8.1. 2014 Leoš Káňa

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T: První jízdní dojmy

 

Nejdůležitější model Nissanu jsme vyzkoušeli na vlastní kůži. Jeden z prvních vozů Qashqai ještě před evropskou prezentací zavítal do Česka a my jsme s ním najeli stovky kilometrů.

Hned v úvodu ale musíme sdělit, že se jednalo o předsériový exemplář, takže se do hlubších soudů nebudeme pouštět. I když jedno je nám už nyní jasné: druhá generace Qashqaie se povedla.

Malé SUV vyrábějící se v britském Sunderlandu má všechny předpoklady navázat na úspěšného předchůdce, se kterým ho pojí i stejná silueta karoserie. Ta je však s délkou 4380, šířkou 1808 a výškou 1590 mm o 50 milimetrů delší, o 28 širší a o 25 nižší. Změna proporcí se projevila na dynamičtějším výrazu vozu, kterému pomáhají i mohutná maska chladiče se šípovitými diodami denního svícení, výrazné prolisy na bocích nebo vystouplé blatníky.

Osobitější je i zadní část s náznakem malého spoileru pod oknem a samozřejmě interiér. Kvalitní palubní desku dělí vodorovně orientované panely, na které navazují stejně lakované díly na výplních dveří nebo středový panel – tak nějak by měla vypadat symbióza tvarů a křivek.

Posun o dva levely výše

Kvalitou provedení a zvolenými materiály se nový Qashqai posunul minimálně o dva stupně nahoru. Důležité také je, že díky úzkých výdechům ventilace je multifunkční displej usazen o něco výše, takže se na něm lépe sleduje navigace. Pochválit musíme i příjemnou pozici při řízení s velkým rozsahem nastavování volantu a také prostornost kabiny, která narostla zejména do výšky a do šířky.

Ale nyní k našim jízdním zážitkům. Vyzkoušeli jsme zcela nový zážehový čtyřválec 1.2 DIG-T nahrazující atmosférickou šestnáctistovku i dvoulitr, který je výhradně spojen s pohonem předních kol. I když menší Nissany Micra nebo Note mají v této objemové kategorii tříválce přeplňované kompresorem, v tomto případě jde o motor od Renaultu dopovaný turbodmychadlem.

S výkonem 85 kW je sice slabší než benzinové motory u předchozí generace, ale na jízdním projevu to zase až tak znát není. Maximum točivého momentu 190 N.m je dostupné již od 2000 otáček, takže není třeba motor příliš vytáčet. Je však také pravda, že do 1600 otáček je čtyřválec líný. Ideální čas pro řazení jsme i díky dobře odstupňované šestistupňové manuální převodovce odhalili po pár ujetých kilometrech.

Na silnici v pohodě

Velmi se nám líbila kultivovanost běhu motoru a odhlučnění karoserie. I při 130 km/h, kdy motor na šestku točí 2750 otáček, do interiéru nepronikají žádné rušivé hluky. Jediné co nám ztrpčovalo život, byla spotřeba paliva. Námi zaznamenaných osm litrů se ani v nejmenším nepřibližuje průměru 5,6 l na 100 km udávanému výrobcem. Snad šlo jenom o daň za syrovost celého vozu, protože jinak Qashqai 1.2 DIG-T fungoval velmi dobře.

Po kvalitní dálnici jen plul a my si užívali pohodlí a komfort cestování, jaké poskytují auta vyšších tříd. A to musíme připomenout, že vzhledem ke zcela nové platformě CMF, na které je novinka Nissanu postavena, má dvanáctistovka vzadu jenom tuhou nápravu s vlečenými rameny. Navíc byl testovaný vůz obut do širokých nízkoprofilových pneumatik s rozměrem 225/45 R 19 – možná i zde lze hledat vyšší spotřebu.

Kombinace velkých kol a zadní nápravy si celkem slušně poradila i s rozbitými úseky českých dálnic, kde ji rozhodily až velké příčné nerovnosti. Drobné hrboly zvládal Qashqai jenom s tlumeným ducnutím. Dobře odhlučněné podběhy přitom zamezily pronikání hukotu od valících se kol do interiéru.

Vzadu jenom vlečená náprava

Jízdní vlastnosti jsme prověřili také na zatáčkovitých okreskách. Na pěkném povrchu vozu nemáme co vytknout – chování je neutrální, karoserie se příliš nenaklání a je cítit jistota podvozku. Stačí však trocha hrbolů v zatáčce a zadní část začne uskakovat do strany, což zrovna není příliš příjemné. Také řízení rychlou jízdu příliš nemiluje a mohlo by řidiči dávat více informací o směru natočení kol.

