23.3. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Nissan Navara 2.3 DCI automat: Sedm jemných

 

Silné verze pick-upů se často používají pro tahání přívěsů. Je pro ně vhodná Navara s automatickou převodovkou?

Ačkoliv navenek vypadají dost podobně, jsou mezi jednotlivými pickupy obrovské rozdíly. Primárně pracovní vozidlo by totiž mělo splňovat požadavek dlouhé životnosti související s často náročným namáháním vozu.

Navara je doslova na dřinu připravena velmi dobře svařencem rámu s osmi příčnými výztuhami, takže nabízí ve své kategorii extrémně tuhý základ s velkým předním nájezdovým úhlem 30,4°.

Automatická převodovka

Navaru pohání 2,3litrový motor, který dobře známe například z užitkového modelu Renault Master. Čtyřválec primárně vyvíjený pro 3,5tunová užitková vozidla budí v Navaře důvěru, i kdyby měl také tahat přívěs. Slabší verze 120 kW/403 N.m používá jedno turbodmychadlo, testovaná silnější úroveň 140 kW/450 N.m potřebuje dvojité přeplňování. Obě verze používají mezichladič stlačeného vzduchu.

Výhradně k silnější verzi lze kromě šestistupňové přímo řazené převodovky také získat automatickou převodovku. Ústrojí s luxusními sedmi stupni se hodí nejen na těžkou práci ale také velkou dávku sebeprezentace řidiče a majitele.

V provozu

My jsme odhlédli od imageové vlastnosti samočinné převodovky, za kterou ve srovnání s přímo řazenou připlatíte jen 35.371 korun bez daně, a podívali se na její praktické schopnosti. Po rozjetí nás zprvu zajímalo převodování, aby vyhovovalo rychlé jízdě po dálnici. Výrobce skvěle využil sedmi stupňů a při rychlosti 100 km/h čtyřválec točil příznivých 1750 min-1. Pro spotřebu při tahání například člunu na podvalníku to je rozhodně výborná zpráva. Zároveň díky maximu točivého momentu 450 N.m už při 1500 min-1 bylo možné na sedmičku s plným točivým momentem jet už těsně pod devadesátikilometrovou rychlostí.

Manuální řazení dovoleno

Převodovka řadila v automatickém způsobu velmi ekonomicky při lehce i středně sešlápnutém akcelerátoru. Větší zatížení do stoupání a při předjíždění vystoupaly otáčky motoru přes 2500 min-1, proto jsme občas zasahovali do strategie řazení sekvenční volbou pomocí voliče na středovém tunelu. Při takovém způsobu svižné jízdy se průměrná spotřeba pohybovala kolem osmi litrů. Na dvoutunové vozidlo s automatickou převodovkou a nepříliš aerodynamickým tvarem kvůli otevřené korbě to je pěkná hodnota. Hodně pomáhalo sedm stupňů, které dovolovaly držet otáčky v optimálním režimu.

Zkušební jízdy probíhaly na silnici s pohonem pouze zadních kol. Navara tak těžila z přiřaditelného pohonu přední nápravy aktivovatelného kolečkem před voličem převodovky. Ani pohon 2WD není na kluzkém povrchu osamocený, protože mu automaticky pomáhá elektronická uzávěrka zadního diferenciálu.

V terénu

Nakolik automatická převodovka dokáže eliminovat nebezpečí spálení spojkového obložení přímo řazené převodovky, natolik je jízda se samočinnou převodovkou méně citlivá, což může vadit v terénu. Platí tedy, že zkušený řidič nespálí spojku u přímo řazené převodovky ani v terénu a projede těžší podmínky než s automatem. Méně zdatný šofér by však k časté jízdě náročnými podmínkami měl určitě volit planetové ústrojí s hydrodynamickým měničem, kterému nevadí „prokluzování“ při rozjezdu a změně převodů.

