10.3. 2018 Martin Frei

Svezli jsme se s revolučním benzino-nafťákem od Mazdy: Podrobnosti o projektu stále tajné

 

Motor Mazda Skyactiv-X kombinující zážehový vznětový princip přijde do prodeje až za rok. My už jsme se ale svezli v prototypu.

V dnešním moři unifikace představuje Mazda ostrůvek originality. V minulosti dokázala obhájit rotační motor, dnes se u benzinových aut brání turbodmychadlu a v nejbližší budoucnosti se nehodlá zbláznit ani z elektromobilů. Naopak se stále snaží zvýšit efektivitu starého dobrého spalování.

Nejnovější dílko se jmenuje Skyactiv-X, je odvozené od současného benzinového dvoulitru, ale přidává přeplňování kompresorem, a hlavně kombinuje prvky zážehového i vznětového motoru. Podobnými experimenty se už pochlubilo několik výrobců včetně Mercedesu, ale žádný z prototypů zatím neopustil laboratoř. Mazda jako jediná vyhlásila termín sériové výroby: Skyactiv-X se objeví na jaře příštího roku v nové trojce.

Střeva připravovaného auta už se prohánějí po světě pod upraveným kabátem dosavadního modelu. Partička černě polepených prototypů se minulý týden zastavila v portugalském Aveiru, kam nás Mazda pozvala na krátké svezení a setkání s konstruktéry.

Je co zlepšovat

Tak především – proč nám vlastně dnešní zážehový motor nestačí? Protože nemá dost velkou účinnost. Ta je závislá na kompresním poměru, a zatímco dnešní atmosférické motory pracují s poměrem kolem 11 až 12:1, prototyp Skyactiv-X jde na 16:1.

Kromě toho se současná auta kvůli emisím musejí držet stabilního poměru vzduchu a benzinu 14,5:1. Když tedy potřebujeme spálit méně benzinu, musíme zároveň škrtit přívod vzduchu, takže rostou čerpací ztráty. Mazda dokáže spalovat takzvanou chudou směs až do poměru 30:1, a motor přitom dýchá volně a zhluboka.

Mazda do výroby vrátí Wankel. Víme detaily!

Rozhodující je výsledek. Zaprvé maximální účinnost vzroste až o 20 %, což je srovnatelné s dobře udělaným malým turbomotorem. Jenže ten takovou účinnost vykáže hlavně při laboratorním šudlání padesátkou, zatímco pod plynem propadá žízni. Skyactiv-X chce být efektivní a úsporný i ve skutečnosti, tedy při živějším stylu a ve středních otáčkách.

Pohodová plavba

Krátké svezení nedaleko portugalského pobřeží odpovědělo jen na některé otázky, a to ještě ne jednoznačně. Dvoulitr přeplňovaný kompresorem by mohl z malé a lehké Mazdy 3 udělat žihadlo, podle předběžných informací má dosahovat 140 kW a 230 Nm. Naše prototypy jdou hezky a střelhbitě za plynem, jak se na mazdu sluší, ale jedou spíš na pohodu. Převody jsou krátké, automatická verze často podřazuje. Od točivé atmosférické současnosti se novinka pocitově tolik neliší, je ale lépe odhlučněná. Jak si takové motory poradí s většími modely Mazdy, teprve uvidíme. Musíme však dodat, že se na vývoji stále pracuje a testovaná auta nepředstavují konečnou podobu.

Novinářští kolegové, kteří se zúčastnili předchozích prezentací, měli možnost porovnávat spotřebu s aktuálními modely. Výsledkem bylo snížení o necelý litr v převážně městském provozu, což nezní špatně.

Mazda Skyactiv-X: Opravdu bude spalovací revoluce tak úsporná?

Pro uživatele bude Skyactiv-X znamenat potvrzení dosavadní filozofie Mazdy: není vždy nejrychlejší, ale dopřává řidiči svěže bezprostřední souhru s mechanicky čistým temperamentem. Výrobci tato technologie umožní splnit přicházející emisní cíle. Příznivé spotřeby se totiž daří dosáhnout při spalování benzinu, při čemž vzniká méně škodlivin než z nafty. Navíc motor není vystrojen ničím kosmicky složitým, co by ohrožovalo spolehlivost – všechny technologie už se na dnešních autech používají.

