20.9. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Nové motory Suzuki: Přímo i oklikou

 

Hvězdou stánku japonského Suzuki na letošním Frankfurtském autosalonu byl bezesporu nový model Baleno. S ním přicházejí do Evropy také nové zážehové motory. Čím se liší a co mají naopak společné?

Po názvem Dualjet a Boosterjet se ukrývají zážehové tříválce a čtyřválce. Oba pohony mají stejný základ, konkrétně v motorech řady K. Ty poprvé v Evropě debutovaly v malinkém modelu Alto coby tříválec 1,0 litru. Následně Suzuki představilo odvozený čtyřválec 1,2 litru, jenž si evropskou premiéru odbyl v současném Swiftu. Motory řady K Suzuki vyvíjelo dohromady se svým indickým partnerem, značkou Maruti. Cílem vývoje bylo nabídnout maximálně efektivní a tedy úsporné pohonné jednotky. Charakteristickými znaky motorů řady K byly klikový hřídel přesazený vůči vertikální ose souměrnosti pístů, či ventily ovládané přímo hrníčkovými zdvihátky bez vymezovacích segmentů. Pohon obou vačkových hřídelí byl realizován tichým řetězem. Menší motor K10 si zprvu vystačil s proměnným časováním sací strany rozvodu, větší agregát 1,2 litru dostal od začátku variabilní časování na obě vačky. Celkově ale lze říci, že původní motory řady K vynikaly veskrze jednoduchou mechanikou, která je příslibem spolehlivosti.

Dualjet – nepřímo, ale dvakrát

Jako první se z nových motorů představil Dualjet. Původně coby tříválec K10C jako náhrada za starší motor K10B. V porovnání s předchůdcem nabízí mj. vyšší maximální hodnotu točivého momentu (93 N.m namísto 90 N.m). Prvním uživatelem novinky byl model Celerio, který v Evropě v loňském roce nahradil zároveň Alto i Splash. U nás se Celerio zatím nenabízí. Následně Suzuki uvedlo ve Swiftu odvozený čtyřválec 1,2 litru. Vrtání 73 mm mají oba motory stejné, tříválec se vyznačuje zdvihem 79,4 mm, u čtyřválce je zkrácený na 74,2 mm.

Jak je zřejmé z názvu, tím nejzajímavějším je na motorech Dualjet vstřikování. To nevyužívá na každý válec jeden vstřikovač, nýbrž dva. Že už jste to někde viděli? Jasně, třeba u motorů VW/Audi EA888 třetí generace, které používají současné Škody Octavia a Superb. V tomto případě jde ale o něco jiného. Motory VW/Audi EA888 totiž kombinují přímý a nepřímý vstřik. V závislosti na otáčkách a zatížení motoru pracuje buď jeden, nebo druhý.

Suzuki Baleno: O půl čísla nad Swiftem

K řešení Suzuki má mnohem blíže technika Nissanu představená v roce 2010. Podobně jako tam, jsou i v tomto případě použity dva paralelní vstřikovače na jeden válec, dopravující palivo do sacího potrubí, tedy přesněji na zadní stranu talířů dvojice sacích ventilů. Použité vstřikovače se vyznačují menším průměrem trysky a zároveň širším úhlem dopravované dávky paliva.

Bitva s klepáním vybojována

Motory Dualjet mají v porovnání se svými předchůdci zvýšený kompresní poměr z 11:1 na 12:1. Jak známo, s rostoucí kompresí se zvyšuje tepelná účinnost pístového stroje, který by tak měl lépe hospodařit s palivem. Druhou stranou mince jsou ovšem sklony k detonačnímu spalování, jež je pro motor obecně škodlivé.

Aby k tomu nedocházelo, mají dna pístů hladký povrch konkávního tvaru, navíc je jejich hlava účinně chlazena ostřikem oleje. Samotný spalovací prostor je na zážehový motor nezvykle kompaktní. Také sací kanály mají speciálně navržený tvar.

Poslední „fígl“ v rámci boje s detonačním spalováním představuje u zážehového motoru neobvyklý vodou chlazený externí EGR systém. Ten přepouštěním výfukových plynů do sání dále snižuje teplotu spalování, samozřejmě jen v režimu částečného zatížení.

Vzhledem k uplatněnému proměnnému časování sací i výfukové strany rozvodu, které sem bylo přetaveno z původních motorů série K, využívají Dualjety také takzvaný vnitřní EGR. A to dřívějším otevíráním sacích ventilů ve fázi výfukového zdvihu (před horní úvratí).

