Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Leaf dorazil na český trh. Má lepší dojezd, chytrý tempomat a první cenovku

Stanislav Kolman
Diskuze (97)
Druhá generace elektrického hatchbacku značky Nissan byla dnes představena na českém trhu. A aby to bylo trochu exotické, ukázalo se nám provedení s pravostranným řízením.

Elektrický Nissan Leaf se na většině trhů objevil před více než šesti lety a dnes japonská automobilka doprodává jeho poslední kousky. Připravena je totiž nová generace, která předchůdce předčí v dojezdové vzdálenosti, nabídne inovace navíc a přitom Nissan slibuje, že nebude o mnoho dražší.

Prvním a pro zákazníky nejdůležitějším údajem je dojezd na jedno nabití, jenž podle měření NEDC činí 378 kilometrů. Energie se ukládá do lithium-iontových baterií s kapacitou 40 kWh, přičemž pohání elektromotor s výkonem 110 kW. Točivý moment 320 N.m je k dispozici od počátku až do 3283 otáček. Pokud jde o samotnou dobu nabíjení, rychlonabíječka zvládne „dotankování“ na 80 % kapacity za 40 minut. V případě domácí zásuvky vám na kompletní dobití nebude stačit jen napíchnutí přes noc, zabere totiž okolo 16 hodin.

Nová generace nejprodávanějšího elektromobilu světa disponuje několika inovativnímu funkcemi. Tou první je systém ProPilot, jenž se zprvu může jevit jako obdoba autopilota, avšak jde spíše o inteligentní tempomat s citlivým upozorněním na opuštění jízdního pruhu. Nicméně autonomní jízdu zvládne Leaf taktéž, konkrétně v dopravní zácpě. Systém v rámci jednoho pruhu zvládá v koloně zpomalení, zastavení i následný rozjezd. Ruce však musí zůstat na volantu. Řidičovi je k dispozici i systém ProPilot Park s funkcí automatické zaparkování jediným stiskem tlačítka. V tomto případě je však nutné, aby řidič zůstal ve voze, s parkováním na dálku zatím nepočítejme. Na demonstraci funkcí se můžete podívat níže.

Video se připravuje ...

Vypíchnout lze také technologii e-Pedal, která řidiči umožní startovat, zrychlovat, zpomalovat a zastavit prostřednictvím jediného pedálu. Vůz nejenže zůstane po uvolnění pedálu stát třeba i z kopce, ale hlavně vám pomůže nashromáždit energii z brzdění pro dobití baterie.

Leaf si energii nejen bere, ale umí ji i vracet. Disponuje totiž systémem obousměrného napájení, což v praxi znamená, že nadbytečnou energii vrátí zpět do sítě. Díky technologii Vehicle to Grid pak automobilka avizuje, že uložená energie může posloužit i k doplnění a stabilizaci místní energetické sítě.

Na dnešní prezentaci jsme si mohli prohlédnout zatím jen první exemplář, šlo o vůz v černé barvě s pravostranným řízením. Svůj původ zvládá dobře maskovat, jízdu na elektřinu prozrazuje až malý otvor v kapotě, ve kterém je uschován konektor pro připojení dobíjecího kabelu. Na bocích a zádi pak nalezneme štítky zero emissions s odkazem na bezemisní jízdu. Černé lakování uschovalo spáry otvoru ještě důkladněji než jiné pestřejší barvy, takže se tento Leaf vlastně tvářil jako docela normální auto.

Vedle služeb Apple CarPlay a Android Auto zvládá elektrický hatchback komunikaci s chytrým telefonem prostřednictvím mobilní aplikace. Z ní obsloužíte kupříkladu topení, takže když budete vůz zrovna dobíjet, můžete jej aktivovat a ušetřit tak energii, kterou byste jinak vyplýtvali při prvních kilometrech cesty.

Nissan Leaf 2. generace: Rozměry a další data
Délka [mm]4480
Šířka [mm]1790
Výška [mm]1540
Rozvor [mm]2700
Rozchod kol vpředu/vzadu [mm]1530-1540/1545-1555
Min. světlá výška [mm]150
Součinitel odporu vzduchu [Cd]0,28
Pneumatiky205/55 R16 nebo 215/50 R17
Zavazadlový prostor [l]435
Pohotovnostní hmotnost [kg]1490-1520

Druhá generace přijíždí v úvodní limitované edici 2.ZERO. Ta se vyznačuje bohatou výbavou, včetně 17“ kol, elektricky nastavitelnými zrcátky, 7“ dotykovou obrazovkou, multifunkčním koženým volantem, sklopnými zadními sedadly v poměru 60/40 a nechybí ani výše zmíněné systémy. Slušně vybavené auto startuje na 990.000 Kč a k prvním zákazníkům dorazí počátkem příštího roku.

Samozřejmě se nejedná o nejnižší částku, za kterou nový Leaf pořídíte. Kompletní ceník bude českým zájemcům k dispozici až v lednu 2018, ale na prezentaci jsme se dozvěděli, že by se neměl výrazně lišit od Leafu současné generace, jenž aktuálně startuje na 730.000 Kč (24 kWh), případně 810.000 Kč za baterii s kapacitou 30 kWh. Připomeňme, že konkurenční VW e-Golf začíná na částce 969.900 Kč. Pokud se oprostíme od hatchbacku a čistě elektrického pohonu, napadá nás ještě nedávno testovaný plug-in hybridní Prius. Ten stojí 990 900 Kč a ve výbavě má takřka vše, ale pojme maximálně čtyři cestující, Leaf uveze o jednoho více.

