Nissan Qashqai 1.5 dCi - MiniMurano

Nissan Qashqai 1.5 dCi - MiniMurano

 
 

Qashqai - nejlepší Nissan jaký byl za posledních několik let uveden na trh - se trefil do celkem volné tržní mezery mezi vozy nižší střední třídy a kompaktní automobily do lehkého terénu.

Před několika lety se evropský Nissan ocitl ve zvláštní situaci. Modely, které u konkurenčních automobilek tvoří základ výrobního programu, se postupně začaly dostávat do ústraní a zájem zákazníků o masově vyráběné řady Almera nebo Primera povážlivě klesal. V segmentu pravých off-roadů a SUV byl (a dosud je) Nissan silný a obchod s těmito auty jen kvete. X-Trail, Patrol, Navara, Pathfinder, Murano – to vše jsou jména, která netřeba dlouze představovat. V nabídce však stále chybí auta, která vytvoří protiváhu úspěšným Corollám, Civikům a Mazdám3. I když to donedávna vypadalo, že Almera nedostane skutečného nástupce, automobilka nakonec oznámila příchod relativně blízké Tiidy. Hlavní myšlenka modelové obnovy však zůstává v netradiční nabídce modelů mimo zavedené segmenty. Prvním hraničním modelem byl už Note – protože měl rysy malého MPV, některé prvky z malých vozů a rozměry nejbližší nižší střední třídě. Teď se na trh dostává druhá „třídní směsice“ – Qashqai (čti kaškaj). Podivné jméno vzal Nissan tentokrát u jednoho kmenu kočovných Nomádů, kteří mají mít mnoho společného s netradiční povahou nového modelu.

Klamání tělem

Na první pohled se Qashqai tváří jako další auto do lehkého terénu. Velká kola, pneumatiky s vyšším profilem a sportovní střih karoserie jsou typickými ingrediencemi moderního vozu pro volný čas, který ale bývá používán i pro běžné cesty. Zatímco konkurenční značky se k podobnému modelu často dostávají derivováním civilních osobních řad (viz poslední pokusy Škody Scout, Volkswagenu Cross, Fiatů Uproad nebo Volv řady XC) Nissan vsadil na individuální design a osvědčenou techniku. Stává se realitou, že v nabídce této hraniční skupiny bývají buď jen modely s pohonem všech kol nebo jen vozy s pohonem jedné nápravy. Nissan nechává na zákaznících, zda jim možnost přenosu síly na všechna kola stojí za nemalý příplatek a nabízí Qashqai ve verzi 2WD i 4WD.

Designéři Nissanu vymysleli kompaktní karoserii (4315 x 1783 x 1606 mm, rozvor 2630 mm), která je kdesi na půl cesty mezi kompaktním hatchbackem a malým SUV. Celistvá příďnepřehlédnutelné světlomety, které zaujímají možná až příliš velkou plochu. Několik rafinovaných detailů vynikne dobře až ve chvíli, kdy vidíte Qashqai na vlastní oči. Na masce se skvěje typický emblém Nissanu, ale dvě rýhy na kapotě dávají jinak uhlazeně působícímu autu dobrodružný flair. Dvouprostorová silueta má sportovní nádech a nebýt vyšší světlé výšky (200 mm), mohla by patřit jinému osobnímu Nissanu. Partie kolem posledního sloupku karoserie je variací na Murano, kterému se styling v mnoha směrech přibližuje. Záď ničím nepřekvapí. Spodní část je – stejně jako vpředu a na bocích – opatřena plastovými díly, které nejsou lakovány v barvě karoserie a nějaký ten škrábanec na nich snadno zanikne.

Vyzdvihnout musíme tvar vnějších zpětných zrcátek, který vkusně doplňuje sportovní atmosféru vozu, ale přitom zůstává funkční a praktický. Kryty jsou tvarovány s ohledem na obtékající vzduch, zrcadla samotná jsou příjemně velká.

Vnitřní hodnoty

obrázek [300 x 233] Příjemným překvapením pro nás byl interiér Qashqaie. I dnes najdete na trhu několik asijských modelů, jejichž celková úroveň je vysoká, avšak v provedení interiéru z pohledu Evropana zaostává za zbytkem vozu. To ale není případ Nissanu. Na první pohled je znát stylistická příbuznost s jinými modely značky, ale tvarování rozhodujícího dílu – přístrojové desky - je originální a vkusné. Horní díl je vyroben z měkčeného plastu, ale také ostatní materiály uvnitř Qashqaie mají příjemný povrch.

