Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová legislativa zavede informace o energetické náročnosti nákladních aut. Jak se bude tzv. VECTO počítat?

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Od začátku příštího roku začne v EU platit povinnost výrobců užitkových vozidel dokládat u jednotlivých specifikací jejich energetickou náročnost.

Pohled evropských zákonodárců na osobní i nákladní vozidla se příliš neliší. Osobní automobilky pod tíhou průměrné hodnoty CO2 na vozidlo a velkých pokut za jejich překročení produkují méně či více smysluplné elektromobily. Ty jim průměrné CO2 výrazně snižují. Evropské vedení se oprávněnému požadavku občanů na lepší životní prostředí vydalo podobným krokem v oblasti nákladních vozidel.

Rozdílnost vstupních dat

Otázka po průměrné spotřebě některého typu nákladního vozidla byla dříve výrazem hluboké neznalosti oboru, ve kterém náklad může být těžší než pohotovostní hmotnost vozidla a režim využití užitkového automobilu hýbe se spotřebou nafty v řádu desítek procent.

Proto dopravci před koupí pečlivě srovnávají spotřebu vyhlédnutého typu ve vlastním provozu, aby zjistili, jaké palivové nároky mohou očekávat. Má se tento roky praktikovaný a osvědčený model od ledna příštího roku změnit a dopravci budou vybírat nákladní vozidla na základě energetické náročnosti vozidel dle výpočtu VECTO?

Co VECTO je?

Nástroj pro výpočet energetické náročnosti vozidel (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) se zkratkou VECTO určuje typizovaný nástroj pro určení spotřeby nafty a z ní plynoucí produkci CO2 těžkými nákladními vozidly. Otcové tohoto nástroje uvádějí jako hlavní účel porovnání klíčových parametrů jednotlivých vozidel, typů a značek.

Těžko lze předpokládat, že dopravci si najednou budou vybírat vozidla podle tohoto uměle a praxi poněkud vzdálenému parametru. To lze odvozovat také z toho, že zavedení povinných evropských štítků o valivém odporu, přilnavosti na mokru a hluku pneumatik nemělo žádný vliv na volbu dopravců, které zajímají zejména náklady na obutí a kilometr.

Jak se počítá?

VECTO je pouze nástroj, který na základě vstupních dat poskytuje výsledek. Počáteční informace se týkají pěti hlavních oblastí. Patří mezi ně výkon motoru, účinnost náprav, efektivita převodového ústrojí, valivý odpor vozidla a aerodynamika. Pokud nepřehlédneme, že valivý odpor stoupá s třetí mocninou rychlosti a u nákladních vozidel je extrémně ovlivněn například spojlery, mezinápravovými kryty a lapači nečistot, tak opět se dostáváme

do velmi vágní sféry podle hesla, že statistika přináší přesný údaj z nepřesných podkladů. Opět platí, že u nákladních vozidel na rozdíl od osobních hrají aerodynamické doplňky násobně vyšší roli.

Metodika VECTO také musí určovat, jakým podílem se jaká z pěti oblastí bude na konečném výsledku podílet, což opět ovlivňuje celkovou hodnotu.

Bez podpůrných systémů

Kromě toho nástroj VECTO nebere v úvahu nejnovější trendy v efektivitě využívání vozidla spočívající v pomocných systémech pro řidiče. Například prediktivní tempomat zohledňující v řazení a míře zatížení motoru topografii trasy na kilometr i více dopředu, dokáže uspořit cca pět procent nafty. Výpočet VECTO je tedy z hlediska využitelnosti dopravců a významu pro životní prostředí velmi vágní. Jeví se tedy více než pravděpodobné, že VECTO slouží jako předstupeň a posléze určující parametr pro placení mýta CO2 pro nákladní vozidla (plánovaného od roku 2022) a zavedení CO2 limitů pro výrobce nákladních vozidel o rok později.

Přes kopírák

Postoj evropských poslanců k nákladním vozidlům kopíruje tedy ten k osobním autům a výrobcům, přestože se jedná o úplně jiný druh provozu, míru zatěžování a využívání. Výchozím bodem pro deklarované hodnoty jsou certifikované a standardizované evropské postupy simulovaných jízdních cyklů, což opět kopíruje poslední roky kritizovaný a realitě vzdálený cyklus měření osobních vozidel dle NEDC.

Výrobci nákladních vozidel i bez tohoto tlaku vynakládají obrovské peníze na zvýšení účinnosti motorů, nižší třecí ztráty převodovek a náprav i dokonalejší aerodynamiku. Výrobci nákladních vozidel dokonce dbají i na valivý odpor pneumatik na jejich vozidlech a často mají smlouvy s některými výrobci obutí.

Automobilky se snaží

V rámci snižování spotřeby nafty se již poslední léta dostávají do motorů, převodovek i náprav oleje s čím dál nižší viskozitou, která byla před několika lety výsadou pracovních strojů pro extrémně nízké teploty. Konkurenční boj a snaha nabídnout co nejnižších celkové náklady na vozidla ženou výrobce nákladních vozidel ve vývoji mnohem více, než od ledna příštího roku povinnost u nových vozidel uvádět spotřebu nafty.

Ohledně nových požadavků na deklarování spotřeby zatím nebylo rozhodnuto o žádných daňových či jiných výhodách. Ve scénáři Evropské strategie pro nízkoemisní mobilitu předpokládá Evropské unie, že emise CO2 z nákladní silniční dopravy budou do roku 2030 v průměru klesat o 1,5 procenta ročně.

„Nejdůležitější věcí je však to, že dnes klademe stále vyšší důraz na energetickou účinnost a klimatické dopady. To je klíčová otázka pro celý automobilový průmysl, odvětví dopravy i lidskou společnost jako takovou,“ říká k tomu Lars Mårtensson, ředitel pro životní prostředí a inovace ze společnosti Volvo Trucks. Zároveň se nebojí klást nárok na legislativce a vlády jednotlivých zemí: „Věříme, že nové požadavky na deklarované údaje budou doprovázeny i ekonomickými stimuly, aby pro dopravní firmy bylo výhodné nahradit svá starší vozidla novými a energeticky účinnějšími nákladními vozidly s nižšími emisemi CO2.“

Postupné snižování spotřeby

Energetická účinnost není žádnou novinkou, ať již z pohledu výrobců nákladních vozidel nebo dopravních firem. U evropských autodopravců činí náklady na palivo v průměru asi jednu třetinu variabilních nákladů. Jakákoli opatření, která mají potenciál spotřebu paliva snížit, jsou proto z ekonomického pohledu zajímavá.

„Deklarace spotřeby je dobrým výchozím bodem, který ukazuje, kterým směrem se vydat, ačkoli sám o sobě nepodává ucelený obrázek. Abychom dosáhli co nejnižší spotřeby paliva a klimatických dopadů s ohledem na pracovní úkoly daného vozidla, je nutné každé vozidlo pro danou úlohu optimalizovat správným typem vybavení a služeb. Jako příklady činností, které mohou mít v tomto směru ohromný přínos, uveďme školení řidičů v technikách úsporné jízdy nebo využívání propracovaných nástrojů plánování dopravy. Naším cílem je pro zákazníky vždy navrhovat komplexní řešení s nejvyšší možnou efektivitou dopravy. To je samozřejmě i ku prospěchu životnímu prostředí,“ uzavírá Lars Mårtensson.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Avatar - Ada je zase tady
18. 6. 2018 12:41
zase se jen prokáže
že TDI PD je lepší, než CR :-!