Zhruba rok od spuštění dodávek první várky Leafů je naplánováno uvedení modelu s vyšší kapacitou baterie, jež zajistí dojezd okolo 500 kilometrů na jedno nabití. První kousky v aktuálně prezentovaném provedení dorazí k zákazníkům v březnu příštího roku. A pokud vás zajímá výrobní procedura nového elektromobilu, blíže vám ji přiblíží níže přiložené video.

Video se připravuje ...

Stanislav Kolman
Diskuze (97)
Avatar - Jopino
2. 12. 2017 14:50
První jízda s Leaf
Polský mini test

[odkaz]
30. 11. 2017 07:40
Re: reálná spotřeba elektromobilu
Klidně to může být dražší. Mnohem dražší. To není v naší moci (tedy ne přímo). Stejně tak ti můžou výrazně zvednout spotřební daň na benzín/ naftu. Jsou politici, kteří by si představovali zhruba k deseti eurům za litr.

Dokud budou spalovací motory významným hráčem, je slušná pravděpodobnost, že elektromobily budou protěžované. I když třeba ne nějak tvrdě, až se pořádně rozjedou. O peníze nebudou chtít přijít, ale ani nebudou chtít zvrátit ten proces a tlačit lidi zpět ke spalovacím motorům. A vždy je tu možnost zvedat zatížení aut se spalovacím motorem. Případně jim házet jiné klacky pod nohy (jako zákazy vjezdu).

Politikům nejde o to, abychom si mohli vozit zadky za pár šupů. O tom elektromobily nejsou a nebudou.

Mimochodem, z dlouhodobého hlediska by se to mohlo vykompenzovat. Když v Dánsku zaváděli 180% daň na auta, počítali kompletní náklady na provoz aut a pokud si dobře vzpomínám, vyšlo jim, že jim to ani ta 180% daň (navíc k ostatním příjmům z aut) nevykompenzuje. Počítali tam věci jako náklady na zdravotní péči. Problém samozřejmě je, že i kdyby spalovací motory zmizely přes noc, důsledky jejich provozu tu budou ještě hodně dlouho a budou tedy zatěžovat rozpočty. U takové studie je samozřejmě otázka, jak je to přesné, ale do budoucna je tu potenciál úspor. Prostě z čistějšího prostředí, v kterém se lidé pohybují. Tenhle faktor se bohužel špatně vyčísluje. I pak ti zůstane třeba financování infrastruktury.
30. 11. 2017 07:19
Re: reálná spotřeba elektromobilu
Otazka zni, zdali nas provoz elektroauta (naklady na palivo) nevyjde po zatizeni dani stejne, jako dnes na benzin/naftu. Stat preci pocita s nejakym objemem penez a nemůže najednou mit tak obrovsky pokles v prijmu z paliva, bude to muset dorovnávat na te elektrine do aut.
30. 11. 2017 07:16
Re: Maly dojazd? Urcite? :)
S tim dojezdem to chápu, mel jsem předtím LPG a musel jsem tankovat po 300 - 400 km, takze každý treti den. Prestoze jsou LPG pumpy na kazdem rohu tak to otravuje život tankovat tak často. Ted mam dojezd necelých 1200km a jsem mnohem spokojenejsi. Mame se zenou dve auta, bezpečného kombika a pak starou malou 206 na poskakovani po okoli, vozeni psu k vode a tak. Ale umel bych si představit vymenit 206 za elektromobil s dojezdem cca 300 km a kombika nechat přes tyden odpočívat. Ani nabijeni každý druhy den by me tak nevadilo, ale problém vidim v jeden věci, a to je cena. Mam najezd cca 35tis km rocne do práce a zpet, tedy cca 58 tis rocne za naftu. I kdybych pocital, ze elektrika je zdarma (nabijel bych v praci) tak navratnost az po hodne dlouhe době. Když si vezmu, ze hatchback typu golf/308/C4/Astra koupim okolo 400 tis a Leaf stoji kolem 800 tis tak navratnost je skoro 7 let. Ano, u konvenčního pohonu musim vymenit olej, filtry a rozvody, ale u elektroauta zas musim pocitat s vymenou baterii nebo snizenim kapacity. Druha otázka je ztrata ceny po 7-10 letech, kdy klasicke auto prodate bez problemu a 10 let stary EV Leaf asi nebude velky zajem. A když priipocitam, ze bych dobijel doma a platil ze svého (a casem prijde urcite spotrebni dan na nabijeni auta) tak je navratnost ještě mnohem horsi....Chce to razantne snížit cenu, dostat se na cenu naftaku s obsahem 1,6 a pak to lidi zacnou kupovat, protože to bude davat ekonomicky smysl. Ted to koupi fanda, nebo někdo, kdo chce se odlisovat. Z ekonomického hlediska to prozatím nedava smysl.
29. 11. 2017 19:34
Re: Cena a 40kw baterie
Tak samočinnou převodovku mám. Na sametovost si nemohu stěžovat. Ale jak jsem napsal, v některých autech to bude zajisté vítané zlepšení.