Nová Toyota Yaris – nástupce evropského bestselleru

Nová Toyota Yaris – nástupce evropského bestselleru

 
 

Po šesti úspěšných letech nastal čas pro obměnu evropské prodejní jedničky Toyoty, malého Yarise. Překvapivě se neopakuje tradice japonského výrobce a nový model vzhledově jednoznačně navazuje na první generaci.

Letošní autosalon ve Frankfurtu se stal místem světové premiéry očekávaného nástupce Toyoty Yaris, které bylo od roku 1999 prodáno přes 1.2 mil. kusů. Toyota připravila překvapení v podobě designu nového modelu, který naprosto neobvykle na firemní zvyklosti, jednoznačně navazuje na svého předchůdce. Tradice ve zcela odlišném vzhledu nového modelu se nekoná, protože návrh designu byl svěřen evropskému designerskému centru Toyoty, které náležitě postihlo chování evropského zákazníka a nový model stylizovalo zcela nově, ale zachovalo návaznost na křivky první generace. Čím však konstruktéři nepřekvapili je nárůst vnějších rozměrů. Druhá generace je o 110 mm delší, o 35 mm širší a o 30 mm vyšší než současný model. Z těchto přírůstků profituje mnohem rozměrnější interiér a tudíž především posádka. Vnější vzhled Yarise postupuje podobným směrem jako poslední generace Avensise, tedy značně nabyl na mohutnosti. Především příď vozu s mohutnou maskou chladiče jednoznačně míří ke svému většímu bratrovi. Při pohledu z  boku se zase vtírá myšlenka na větší Corollu. I přes značnou výšku 1530 mm se podařilo díky prudce se zvedající spodní hraně bočních oken, vdechnout vozu trochu sportovního ducha. Záď vozu nabízí zajímavé stylistické prvky. Prvním z nich je spodní hrana zadního okna, která se ke středu vozu svažuje, aby se nad znakem opět zvedla a kopírovala jeho zakřivení. Druhým je, vůči zadní výklopné stěně, výrazně vzad vysunutý nárazník. Téměř jako oči šelmy působí i koncové svítilny. Ve srovnání s první, roztomile působící generací, působí tvar karosérie výrazně dynamičtěji. Tvar karosérie ovšem není jen esteticky zdařilý, ale jeho vlastnosti byly vyšlechtěny i po aerodynamické stránce. Vývojáři strávili v aerodynamickém tunelu přes 1000 hodin a ověřovali vůz i pro rychlosti kolem 180 km/h, přestože jí se žádným motorem nedosahuje. Výsledkem je na tak malý a vysoký vůz vynikající koeficient odporu vzduchu cx=0,30.

obrázek [300 x 230] Hodně práce odvedli technici v interiéru. Díky výrazně vpřed posunutému čelnímu sklu a přístrojové desce (koncept cab-forward) je v interiéru výrazně více místa. Pedály byly posunuty více vpřed, aby se za volant pohodlně vešli i dlouháni. Na zadních sedadlech zvyšuje komfort prostředního cestujícího plošší středový tunel. Zajímavostí zadních sedadel je možnost jejich odděleného podélného posuvu o 150 mm, kdy lze nezávisle posouvat širší a užší díl. Hodně narostl i zavazadlový prostor. U starého modelu měl základní objem 205 litrů, nový jich má k dispozici plných 272. Posunou-li se zadní sedadla vpřed, dostane posádka k dispozici 363 litrů a po jejich sklopení vznikne prostor s rovnou podlahou o objemu 737 litrů po spodní hranu oken. Zvětšení základního objemu má na svědomí nejen zvětšení celkových rozměrů vozu, ale i přepracovaná konstrukce zadní nápravy, která je nyní o 45 mm nižší. Pod podlahou se ještě ukrývá dalších 50 litrů pro drobná zavazadla. Mimo hlavní zavazadelník má posádka k dispozici i velké odkládací schránky před spolujezdcem a zajímavostí jsou výklopné držáky na lahve po straně horní části přístrojové desky. Pracoviště řidiče je vyvedeno podle zvyklosti poslední doby, kdy se nejen japonské firmy přiklánějí k centrálně umístěným přístrojům nad originálně tvarovanou středovou konzolou. Nový Yaris je vybaven třetí generací bezklíčového zamykání a startování. Zatímco na klikách dveří ještě zůstal zachován klasický zámek, v interiéru již nenalezneme ani štěrbinu pro zasunutí karty, protože pracuje s dálkovou komunikací. Stačí jen stisknout tlačítko startéru a motor obživne. Pokud se baterie v systému vybije, je nutno kartu přiložit těsně k tlačítku startéru a následně nastartovat. Jako první Toyota je Yaris vybaven audiosystémem, který umožňuje přehrávat komprimované hudební formáty MP3 a WMA.

