10.3. 2018 Martin Frei

Svezli jsme se s revolučním benzino-nafťákem od Mazdy: Podrobnosti o projektu stále tajné

 

Motor Mazda Skyactiv-X kombinující zážehový vznětový princip přijde do prodeje až za rok. My už jsme se ale svezli v prototypu.

V dnešním moři unifikace představuje Mazda ostrůvek originality. V minulosti dokázala obhájit rotační motor, dnes se u benzinových aut brání turbodmychadlu a v nejbližší budoucnosti se nehodlá zbláznit ani z elektromobilů. Naopak se stále snaží zvýšit efektivitu starého dobrého spalování.

Nejnovější dílko se jmenuje Skyactiv-X, je odvozené od současného benzinového dvoulitru, ale přidává přeplňování kompresorem, a hlavně kombinuje prvky zážehového i vznětového motoru. Podobnými experimenty se už pochlubilo několik výrobců včetně Mercedesu, ale žádný z prototypů zatím neopustil laboratoř. Mazda jako jediná vyhlásila termín sériové výroby: Skyactiv-X se objeví na jaře příštího roku v nové trojce.

Střeva připravovaného auta už se prohánějí po světě pod upraveným kabátem dosavadního modelu. Partička černě polepených prototypů se minulý týden zastavila v portugalském Aveiru, kam nás Mazda pozvala na krátké svezení a setkání s konstruktéry.

Je co zlepšovat

Tak především – proč nám vlastně dnešní zážehový motor nestačí? Protože nemá dost velkou účinnost. Ta je závislá na kompresním poměru, a zatímco dnešní atmosférické motory pracují s poměrem kolem 11 až 12:1, prototyp Skyactiv-X jde na 16:1.

Kromě toho se současná auta kvůli emisím musejí držet stabilního poměru vzduchu a benzinu 14,5:1. Když tedy potřebujeme spálit méně benzinu, musíme zároveň škrtit přívod vzduchu, takže rostou čerpací ztráty. Mazda dokáže spalovat takzvanou chudou směs až do poměru 30:1, a motor přitom dýchá volně a zhluboka.

Mazda do výroby vrátí Wankel. Víme detaily!

Rozhodující je výsledek. Zaprvé maximální účinnost vzroste až o 20 %, což je srovnatelné s dobře udělaným malým turbomotorem. Jenže ten takovou účinnost vykáže hlavně při laboratorním šudlání padesátkou, zatímco pod plynem propadá žízni. Skyactiv-X chce být efektivní a úsporný i ve skutečnosti, tedy při živějším stylu a ve středních otáčkách.

Pohodová plavba

Krátké svezení nedaleko portugalského pobřeží odpovědělo jen na některé otázky, a to ještě ne jednoznačně. Dvoulitr přeplňovaný kompresorem by mohl z malé a lehké Mazdy 3 udělat žihadlo, podle předběžných informací má dosahovat 140 kW a 230 Nm. Naše prototypy jdou hezky a střelhbitě za plynem, jak se na mazdu sluší, ale jedou spíš na pohodu. Převody jsou krátké, automatická verze často podřazuje. Od točivé atmosférické současnosti se novinka pocitově tolik neliší, je ale lépe odhlučněná. Jak si takové motory poradí s většími modely Mazdy, teprve uvidíme. Musíme však dodat, že se na vývoji stále pracuje a testovaná auta nepředstavují konečnou podobu.

Novinářští kolegové, kteří se zúčastnili předchozích prezentací, měli možnost porovnávat spotřebu s aktuálními modely. Výsledkem bylo snížení o necelý litr v převážně městském provozu, což nezní špatně.

Mazda Skyactiv-X: Opravdu bude spalovací revoluce tak úsporná?

Pro uživatele bude Skyactiv-X znamenat potvrzení dosavadní filozofie Mazdy: není vždy nejrychlejší, ale dopřává řidiči svěže bezprostřední souhru s mechanicky čistým temperamentem. Výrobci tato technologie umožní splnit přicházející emisní cíle. Příznivé spotřeby se totiž daří dosáhnout při spalování benzinu, při čemž vzniká méně škodlivin než z nafty. Navíc motor není vystrojen ničím kosmicky složitým, co by ohrožovalo spolehlivost – všechny technologie už se na dnešních autech používají.

