23.3. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Nissan Navara 2.3 DCI automat: Sedm jemných

 

Silné verze pick-upů se často používají pro tahání přívěsů. Je pro ně vhodná Navara s automatickou převodovkou?

Ačkoliv navenek vypadají dost podobně, jsou mezi jednotlivými pickupy obrovské rozdíly. Primárně pracovní vozidlo by totiž mělo splňovat požadavek dlouhé životnosti související s často náročným namáháním vozu.

Navara je doslova na dřinu připravena velmi dobře svařencem rámu s osmi příčnými výztuhami, takže nabízí ve své kategorii extrémně tuhý základ s velkým předním nájezdovým úhlem 30,4°.

Automatická převodovka

Navaru pohání 2,3litrový motor, který dobře známe například z užitkového modelu Renault Master. Čtyřválec primárně vyvíjený pro 3,5tunová užitková vozidla budí v Navaře důvěru, i kdyby měl také tahat přívěs. Slabší verze 120 kW/403 N.m používá jedno turbodmychadlo, testovaná silnější úroveň 140 kW/450 N.m potřebuje dvojité přeplňování. Obě verze používají mezichladič stlačeného vzduchu.

Výhradně k silnější verzi lze kromě šestistupňové přímo řazené převodovky také získat automatickou převodovku. Ústrojí s luxusními sedmi stupni se hodí nejen na těžkou práci ale také velkou dávku sebeprezentace řidiče a majitele.

V provozu

My jsme odhlédli od imageové vlastnosti samočinné převodovky, za kterou ve srovnání s přímo řazenou připlatíte jen 35.371 korun bez daně, a podívali se na její praktické schopnosti. Po rozjetí nás zprvu zajímalo převodování, aby vyhovovalo rychlé jízdě po dálnici. Výrobce skvěle využil sedmi stupňů a při rychlosti 100 km/h čtyřválec točil příznivých 1750 min-1. Pro spotřebu při tahání například člunu na podvalníku to je rozhodně výborná zpráva. Zároveň díky maximu točivého momentu 450 N.m už při 1500 min-1 bylo možné na sedmičku s plným točivým momentem jet už těsně pod devadesátikilometrovou rychlostí.

Manuální řazení dovoleno

Převodovka řadila v automatickém způsobu velmi ekonomicky při lehce i středně sešlápnutém akcelerátoru. Větší zatížení do stoupání a při předjíždění vystoupaly otáčky motoru přes 2500 min-1, proto jsme občas zasahovali do strategie řazení sekvenční volbou pomocí voliče na středovém tunelu. Při takovém způsobu svižné jízdy se průměrná spotřeba pohybovala kolem osmi litrů. Na dvoutunové vozidlo s automatickou převodovkou a nepříliš aerodynamickým tvarem kvůli otevřené korbě to je pěkná hodnota. Hodně pomáhalo sedm stupňů, které dovolovaly držet otáčky v optimálním režimu.

Zkušební jízdy probíhaly na silnici s pohonem pouze zadních kol. Navara tak těžila z přiřaditelného pohonu přední nápravy aktivovatelného kolečkem před voličem převodovky. Ani pohon 2WD není na kluzkém povrchu osamocený, protože mu automaticky pomáhá elektronická uzávěrka zadního diferenciálu.

V terénu

Nakolik automatická převodovka dokáže eliminovat nebezpečí spálení spojkového obložení přímo řazené převodovky, natolik je jízda se samočinnou převodovkou méně citlivá, což může vadit v terénu. Platí tedy, že zkušený řidič nespálí spojku u přímo řazené převodovky ani v terénu a projede těžší podmínky než s automatem. Méně zdatný šofér by však k časté jízdě náročnými podmínkami měl určitě volit planetové ústrojí s hydrodynamickým měničem, kterému nevadí „prokluzování“ při rozjezdu a změně převodů.

Po zařazení polohy 4Lo s redukčním převodem jsme se však plížili s vozem natolik pomalu, že bylo snadné se vyhýbat vyčnívajícím pařezům či vymletým strouhám. Ani jednou jsme nezapadli, takže nám přímo řazená převodovka s možností vyhoupat pick-up nechyběla. Vyzkoušeli jsme též systém řízeného sjíždění klesání zapínatelný tlačítkem vpravo od voliče pohonů. Navara v prudkém klesání pěkně držela rychlost chůze a sama přibrzďovala potřebná kola a držela námi zvolený směr natočení předních kol. Tento systém samozřejmě s nadcházejícími zimními měsíci nefunguje absolutně, je třeba brát zřetel na adhezi pneumatik a vybrat si dle plánovaného využití vozidla velmi kvalitní obutí.

Plusy

  • Sedm stupňů převodovky
  • Jemné řazení
  • Tahání 3,5 tuny pro všechny verze

Minusy

  • Malá tlačítka na rádiu

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.3 dCi 190
Typ dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 2298
Vrtání x zdvih (mm) 85 x 101,3
Největší výkon (kW/min-1) 140/3750
Točivý moment (N.m/min-1)450/1500-2500
Emisní norma Euro 5b+
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon všech kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 184
Zrychlení z 0 na 100 km (s) 10,8
Spotřeba paliva (l/100 km) 8,7/6,0/7,0
Délka/šířka/výška (mm) 5330/1850/1840
Rozvor (mm) 3150
D/š/v nákladového prostoru (mm)1537/1560/474
Šířka mezi podběhy (mm) 1130
Provozní hmotnost (kg) 2096
Celková hmotnost (kg) 3010
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 3500
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena vozu (Kč bez DPH) 786 281
Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Nissan Profi Pick-up

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

 



Nissan Frontier Attack Concept aneb Navara pro Latinskou Ameriku Nissan Frontier Attack Concept aneb Navara pro Latinskou Ameriku

Automobilka Nissan si pro letošní autosalon v Buenos…

Nissan uvádí limitovanou edici Navara Trek -1°. Jen pro Evropu Nissan uvádí limitovanou edici Navara Trek -1°. Jen pro Evropu

Nissan na autosalonu v belgickém Bruselu představil…

 



 
Retro test Mercedes-Benz 300 E-24: Sen dobových československých novinářů

Retro test Mercedes-Benz 300 E-24: Sen dobových československých novinářů

Dnes 17:35

Připomeňte si, co psali redaktoři Světa motorů o Mercedes-Benzu 300 E-24, když byl nový.




Blesk.cz

Drahoš si posteskl nad nepozvaným Horáčkem. „Pozdě!“ schytal to od lidí

Drahoš si posteskl nad nepozvaným Horáčkem. „Pozdě!“…

Jako nedůstojné označil kandidát na prezidenta Jiří Drahoš to, že jeho rival Michal Horáček nemohl vystoupit 17.…

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na koncepty většího X Plus a menšího iPhonu SE

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na…

Snad jste si nemysleli, že to iPhonem X končí. Naopak, pro Apple je to nový začátek. Jedinou otázkou je, jak to…

 

iSport.cz

Hradečtí třikrát filmovali, myslí si v Boleslavi. Žádají přezkoumání

Hradečtí třikrát filmovali, myslí si v Boleslavi.…

Na svazové půdě se bude šetřit údajné simulování hradeckých hráčů. Rovnou tři podněty zaslal jejich páteční…

Čisté konto pro Čecha! Arsenal uspěl v derby, City suverénně vede

Čisté konto pro Čecha! Arsenal uspěl v derby, City…

Ve šlágru 12. kola anglické ligy porazil Arsenal fotbalisty Tottenhamu 2:0 a dotáhl se na ně v tabulce na rozdíl…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…