Skyactiv-X: zážehový a vznětový motor v jednom

Směs vzduchu a benzinu v poměru 30:1 nelze zapálit svíčkou. Zapálit by šla kompresním teplem jako u dieselu, jenže bychom neměli kontrolu nad tím, kdy přesně ke vznícení dojde. Skyactiv-X pracuje při kompresním poměru 16:1, což je těsně pod hranicí tohoto samovznícení. Nejprve rozptýlí do celého válce velmi chudou směs. Přesné a rychlé vstřikovače pak vytvoří malý obláček benzinu kolem svíčky. Zážeh v této malé oblasti v přesně stanoveném okamžiku odstartuje vznícení směsi ve zbytku válce. Extrémně chudá směs hoří velmi rychle a při nízké teplotě, výsledkem čehož je vysoká účinnost a zároveň čisté emise.

 [600×189]

Srovnání účinnosti

I pro moderní Skyactiv-G platí letitá poučka, že atmosférický motor dosahuje nejlepší účinnosti na plný plyn kolem 2500 min-1 (žlutá barva). Skyactiv-X má v této oblasti účinnost ještě vyšší, ale navíc má žluté pole roztažené až k 5000 min-1. K přijatelné spotřebě si tedy nemusí pomáhat extrémně dlouhými převody, jak je dnes zvykem.

 [600×260]

Plusy

  • Motor čistší než diesel, účinnější než benzinové turbo
  • Žádné složité a choulostivé technologie

Minusy

  • Spíše průměrná pružnost a výkon
Spolupracujeme s TipCars.com
V pražském jaru žádnou inspiraci pro dnešní dobu nevidím, uvádí místopředseda komunistů Grospič V pražském jaru žádnou inspiraci pro dnešní dobu nevidím, uvádí místopředseda komunistů Grospič

K pražskému jaru vzhlíží řada levicových intelektuálů či…

Vítkovice sníží základní kapitál z téměř čtyř miliard na 132 milionů Vítkovice sníží základní kapitál z téměř čtyř miliard na 132 milionů

Společnost Vítkovice, a. s., sníží svůj základní kapitál…

Bílinská kyselka bude vyrábět energetické nápoje pro sportovní značku Head Bílinská kyselka bude vyrábět energetické nápoje pro sportovní značku Head

Po kompletní rekonstrukci historických stáčíren léčivých…

 
 

Přidat názorDiskuse: Svezli jsme se s revolučním…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 





 
Mercedes-Benz EQC je už za dveřmi. Co všechno o elektrickém SUV už víme?

Mercedes-Benz EQC je už za dveřmi. Co všechno o elektrickém SUV už víme?

Dnes 15:53

Premiéra elektrického SUV s trojcípou hvězdou na přídi je za dveřmi. Mercedes tak již testuje jeho předsériová auta.




Blesk.cz

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na pláž s vnoučaty a letní sídlo prezidentů

Macronová na dovolené: Nohy jako tyčky, cesta na…

I první dámy mají nárok na dovolenou. Ta francouzská - Brigitte Macronová (65) - zamířila jako správná patriotka…

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Legenda Havel: o okupaci, Rusácích, přelepených hvězdách i zakázané NHL

Legenda Havel: o okupaci, Rusácích, přelepených…

Byl jedním z pěti hokejistů, kteří si na mistrovství světa 1969 při druhém zápase proti tehdejšímu Sovětskému…

Plekanec přiznal vztah s Šafářovou. Vondráčková: Žila jsem s dvojníkem?!

Plekanec přiznal vztah s Šafářovou. Vondráčková:…

Hokejista Tomáš Plekanec se poprvé vyjádřil ke svému rozchodu s manželkou Lucií Vondráčkovou. „Rozchod je čistě…

 

Reflex.cz

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte si ujít návštěvu muzea slavného klubu

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte…

Rok 1899 je zapsán v historii Barcelony výrazným písmem. Tehdy vznikl slavný FC Barcelona, který je dodneška…

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je výmluvný dostatečně

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je…

V oknech visí červené trenky, mluvčí prezidenta Ovčáček je terčem všeobecného posměchu na sociálních sítích.…