obrázek [300 x 228] První generace Yarisu byla známa ve své třídě nejlepší pasivní bezpečností a druhá generace se snaží jeho vlastnosti dalece překonat. Nová struktura karosérie perfektně rozvádí energii v případě nárazu do celé klece a sloupek B byl pro zajištění bezpečnosti při bočním nárazu vyroben z vysokopevnostní ocel. Interiér vozu je standardně osazen čtyřmi airbagy a na přání jsou k dispozici ještě hlavové a kolenní airbagy. Pasivní bezpečnost byla testována podle tvrdších měřítek, kdy bariérové zkoušky probíhaly při rychlosti 55 km/h. Čelní přesazený náraz s dvoutunovým vozem také probíhal při rychlostech 55 km/h u obou vozů. O aktivní bezpečnost se starají ABS, EBD a brzdový asistent na všech čtyřech kotoučových brzdách. Přední mají duté kotouče průměru 258 mm a zadní plné mají průměr 278 mm.

obrázek [300 x 298]

Hned od počátku výroby budou nabízeny tři motory, z nichž jeden je vznětový. Základem nabídky je zážehový tříválec 1.0 VVT-i,který si odbyl premiéru v malém Aygu. S hmotností 67 kg je nejlehčím agregátem na trhu a výkonem 51 kW (69 k) je dostatečnou motorizací pro necelou tunu vážící vůz. Druhou alternativou je čtyřválec 1.3 VVT-i s výkonem 64 kW (87 k) je při spotřebě 6,0 l/100 km nejen ekonomickou variantou, ale při zrychlení z 0-100 km/h za 11,5 sekundy i dostatečně dynamickou. Nejvýkonnější variantou v nabídce je př. vznětový 1.4 D-4D s výkonem 66 kW (90 k) při 3600 ot/min a točivým momentem 190 Nm při 1800-3000 ot/min. Při spotřebě 4,5 l/100 km s ním Yaris zrychluje z 0-100 km/h za 10,7 sekundy. Pro všechny tři motory jsou k dispozici dvě pětistupňové převodovky, jedna je ručně řazená a druhá M-MT automatická s možností ručního řazení.

Toyota si na evropském trhu od nové generace Yarise hodně slibuje. První generace se v nejlepším roce 1999 prodalo 227.616 kusů. U druhé generace Toyota plánuje na rok 2006 prodej 250 tis. kusů. Díky dynamickému vzhledu a ekonomickým motorům má novinka dobrou šanci na dosažení úspěchu, ale jaká bude skutečnost se teprve uvidí…

Toyota Yaris II vs. Yaris I vs. Renault Clio III
 Yaris II 1,0 VVT-iYaris II 1,3 VVT-iYaris II 1,4 D-4DYaris I 1.0 VVT-iRenault Clio III 1.2
Délka [mm]37503750375036403986
Šířka [mm]16951695169516601707
Výška [mm]15301530153014851493
Rozvor [mm]24602460246023702575
Rozchod vpředu [mm]14751475147514401472
Rozchod vzadu [mm]14651465146514201470
Počet míst55555
Zavazadlový prostor272-737272-737272-737205288-694
Pohotovostní hmotnost [kg]980101010558801090
Palivová nádrž [l]4242424555
Motorzážehovýzážehovýpř. vznět.zážehovýzážehový
Zdvihový objem [cm3]998129613649981149
vrtání/zdvih [mm]71/8472/79,673/81,569/66,769/76,8
Válce/ventily3/44/44/24/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]51/600064/600066/380048/600055/5500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]93/3600121/4200190/1800-300090/4100105/4250
Max. rychlost [km/h]155170175155167
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,711,510,713,613,4
Komb. spotřeba [l/100 km]5,464,55,65,9
Rallye Dakar 2018
Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



Poprvé za volantem Toyoty Yaris GRMN. Parádní oldschool. Ale jednu chybu má... Poprvé za volantem Toyoty Yaris GRMN. Parádní oldschool. Ale jednu chybu má...

Fiesta ST, Clio R.S. nebo Polo GTI by se měly třást. Do…

Euro NCAP 2017: Toyota Yaris – Pět hvězd i s několika nedostatky Euro NCAP 2017: Toyota Yaris – Pět hvězd i s několika nedostatky

Toyota Yaris i přes jistá zaváhání v nárazových testech…

 



 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Drahoše volí hvězda Ordinace i Rottrová, Zeman má své věrné. Komu fandí známé tváře?

Drahoše volí hvězda Ordinace i Rottrová, Zeman má…

Prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš získávají před druhým kolem volby silné podporovatele. Do voleb…

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal Dádu a Trumpovou! Jednu zval i na smrt!

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal…

75. narozeniny by dnes oslavil Jiří Štaidl (†30), bratr hudebníka Ladislava Štaidla (72) a textař, který napsal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná Plíšková a šílící Strýcová

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná…

Tohle bylo drama jako řemen! Téměř dvě a tři čtvrtě hodiny dřely na kurtu v osmifinále Australian české tenistky…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…