Skyactiv-X: zážehový a vznětový motor v jednom

Směs vzduchu a benzinu v poměru 30:1 nelze zapálit svíčkou. Zapálit by šla kompresním teplem jako u dieselu, jenže bychom neměli kontrolu nad tím, kdy přesně ke vznícení dojde. Skyactiv-X pracuje při kompresním poměru 16:1, což je těsně pod hranicí tohoto samovznícení. Nejprve rozptýlí do celého válce velmi chudou směs. Přesné a rychlé vstřikovače pak vytvoří malý obláček benzinu kolem svíčky. Zážeh v této malé oblasti v přesně stanoveném okamžiku odstartuje vznícení směsi ve zbytku válce. Extrémně chudá směs hoří velmi rychle a při nízké teplotě, výsledkem čehož je vysoká účinnost a zároveň čisté emise.

 [600×189]

Srovnání účinnosti

I pro moderní Skyactiv-G platí letitá poučka, že atmosférický motor dosahuje nejlepší účinnosti na plný plyn kolem 2500 min-1 (žlutá barva). Skyactiv-X má v této oblasti účinnost ještě vyšší, ale navíc má žluté pole roztažené až k 5000 min-1. K přijatelné spotřebě si tedy nemusí pomáhat extrémně dlouhými převody, jak je dnes zvykem.

 [600×260]

Plusy

  • Motor čistší než diesel, účinnější než benzinové turbo
  • Žádné složité a choulostivé technologie

Minusy

  • Spíše průměrná pružnost a výkon
Spolupracujeme s TipCars.com
Ceny starších bytů v Praze do dubna meziročně vzrostly o jedenáct procent Ceny starších bytů v Praze do dubna meziročně vzrostly o jedenáct procent

Průměrné ceny starších bytů v Praze vzrostly do konce…

CITIC Group zaplatila dluh skupině J&T CITIC Group zaplatila dluh skupině J&T

Skupina J&T dostala od čínské CITIC Group 11,5…

Šetříme, kde to není vidět, říká ředitel Emirates Airline pro Česko Bořivoj Trejbal Šetříme, kde to není vidět, říká ředitel Emirates Airline pro Česko Bořivoj Trejbal

Letecká doprava roste, prodej letenek v Česku každoročně…

 
 

Přidat názorDiskuse: Svezli jsme se s revolučním…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

 





 
Co všechno utáhnou moderní SUV a pick-upy: Letadla, obří vlajku nebo vlak

Co všechno utáhnou moderní SUV a pick-upy: Letadla, obří vlajku nebo vlak

Dnes 12:50

Velkým SUV a pick-upům se s ohledem na potřeby jejich majitelů velká tažná síla hodí. Obvykle se pohybuje okolo 3,5 tuny, ale ve skutečnosti to může být mnohem více!




Blesk.cz

Daro, koukej! Rytmus přiznal vztah s moderátorkou SuperStar

Daro, koukej! Rytmus přiznal vztah s moderátorkou SuperStar

Už delší dobu se spekulovalo, že Patrik Vrbovský alias Rytmus (41) randí s krásnou moderátorkou SuperStar…

Zemřel jeden z nejoblíbenějších youtuberů! Byl proklatě mladý (†33)!

Zemřel jeden z nejoblíbenějších youtuberů! Byl…

Po sociálních sítích se šíří smutná zpráva. V pouhých 33 letech zemřel jeden z nejpopulárnějších youtuberů John…

 

iSport.cz

Z Vaclíka je naskok sparťan. Co říká na gólmany a kdy se hecuje s parťákem?

Z Vaclíka je naskok sparťan. Co říká na gólmany a…

Po čtyřech letech nezakončil sezonu ligovým titulem, což ho pochopiteklně mrzí. Tomáš Vaclík si ale i tak…

Barošův konec? Záchrana roli nehraje. Daněk promluvil i o Petrželovi

Barošův konec? Záchrana roli nehraje. Daněk…

Ve změti informací o bolavých tříslech Milana Baroše (37) a (ne)pravděpodobnosti jeho nasazení do klíčového…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: GDPR je evropské svinstvo!

Václav Klaus ml.: GDPR je evropské svinstvo!

Poslancem pirátské strany, který „těžil“ kryptoměny za erární elektřinu, novou evropskou směrnicí o ochraně…

Peroutkova vnučka: Zemanovo “uznání chyby” je nehoráznost, omlouvat se za něj budou všichni Češi

Peroutkova vnučka: Zemanovo “uznání chyby” je…

Budu bojovat, dokud to půjde. Vnučka Ferdinanda Peroutky Terezie Kaslová má o dalším postupu ve sporu…