Nissan Leaf dorazil na český trh. Má lepší dojezd, chytrý tempomat a první cenovku
Elektrický Nissan Leaf se na většině trhů objevil před více než šesti lety a dnes japonská automobilka doprodává jeho poslední kousky. Připravena je totiž nová generace, která předchůdce předčí v dojezdové vzdálenosti, nabídne inovace navíc a přitom Nissan slibuje, že nebude o mnoho dražší.
Prvním a pro zákazníky nejdůležitějším údajem je dojezd na jedno nabití, jenž podle měření NEDC činí 378 kilometrů. Energie se ukládá do lithium-iontových baterií s kapacitou 40 kWh, přičemž pohání elektromotor s výkonem 110 kW. Točivý moment 320 N.m je k dispozici od počátku až do 3283 otáček. Pokud jde o samotnou dobu nabíjení, rychlonabíječka zvládne „dotankování“ na 80 % kapacity za 40 minut. V případě domácí zásuvky vám na kompletní dobití nebude stačit jen napíchnutí přes noc, zabere totiž okolo 16 hodin.
Nová generace nejprodávanějšího elektromobilu světa disponuje několika inovativnímu funkcemi. Tou první je systém ProPilot, jenž se zprvu může jevit jako obdoba autopilota, avšak jde spíše o inteligentní tempomat s citlivým upozorněním na opuštění jízdního pruhu. Nicméně autonomní jízdu zvládne Leaf taktéž, konkrétně v dopravní zácpě. Systém v rámci jednoho pruhu zvládá v koloně zpomalení, zastavení i následný rozjezd. Ruce však musí zůstat na volantu. Řidičovi je k dispozici i systém ProPilot Park s funkcí automatické zaparkování jediným stiskem tlačítka. V tomto případě je však nutné, aby řidič zůstal ve voze, s parkováním na dálku zatím nepočítejme. Na demonstraci funkcí se můžete podívat níže.
Vypíchnout lze také technologii e-Pedal, která řidiči umožní startovat, zrychlovat, zpomalovat a zastavit prostřednictvím jediného pedálu. Vůz nejenže zůstane po uvolnění pedálu stát třeba i z kopce, ale hlavně vám pomůže nashromáždit energii z brzdění pro dobití baterie.
Leaf si energii nejen bere, ale umí ji i vracet. Disponuje totiž systémem obousměrného napájení, což v praxi znamená, že nadbytečnou energii vrátí zpět do sítě. Díky technologii Vehicle to Grid pak automobilka avizuje, že uložená energie může posloužit i k doplnění a stabilizaci místní energetické sítě.
Na dnešní prezentaci jsme si mohli prohlédnout zatím jen první exemplář, šlo o vůz v černé barvě s pravostranným řízením. Svůj původ zvládá dobře maskovat, jízdu na elektřinu prozrazuje až malý otvor v kapotě, ve kterém je uschován konektor pro připojení dobíjecího kabelu. Na bocích a zádi pak nalezneme štítky zero emissions s odkazem na bezemisní jízdu. Černé lakování uschovalo spáry otvoru ještě důkladněji než jiné pestřejší barvy, takže se tento Leaf vlastně tvářil jako docela normální auto.
Vedle služeb Apple CarPlay a Android Auto zvládá elektrický hatchback komunikaci s chytrým telefonem prostřednictvím mobilní aplikace. Z ní obsloužíte kupříkladu topení, takže když budete vůz zrovna dobíjet, můžete jej aktivovat a ušetřit tak energii, kterou byste jinak vyplýtvali při prvních kilometrech cesty.
Nissan Leaf 2. generace: Rozměry a další data | |
Délka [mm] | 4480 |
Šířka [mm] | 1790 |
Výška [mm] | 1540 |
Rozvor [mm] | 2700 |
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm] | 1530-1540/1545-1555 |
Min. světlá výška [mm] | 150 |
Součinitel odporu vzduchu [Cd] | 0,28 |
Pneumatiky | 205/55 R16 nebo 215/50 R17 |
Zavazadlový prostor [l] | 435 |
Pohotovnostní hmotnost [kg] | 1490-1520 |
Druhá generace přijíždí v úvodní limitované edici 2.ZERO. Ta se vyznačuje bohatou výbavou, včetně 17“ kol, elektricky nastavitelnými zrcátky, 7“ dotykovou obrazovkou, multifunkčním koženým volantem, sklopnými zadními sedadly v poměru 60/40 a nechybí ani výše zmíněné systémy. Slušně vybavené auto startuje na 990.000 Kč a k prvním zákazníkům dorazí počátkem příštího roku.
Samozřejmě se nejedná o nejnižší částku, za kterou nový Leaf pořídíte. Kompletní ceník bude českým zájemcům k dispozici až v lednu 2018, ale na prezentaci jsme se dozvěděli, že by se neměl výrazně lišit od Leafu současné generace, jenž aktuálně startuje na 730.000 Kč (24 kWh), případně 810.000 Kč za baterii s kapacitou 30 kWh. Připomeňme, že konkurenční VW e-Golf začíná na částce 969.900 Kč. Pokud se oprostíme od hatchbacku a čistě elektrického pohonu, napadá nás ještě nedávno testovaný plug-in hybridní Prius. Ten stojí 990 900 Kč a ve výbavě má takřka vše, ale pojme maximálně čtyři cestující, Leaf uveze o jednoho více.
Zhruba rok od spuštění dodávek první várky Leafů je naplánováno uvedení modelu s vyšší kapacitou baterie, jež zajistí dojezd okolo 500 kilometrů na jedno nabití. První kousky v aktuálně prezentovaném provedení dorazí k zákazníkům v březnu příštího roku. A pokud vás zajímá výrobní procedura nového elektromobilu, blíže vám ji přiblíží níže přiložené video.