6.8. 2014 Michal Fokt

Nissan GT-R Nismo: První jízdní dojmy

 

Jak se řídí auto, ze kterého mají nahnáno supersporty i těch nejvyhlášenějších značek? Umíte si trošku představit 1,7tunovou motokáru?

Na britském okruhu Bedford jsme měli poprvé možnost vyzkoušet bestiální verzi už tak dost zběsilého japonského supersportu Nissan GT-R Nismo. Poměrně zásadní na tomto setkání je ovšem i to, že bylo nejen první, ale současně zřejmě i poslední, protože stejně jako nemělo české zastoupení k dispozici novinářské GT-R, nebude mít ani Nismo.

Pozice Nissanu GT-R ve světě supersportů není úplně jednoduchá. Tohle auto doslova šokovalo svět svými výkony na Severní smyčce Nürburgringu, pak ovšem přišlo období zpochybňování jeho schopností, podpořené skutečností, že továrnou zajeté časy byly nedosažitelné ani závodními jezdci, natož pak amatéry.

Na kult, který se kolem auta rozvinul, to ovšem mělo jen pramalý vliv a tak od té doby vídáme GT-R v řadě srovnávacích testů se soupeři od M3 po Aventador. A dlužno říci, že často s dost protichůdnými výsledky a závěry. Jedno je ovšem jisté – z GT-R jde strach a na pozoru se před ním musí mít kdekoli a kdykoli i majitel několikanásobně dražšího superauta.

Možnost vyzkoušet GT-R Nismo byla asi největším bonusem návštěvy finále soutěže Nissan GT Academy, které se budu věnovat později samostatně. Abyste se ale dokázali vcítit do jeho charakteru a schopností, je třeba vědět i něco o GT-R, ideálně pak tom současném, které jsem měl možnost projet o den později na okruhu Silverstone.

Připouštím, že já a GT-R jsme nikdy nebyli „jedna ruka“. Nemít rád sporťák, co váží skoro 1,8 tuny, je pro petrolheadského fundamentalistu velmi snadné a kvůli nemožnosti vyzkoušet auto osobně jsem si musel udělat obrázek jen ze sedadla spolujezdce. To jsem vyzkoušel dvakrát a ani jednou za volantem bohužel neseděl řidič, jenž by to s GT-R uměl, navíc v jednom případě šlo o ranou specifikaci pro americký trh. Takže GT-R pro mě bylo těžkopádné, nedotáčivé auto s brutální akcelerací na rovinkách a k vadnutí náchylnými brzdami – žádné terno.

Jenže na Silverstone Southern Circuit se aktuální GT-R předvedlo jako poněkud jiný stroj. Není asi potřeba zmiňovat, že auto s váhou 3,1 kg na koně a výkonem 550 k dokáže hned při rozjezdu slušně zažehlit do opěradla za doprovodu syrového zvuku motoru a zejména pak výfuku, jenž ale dělá více parády směrem ven, než do kabiny, kde je relativně ticho. Cvaknutí pádlem má v převodovce okamžitou odezvu, překvapí ale plynulé přeřazení, žádná škubavá divočina.

 [600×292]

Jako vcelku komfortní mi přišla i sedadla, v zatáčkách by mohla mít lepší boční vedení, ale nedá se říci, že bych v nich lítal. Zato auto už na dvojku a následně trojku letí jako šílené a obrovské brzdy odvádí před zatáčkou stále ještě dobrou práci, přestože už auto absolvovalo osm kol od kolegů (každý máme pouze dvě). Nástup účinku je však překvapivě váhavý a pozvolný.

Trošku se bojím, co udělá váha s autem v první šikaně, ale přestože jsem nasadil docela ostré tempo, GT-R se chovalo vcelku neutrálně a jako by dobrého čtvrt metráku hned po startu někde odhodilo. V zatáčce se mírně nakloní, přenesení váhy v šikaně zvládá zcela nevzrušeně, přejetí obrubníku skoro ani nezaregistruji a na apexu zarážím plynový pedál do podlahy. Nissan – s důsledností dělové koule - lačně požírá další rovinku, aniž by projevil sebemenší náznak nějakého neklidu. Neznám trať, vjemů se na mě valí obrovské množství, ale nelze si nevšimnout řízení. Je takové jako celý zbytek auta – dobře vyvážené, citlivé… a zároveň trošku tupé ve středové poloze a nastavené tak, aby se k řidiči dostalo jen takové množství informací, které je nezbytně nutné pro rychlou sportovní jízdu. Zpětná vazba má daleko k tomu, aby hlásila každý kamínek a to poslední, čeho byste se od GT-R mohli dočkat, je, že by se vám snažilo vyrvat volant z ruky.

GT-R prostě nezapře rychlost a to zdaleka nikoli pouze v přímém směru, všechny úkony však dělá tak nějak, nechci říct bez emocí, ale nevzrušeně, samozřejmě, chladně. Kolega na adresu auta (pod tíhou dojmů z Nismo, které svezení z běžným GT-R předcházelo) prohlásil, že je celé nějaké „uvolněné“. Nepoužil byt takový termín, ale pro dokreslení určitě zajímavý poznatek.

Ke konci druhého kola jsem neznal trať o nic víc než v tom prvním, natož abych se GT-R sžil, ale vcelku chápu nedůvěru Porsche ve schopnosti japonského supersportu vytřít s veškerou konkurencí asfalt Severní smyčky. Ne že by nebyl rychlý, ale působí spíše dojmem, že budete v garáži přemýšlet, jestli si na dálniční trip napříč Evropou vzít šestkové BMW nebo tenhle Nissan, což je mimochodem také poněkud v kontrastu s jeho lidožravým zjevem.

To bychom měli GT-R. Takže co GT-R Nismo? Pepa Král, jenž je jedním z porotců Nissan GT Academy, v debatě s naší česko-polsko-švédskou skupinou novinářů řekl, že je Nismo „much, much better“. Nepřeháněl trochu?

Lidé od Nissanu nás s GT-R dráždili značnou část dopoledne, postavili nám ho totiž přímo před nos, zatímco jsme se po trati North Circuit na Bedford Autodrome proháněli s 370Z Nismo. Je opravdu neuvěřitelné, co s gétéerkem udělá bílá barva a ještě o něco dravější karbonový bodykit, zvýrazněný červenými linkami. Jako byste koukali na závodní speciál.

Naopak v kabině to tedy „much, much better" není. Jiná jsou pouze sedadla a přestože proti nim nelze mít žádné větší výhrady, už jsem seděl i v lepších. Uvidíme tedy, co ukáže na okruhu. Organizátoři nám ho dali do ruky sice na ještě kratší dobu, než GT-R v Silverstone, ale zase na trať, kterou jsme si předtím osahali během osmi kol v 370Z, takže učení okruhu nebo spíše snaha udržet se na něm se ctí, teď nebylo třeba řešit.

Teď koukejte hezky rychle zapomenout, co jsem na adresu GT-R řekl. Prakticky kdykoli a kdekoli bych dal přednost hravosti a vrozené agilitě menší a lehčí zadokolky před seberychlejším 4x4 a popravdě řečeno jsem čekal, že z GT-R Nismo po svezení s 370Z Nismo vystoupím s protaženým ksi… obličejem. Pravdou však je, že jsem na nějaké „zí“ zapomněl už v první zatáčce.

GT-R Nismo má o 50 koní a 20 N.m více, ale toho si rozhodně nevšimnete, určitě ne na technické trati s nepříliš dlouhými rovinkami. Zato si ale nelze nevšimnout všeho ostatního. Hned první dojem je „to je ale zatraceně tvrdý“ – řidič cítí každý kamínek v asfaltu a přejezd obrubníku už zavání okřídleným rčením o žebřiňáku. Představa, že by mě někdo nutil s tímhle projet centrem Prahy, by už zaváněla praktikami středověkých mučíren.

 [600×320]

Ještě teď, když si pokouším vybavit zvuk a projev motoru, cítím v zátylku příjemné mrazení. Šestiválec reaguje na pohyby plynového pedálu mnohem ostřeji a „turbodíra“ je v horní polovině otáčkového spektra takřka nulová. Vlastně není ani moc čas přemýšlet, jestli motor prodlevu má, síly je k dispozici víc, než dost.

Dramaticky lepší jsou také reakce převodovky, potřebný kvalt tam mám snad dřív, než se dotknu volících pádel pod volantem a řazení doprovází lehké „racingové“ škubnutí. Osobně mi ale nevyhovuje umístění pádel napevno na sloupku, pod volantem jsou lépe po ruce a občas se to může hodit. Jiný vesmír je také řízení. GT-R Nismo dávkuje zpětnou vazbu po kanystrech, auto reaguje na sebemenší pohyb volantu se spontánností Lanceru Evo IX a kamsi se vytratila i ospalost středové polohy.

Jestli byly brzdy na sériovce trošku mdlé, tady se destičky zahryznou do kotoučů opravdu důsledně a okamžitě, ovšem uměl bych si s ohledem na syrovost všech ostatních komponentů představit ještě ostřejší projev. Na GT-R Nismo je ale nejpůsobivější to, jak projíždí zatáčky. A teď nemám na mysli téměř nulové náklony.

Ostré gétéerko se nějakým kouzlem zbavilo dobře půl tuny váhy a zatáčí s lehkostí, nepříliš vzdálené kompaktnímu hot-hatchi a i tam, kde se v obloucích 370Z Nismo potýkalo s nedotáčivostí, zůstává GT-R Nismo naprosto neutrální. Ba co víc, pedál plynu lze zadupnout do podlahy ještě před apexem a užívat si, jak aktivní zadní diferenciál vytáhne auto za pomoci lehké přetáčivosti ze zatáčky. Fenomenální záležitost!

Jestli standardní GT-R působí dojmem, že mu k výkonech na Nürburgringu nutně musela pomáhat nějaká černá magie, v případě GT-R Nismo rozhodně autu uvěříte každou desetinku, kterou na svých konkurentech na Smyčce získalo. Je to sice na úkor naprosté nepoužitelnosti v běžném provozu, ale koho to zajímá? GT-R Nismo je prostě závoďák, kterému se náhodou podařilo získat silniční homologaci. Jestli vám někdy bude nabídnuto si jej vyzkoušet, rozhodně neodmítejte, i kdyby to mělo stát nějaký ten orgán.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Monstra z povrchových dolů. Prohlédněte si největší sklápěčky na světě Monstra z povrchových dolů. Prohlédněte si největší sklápěčky na světě

Velké povrchové doly produkují desítky tisíc tun horniny…

Strany dostanou od státu o půl miliardy méně. Peníze dochází ČSSD i Zeleným Strany dostanou od státu o půl miliardy méně. Peníze dochází ČSSD i Zeleným

Stát štědře dotuje politické strany. Ty dříve úspěšné,…

Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy Švýcarský fond chystá vlastní kryptoměnu. Bude kryta kovy

Švýcarský komoditní fond Tiberius Group hodlá vstoupit na…

OBRAZEM: Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety veřejnost poprvé spatřila Land Rover OBRAZEM: Legenda slaví kulatiny. Před sedmdesáti lety veřejnost poprvé spatřila Land Rover

Britský terénní vůz Land Rover slaví sedmdesáté výročí.…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Nissan GT-R 2017: Jízdní dojmy ze Spa-Francorchamps Nissan GT-R 2017: Jízdní dojmy ze Spa-Francorchamps

Na zmoklém obávaném oldschoolovém belgickém okruhu s…

Nissan GT-R Nismo 2017: Ani ostrá verze nezůstala bez úprav Nissan GT-R Nismo 2017: Ani ostrá verze nezůstala bez úprav

Japonská Godzilla se nedávno dočkala další cizelace. Ta…

 



 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Dnes 18:53

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfiemanii nepropadli jenom lidé, ale, jak je vidět, i zvířata. Kočka Manny, kterou sleduje na Instagramu…

Jana Štěpánková (83): Mám strach brát role, které končí smrtí!

Jana Štěpánková (83): Mám strach brát role, které…

Herecká legenda Jana Štěpánková (83) před kamerou umírala už několikrát. Nikdy z toho trauma, jako většina…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Chat s Kolocovou a Kvapilovou. Ptejte se úspěšných beachvolejbalistek

Chat s Kolocovou a Kvapilovou. Ptejte se úspěšných…

Beachvolejbalistky Kristýna Hoidarová Kolocová (29) a Michala Kvapilová (27) zažily famózní loňský rok. Stříbro…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…