Nová Toyota Yaris – nástupce evropského bestselleru

Nová Toyota Yaris – nástupce evropského bestselleru

 
 

Po šesti úspěšných letech nastal čas pro obměnu evropské prodejní jedničky Toyoty, malého Yarise. Překvapivě se neopakuje tradice japonského výrobce a nový model vzhledově jednoznačně navazuje na první generaci.

Letošní autosalon ve Frankfurtu se stal místem světové premiéry očekávaného nástupce Toyoty Yaris, které bylo od roku 1999 prodáno přes 1.2 mil. kusů. Toyota připravila překvapení v podobě designu nového modelu, který naprosto neobvykle na firemní zvyklosti, jednoznačně navazuje na svého předchůdce. Tradice ve zcela odlišném vzhledu nového modelu se nekoná, protože návrh designu byl svěřen evropskému designerskému centru Toyoty, které náležitě postihlo chování evropského zákazníka a nový model stylizovalo zcela nově, ale zachovalo návaznost na křivky první generace. Čím však konstruktéři nepřekvapili je nárůst vnějších rozměrů. Druhá generace je o 110 mm delší, o 35 mm širší a o 30 mm vyšší než současný model. Z těchto přírůstků profituje mnohem rozměrnější interiér a tudíž především posádka. Vnější vzhled Yarise postupuje podobným směrem jako poslední generace Avensise, tedy značně nabyl na mohutnosti. Především příď vozu s mohutnou maskou chladiče jednoznačně míří ke svému většímu bratrovi. Při pohledu z  boku se zase vtírá myšlenka na větší Corollu. I přes značnou výšku 1530 mm se podařilo díky prudce se zvedající spodní hraně bočních oken, vdechnout vozu trochu sportovního ducha. Záď vozu nabízí zajímavé stylistické prvky. Prvním z nich je spodní hrana zadního okna, která se ke středu vozu svažuje, aby se nad znakem opět zvedla a kopírovala jeho zakřivení. Druhým je, vůči zadní výklopné stěně, výrazně vzad vysunutý nárazník. Téměř jako oči šelmy působí i koncové svítilny. Ve srovnání s první, roztomile působící generací, působí tvar karosérie výrazně dynamičtěji. Tvar karosérie ovšem není jen esteticky zdařilý, ale jeho vlastnosti byly vyšlechtěny i po aerodynamické stránce. Vývojáři strávili v aerodynamickém tunelu přes 1000 hodin a ověřovali vůz i pro rychlosti kolem 180 km/h, přestože jí se žádným motorem nedosahuje. Výsledkem je na tak malý a vysoký vůz vynikající koeficient odporu vzduchu cx=0,30.

obrázek [300 x 230] Hodně práce odvedli technici v interiéru. Díky výrazně vpřed posunutému čelnímu sklu a přístrojové desce (koncept cab-forward) je v interiéru výrazně více místa. Pedály byly posunuty více vpřed, aby se za volant pohodlně vešli i dlouháni. Na zadních sedadlech zvyšuje komfort prostředního cestujícího plošší středový tunel. Zajímavostí zadních sedadel je možnost jejich odděleného podélného posuvu o 150 mm, kdy lze nezávisle posouvat širší a užší díl. Hodně narostl i zavazadlový prostor. U starého modelu měl základní objem 205 litrů, nový jich má k dispozici plných 272. Posunou-li se zadní sedadla vpřed, dostane posádka k dispozici 363 litrů a po jejich sklopení vznikne prostor s rovnou podlahou o objemu 737 litrů po spodní hranu oken. Zvětšení základního objemu má na svědomí nejen zvětšení celkových rozměrů vozu, ale i přepracovaná konstrukce zadní nápravy, která je nyní o 45 mm nižší. Pod podlahou se ještě ukrývá dalších 50 litrů pro drobná zavazadla. Mimo hlavní zavazadelník má posádka k dispozici i velké odkládací schránky před spolujezdcem a zajímavostí jsou výklopné držáky na lahve po straně horní části přístrojové desky. Pracoviště řidiče je vyvedeno podle zvyklosti poslední doby, kdy se nejen japonské firmy přiklánějí k centrálně umístěným přístrojům nad originálně tvarovanou středovou konzolou. Nový Yaris je vybaven třetí generací bezklíčového zamykání a startování. Zatímco na klikách dveří ještě zůstal zachován klasický zámek, v interiéru již nenalezneme ani štěrbinu pro zasunutí karty, protože pracuje s dálkovou komunikací. Stačí jen stisknout tlačítko startéru a motor obživne. Pokud se baterie v systému vybije, je nutno kartu přiložit těsně k tlačítku startéru a následně nastartovat. Jako první Toyota je Yaris vybaven audiosystémem, který umožňuje přehrávat komprimované hudební formáty MP3 a WMA.

obrázek [300 x 228] První generace Yarisu byla známa ve své třídě nejlepší pasivní bezpečností a druhá generace se snaží jeho vlastnosti dalece překonat. Nová struktura karosérie perfektně rozvádí energii v případě nárazu do celé klece a sloupek B byl pro zajištění bezpečnosti při bočním nárazu vyroben z vysokopevnostní ocel. Interiér vozu je standardně osazen čtyřmi airbagy a na přání jsou k dispozici ještě hlavové a kolenní airbagy. Pasivní bezpečnost byla testována podle tvrdších měřítek, kdy bariérové zkoušky probíhaly při rychlosti 55 km/h. Čelní přesazený náraz s dvoutunovým vozem také probíhal při rychlostech 55 km/h u obou vozů. O aktivní bezpečnost se starají ABS, EBD a brzdový asistent na všech čtyřech kotoučových brzdách. Přední mají duté kotouče průměru 258 mm a zadní plné mají průměr 278 mm.

