reklama


20.9. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Nové motory Suzuki: Přímo i oklikou

 

Hvězdou stánku japonského Suzuki na letošním Frankfurtském autosalonu byl bezesporu nový model Baleno. S ním přicházejí do Evropy také nové zážehové motory. Čím se liší a co mají naopak společné?

Po názvem Dualjet a Boosterjet se ukrývají zážehové tříválce a čtyřválce. Oba pohony mají stejný základ, konkrétně v motorech řady K. Ty poprvé v Evropě debutovaly v malinkém modelu Alto coby tříválec 1,0 litru. Následně Suzuki představilo odvozený čtyřválec 1,2 litru, jenž si evropskou premiéru odbyl v současném Swiftu. Motory řady K Suzuki vyvíjelo dohromady se svým indickým partnerem, značkou Maruti. Cílem vývoje bylo nabídnout maximálně efektivní a tedy úsporné pohonné jednotky. Charakteristickými znaky motorů řady K byly klikový hřídel přesazený vůči vertikální ose souměrnosti pístů, či ventily ovládané přímo hrníčkovými zdvihátky bez vymezovacích segmentů. Pohon obou vačkových hřídelí byl realizován tichým řetězem. Menší motor K10 si zprvu vystačil s proměnným časováním sací strany rozvodu, větší agregát 1,2 litru dostal od začátku variabilní časování na obě vačky. Celkově ale lze říci, že původní motory řady K vynikaly veskrze jednoduchou mechanikou, která je příslibem spolehlivosti.

Dualjet – nepřímo, ale dvakrát

Jako první se z nových motorů představil Dualjet. Původně coby tříválec K10C jako náhrada za starší motor K10B. V porovnání s předchůdcem nabízí mj. vyšší maximální hodnotu točivého momentu (93 N.m namísto 90 N.m). Prvním uživatelem novinky byl model Celerio, který v Evropě v loňském roce nahradil zároveň Alto i Splash. U nás se Celerio zatím nenabízí. Následně Suzuki uvedlo ve Swiftu odvozený čtyřválec 1,2 litru. Vrtání 73 mm mají oba motory stejné, tříválec se vyznačuje zdvihem 79,4 mm, u čtyřválce je zkrácený na 74,2 mm.

Jak je zřejmé z názvu, tím nejzajímavějším je na motorech Dualjet vstřikování. To nevyužívá na každý válec jeden vstřikovač, nýbrž dva. Že už jste to někde viděli? Jasně, třeba u motorů VW/Audi EA888 třetí generace, které používají současné Škody Octavia a Superb. V tomto případě jde ale o něco jiného. Motory VW/Audi EA888 totiž kombinují přímý a nepřímý vstřik. V závislosti na otáčkách a zatížení motoru pracuje buď jeden, nebo druhý.

Suzuki Baleno: O půl čísla nad Swiftem

K řešení Suzuki má mnohem blíže technika Nissanu představená v roce 2010. Podobně jako tam, jsou i v tomto případě použity dva paralelní vstřikovače na jeden válec, dopravující palivo do sacího potrubí, tedy přesněji na zadní stranu talířů dvojice sacích ventilů. Použité vstřikovače se vyznačují menším průměrem trysky a zároveň širším úhlem dopravované dávky paliva.

Bitva s klepáním vybojována

Motory Dualjet mají v porovnání se svými předchůdci zvýšený kompresní poměr z 11:1 na 12:1. Jak známo, s rostoucí kompresí se zvyšuje tepelná účinnost pístového stroje, který by tak měl lépe hospodařit s palivem. Druhou stranou mince jsou ovšem sklony k detonačnímu spalování, jež je pro motor obecně škodlivé.

Aby k tomu nedocházelo, mají dna pístů hladký povrch konkávního tvaru, navíc je jejich hlava účinně chlazena ostřikem oleje. Samotný spalovací prostor je na zážehový motor nezvykle kompaktní. Také sací kanály mají speciálně navržený tvar.

Poslední „fígl“ v rámci boje s detonačním spalováním představuje u zážehového motoru neobvyklý vodou chlazený externí EGR systém. Ten přepouštěním výfukových plynů do sání dále snižuje teplotu spalování, samozřejmě jen v režimu částečného zatížení.

Vzhledem k uplatněnému proměnnému časování sací i výfukové strany rozvodu, které sem bylo přetaveno z původních motorů série K, využívají Dualjety také takzvaný vnitřní EGR. A to dřívějším otevíráním sacích ventilů ve fázi výfukového zdvihu (před horní úvratí).

Přímý vstřik a turbo

Podobně jako agregáty Dualjet jsou i Boosterjety nabízeny jak v tříválcové konfiguraci (objem 1,0 litru) tak i jako čtyřválec (1,4 litru). Blok motoru mají až na detaily shodný s Dualjety, a to včetně vrtání 73 mm. Zcela nová je ovšem hlava válců a samozřejmě písty, jejichž dna mají účinné vybrání. Důvodem je uplatnění přímého vstřikování benzínu, což je u Suzuki novinka. A dále je použito přeplňování turbodmychadlem. Motory Boosterjet pracují s kompresním poměrem 9,9:1. I v tomto případě jsou rozvody poháněny řetězem, přičemž proměnné časování mají na rozdíl od Dualjetů pouze na sací straně rozvodu.

Suzuki 1.4 Boosterjet - vybrané technické údaje
Označní motoruK14C
Zdvihový objem [cm3]1373
RozvodDOHC/16V řetěz
Vrtní x zdvih [mm]73 x 82
Kompresní poměr [x:1]9,9
Maximální výkon/otáčky [kW/min]103/5500
Maximální točivý moment při otáčkách [N.m/min]220/1500-4000

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

20 tipů na víkend: Zimní bitva i extrémní sportování!

20 tipů na víkend: Zimní bitva i extrémní sportování!

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam, nechte se…

Expřítel Lucie Bílé Petr Kratochvíl: Češi jsou předposranej národ

Expřítel Lucie Bílé Petr Kratochvíl: Češi jsou…

Muž, který se významně vepsal do života přední české zpěvačky Lucie Bílé (50) a úspěšný podnikatel v jedné…

 

iSport.cz

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci začít od nuly

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci…

Vzal telefon a zavolal tátovi, bývalému prvoligovému brankáři: „Je to tady super,“ hlásil mu Milan Švenger ze…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama