reklama


8.1. 2014 Leoš Káňa

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T: První jízdní dojmy

 

Nejdůležitější model Nissanu jsme vyzkoušeli na vlastní kůži. Jeden z prvních vozů Qashqai ještě před evropskou prezentací zavítal do Česka a my jsme s ním najeli stovky kilometrů.

Hned v úvodu ale musíme sdělit, že se jednalo o předsériový exemplář, takže se do hlubších soudů nebudeme pouštět. I když jedno je nám už nyní jasné: druhá generace Qashqaie se povedla.

Malé SUV vyrábějící se v britském Sunderlandu má všechny předpoklady navázat na úspěšného předchůdce, se kterým ho pojí i stejná silueta karoserie. Ta je však s délkou 4380, šířkou 1808 a výškou 1590 mm o 50 milimetrů delší, o 28 širší a o 25 nižší. Změna proporcí se projevila na dynamičtějším výrazu vozu, kterému pomáhají i mohutná maska chladiče se šípovitými diodami denního svícení, výrazné prolisy na bocích nebo vystouplé blatníky.

Osobitější je i zadní část s náznakem malého spoileru pod oknem a samozřejmě interiér. Kvalitní palubní desku dělí vodorovně orientované panely, na které navazují stejně lakované díly na výplních dveří nebo středový panel – tak nějak by měla vypadat symbióza tvarů a křivek.

Posun o dva levely výše

Kvalitou provedení a zvolenými materiály se nový Qashqai posunul minimálně o dva stupně nahoru. Důležité také je, že díky úzkých výdechům ventilace je multifunkční displej usazen o něco výše, takže se na něm lépe sleduje navigace. Pochválit musíme i příjemnou pozici při řízení s velkým rozsahem nastavování volantu a také prostornost kabiny, která narostla zejména do výšky a do šířky.

Ale nyní k našim jízdním zážitkům. Vyzkoušeli jsme zcela nový zážehový čtyřválec 1.2 DIG-T nahrazující atmosférickou šestnáctistovku i dvoulitr, který je výhradně spojen s pohonem předních kol. I když menší Nissany Micra nebo Note mají v této objemové kategorii tříválce přeplňované kompresorem, v tomto případě jde o motor od Renaultu dopovaný turbodmychadlem.

S výkonem 85 kW je sice slabší než benzinové motory u předchozí generace, ale na jízdním projevu to zase až tak znát není. Maximum točivého momentu 190 N.m je dostupné již od 2000 otáček, takže není třeba motor příliš vytáčet. Je však také pravda, že do 1600 otáček je čtyřválec líný. Ideální čas pro řazení jsme i díky dobře odstupňované šestistupňové manuální převodovce odhalili po pár ujetých kilometrech.

Na silnici v pohodě

Velmi se nám líbila kultivovanost běhu motoru a odhlučnění karoserie. I při 130 km/h, kdy motor na šestku točí 2750 otáček, do interiéru nepronikají žádné rušivé hluky. Jediné co nám ztrpčovalo život, byla spotřeba paliva. Námi zaznamenaných osm litrů se ani v nejmenším nepřibližuje průměru 5,6 l na 100 km udávanému výrobcem. Snad šlo jenom o daň za syrovost celého vozu, protože jinak Qashqai 1.2 DIG-T fungoval velmi dobře.

Po kvalitní dálnici jen plul a my si užívali pohodlí a komfort cestování, jaké poskytují auta vyšších tříd. A to musíme připomenout, že vzhledem ke zcela nové platformě CMF, na které je novinka Nissanu postavena, má dvanáctistovka vzadu jenom tuhou nápravu s vlečenými rameny. Navíc byl testovaný vůz obut do širokých nízkoprofilových pneumatik s rozměrem 225/45 R 19 – možná i zde lze hledat vyšší spotřebu.

Kombinace velkých kol a zadní nápravy si celkem slušně poradila i s rozbitými úseky českých dálnic, kde ji rozhodily až velké příčné nerovnosti. Drobné hrboly zvládal Qashqai jenom s tlumeným ducnutím. Dobře odhlučněné podběhy přitom zamezily pronikání hukotu od valících se kol do interiéru.

Vzadu jenom vlečená náprava

Jízdní vlastnosti jsme prověřili také na zatáčkovitých okreskách. Na pěkném povrchu vozu nemáme co vytknout – chování je neutrální, karoserie se příliš nenaklání a je cítit jistota podvozku. Stačí však trocha hrbolů v zatáčce a zadní část začne uskakovat do strany, což zrovna není příliš příjemné. Také řízení rychlou jízdu příliš nemiluje a mohlo by řidiči dávat více informací o směru natočení kol.

Ale nejde o nic strašného – na SUV s vyšší stavbou karoserie, které by se nemělo bát ani lehčího terénu, je řízení příjemně přesné. Navíc lze elektrický posilovač nastavovat do dvou úrovní tuhosti – Normal a Sport, my jsme ale velké rozdíly nezaznamenali.

Vyzkoušeli jsme i většinu bezpečnostních pomocníků a jízdních asistentů. Kontrolky vyjetí z jízdního pruhu nebo hlídání mrtvého úhlu se rozsvítily v pravý okamžik, do nouzového brzdění jsme se však nepustili. Dobře fungují i čidla na automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání značek je spojeno s navigací a čtveřice kamer pomáhá při parkování. I když ty nám připadají s automatickým parkovacím asistentem zbytečné.

Závěr

Nový Nissan Qashqai jezdí příjemně a jak je vidět z prodejních statistik, benzinové provedení s pohonem předních kol bude u českých zákazníků jistě žádané. Naše dojmy ze vznětových agregátů, které však kopírují nabídku předchozí generace, jakož i provedení s pohonem všech kol, vám přineseme za několik dní. V termínu 16.-17. ledna totiž probíhají novinářské testy v okolí Madridu, na kterých samozřejmě nebudeme chybět.

Plusy

  • Zajímavý vnější design
  • Prostorná kvalitně provedená kabina
  • Nabídka asistenčních a bezpečnostních systémů
  • Přesná manuální převodovka
  • Slušný komfort na 19“ kolech

Minusy

  • Vyšší spotřeba benzinu
  • Pouze s pohonem předních kol

Prodeje Nissanu Qashqai v Česku
RokCelkemVerze 4x4BenzinNafta
201316434686331010
201218564584141442
2011842186387455
20101017232639378
20091101205595506
2008576187306270
2007420173230190
Celkem7455190932044251

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Qashqai 1.2 DIG-T: První jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Nissan Qashqai 1.6 dCi Xtronic vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI AT6 – Kříženec, nebo SUV? Nissan Qashqai 1.6 dCi Xtronic vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI AT6 – Kříženec, nebo SUV?

Jeden má být originálním městským crossoverem, druhý zase…

Podívejte se, jak složili Nissan Qashqai z GT-R. Má 1500 koní! (+video) Podívejte se, jak složili Nissan Qashqai z GT-R. Má 1500 koní! (+video)

Nissan Qashqai je v první řadě rodinný crossover, ale s…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama