Nissan Qashqai 1.5 dCi - MiniMurano

Nissan Qashqai 1.5 dCi - MiniMurano

 
 

Qashqai - nejlepší Nissan jaký byl za posledních několik let uveden na trh - se trefil do celkem volné tržní mezery mezi vozy nižší střední třídy a kompaktní automobily do lehkého terénu.

Před několika lety se evropský Nissan ocitl ve zvláštní situaci. Modely, které u konkurenčních automobilek tvoří základ výrobního programu, se postupně začaly dostávat do ústraní a zájem zákazníků o masově vyráběné řady Almera nebo Primera povážlivě klesal. V segmentu pravých off-roadů a SUV byl (a dosud je) Nissan silný a obchod s těmito auty jen kvete. X-Trail, Patrol, Navara, Pathfinder, Murano – to vše jsou jména, která netřeba dlouze představovat. V nabídce však stále chybí auta, která vytvoří protiváhu úspěšným Corollám, Civikům a Mazdám3. I když to donedávna vypadalo, že Almera nedostane skutečného nástupce, automobilka nakonec oznámila příchod relativně blízké Tiidy. Hlavní myšlenka modelové obnovy však zůstává v netradiční nabídce modelů mimo zavedené segmenty. Prvním hraničním modelem byl už Note – protože měl rysy malého MPV, některé prvky z malých vozů a rozměry nejbližší nižší střední třídě. Teď se na trh dostává druhá „třídní směsice“ – Qashqai (čti kaškaj). Podivné jméno vzal Nissan tentokrát u jednoho kmenu kočovných Nomádů, kteří mají mít mnoho společného s netradiční povahou nového modelu.

Klamání tělem

Na první pohled se Qashqai tváří jako další auto do lehkého terénu. Velká kola, pneumatiky s vyšším profilem a sportovní střih karoserie jsou typickými ingrediencemi moderního vozu pro volný čas, který ale bývá používán i pro běžné cesty. Zatímco konkurenční značky se k podobnému modelu často dostávají derivováním civilních osobních řad (viz poslední pokusy Škody Scout, Volkswagenu Cross, Fiatů Uproad nebo Volv řady XC) Nissan vsadil na individuální design a osvědčenou techniku. Stává se realitou, že v nabídce této hraniční skupiny bývají buď jen modely s pohonem všech kol nebo jen vozy s pohonem jedné nápravy. Nissan nechává na zákaznících, zda jim možnost přenosu síly na všechna kola stojí za nemalý příplatek a nabízí Qashqai ve verzi 2WD i 4WD.

Designéři Nissanu vymysleli kompaktní karoserii (4315 x 1783 x 1606 mm, rozvor 2630 mm), která je kdesi na půl cesty mezi kompaktním hatchbackem a malým SUV. Celistvá příďnepřehlédnutelné světlomety, které zaujímají možná až příliš velkou plochu. Několik rafinovaných detailů vynikne dobře až ve chvíli, kdy vidíte Qashqai na vlastní oči. Na masce se skvěje typický emblém Nissanu, ale dvě rýhy na kapotě dávají jinak uhlazeně působícímu autu dobrodružný flair. Dvouprostorová silueta má sportovní nádech a nebýt vyšší světlé výšky (200 mm), mohla by patřit jinému osobnímu Nissanu. Partie kolem posledního sloupku karoserie je variací na Murano, kterému se styling v mnoha směrech přibližuje. Záď ničím nepřekvapí. Spodní část je – stejně jako vpředu a na bocích – opatřena plastovými díly, které nejsou lakovány v barvě karoserie a nějaký ten škrábanec na nich snadno zanikne.

Vyzdvihnout musíme tvar vnějších zpětných zrcátek, který vkusně doplňuje sportovní atmosféru vozu, ale přitom zůstává funkční a praktický. Kryty jsou tvarovány s ohledem na obtékající vzduch, zrcadla samotná jsou příjemně velká.

