10.3. 2018 Martin Frei

Svezli jsme se s revolučním benzino-nafťákem od Mazdy: Podrobnosti o projektu stále tajné

 

Motor Mazda Skyactiv-X kombinující zážehový vznětový princip přijde do prodeje až za rok. My už jsme se ale svezli v prototypu.

V dnešním moři unifikace představuje Mazda ostrůvek originality. V minulosti dokázala obhájit rotační motor, dnes se u benzinových aut brání turbodmychadlu a v nejbližší budoucnosti se nehodlá zbláznit ani z elektromobilů. Naopak se stále snaží zvýšit efektivitu starého dobrého spalování.

Nejnovější dílko se jmenuje Skyactiv-X, je odvozené od současného benzinového dvoulitru, ale přidává přeplňování kompresorem, a hlavně kombinuje prvky zážehového i vznětového motoru. Podobnými experimenty se už pochlubilo několik výrobců včetně Mercedesu, ale žádný z prototypů zatím neopustil laboratoř. Mazda jako jediná vyhlásila termín sériové výroby: Skyactiv-X se objeví na jaře příštího roku v nové trojce.

Střeva připravovaného auta už se prohánějí po světě pod upraveným kabátem dosavadního modelu. Partička černě polepených prototypů se minulý týden zastavila v portugalském Aveiru, kam nás Mazda pozvala na krátké svezení a setkání s konstruktéry.

Je co zlepšovat

Tak především – proč nám vlastně dnešní zážehový motor nestačí? Protože nemá dost velkou účinnost. Ta je závislá na kompresním poměru, a zatímco dnešní atmosférické motory pracují s poměrem kolem 11 až 12:1, prototyp Skyactiv-X jde na 16:1.

Kromě toho se současná auta kvůli emisím musejí držet stabilního poměru vzduchu a benzinu 14,5:1. Když tedy potřebujeme spálit méně benzinu, musíme zároveň škrtit přívod vzduchu, takže rostou čerpací ztráty. Mazda dokáže spalovat takzvanou chudou směs až do poměru 30:1, a motor přitom dýchá volně a zhluboka.

Mazda do výroby vrátí Wankel. Víme detaily!

Rozhodující je výsledek. Zaprvé maximální účinnost vzroste až o 20 %, což je srovnatelné s dobře udělaným malým turbomotorem. Jenže ten takovou účinnost vykáže hlavně při laboratorním šudlání padesátkou, zatímco pod plynem propadá žízni. Skyactiv-X chce být efektivní a úsporný i ve skutečnosti, tedy při živějším stylu a ve středních otáčkách.

Pohodová plavba

Krátké svezení nedaleko portugalského pobřeží odpovědělo jen na některé otázky, a to ještě ne jednoznačně. Dvoulitr přeplňovaný kompresorem by mohl z malé a lehké Mazdy 3 udělat žihadlo, podle předběžných informací má dosahovat 140 kW a 230 Nm. Naše prototypy jdou hezky a střelhbitě za plynem, jak se na mazdu sluší, ale jedou spíš na pohodu. Převody jsou krátké, automatická verze často podřazuje. Od točivé atmosférické současnosti se novinka pocitově tolik neliší, je ale lépe odhlučněná. Jak si takové motory poradí s většími modely Mazdy, teprve uvidíme. Musíme však dodat, že se na vývoji stále pracuje a testovaná auta nepředstavují konečnou podobu.

Novinářští kolegové, kteří se zúčastnili předchozích prezentací, měli možnost porovnávat spotřebu s aktuálními modely. Výsledkem bylo snížení o necelý litr v převážně městském provozu, což nezní špatně.

Mazda Skyactiv-X: Opravdu bude spalovací revoluce tak úsporná?