Po zařazení polohy 4Lo s redukčním převodem jsme se však plížili s vozem natolik pomalu, že bylo snadné se vyhýbat vyčnívajícím pařezům či vymletým strouhám. Ani jednou jsme nezapadli, takže nám přímo řazená převodovka s možností vyhoupat pick-up nechyběla. Vyzkoušeli jsme též systém řízeného sjíždění klesání zapínatelný tlačítkem vpravo od voliče pohonů. Navara v prudkém klesání pěkně držela rychlost chůze a sama přibrzďovala potřebná kola a držela námi zvolený směr natočení předních kol. Tento systém samozřejmě s nadcházejícími zimními měsíci nefunguje absolutně, je třeba brát zřetel na adhezi pneumatik a vybrat si dle plánovaného využití vozidla velmi kvalitní obutí.

Plusy

  • Sedm stupňů převodovky
  • Jemné řazení
  • Tahání 3,5 tuny pro všechny verze

Minusy

  • Malá tlačítka na rádiu

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.3 dCi 190
Typ dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 2298
Vrtání x zdvih (mm) 85 x 101,3
Největší výkon (kW/min-1) 140/3750
Točivý moment (N.m/min-1)450/1500-2500
Emisní norma Euro 5b+
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon všech kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 184
Zrychlení z 0 na 100 km (s) 10,8
Spotřeba paliva (l/100 km) 8,7/6,0/7,0
Délka/šířka/výška (mm) 5330/1850/1840
Rozvor (mm) 3150
D/š/v nákladového prostoru (mm)1537/1560/474
Šířka mezi podběhy (mm) 1130
Provozní hmotnost (kg) 2096
Celková hmotnost (kg) 3010
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 3500
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena vozu (Kč bez DPH) 786 281
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období Fed se začne zbavovat dluhopisů z pokrizového období

Americká centrální banka (Fed) začne v říjnu snižovat…

UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank UniCredit projevila zájem o fúzi s Commerzbank

Italská banka UniCredit nedávno dala německé vládě najevo…

Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa Z českého pohraničí se stává dílna a skladiště Německa

V okolí česko-německých hranic se již staví více…

Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů Vinařství Kolby opět mění majitele, cena transakce dosahuje desítek milionů

Po pěti letech mění vinařství Kolby vlastníka. Od…

 

Štítky Nissan Profi Pick-up

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 



Nissan Frontier Attack Concept aneb Navara pro Latinskou Ameriku Nissan Frontier Attack Concept aneb Navara pro Latinskou Ameriku

Automobilka Nissan si pro letošní autosalon v Buenos…

Nissan uvádí limitovanou edici Navara Trek -1°. Jen pro Evropu Nissan uvádí limitovanou edici Navara Trek -1°. Jen pro Evropu

Nissan na autosalonu v belgickém Bruselu představil…

 



 
Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Opel vzal Peugeot 3008 a vylepšil ho. Grandland X je prý lepší než sex! (+video)

Včera

V okolí Frankfurtu nad Mohanem jsme se poprvé svezli s Opelem Grandland X. Vůz vychází z Peugeotu 3008, liší se však řadou prvků i jízdními vlastnostmi.




Blesk.cz

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A nepotřebovala k tomu jediné slovo!

Gregorová vrátila zákeřnému exmilenci úder! A…

Už je to pár dní, co herečka Hana Gregorová (65) vykopla svého mladšího partnera Ondřeje Koptíka (34) z bytu. Za…

Luxusní zámeček ve Francii je na prodej: Může být váš za 1 euro!

Luxusní zámeček ve Francii je na prodej: Může být…

Malebný francouzský zámeček hledá nového majitele! Rozlehlý a luxusní Château de Blancafort z 15. století se…

 

iSport.cz

Překvapení z KHL. Holík končí v Čerepovci, hledá si nové angažmá

Překvapení z KHL. Holík končí v Čerepovci, hledá si…

Nečekaná zpráva z KHL. Čerepovec se podle informací Sportu zbavuje centra Petra Holíka (25), který si hledá jiné…

MOL Cup: Spartě trefil postup Vatajelu, Slavia přejela Třinec 5:1

MOL Cup: Spartě trefil postup Vatajelu, Slavia…

Fotbalisté Sparty postoupili do osmifinále českého poháru, druholigové Znojmo ale na jeho hřišti porazili jen…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…