě ostřejší projev. Na GT-R Nismo je ale nejpůsobivější to, jak projíždí zatáčky. A teď nemám na mysli téměř nulové náklony.

Ostré gétéerko se nějakým kouzlem zbavilo dobře půl tuny váhy a zatáčí s lehkostí, nepříliš vzdálené kompaktnímu hot-hatchi a i tam, kde se v obloucích 370Z Nismo potýkalo s nedotáčivostí, zůstává GT-R Nismo naprosto neutrální. Ba co víc, pedál plynu lze zadupnout do podlahy ještě před apexem a užívat si, jak aktivní zadní diferenciál vytáhne auto za pomoci lehké přetáčivosti ze zatáčky. Fenomenální záležitost!

Jestli standardní GT-R působí dojmem, že mu k výkonech na Nürburgringu nutně musela pomáhat nějaká černá magie, v případě GT-R Nismo rozhodně autu uvěříte každou desetinku, kterou na svých konkurentech na Smyčce získalo. Je to sice na úkor naprosté nepoužitelnosti v běžném provozu, ale koho to zajímá? GT-R Nismo je prostě závoďák, kterému se náhodou podařilo získat silniční homologaci. Jestli vám někdy bude nabídnuto si jej vyzkoušet, rozhodně neodmítejte, i kdyby to mělo stát nějaký ten orgán.

Spolupracujeme s TipCars.com
Spotřeba cigaret loni vzrostla. Navzdory zákazu kouření v restauracích Spotřeba cigaret loni vzrostla. Navzdory zákazu kouření v restauracích

I přes zákaz kouření v hospodách se spotřeba cigaret…

Komentář Michala Čupy: Skutečnou příčinu drahých dat nikdo neřeší Komentář Michala Čupy: Skutečnou příčinu drahých dat nikdo neřeší

Celý svůj profesní život jsem zasvětil telekomunikačnímu…

Tesla expanduje na důležitý čínský trh dříve, než plánovala Tesla expanduje na důležitý čínský trh dříve, než plánovala

Na největší světový trh s automobily předčasně vstupuje…

Pilsen Steel plánuje delší odstávku, odbory jsou proti Pilsen Steel plánuje delší odstávku, odbory jsou proti

Plzeňské hutě a kovárny Pilsen Steel, jejichž ruští…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco? Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco?

Třetí a nejmenší SUV od Škodovky jsme zatím mohli vidět…

Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně

Svou ostrou verzi mělo dostat SUV Tuscon a malý hatchback…

 



Tenhle „klíč“ od Nissanu GT-R není jen tak nějakým: Co všechno umožňuje? Tenhle „klíč“ od Nissanu GT-R není jen tak nějakým: Co všechno umožňuje?

Stávající supersport Nissan GT-R používá klasický…

Kupte si nový motor do Nissanu R34 GT-R! Na kolik vyjde? Kupte si nový motor do Nissanu R34 GT-R! Na kolik vyjde?

Legendární stroj Nissan Skyline GT-R R34 se vyráběl v…

 



 
Renault Kadjar TCe 160 vs. Škoda Karoq 1.5 TSI – Každý podle svého gusta!

TEST: Renault Kadjar TCe 160 vs. Škoda Karoq 1.5 TSI – Každý podle svého gusta!

Dnes 18:50

Oba aktéři začínají písmenem „K“ a oba míří do ostře nabitého segmentu kompaktních SUV.




Blesk.cz

Lucie Vondráčková a Tomáš Plekanec: O jejich dětech dnes rozhoduje soud

Lucie Vondráčková a Tomáš Plekanec: O jejich dětech…

Před nedávnem zažil Tomáš Plekanec (36) v táhlé rozvodové válce s Lucií Vondráčkovou (38) malé vítězství. Po…

Apple u iPhonů zboří bariéry mezi lékaři a pacienty. Začne u amerických veteránů

Apple u iPhonů zboří bariéry mezi lékaři a pacienty.…

Apple dnes oznámil první krok, kterým chce zbořit bariéry mezi lékaři a pacienty.     

 

iSport.cz

VIDEO: Liberec - Dukla 2:0. Slovan doma opět vítězně, podruhé se trefil Kozák

VIDEO: Liberec - Dukla 2:0. Slovan doma opět…

Fotbalisté Slovanu Liberec navázali ve 22. kole FORTUNA:LIGY na první jarní utkání a přidali druhou domácí výhru…

O trade deadline vypráví Plekanec a Michálek. Které kluby se rozvášní?

O trade deadline vypráví Plekanec a Michálek. Které…

V pondělí končí v NHL přestupní období. Favorité posilují a týmy na dně tabulky cílí na budoucnost. Které kluby…

 

Reflex.cz

Kaspická příšera: Smrtící sovětská zbraň, která nepřátelům naháněla obrovský strach

Kaspická příšera: Smrtící sovětská zbraň, která…

Ekranoplán je stroj, který připomíná křížence mezi lodí a letadlem. Pohybuje se těsně nad vodní hladinou díky…

Architektonická perla v centru Prahy půjde k zemi. Česká památková ochrana selhává

Architektonická perla v centru Prahy půjde k zemi.…

Navzdory snahám města (pozdě ale přece) i navzdory několika malým protestům pravděpodobně nic nezastaví…