20.9. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Nové motory Suzuki: Přímo i oklikou

 

Hvězdou stánku japonského Suzuki na letošním Frankfurtském autosalonu byl bezesporu nový model Baleno. S ním přicházejí do Evropy také nové zážehové motory. Čím se liší a co mají naopak společné?

Po názvem Dualjet a Boosterjet se ukrývají zážehové tříválce a čtyřválce. Oba pohony mají stejný základ, konkrétně v motorech řady K. Ty poprvé v Evropě debutovaly v malinkém modelu Alto coby tříválec 1,0 litru. Následně Suzuki představilo odvozený čtyřválec 1,2 litru, jenž si evropskou premiéru odbyl v současném Swiftu. Motory řady K Suzuki vyvíjelo dohromady se svým indickým partnerem, značkou Maruti. Cílem vývoje bylo nabídnout maximálně efektivní a tedy úsporné pohonné jednotky. Charakteristickými znaky motorů řady K byly klikový hřídel přesazený vůči vertikální ose souměrnosti pístů, či ventily ovládané přímo hrníčkovými zdvihátky bez vymezovacích segmentů. Pohon obou vačkových hřídelí byl realizován tichým řetězem. Menší motor K10 si zprvu vystačil s proměnným časováním sací strany rozvodu, větší agregát 1,2 litru dostal od začátku variabilní časování na obě vačky. Celkově ale lze říci, že původní motory řady K vynikaly veskrze jednoduchou mechanikou, která je příslibem spolehlivosti.

Dualjet – nepřímo, ale dvakrát

Jako první se z nových motorů představil Dualjet. Původně coby tříválec K10C jako náhrada za starší motor K10B. V porovnání s předchůdcem nabízí mj. vyšší maximální hodnotu točivého momentu (93 N.m namísto 90 N.m). Prvním uživatelem novinky byl model Celerio, který v Evropě v loňském roce nahradil zároveň Alto i Splash. U nás se Celerio zatím nenabízí. Následně Suzuki uvedlo ve Swiftu odvozený čtyřválec 1,2 litru. Vrtání 73 mm mají oba motory stejné, tříválec se vyznačuje zdvihem 79,4 mm, u čtyřválce je zkrácený na 74,2 mm.

Jak je zřejmé z názvu, tím nejzajímavějším je na motorech Dualjet vstřikování. To nevyužívá na každý válec jeden vstřikovač, nýbrž dva. Že už jste to někde viděli? Jasně, třeba u motorů VW/Audi EA888 třetí generace, které používají současné Škody Octavia a Superb. V tomto případě jde ale o něco jiného. Motory VW/Audi EA888 totiž kombinují přímý a nepřímý vstřik. V závislosti na otáčkách a zatížení motoru pracuje buď jeden, nebo druhý.

Suzuki Baleno: O půl čísla nad Swiftem

K řešení Suzuki má mnohem blíže technika Nissanu představená v roce 2010. Podobně jako tam, jsou i v tomto případě použity dva paralelní vstřikovače na jeden válec, dopravující palivo do sacího potrubí, tedy přesněji na zadní stranu talířů dvojice sacích ventilů. Použité vstřikovače se vyznačují menším průměrem trysky a zároveň širším úhlem dopravované dávky paliva.

Bitva s klepáním vybojována

Motory Dualjet mají v porovnání se svými předchůdci zvýšený kompresní poměr z 11:1 na 12:1. Jak známo, s rostoucí kompresí se zvyšuje tepelná účinnost pístového stroje, který by tak měl lépe hospodařit s palivem. Druhou stranou mince jsou ovšem sklony k detonačnímu spalování, jež je pro motor obecně škodlivé.

Aby k tomu nedocházelo, mají dna pístů hladký povrch konkávního tvaru, navíc je jejich hlava účinně chlazena ostřikem oleje. Samotný spalovací prostor je na zážehový motor nezvykle kompaktní. Také sací kanály mají speciálně navržený tvar.

Poslední „fígl“ v rámci boje s detonačním spalováním představuje u zážehového motoru neobvyklý vodou chlazený externí EGR systém. Ten přepouštěním výfukových plynů do sání dále snižuje teplotu spalování, samozřejmě jen v režimu částečného zatížení.

Vzhledem k uplatněnému proměnnému časování sací i výfukové strany rozvodu, které sem bylo přetaveno z původních motorů série K, využívají Dualjety také takzvaný vnitřní EGR. A to dřívějším otevíráním sacích ventilů ve fázi výfukového zdvihu (před horní úvratí).

Přímý vstřik a turbo

Podobně jako agregáty Dualjet jsou i Boosterjety nabízeny jak v tříválcové konfiguraci (objem 1,0 litru) tak i jako čtyřválec (1,4 litru). Blok motoru mají až na detaily shodný s Dualjety, a to včetně vrtání 73 mm. Zcela nová je ovšem hlava válců a samozřejmě písty, jejichž dna mají účinné vybrání. Důvodem je uplatnění přímého vstřikování benzínu, což je u Suzuki novinka. A dále je použito přeplňování turbodmychadlem. Motory Boosterjet pracují s kompresním poměrem 9,9:1. I v tomto případě jsou rozvody poháněny řetězem, přičemž proměnné časování mají na rozdíl od Dualjetů pouze na sací straně rozvodu.

Suzuki 1.4 Boosterjet - vybrané technické údaje
Označní motoruK14C
Zdvihový objem [cm3]1373
RozvodDOHC/16V řetěz
Vrtní x zdvih [mm]73 x 82
Kompresní poměr [x:1]9,9
Maximální výkon/otáčky [kW/min]103/5500
Maximální točivý moment při otáčkách [N.m/min]220/1500-4000

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův blikanec i flastry

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův…

Play off není jen o výsledcích a gólech. V téhle fázi jsou hlavním tahákem i silné příběhy, které se prolínají…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…