Řidič má k dispozici dva velké kruhové přístroje, mezi nimi je menší kulatý displej z tekutých krystalů, zobrazující stav paliva v nádrži, teplotu chladicí kapaliny a údaje palubního počítače. Multifunkční volant má ještě zvládnutelné množství tlačítek a ovladačů, aniž by byla nutná nedělní čtenářská seance s návodem k obsluze v ruce.

obrázek [300 x 227] Nastupování na přední sedadla je pohodlné, zvládat by jej bez problému měli i méně pohybliví cestující. Přístup na zadní sedadla je omezen menší délkou dveří. Sedadla vpředu mají optimální varování s dobrým bočním vedení těla, vzor potahové látky je na pohled atraktivní, ale na dotek působí příliš uměle. Vzadu se sedí na výše položených, ale krátkých sedácích (délka jen 420 mm, pro srovnání u Nissanu Note měří sedáky 500 mm). Ani přesto, že střecha pokračuje i nad hlavami cestujících na zadních sedadlech podobně jako u vozů kombi, není nad hlavami cestujících vzadu mnoho místa. Výšku nad sedákem (930 mm) snižuje jinak velmi příjemná panoramatická střecha a její zasunovací clona.

Interiér příliš nevyniká variabilitou. Se sedadly lze manipulovat podobně, jako u jiných hachbacků. Po sklopení sedadel (opěradla zůstávají na místě) vznikne schod a lom a oblast sklopených opěradel je jen nakloněnou rovinou.

Už základní objem zavazadlového prostoru (410 l) patří spíše k prostornějším. Má slušnou minimální šířku 1050 mm, výšku 480 mm po kryt a délku u dna 880 mm. Škoda jen malého výklopného víka, které se nevyklápí příliš vysoko. Jeho kraje se navíc stávají nebezpečnými již osobám s výškou 175 cm!

Na silnici na výbornou

obrázek [300 x 396] I když tak nevypadá, patří Qashqai svým jízdním projevem k moderním osobním vozům. Vyspělý podvozek s víceprvkovou nápravou vzadu zvládá řidičovy hrátky s bravurou. Řízení se strmým převodem je elektrickým posilovačem podporováno jen minimálně a vybízí ke sportovní jízdě. Vyšší stavba karoserie je handicapem proti konkurenčním představitelům nižší střední třídy, ale náklony karoserie nejsou vůbec dramatické. Pokud bychom počítali Qashqaie více mezi SUV, byl by v disciplíně „chování na silnici“ králem. Výrazně mu v tom pomáhá lehký a malý turbodiesel pod kapotou našeho modelu. Připomínky nemáme k účinným brzdám, ani k řazení, obojí patří k tomu lepšímu, co lze dnes na trhu dostat. Velká kola a pneumatiky s profilovým číslem 65 se podílejí na optimálním jízdním pohodlí na českých silnicích.

Na silnici snadno ovladatelný automobil dokáže zvýšit adrenalin v krvi řidiče stejně účinně jako přepravit početnou posádku na dlouhé vzdálenosti.

Terén? Ano, ale jen výjimečně (řešení existují)

Orientace na vzhled a silniční jízdu obvykle znamená omezené schopnosti v terénu. Nissanu správně nabízí provedení nového crossoveru s pohonem kol přední nápravy i s pohonem všech kol. Využití pohonu všech kol je obvykle vzácné a tak kdo chce, ten zvolí „čtyřkolku“ s pohonem všech kol převzatým z X-Trailu.

Náš test probíhal v čase, kdy by počasí umožnilo projet i naší „dvoukolce“ většinu legálně dostupných nezpevněných komunikací. Velká kola, světlá výška 200 mm a malé převisy vpředu i vzadu jsou předpokladem pro dobrou obratnost i mimo silnice. Tam, stejně jako ve městě při parkováni a manévrech na malém prostoru, poněkud obtěžuje nepřehledná karoserie s problematickým výhledem šikmo vzad a velkou mrtvou vzdáleností vpředu.

To, že v nabídce figurují i verze s pohonem jedné nápravy považujeme v tomto případě za silnou stránku Nissanu. Test verze 4WD zveřejníme v průběhu jara.

obrázek [555 x 330]  

1,5 dCi vylepšuje dobré skóre

Malý turbodiesel common-rail je další silnou stránkou nového crossoveru. Svým projevem patří k tišším dieselům na trhu, má vysoký měrný výkon, široké spektrum využitelných otáček a dostatek síly v nízkých a středních otáčkách. Běžně lze jezdit se spotřebou 6,5 l/100 km, při bezohledné jízdě po městě se dostanete k hodnotě o litr vyšší. Při klidné jízdě lze reálně počítat se spotřebou i pod 6 l/100 km, budete-li aspoň trochu opatrní při práci s „plynem“ a řadicí pákou šestistupňové převodovky, odmění se vám motor nejen nízkou spotřebou, ale také tichým chodem a jen minimem vibrací přenášeným do podlahy vozu.