obrázek [300 x 298]

Hned od počátku výroby budou nabízeny tři motory, z nichž jeden je vznětový. Základem nabídky je zážehový tříválec 1.0 VVT-i,který si odbyl premiéru v malém Aygu. S hmotností 67 kg je nejlehčím agregátem na trhu a výkonem 51 kW (69 k) je dostatečnou motorizací pro necelou tunu vážící vůz. Druhou alternativou je čtyřválec 1.3 VVT-i s výkonem 64 kW (87 k) je při spotřebě 6,0 l/100 km nejen ekonomickou variantou, ale při zrychlení z 0-100 km/h za 11,5 sekundy i dostatečně dynamickou. Nejvýkonnější variantou v nabídce je př. vznětový 1.4 D-4D s výkonem 66 kW (90 k) při 3600 ot/min a točivým momentem 190 Nm při 1800-3000 ot/min. Při spotřebě 4,5 l/100 km s ním Yaris zrychluje z 0-100 km/h za 10,7 sekundy. Pro všechny tři motory jsou k dispozici dvě pětistupňové převodovky, jedna je ručně řazená a druhá M-MT automatická s možností ručního řazení.

Toyota si na evropském trhu od nové generace Yarise hodně slibuje. První generace se v nejlepším roce 1999 prodalo 227.616 kusů. U druhé generace Toyota plánuje na rok 2006 prodej 250 tis. kusů. Díky dynamickému vzhledu a ekonomickým motorům má novinka dobrou šanci na dosažení úspěchu, ale jaká bude skutečnost se teprve uvidí…

Toyota Yaris II vs. Yaris I vs. Renault Clio III
 Yaris II 1,0 VVT-iYaris II 1,3 VVT-iYaris II 1,4 D-4DYaris I 1.0 VVT-iRenault Clio III 1.2
Délka [mm]37503750375036403986
Šířka [mm]16951695169516601707
Výška [mm]15301530153014851493
Rozvor [mm]24602460246023702575
Rozchod vpředu [mm]14751475147514401472
Rozchod vzadu [mm]14651465146514201470
Počet míst55555
Zavazadlový prostor272-737272-737272-737205288-694
Pohotovostní hmotnost [kg]980101010558801090
Palivová nádrž [l]4242424555
Motorzážehovýzážehovýpř. vznět.zážehovýzážehový
Zdvihový objem [cm3]998129613649981149
vrtání/zdvih [mm]71/8472/79,673/81,569/66,769/76,8
Válce/ventily3/44/44/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]51/600064/600066/380048/600055/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]93/3600121/4200190/1800-300090/4100105/4250
Max. rychlost [km/h]155170175155167
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,711,510,713,613,4
Komb. spotřeba [l/100 km]5,464,55,65,9
Napětí v Asii: korejská Hyundai zavřela svoji továrnu v Číně Napětí v Asii: korejská Hyundai zavřela svoji továrnu v Číně

Jihokorejská automobilka Hyundai na týden uzavřela jednu…

Internet používají tři čtvrtiny Čechů, tvrdí statistici Internet používají tři čtvrtiny Čechů, tvrdí statistici

nternet v Česku loni používalo 76,5 procenta lidí ve věku…

Výzkum trhu loni vynášel. Agentury si polepšily Výzkum trhu loni vynášel. Agentury si polepšily

Tržby agentur, které se zabývají výzkumem trhu a…

Zápisník Jany Havligerové: Vítězí realita, mýty padají Zápisník Jany Havligerové: Vítězí realita, mýty padají

Zkušený diplomat, bývalý český velvyslanec Petr Kolář…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Proč dostal modernizovaný Yaris větší atmosférický motor? Kvůli spotřebě! Proč dostal modernizovaný Yaris větší atmosférický motor? Kvůli spotřebě!

Modernizovaná Toyota Yaris naznačuje konec downsizingu, a…

Ostrá Toyota Yaris má jméno i motor Ostrá Toyota Yaris má jméno i motor

Jaké jste tipovali označení hot-hatche Yaris? A jestli si…

 



 
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

TEST: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

Dnes 11:52

V pořadí již desátá generace Hondy Civic po letech sjednocuje techniku pro trhy na obou stranách Atlantiku. Spolu s ní přicházejí také přeplňované zážehové motory pro běžné verze. Vyzkoušeli jsme menší z nich, přeplňovaný litrový tříválec.




Blesk.cz

Drastické záběry: Ochranáři zvířat politikům ukázali, jak se zabíjí kožešinová zvířata

Drastické záběry: Ochranáři zvířat politikům…

Kožich byl vždy známkou bohatství a luxusu. Dnes se stává synonymem utrpení. Lišky, mývalové nebo například…

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s nepřebernou historií a bohatou kulturou!

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s…

Itálie má přes 7 600 kilometrů pobřeží, nejvyšší horu Evropy (Mont Blanc, 4810 m) i nepřeberné historické…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: To byla pecka! Za ránu pěstí jde před disciplinárku

TOP zajímavosti z NHL: To byla pecka! Za ránu pěstí…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto jako živá voda

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto…

Dostali šanci a popadli ji. Hodně pevně. Tři čeští nováčci, které povolal do zbraně trenér Karel Jarolím,…

 

Reflex.cz

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:…

Pozornost na sebe v Česku momentálně poutá jen málokdo. 28letý Karel Ondrka se v pořadu Prostřeno! na TV Prima…

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…