Norsko už není evropskou velmocí elektrických aut. Ve které zemi jdou na odbyt více?
Celá řada výhod, včetně sympatických dotací. To jsou hlavní důvody, proč se elektrifikovaným vozům v Norsku tak moc daří. Největší boom tu v posledních letech zaznamenávala automobilka Tesla, vždyť právě severská země byla pro značku po USA a Číně třetím největším trhem.
Jenže letos se zdá, že má Norsko silného konkurenta, v prvním čtvrtletí letošního roku jej totiž předběhlo Německo. U našich sousedů se za první tři měsíce prodalo 17.574 elektrifikovaných aut, což ve srovnání s loňským rokem znamená nárůst o sedmdesát procent. Vyplývá to z dat evropského průmyslového sdružení ACEA.
A vzhledem k současnému trendu německých automobilek se dá předpokládat, že trend ještě poroste. Portfolio elektrifikovaných vozů hodlá v příštích měsících a letech rozšiřovat Mercedes i BMW, opomenout nesmíme ani elektrickou rodinu I.D. od Volkswagenu.
Z dat výše zmíněné společnosti dále vyplývá, že v celé Evropě se prodej elektrifikovaných vozů ve srovnání s loňským rokem zvýšil o 41 %. Elektrická auta si polepšila o 35 procent, hybridní dokonce o 47 %. Naopak na ústupu jsou dieselové motory, nafta napříč celou Evropou zaznamenala pokles o nemalých 17 procent.
Německé automobilky ovšem nechtějí působit jen na evropských trzích, rády by elektrické produkty nabídly i v USA a Číně. Pomoci by mohla i současná nejistá situace Tesly. „Zlatý věk Tesly se blíží ke konci, brzy se její vozy stanou jen jedněmi produkty z mnoha,“ uvedl Juergen Pieper, analytik společnosti Bankhaus Metzles.