23.3. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Nissan Navara 2.3 DCI automat: Sedm jemných

 

Silné verze pick-upů se často používají pro tahání přívěsů. Je pro ně vhodná Navara s automatickou převodovkou?

Ačkoliv navenek vypadají dost podobně, jsou mezi jednotlivými pickupy obrovské rozdíly. Primárně pracovní vozidlo by totiž mělo splňovat požadavek dlouhé životnosti související s často náročným namáháním vozu.

Navara je doslova na dřinu připravena velmi dobře svařencem rámu s osmi příčnými výztuhami, takže nabízí ve své kategorii extrémně tuhý základ s velkým předním nájezdovým úhlem 30,4°.

Automatická převodovka

Navaru pohání 2,3litrový motor, který dobře známe například z užitkového modelu Renault Master. Čtyřválec primárně vyvíjený pro 3,5tunová užitková vozidla budí v Navaře důvěru, i kdyby měl také tahat přívěs. Slabší verze 120 kW/403 N.m používá jedno turbodmychadlo, testovaná silnější úroveň 140 kW/450 N.m potřebuje dvojité přeplňování. Obě verze používají mezichladič stlačeného vzduchu.

Výhradně k silnější verzi lze kromě šestistupňové přímo řazené převodovky také získat automatickou převodovku. Ústrojí s luxusními sedmi stupni se hodí nejen na těžkou práci ale také velkou dávku sebeprezentace řidiče a majitele.

V provozu

My jsme odhlédli od imageové vlastnosti samočinné převodovky, za kterou ve srovnání s přímo řazenou připlatíte jen 35.371 korun bez daně, a podívali se na její praktické schopnosti. Po rozjetí nás zprvu zajímalo převodování, aby vyhovovalo rychlé jízdě po dálnici. Výrobce skvěle využil sedmi stupňů a při rychlosti 100 km/h čtyřválec točil příznivých 1750 min-1. Pro spotřebu při tahání například člunu na podvalníku to je rozhodně výborná zpráva. Zároveň díky maximu točivého momentu 450 N.m už při 1500 min-1 bylo možné na sedmičku s plným točivým momentem jet už těsně pod devadesátikilometrovou rychlostí.

Manuální řazení dovoleno

Převodovka řadila v automatickém způsobu velmi ekonomicky při lehce i středně sešlápnutém akcelerátoru. Větší zatížení do stoupání a při předjíždění vystoupaly otáčky motoru přes 2500 min-1, proto jsme občas zasahovali do strategie řazení sekvenční volbou pomocí voliče na středovém tunelu. Při takovém způsobu svižné jízdy se průměrná spotřeba pohybovala kolem osmi litrů. Na dvoutunové vozidlo s automatickou převodovkou a nepříliš aerodynamickým tvarem kvůli otevřené korbě to je pěkná hodnota. Hodně pomáhalo sedm stupňů, které dovolovaly držet otáčky v optimálním režimu.

Zkušební jízdy probíhaly na silnici s pohonem pouze zadních kol. Navara tak těžila z přiřaditelného pohonu přední nápravy aktivovatelného kolečkem před voličem převodovky. Ani pohon 2WD není na kluzkém povrchu osamocený, protože mu automaticky pomáhá elektronická uzávěrka zadního diferenciálu.

V terénu

Nakolik automatická převodovka dokáže eliminovat nebezpečí spálení spojkového obložení přímo řazené převodovky, natolik je jízda se samočinnou převodovkou méně citlivá, což může vadit v terénu. Platí tedy, že zkušený řidič nespálí spojku u přímo řazené převodovky ani v terénu a projede těžší podmínky než s automatem. Méně zdatný šofér by však k časté jízdě náročnými podmínkami měl určitě volit planetové ústrojí s hydrodynamickým měničem, kterému nevadí „prokluzování“ při rozjezdu a změně převodů.

Po zařazení polohy 4Lo s redukčním převodem jsme se však plížili s vozem natolik pomalu, že bylo snadné se vyhýbat vyčnívajícím pařezům či vymletým strouhám. Ani jednou jsme nezapadli, takže nám přímo řazená převodovka s možností vyhoupat pick-up nechyběla. Vyzkoušeli jsme též systém řízeného sjíždění klesání zapínatelný tlačítkem vpravo od voliče pohonů. Navara v prudkém klesání pěkně držela rychlost chůze a sama přibrzďovala potřebná kola a držela námi zvolený směr natočení předních kol. Tento systém samozřejmě s nadcházejícími zimními měsíci nefunguje absolutně, je třeba brát zřetel na adhezi pneumatik a vybrat si dle plánovaného využití vozidla velmi kvalitní obutí.

Plusy

  • Sedm stupňů převodovky
  • Jemné řazení
  • Tahání 3,5 tuny pro všechny verze

Minusy

  • Malá tlačítka na rádiu

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.3 dCi 190
Typ dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 2298
Vrtání x zdvih (mm) 85 x 101,3
Největší výkon (kW/min-1) 140/3750
Točivý moment (N.m/min-1)450/1500-2500
Emisní norma Euro 5b+
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon všech kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 184
Zrychlení z 0 na 100 km (s) 10,8
Spotřeba paliva (l/100 km) 8,7/6,0/7,0
Délka/šířka/výška (mm) 5330/1850/1840
Rozvor (mm) 3150
D/š/v nákladového prostoru (mm)1537/1560/474
Šířka mezi podběhy (mm) 1130
Provozní hmotnost (kg) 2096
Celková hmotnost (kg) 3010
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 3500
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena vozu (Kč bez DPH) 786 281
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors loni hospodařil…

Glosa Jaroslava Bukovského: Korunová spravedlnost Glosa Jaroslava Bukovského: Korunová spravedlnost

Českým dovolenkářům svitla po roce opět naděje…

U tepláren vyrostou velké elektrické baterie U tepláren vyrostou velké elektrické baterie

Spojením baterií s konvenčními generátory elektřiny si…

Praha se snaží stát chytrým městem, připravuje celopražské úložiště dat Praha se snaží stát chytrým městem, připravuje celopražské úložiště dat

Městská firma Operátor ICT chystá celopražské úložiště…

 

Štítky Nissan Profi Pick-up

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



Nissan Frontier Attack Concept aneb Navara pro Latinskou Ameriku Nissan Frontier Attack Concept aneb Navara pro Latinskou Ameriku

Automobilka Nissan si pro letošní autosalon v Buenos…

Nissan uvádí limitovanou edici Navara Trek -1°. Jen pro Evropu Nissan uvádí limitovanou edici Navara Trek -1°. Jen pro Evropu

Nissan na autosalonu v belgickém Bruselu představil…

 



 
Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

TEST: Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

Dnes 12:51

Porsche Cayenne přijíždí ve třetí generaci a právě esko má být ze současné nabídky žádaným středobodem. Vyzkoušeli jsme jej i s celou řadou příplatkových položek.




Blesk.cz

Klause uvěznil v Alpách sníh. Kalamita mu znemožnila návrat do Prahy

Klause uvěznil v Alpách sníh. Kalamita mu znemožnila…

Exprezident Václav Klaus platí za vášnivého lyžaře. Za zimními radovánkami se proto nyní vydal do rakouských…

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Muž, po kterém pátrala Kolumbie kvůli podezření ze zneužití 274 dětí, byl zatčen ve Venezuele. Zadržený Juan…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám, kontroloval tvář v mobilu

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám,…

Aby napnul síť a mohl se jít radovat, podstoupí takřka cokoli. Góly jsou hnacím motorem Cristiana Ronalda.…

 

Reflex.cz

Prezident lhář i

Prezident lhář i "nerušit, kradu". Podívejte se na…

„Miloši, končíme.“ „Miloše, do koše...“ To byla nezapomenutelná davová skandování v listopadu 1989. A k tomu…

Lidovec Bartošek: Kopání do Drahoše Zemanovi škodí, Babiš druhé jmenování premiérem jisté nemá

Lidovec Bartošek: Kopání do Drahoše Zemanovi škodí,…

Druhá vláda s ANO už bez premiéra Andreje Babiše? Podle místopředsedy KDU-ČSL Jana Bartoška je to aktuálně už…