Ale nejde o nic strašného – na SUV s vyšší stavbou karoserie, které by se nemělo bát ani lehčího terénu, je řízení příjemně přesné. Navíc lze elektrický posilovač nastavovat do dvou úrovní tuhosti – Normal a Sport, my jsme ale velké rozdíly nezaznamenali.

Vyzkoušeli jsme i většinu bezpečnostních pomocníků a jízdních asistentů. Kontrolky vyjetí z jízdního pruhu nebo hlídání mrtvého úhlu se rozsvítily v pravý okamžik, do nouzového brzdění jsme se však nepustili. Dobře fungují i čidla na automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání značek je spojeno s navigací a čtveřice kamer pomáhá při parkování. I když ty nám připadají s automatickým parkovacím asistentem zbytečné.

Závěr

Nový Nissan Qashqai jezdí příjemně a jak je vidět z prodejních statistik, benzinové provedení s pohonem předních kol bude u českých zákazníků jistě žádané. Naše dojmy ze vznětových agregátů, které však kopírují nabídku předchozí generace, jakož i provedení s pohonem všech kol, vám přineseme za několik dní. V termínu 16.-17. ledna totiž probíhají novinářské testy v okolí Madridu, na kterých samozřejmě nebudeme chybět.

Plusy

  • Zajímavý vnější design
  • Prostorná kvalitně provedená kabina
  • Nabídka asistenčních a bezpečnostních systémů
  • Přesná manuální převodovka
  • Slušný komfort na 19“ kolech

Minusy

  • Vyšší spotřeba benzinu
  • Pouze s pohonem předních kol

Prodeje Nissanu Qashqai v Česku
RokCelkemVerze 4x4BenzinNafta
201316434686331010
201218564584141442
2011842186387455
20101017232639378
20091101205595506
2008576187306270
2007420173230190
Celkem7455190932044251

Spolupracujeme s TipCars.com
Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

Online: Odhlasováno, volební místnosti se uzavřely. Výjimkou je Opava Online: Odhlasováno, volební místnosti se uzavřely. Výjimkou je Opava

Volby do Poslanecké sněmovny skončily. Lidé mohli…

Pro setkání s dalajlamou neexistuje omluva, varuje Peking Pro setkání s dalajlamou neexistuje omluva, varuje Peking

Zahraniční činitelé si nesmějí myslet, že se vymluví ze…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Qashqai 1.2 DIG-T: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí? Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí?

Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po…

Omlazený Qashqai s autopilotem se už vyrábí. Přijede i na náplavku Omlazený Qashqai s autopilotem se už vyrábí. Přijede i na náplavku

Modernizovaný japonský crossover se poprvé ukázal na…

 



 
Když na železničním přejezdu nebliká bílé světlo. Můžu pokračovat v jízdě?

Když na železničním přejezdu nebliká bílé světlo. Můžu pokračovat v jízdě?

Dnes 11:00

Když svítí na železničním přejezdu červené nebo bílé světlo, měli by motoristé umět reagovat.




Blesk.cz

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé jídlo zdarma si jen musí přijít včas

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé…

Restaurace v Praze 2 pomáhají lidem bez domova integrovat se do společnosti skrze projekt Stůl pro jednoho. Šest…

Trenér slavných Vít Chaloupka: Černý jak bota! Usnul snad v solárku?

Trenér slavných Vít Chaloupka: Černý jak bota! Usnul…

Bývalý kulturista a státní trenér české reprezentace fitness Vít Chaloupka (57) vždy dbal o svou vizáž, ale…

 

iSport.cz

Česko-francouzská bitva v kleci se blíží! Pardubice rozduní MMA

Česko-francouzská bitva v kleci se blíží! Pardubice…

Tohle bude boj! Nejlepší český MMA zápasník ve velterové váze Patrik Kincl pozval do klece obávaného…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Budou tyhle smutné volby poslední?

Budou tyhle smutné volby poslední?

Když jsem se vrátil z volební místnosti, kde jsem smutně vhodil svůj hlas pro systémovou tradiční stranu,…

Marine Le Penová podpořila v bizarním vzkazu Tomia Okamuru

Marine Le Penová podpořila v bizarním vzkazu Tomia Okamuru

Vůdkyně francouzské krajní pravice Marine Le Penová podpořila v českých parlamentních volbách lídra…