Přímý vstřik a turbo

Podobně jako agregáty Dualjet jsou i Boosterjety nabízeny jak v tříválcové konfiguraci (objem 1,0 litru) tak i jako čtyřválec (1,4 litru). Blok motoru mají až na detaily shodný s Dualjety, a to včetně vrtání 73 mm. Zcela nová je ovšem hlava válců a samozřejmě písty, jejichž dna mají účinné vybrání. Důvodem je uplatnění přímého vstřikování benzínu, což je u Suzuki novinka. A dále je použito přeplňování turbodmychadlem. Motory Boosterjet pracují s kompresním poměrem 9,9:1. I v tomto případě jsou rozvody poháněny řetězem, přičemž proměnné časování mají na rozdíl od Dualjetů pouze na sací straně rozvodu.

Suzuki 1.4 Boosterjet - vybrané technické údaje
Označní motoruK14C
Zdvihový objem [cm3]1373
RozvodDOHC/16V řetěz
Vrtní x zdvih [mm]73 x 82
Kompresní poměr [x:1]9,9
Maximální výkon/otáčky [kW/min]103/5500
Maximální točivý moment při otáčkách [N.m/min]220/1500-4000

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Maloobchodním prodejcům kralují korporace z USA, nejlepším nováčkem žebříčku je Metro Maloobchodním prodejcům kralují korporace z USA, nejlepším nováčkem žebříčku je Metro

Největší maloobchodní prodejci zaznamenali ve finančním…

I na Islandu je pořád co zlepšovat, říká talentovaná severská herečka I na Islandu je pořád co zlepšovat, říká talentovaná severská herečka

Také letos se na Berlinale mohlo deset mladých evropských…

Kim vyrazil obrněným vlakem na návštěvu Vietnamu, setká se tam i s Trumpem Kim vyrazil obrněným vlakem na návštěvu Vietnamu, setká se tam i s Trumpem

Severokorejský vůdce Kim Čong-un v příštích dnech…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto

Rusko si většinou spojujete s legračními kompilacemi z…

Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně

Svou ostrou verzi mělo dostat SUV Tuscon a malý hatchback…

 





 
Byli jsme v továrně Rolls-Royce: Tady se rodí luxus!

Byli jsme v továrně Rolls-Royce: Tady se rodí luxus!

Dnes 15:36

Exkluzivně jsme navštívili místo, kde si nejbohatší lidé planety plní své motoristické sny. Továrna Rolls-Royce v Goodwoodu je ovšem výjimečná i sama o sobě.




Blesk.cz

Agent z reklamy na steroidech: Recenze Crackdown 3

Agent z reklamy na steroidech: Recenze Crackdown 3

Trvalo dlouhých pět let vývoje, než Crackdown 3 pro Xbox One konečně vyšel. Ale i když se na něm pracovalo takto…

Očima Františky: Smrt excentrika Karla Lagerfelda? Konec Jekylla a Hydea v těle génia

Očima Františky: Smrt excentrika Karla Lagerfelda?…

Odešel císař módy Lagerfeld. Tak svět nazýval ojediněle kreativního, renesančně nadaného a vzdělaného, v majetné…

 

iSport.cz

ONLINE: Kvitová hraje v Dubaji finále, Strýcová předčila Hradeckou

ONLINE: Kvitová hraje v Dubaji finále, Strýcová…

Česká tenisová jednička Petra Kvitová bojuje o další titul. V Dubaji hraje finále se Švýcarkou Belindou…

SESTŘIHY: Bohemians se dočkali výhry, uspěla i Sigma. Karviná má bod

SESTŘIHY: Bohemians se dočkali výhry, uspěla i…

Ve 22. kole FORTUNA:LIGY ukončili fotbalisté pražských Bohemians desetizápasové čekání na výhru a díky trefám…

 

Reflex.cz

Fotograf jezdí po světě a fotí rudovlásky. Prohlédněte si kouzelné zrzky, jejichž snímky pomáhají

Fotograf jezdí po světě a fotí rudovlásky.…

Brian Dowling je reklamní fotograf, který pochází se Spojených států. Ze svého rodného Mississipii se však kvůli…

Přelomový sjezd KSČ: Československé komunisty ovládl Klement Gottwald a podřídil je Moskvě

Přelomový sjezd KSČ: Československé komunisty ovládl…

Od pondělí 18. do soboty 23. února 1929 se v pražských Holešovicích konal v Lidovýchovné budově Domovina V.…