Nové BMW X1 je předokolkou, nabízí výhradně čtyřválce
BMW oficiálně představuje druhou generaci úspěšného SUV X1. Automobil vstoupí na trh v říjnu 2015, jeho úkolem je navázat na úspěchy svého předchůdce, který má na svém kontě více než 730.000 prodaných exemplářů.
Podle očekávání došlo k významné změně koncepce X1 – ze zadokolky se stal automobil s pohonem předních kol. Zároveň se zmenšily vnější rozměry – X1 se zkrátila o 38 mm, rozvor je o významných 90 mm kratší.
Pasažéři mají přesto více prostoru než dosud. Karoserie se totiž zvýšila o 53 mm, díky čemuž posádka sedí výše – přední sedadla jsou umístěna o 36 mm výše, zadní pak o 64 mm. Zvětšil se také zavazadelník – základní objem 505 litrů je o 85 litrů větší než u předchozí X1.
BMW X1 – porovnání rozměrů s předchozí generací | ||
Model | X1 (2015-) | X1 (2009-2015) |
Délka [mm] | 4439 | 4477 |
Šířka [mm] | 1821 | 1798 |
Výška [mm] | 1612 | 1545 |
Rozvor [mm] | 2670 | 2760 |
Objem zav. prostoru [l] | 505 | 420 |
Zatímco první X1 svými proporcemi připomínala zvýšené kombi, nástupce se díky změně rozměrům dočkal vzhledu pravověrného SUV. Kabina navazuje na ostatní mnichovské modely, samozřejmě nechybí multimediální systém iDrive, jehož volně umístěný displej má úhlopříčku 6,5 palce.
Základem X1 je platforma UKL, automobil však (zatím) použije výhradně čtyřválce a ne tříválce z technicky spřízněného modelu 2 Active Tourer. Při zahájení prodeje budou k dispozici dva benzinové a tři dieselové motory, jejichž výkon se bude pohybovat od 110 kW do 170 kW. Všechny z nich disponují přeplňováním.
Naprostá většina jednotek standardně spolupracuje s osmistupňovým automatem, základní turbodiesel nabízí i možnost šestistupňového manuálu. K dispozici samozřejmě bude také pohon všech kol.
Nová X1 nabídne také rozšířenou příplatkovou výbavu. Novinkou u tohoto modelu je head-up displej známý z ostatních modelů značky. K dispozici bude i několik bezpečnostních asistentů jako adaptivní tempomat s funkcí stop & go, varování před opuštěním pruhu, asistent pro jízdu v koloně nebo varování před chodci.
BMW X1 – technické údaje nabízených motorů | ||||||
Model | X1 sDrive20i | X1 xDrive20i | xDrive25i | sDrive18d | xDrive20d | xDrive25d |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1998 | 1998 | 1995 | 1995 | 1995 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 141/ 5000-6000 | 141/ 5000-6000 | 170/ 5000-6000 | 110/4000 | 140/4000 | 170/4400 |
Točivý moment [N.m/min] | 280/ 1250-4600 | 280/ 1250-4600 | 350/ 1250-4500 | 330/ 1750-2750 | 400/ 1750-2500 | 450/ 1500-3000 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A | 6M (8A) | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 225 | 223 | 235 | 205 (205) | 219 | 235 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,7 | 7,4 | 6,5 | 9,2 (9,2) | 7,6 | 6,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,3 | 6,4 | 4,1 (4,3) | 4,9 | 5,0 |