Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Navara 2.3 DCI automat: Sedm jemných

Ladislav Černý
Diskuze (5)
Silné verze pick-upů se často používají pro tahání přívěsů. Je pro ně vhodná Navara s automatickou převodovkou?

Ačkoliv navenek vypadají dost podobně, jsou mezi jednotlivými pickupy obrovské rozdíly. Primárně pracovní vozidlo by totiž mělo splňovat požadavek dlouhé životnosti související s často náročným namáháním vozu.

Navara je doslova na dřinu připravena velmi dobře svařencem rámu s osmi příčnými výztuhami, takže nabízí ve své kategorii extrémně tuhý základ s velkým předním nájezdovým úhlem 30,4°.

Automatická převodovka

Navaru pohání 2,3litrový motor, který dobře známe například z užitkového modelu Renault Master. Čtyřválec primárně vyvíjený pro 3,5tunová užitková vozidla budí v Navaře důvěru, i kdyby měl také tahat přívěs. Slabší verze 120 kW/403 N.m používá jedno turbodmychadlo, testovaná silnější úroveň 140 kW/450 N.m potřebuje dvojité přeplňování. Obě verze používají mezichladič stlačeného vzduchu.

Výhradně k silnější verzi lze kromě šestistupňové přímo řazené převodovky také získat automatickou převodovku. Ústrojí s luxusními sedmi stupni se hodí nejen na těžkou práci ale také velkou dávku sebeprezentace řidiče a majitele.

V provozu

My jsme odhlédli od imageové vlastnosti samočinné převodovky, za kterou ve srovnání s přímo řazenou připlatíte jen 35.371 korun bez daně, a podívali se na její praktické schopnosti. Po rozjetí nás zprvu zajímalo převodování, aby vyhovovalo rychlé jízdě po dálnici. Výrobce skvěle využil sedmi stupňů a při rychlosti 100 km/h čtyřválec točil příznivých 1750 min-1. Pro spotřebu při tahání například člunu na podvalníku to je rozhodně výborná zpráva. Zároveň díky maximu točivého momentu 450 N.m už při 1500 min-1 bylo možné na sedmičku s plným točivým momentem jet už těsně pod devadesátikilometrovou rychlostí.

Manuální řazení dovoleno

Převodovka řadila v automatickém způsobu velmi ekonomicky při lehce i středně sešlápnutém akcelerátoru. Větší zatížení do stoupání a při předjíždění vystoupaly otáčky motoru přes 2500 min-1, proto jsme občas zasahovali do strategie řazení sekvenční volbou pomocí voliče na středovém tunelu. Při takovém způsobu svižné jízdy se průměrná spotřeba pohybovala kolem osmi litrů. Na dvoutunové vozidlo s automatickou převodovkou a nepříliš aerodynamickým tvarem kvůli otevřené korbě to je pěkná hodnota. Hodně pomáhalo sedm stupňů, které dovolovaly držet otáčky v optimálním režimu.

Zkušební jízdy probíhaly na silnici s pohonem pouze zadních kol. Navara tak těžila z přiřaditelného pohonu přední nápravy aktivovatelného kolečkem před voličem převodovky. Ani pohon 2WD není na kluzkém povrchu osamocený, protože mu automaticky pomáhá elektronická uzávěrka zadního diferenciálu.

V terénu

Nakolik automatická převodovka dokáže eliminovat nebezpečí spálení spojkového obložení přímo řazené převodovky, natolik je jízda se samočinnou převodovkou méně citlivá, což může vadit v terénu. Platí tedy, že zkušený řidič nespálí spojku u přímo řazené převodovky ani v terénu a projede těžší podmínky než s automatem. Méně zdatný šofér by však k časté jízdě náročnými podmínkami měl určitě volit planetové ústrojí s hydrodynamickým měničem, kterému nevadí „prokluzování“ při rozjezdu a změně převodů.

Po zařazení polohy 4Lo s redukčním převodem jsme se však plížili s vozem natolik pomalu, že bylo snadné se vyhýbat vyčnívajícím pařezům či vymletým strouhám. Ani jednou jsme nezapadli, takže nám přímo řazená převodovka s možností vyhoupat pick-up nechyběla. Vyzkoušeli jsme též systém řízeného sjíždění klesání zapínatelný tlačítkem vpravo od voliče pohonů. Navara v prudkém klesání pěkně držela rychlost chůze a sama přibrzďovala potřebná kola a držela námi zvolený směr natočení předních kol. Tento systém samozřejmě s nadcházejícími zimními měsíci nefunguje absolutně, je třeba brát zřetel na adhezi pneumatik a vybrat si dle plánovaného využití vozidla velmi kvalitní obutí.

Plusy

  • Sedm stupňů převodovky
  • Jemné řazení
  • Tahání 3,5 tuny pro všechny verze

Minusy

  • Malá tlačítka na rádiu

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.3 dCi 190
Typ dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 2298
Vrtání x zdvih (mm) 85 x 101,3
Největší výkon (kW/min-1) 140/3750
Točivý moment (N.m/min-1)450/1500-2500
Emisní norma Euro 5b+
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon všech kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 184
Zrychlení z 0 na 100 km (s) 10,8
Spotřeba paliva (l/100 km) 8,7/6,0/7,0
Délka/šířka/výška (mm) 5330/1850/1840
Rozvor (mm) 3150
D/š/v nákladového prostoru (mm)1537/1560/474
Šířka mezi podběhy (mm) 1130
Provozní hmotnost (kg) 2096
Celková hmotnost (kg) 3010
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 3500
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena vozu (Kč bez DPH) 786 281

Ladislav Černý
Diskuze (5)
Avatar - Ham.
23. 3. 2017 18:23
Re: Hm
Jako sklápěčka dobrý >:-[]
23. 3. 2017 13:06
Re: Hm
Taky mi nejdříve na fotce podvozku připadalo, že rám je rezavý, ale pak jsem si všimnul, že stejně vypadají i gumové části...
Každopádně bych ten rám docela rád viděl na vlastní oči, zvláště vzhledem k problémům s rezem u minulé generace.
Avatar - dochtor
23. 3. 2017 12:45
Re: Hm
Na tej gume bude zrejme len povrchová hrdza >:-[] , stačí ju len prebrúsiť a natrieť.
Navara už nejaký čas čelí ohováračskej kampani [odkaz] a zdá sa, že to nebude hoax.
23. 3. 2017 11:28
Re: Hm
Podle těch fotek jsou na podvozku rezavé i gumové části. :-) :-)
Avatar - dochtor
23. 3. 2017 10:37
Hm
Pôvodne som chcel napísať, že vzhľadom na svoju veľkosť je to neuveriteľne nepraktické auto - v podstate najviac použiteľné ako ťahač.
Po preskúmaní fotogalérie ale musím napísať, že vzhľadom na kilometrový nábeh je to aj neuveriteľne hrdzavé auto :no:
To jediné mínus v recenzii, za malé tlačítka pri rádiu, je už len hadí prd.
Ale čo by človek očakával na odbornom webe...