Vnitřní hodnoty

obrázek [300 x 233] Příjemným překvapením pro nás byl interiér Qashqaie. I dnes najdete na trhu několik asijských modelů, jejichž celková úroveň je vysoká, avšak v provedení interiéru z pohledu Evropana zaostává za zbytkem vozu. To ale není případ Nissanu. Na první pohled je znát stylistická příbuznost s jinými modely značky, ale tvarování rozhodujícího dílu – přístrojové desky - je originální a vkusné. Horní díl je vyroben z měkčeného plastu, ale také ostatní materiály uvnitř Qashqaie mají příjemný povrch.

Řidič má k dispozici dva velké kruhové přístroje, mezi nimi je menší kulatý displej z tekutých krystalů, zobrazující stav paliva v nádrži, teplotu chladicí kapaliny a údaje palubního počítače. Multifunkční volant má ještě zvládnutelné množství tlačítek a ovladačů, aniž by byla nutná nedělní čtenářská seance s návodem k obsluze v ruce.

obrázek [300 x 227] Nastupování na přední sedadla je pohodlné, zvládat by jej bez problému měli i méně pohybliví cestující. Přístup na zadní sedadla je omezen menší délkou dveří. Sedadla vpředu mají optimální varování s dobrým bočním vedení těla, vzor potahové látky je na pohled atraktivní, ale na dotek působí příliš uměle. Vzadu se sedí na výše položených, ale krátkých sedácích (délka jen 420 mm, pro srovnání u Nissanu Note měří sedáky 500 mm). Ani přesto, že střecha pokračuje i nad hlavami cestujících na zadních sedadlech podobně jako u vozů kombi, není nad hlavami cestujících vzadu mnoho místa. Výšku nad sedákem (930 mm) snižuje jinak velmi příjemná panoramatická střecha a její zasunovací clona.

Interiér příliš nevyniká variabilitou. Se sedadly lze manipulovat podobně, jako u jiných hachbacků. Po sklopení sedadel (opěradla zůstávají na místě) vznikne schod a lom a oblast sklopených opěradel je jen nakloněnou rovinou.

Už základní objem zavazadlového prostoru (410 l) patří spíše k prostornějším. Má slušnou minimální šířku 1050 mm, výšku 480 mm po kryt a délku u dna 880 mm. Škoda jen malého výklopného víka, které se nevyklápí příliš vysoko. Jeho kraje se navíc stávají nebezpečnými již osobám s výškou 175 cm!

Na silnici na výbornou

obrázek [300 x 396] I když tak nevypadá, patří Qashqai svým jízdním projevem k moderním osobním vozům. Vyspělý podvozek s víceprvkovou nápravou vzadu zvládá řidičovy hrátky s bravurou. Řízení se strmým převodem je elektrickým posilovačem podporováno jen minimálně a vybízí ke sportovní jízdě. Vyšší stavba karoserie je handicapem proti konkurenčním představitelům nižší střední třídy, ale náklony karoserie nejsou vůbec dramatické. Pokud bychom počítali Qashqaie více mezi SUV, byl by v disciplíně „chování na silnici“ králem. Výrazně mu v tom pomáhá lehký a malý turbodiesel pod kapotou našeho modelu. Připomínky nemáme k účinným brzdám, ani k řazení, obojí patří k tomu lepšímu, co lze dnes na trhu dostat. Velká kola a pneumatiky s profilovým číslem 65 se podílejí na optimálním jízdním pohodlí na českých silnicích.

Na silnici snadno ovladatelný automobil dokáže zvýšit adrenalin v krvi řidiče stejně účinně jako přepravit početnou posádku na dlouhé vzdálenosti.

Terén? Ano, ale jen výjimečně (řešení existují)

Orientace na vzhled a silniční jízdu obvykle znamená omezené schopnosti v terénu. Nissanu správně nabízí provedení nového crossoveru s pohonem kol přední nápravy i s pohonem všech kol. Využití pohonu všech kol je obvykle vzácné a tak kdo chce, ten zvolí „čtyřkolku“ s pohonem všech kol převzatým z X-Trailu.

Náš test probíhal v čase, kdy by počasí umožnilo projet i naší „dvoukolce“ většinu legálně dostupných nezpevněných komunikací. Velká kola, světlá výška 200 mm a malé převisy vpředu i vzadu jsou předpokladem pro dobrou obratnost i mimo silnice. Tam, stejně jako ve městě při parkováni a manévrech na malém prostoru, poněkud obtěžuje nepřehledná karoserie s problematickým výhledem šikmo vzad a velkou mrtvou vzdáleností vpředu.

To, že v nabídce figurují i verze s pohonem jedné nápravy považujeme v tomto případě za silnou stránku Nissanu. Test verze 4WD zveřejníme v průběhu jara.

obrázek [555 x 330]  

1,5 dCi vylepšuje dobré skóre

Malý turbodiesel common-rail je další silnou stránkou nového crossoveru. Svým projevem patří k tišším dieselům na trhu, má vysoký měrný výkon, široké spektrum využitelných otáček a dostatek síly v nízkých a středních otáčkách. Běžně lze jezdit se spotřebou 6,5 l/100 km, při bezohledné jízdě po městě se dostanete k hodnotě o litr vyšší. Při klidné jízdě lze reálně počítat se spotřebou i pod 6 l/100 km, budete-li aspoň trochu opatrní při práci s „plynem“ a řadicí pákou šestistupňové převodovky, odmění se vám motor nejen nízkou spotřebou, ale také tichým chodem a jen minimem vibrací přenášeným do podlahy vozu.

Qashqai se povedl

Netradiční mix terénní karoserie, jízdních vlastností osobního vozu a malého, lehkého a úsporného turbodieselu by mohl znamenat obrat v obchodních výsledcích Nissanu. Papírové předpoklady jsou splněny, automobil je vyvážený, reklamní kampaň běží…

Zbývá jediné. Přesvědčit zákazníky, kteří přišli pro obyčejný hatchback, že mají zaplatit minimálně o 100 tisíc korun více za auto, které se liší nejvíce tím, že vypadá mnohem dobrodružněji.

První cena vozu531.900,-Kč (Visia, 1.6 16V 85 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací576.900,-Kč (Visia, 1.5 dCi 78 kW)
Základní cena testovaného vozu606.900,-Kč (Tekna, 1.5 dCi 78 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků678.900,-Kč (Tekna, 1.5 dCi 78 kW)

Plusy

  • jízdní vlastnosti
  • pohodlné odpružení
  • úsporný a kultivovaný motor
  • odpovídající objem zavazadlového prostoru
  • plnohodnotné náhradní kolo
  • přesné řízení

Minusy

  • omezený prostor na zadních sedadlech
  • výhled šikmo vzad
  • nepřehledná karoserie
  • nízko se vyklápějící víko vzadu.
Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan Qashqai 1.5 dCi

Cena v základní výbavě: 606 900 Kč Cena v testované výbavě: 678 900 Kč

Základní výbava:středová loketní opěrka vpředu s držáky na nápoje, středová loketní opěrka vzadu s držáky na nápoje, kapsy na zadních stranách opěradel předních sedadel, úložný prostor pod sedadlem spolujezdce vpředu, 16" kola z lehkých slitin, pneu 215/65 R16, přední mlhová světla, elektrická, sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, vnější kliky dveří v barvě karoserie, lakovaná maska chladiče, automatická klimatizace s pylovým filtrem, dvouzónová, středová loketní opěrka vzadu, volant a hlavice řadicí páky potažené kůží, zrcátko ve sluneční cloně řidiče i spolujezdce, rádio s CD přehrávačem a 4 reproduktory, střešní anténa, automatické rozsvěcení světel a dešťový senzor

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+12.000,-), ESP, tempomat, zadní parkovací čidla (+35.000,-), prosklená střecha, měnič na 6 CD (+25.000,-)

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
Technické údaje
Motor Nissan Qashqai 1.5 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 78 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 174
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 5 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1513
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1482 / 448
Rozměr pneu:215/65 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1783
c) výška (mm): 1606
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Nissan Qashqai 1.5 dCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,69
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Opilá žena přeskočila s qashqaiem kruhový objezd Opilá žena přeskočila s qashqaiem kruhový objezd

Scéna jako z akčního filmu se odehrála v Británii, kde…

Detailní pohled na modernizovaný Nissan Qashqai. K čemu slouží trojúhelníky na podvozku? Detailní pohled na modernizovaný Nissan Qashqai. K čemu slouží trojúhelníky na podvozku?

Modernizovaný Nissan Qashqai jsme si v Ženevě prohlédli…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…