Pro uživatele bude Skyactiv-X znamenat potvrzení dosavadní filozofie Mazdy: není vždy nejrychlejší, ale dopřává řidiči svěže bezprostřední souhru s mechanicky čistým temperamentem. Výrobci tato technologie umožní splnit přicházející emisní cíle. Příznivé spotřeby se totiž daří dosáhnout při spalování benzinu, při čemž vzniká méně škodlivin než z nafty. Navíc motor není vystrojen ničím kosmicky složitým, co by ohrožovalo spolehlivost – všechny technologie už se na dnešních autech používají.

Skyactiv-X: zážehový a vznětový motor v jednom

Směs vzduchu a benzinu v poměru 30:1 nelze zapálit svíčkou. Zapálit by šla kompresním teplem jako u dieselu, jenže bychom neměli kontrolu nad tím, kdy přesně ke vznícení dojde. Skyactiv-X pracuje při kompresním poměru 16:1, což je těsně pod hranicí tohoto samovznícení. Nejprve rozptýlí do celého válce velmi chudou směs. Přesné a rychlé vstřikovače pak vytvoří malý obláček benzinu kolem svíčky. Zážeh v této malé oblasti v přesně stanoveném okamžiku odstartuje vznícení směsi ve zbytku válce. Extrémně chudá směs hoří velmi rychle a při nízké teplotě, výsledkem čehož je vysoká účinnost a zároveň čisté emise.

 [600×189]

Srovnání účinnosti

I pro moderní Skyactiv-G platí letitá poučka, že atmosférický motor dosahuje nejlepší účinnosti na plný plyn kolem 2500 min-1 (žlutá barva). Skyactiv-X má v této oblasti účinnost ještě vyšší, ale navíc má žluté pole roztažené až k 5000 min-1. K přijatelné spotřebě si tedy nemusí pomáhat extrémně dlouhými převody, jak je dnes zvykem.

 [600×260]

Plusy

  • Motor čistší než diesel, účinnější než benzinové turbo
  • Žádné složité a choulostivé technologie

Minusy

  • Spíše průměrná pružnost a výkon
Spolupracujeme s TipCars.com
Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem

Francouzský prezident Emmanuel Macron navštíví 27. října…

O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik

Začíná se spekulovat o nástupci Pavla Bělobrádka, který…

Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde

Český miliardář Daniel Křetínský jedná s francouzským…

 
 

Přidat názorDiskuse: Svezli jsme se s revolučním…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Včera

Mladoboleslavská automobilka při hledání názvů svých aut často hledala v latině. Dnes sází i na výrazy původních obyvatel Aljašky.




Blesk.cz

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s Creed Odyssey

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s…

Vůbec ne dávno, alebrž teprve před 11 lety vznikla série Assassin’s Creed pojednávající o asasínech a…

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román Mlékář: Vypráví o sexuálním obtěžování v 70. letech

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román…

Letošní Man Bookerovu cenu za anglicky psaný román získala severoirská spisovatelka Anna Burnsová za knihu…

 

iSport.cz

Krok do OHL se vyplácí. Pekař podepsal nováčkovskou smlouvu s Buffalem

Krok do OHL se vyplácí. Pekař podepsal nováčkovskou…

Český hokejový útočník Matěj Pekař, který v současné době působí v celku Barrie Colts v juniorské OHL, podepsal…

Vsetínský trenér o šokujícím trestu: Zvítězila ješitnost, je to likvidační

Vsetínský trenér o šokujícím trestu: Zvítězila…

Nezhroutil se. Byť označuje devítiměsíční distanc za likvidační a po zbytek sezony bude zápasy sledovat bezmocně…

 

Reflex.cz

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé a Země? Dejte hlas své nejoblíbenější fotce!

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé…

Hlasujte o čtenářsky nejoblíbenější fotografii letošních finalistů Czech Press Photo! Vaše hlasy rozhodnou, kdo…

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být zdraví jako řípa. Babišova vláda je jen do pěkného počasí

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být…

Nejprve dobrá zpráva: české zdravotnictví dosahuje skvělých výsledků, zdravotní pojišťovny mají peníze, protože…