Qashqai se povedl

Netradiční mix terénní karoserie, jízdních vlastností osobního vozu a malého, lehkého a úsporného turbodieselu by mohl znamenat obrat v obchodních výsledcích Nissanu. Papírové předpoklady jsou splněny, automobil je vyvážený, reklamní kampaň běží…

Zbývá jediné. Přesvědčit zákazníky, kteří přišli pro obyčejný hatchback, že mají zaplatit minimálně o 100 tisíc korun více za auto, které se liší nejvíce tím, že vypadá mnohem dobrodružněji.

První cena vozu531.900,-Kč (Visia, 1.6 16V 85 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací576.900,-Kč (Visia, 1.5 dCi 78 kW)
Základní cena testovaného vozu606.900,-Kč (Tekna, 1.5 dCi 78 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků678.900,-Kč (Tekna, 1.5 dCi 78 kW)

Plusy

  • jízdní vlastnosti
  • pohodlné odpružení
  • úsporný a kultivovaný motor
  • odpovídající objem zavazadlového prostoru
  • plnohodnotné náhradní kolo
  • přesné řízení

Minusy

  • omezený prostor na zadních sedadlech
  • výhled šikmo vzad
  • nepřehledná karoserie
  • nízko se vyklápějící víko vzadu.
Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan Qashqai 1.5 dCi

Cena v základní výbavě: 606 900 Kč Cena v testované výbavě: 678 900 Kč

Základní výbava:středová loketní opěrka vpředu s držáky na nápoje, středová loketní opěrka vzadu s držáky na nápoje, kapsy na zadních stranách opěradel předních sedadel, úložný prostor pod sedadlem spolujezdce vpředu, 16" kola z lehkých slitin, pneu 215/65 R16, přední mlhová světla, elektrická, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, vnější kliky dveří v barvě karoserie, lakovaná maska chladiče, automatická klimatizace s pylovým filtrem, dvouzónová, středová loketní opěrka vzadu, volant a hlavice řadicí páky potažené kůží, zrcátko ve sluneční cloně řidiče i spolujezdce, rádio s CD přehrávačem a 4 reproduktory, střešní anténa, automatické rozsvěcení světel a dešťový senzor

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+12.000,-), ESP, tempomat, zadní parkovací čidla (+35.000,-), prosklená střecha, měnič na 6 CD (+25.000,-)

Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars

Americký prezident Donald Trump dnes vydal nařízení o…

Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu

Kyjevský soud dnes zamítl žádost ukrajinské prokuratury o…

Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům

Policie obvinila bývalého bezpečnostního manažera…

Apple expanduje, převezme hudební aplikaci Apple expanduje, převezme hudební aplikaci

Americká technologická společnost Apple se dohodla na…

 
Technické údaje
Motor Nissan Qashqai 1.5 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 78 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 174
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 5 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1513
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1482 / 448
Rozměr pneu:215/65 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1783
c) výška (mm): 1606
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Nissan Qashqai 1.5 dCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,69
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110? Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy…

 



Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí? Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí?

Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po…

Omlazený Qashqai s autopilotem se už vyrábí. Přijede i na náplavku Omlazený Qashqai s autopilotem se už vyrábí. Přijede i na náplavku

Modernizovaný japonský crossover se poprvé ukázal na…

 



 
Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Dnes 18:50

Koupě starého levného auta se může při jeho přeregistrování prodražit. Důvodem je tzv. ekologická daň. Kolik v současné době zaplatíte?




Blesk.cz

Stromeček, cukroví, perníčky a hvězda? 4 rady, jak je skladovat, aby na Vánoce zazářily

Stromeček, cukroví, perníčky a hvězda? 4 rady, jak…

Na Vánoce musí být mnoho věcí připraveno dopředu. Jenže, jak vše správně uskladnit a uchovat, aby to na Štědrý…

Nobelovu cenu míru dostali bojovníci proti jaderným zbraním. Oceněná přežila Hirošimu

Nobelovu cenu míru dostali bojovníci proti jaderným…

Představitelé Mezinárodní kampaně za zrušení jaderných zbraní (ICAN) v neděli na ceremoniálu v norské metropoli…

 

iSport.cz

Samková měla zevlovací den, teď čeká masakr. Pěkně to frčí, říká o trati

Samková měla zevlovací den, teď čeká masakr. Pěkně…

Snowboardkrosařce Evě Samkové začíná hlavní část olympijské zimy. V nejvýš položeném alpském středisku ve…

Fantazie! Házenkářky na MS vyřídily Rumunky, slaví historické čtvrtfinále

Fantazie! Házenkářky na MS vyřídily Rumunky, slaví…

České házenkářky se v osmifinále mistrovství světa postaraly o velké překvapení, v Lipsku zvítězily nad…

 

Reflex.cz

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Zatímco pozornost světové veřejnosti se soustředila na válku ve Vietnamu, Spojené státy v tichosti bombardovaly…

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Neomarxistická korektnost proniká i do oblastí, kde to opravdu překvapí. Papež František vyzval ke kritické…