Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Mazda 3 se blíží. Dostane novou platformu, unikátní motor a digitální budíky

David Bureš
Diskuze (85)
Základem připravovaného kompaktu bude nová platforma. Design bude vycházet z loňského konceptu Mazda Kai.

Aktuální třetí generace Mazdy 3 se vyrábí od léta 2013, tedy pět let, přesto se v její souvislosti už hovoří o nástupu nové generace. V Ženevě jsme se jí navzdory některým zprávám nakonec nedočkali, na podzim však už budeme prý vědět více. Čtvrtá generace Mazdy 3 má debutovat na listopadovém autosalonu v Los Angeles.

A podle zákulisních zpráv se rozhodně máme na co těšit. Základem bude zcela nová platforma Skyactiv Vehicle Architecture, která má zajistit větší vytříbenost nebo nízkou pozici za volantem. Sportovnější ladění auta by tak mělo zůstat zachováno.

Klíčovým prvkem architektury přitom bude zcela nový motor Skyactiv-X, který v sériové podobě bude debutovat právě v trojce modelového roku 2019. Unikátní agregát bude kombinovat prvky zážehových i vznětových jednotek, když zvládne směs zapálit jak klasicky od svíčky, tak jejím značným stlačením (tzv. Spark Controlled Compression Ignition). Cílem je zkombinovat výkony benzinových motorů s úsporností těch naftových, což si ověříme při jízdách s novou trojkou.

Agregát Skyactiv-X bude na dnešní dobu netradičně přeplňován kompresorem, přičemž podle zákulisních zpráv se bude jednat o dvoulitr naladěný na výkon 138 kW a točivý moment 230 N.m.

Počítá se ale s běžnými motory. Mazda se navíc zatím nehodlá vzdát ani turbodieselů. Dokazuje to i vývoj nového čtyřválce 1.8 Skyactiv-D, motor s 85 kW a 270 N.m poprvé nasazený v SUV CX-3 a nahrazující dosavadní patnáctistovku se tak s největší pravděpodobností dostane i pod kapotu nové trojky.

Design bude vycházet z konceptu Kai, poprvé prezentovaného loni v Tokiu. Ten naznačil přechod od ostrých, přesně vymezených křivek k plynulým plochám s různými záhyby. S délkou 4.420 mm a rozvorem 2.750 mm pak Kai mnohé řekl také o rozměrech budoucí trojky. Uvnitř se dočkáme digitálního přístrojového štítu, jak dokázaly dříve zveřejněné špionážní snímky. Mazda slibuje i hodnotnější materiály.

Novou generací Mazdy 3 sice uvidíme již v letošním roce, na evropských trzích se ale do prodeje dostane až v průběhu roku 2019.

David Bureš
Diskuze (85)
5. 6. 2018 15:33
Re: už?
ja viem, 6 rokov je norma, ale tu by som si vedel predstaviť fejslift2.
5. 6. 2018 13:25
Re: Zase bez hybridu :(
Tak to suhlas. Ja som tiez chcel len poukazat na to, ze tie Atkinsony su v hybridoch relativne schodne riesenie veduce k nizsej spotrebe. A napr. Toyote sa v ich novej generacii aj dari zvysovat samotny vykon spalovaku a zaroven vyznamne rozsirovat pasma vybornej tepelnej ucinnosti na sirsi rozsah otacok a zatazeni. Som zvedavy...
Avatar - Emel
5. 6. 2018 13:13
Re: Zase bez hybridu :(
To je zase na druhou stranu jen číslo, které udává maximální účinnost v optimálním režimu, ale ne průměrnou při nějaké běžné jízdě. A já nechtěl řešit konkrétně 1.5TSI, spíš ho uvést jako příklad, že ty technologie se dají aplikovat i bez hybridu. Jestli je hranice pro vypnutí dvou válců 130km/h a 4000 otáček jako u 1.5TSI, nebo třeba 160 a 5000, to už je jen konstrukční rozhodnutí dané tím, co ještě dává smysl.

Každopádně je fakt, že motor s VGT, millerem, vypínáním válců nebo celého motoru je dost složitá hračka... ve srovnání třeba s HSD.
5. 6. 2018 13:12
Re: Zase bez hybridu :(
Nie ked ja som zaparkovany na parkovisku a ona ide :-) samozrejme ze rovnake podmienky
5. 6. 2018 12:59
Re: Zase bez hybridu :(
Lenze to 1.5 TSIcko napriek Millerovi ma "iba" 37.5% tepelnu ucinnost. A nie kazdy motor dokaze prepinat cykly. Cize plnotucny Atkinson je v tychto pripadoch zrejme lepsie riesenie, kedze motor ako celok dokaze byt optimalizovany na tento sposob prace. A velakrat to vypinanie valcov funguje len do tych 120-130 km/h, takze vo vyssej rychlosti tato vyhoda "pada".