20.9. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Nové motory Suzuki: Přímo i oklikou

 

Hvězdou stánku japonského Suzuki na letošním Frankfurtském autosalonu byl bezesporu nový model Baleno. S ním přicházejí do Evropy také nové zážehové motory. Čím se liší a co mají naopak společné?

Po názvem Dualjet a Boosterjet se ukrývají zážehové tříválce a čtyřválce. Oba pohony mají stejný základ, konkrétně v motorech řady K. Ty poprvé v Evropě debutovaly v malinkém modelu Alto coby tříválec 1,0 litru. Následně Suzuki představilo odvozený čtyřválec 1,2 litru, jenž si evropskou premiéru odbyl v současném Swiftu. Motory řady K Suzuki vyvíjelo dohromady se svým indickým partnerem, značkou Maruti. Cílem vývoje bylo nabídnout maximálně efektivní a tedy úsporné pohonné jednotky. Charakteristickými znaky motorů řady K byly klikový hřídel přesazený vůči vertikální ose souměrnosti pístů, či ventily ovládané přímo hrníčkovými zdvihátky bez vymezovacích segmentů. Pohon obou vačkových hřídelí byl realizován tichým řetězem. Menší motor K10 si zprvu vystačil s proměnným časováním sací strany rozvodu, větší agregát 1,2 litru dostal od začátku variabilní časování na obě vačky. Celkově ale lze říci, že původní motory řady K vynikaly veskrze jednoduchou mechanikou, která je příslibem spolehlivosti.

Dualjet – nepřímo, ale dvakrát

Jako první se z nových motorů představil Dualjet. Původně coby tříválec K10C jako náhrada za starší motor K10B. V porovnání s předchůdcem nabízí mj. vyšší maximální hodnotu točivého momentu (93 N.m namísto 90 N.m). Prvním uživatelem novinky byl model Celerio, který v Evropě v loňském roce nahradil zároveň Alto i Splash. U nás se Celerio zatím nenabízí. Následně Suzuki uvedlo ve Swiftu odvozený čtyřválec 1,2 litru. Vrtání 73 mm mají oba motory stejné, tříválec se vyznačuje zdvihem 79,4 mm, u čtyřválce je zkrácený na 74,2 mm.

Jak je zřejmé z názvu, tím nejzajímavějším je na motorech Dualjet vstřikování. To nevyužívá na každý válec jeden vstřikovač, nýbrž dva. Že už jste to někde viděli? Jasně, třeba u motorů VW/Audi EA888 třetí generace, které používají současné Škody Octavia a Superb. V tomto případě jde ale o něco jiného. Motory VW/Audi EA888 totiž kombinují přímý a nepřímý vstřik. V závislosti na otáčkách a zatížení motoru pracuje buď jeden, nebo druhý.

Suzuki Baleno: O půl čísla nad Swiftem

K řešení Suzuki má mnohem blíže technika Nissanu představená v roce 2010. Podobně jako tam, jsou i v tomto případě použity dva paralelní vstřikovače na jeden válec, dopravující palivo do sacího potrubí, tedy přesněji na zadní stranu talířů dvojice sacích ventilů. Použité vstřikovače se vyznačují menším průměrem trysky a zároveň širším úhlem dopravované dávky paliva.

Bitva s klepáním vybojována

Motory Dualjet mají v porovnání se svými předchůdci zvýšený kompresní poměr z 11:1 na 12:1. Jak známo, s rostoucí kompresí se zvyšuje tepelná účinnost pístového stroje, který by tak měl lépe hospodařit s palivem. Druhou stranou mince jsou ovšem sklony k detonačnímu spalování, jež je pro motor obecně škodlivé.

Aby k tomu nedocházelo, mají dna pístů hladký povrch konkávního tvaru, navíc je jejich hlava účinně chlazena ostřikem oleje. Samotný spalovací prostor je na zážehový motor nezvykle kompaktní. Také sací kanály mají speciálně navržený tvar.

Poslední „fígl“ v rámci boje s detonačním spalováním představuje u zážehového motoru neobvyklý vodou chlazený externí EGR systém. Ten přepouštěním výfukových plynů do sání dále snižuje teplotu spalování, samozřejmě jen v režimu částečného zatížení.

Vzhledem k uplatněnému proměnnému časování sací i výfukové strany rozvodu, které sem bylo přetaveno z původních motorů série K, využívají Dualjety také takzvaný vnitřní EGR. A to dřívějším otevíráním sacích ventilů ve fázi výfukového zdvihu (před horní úvratí).

Přímý vstřik a turbo

Podobně jako agregáty Dualjet jsou i Boosterjety nabízeny jak v tříválcové konfiguraci (objem 1,0 litru) tak i jako čtyřválec (1,4 litru). Blok motoru mají až na detaily shodný s Dualjety, a to včetně vrtání 73 mm. Zcela nová je ovšem hlava válců a samozřejmě písty, jejichž dna mají účinné vybrání. Důvodem je uplatnění přímého vstřikování benzínu, což je u Suzuki novinka. A dále je použito přeplňování turbodmychadlem. Motory Boosterjet pracují s kompresním poměrem 9,9:1. I v tomto případě jsou rozvody poháněny řetězem, přičemž proměnné časování mají na rozdíl od Dualjetů pouze na sací straně rozvodu.

Suzuki 1.4 Boosterjet - vybrané technické údaje
Označní motoruK14C
Zdvihový objem [cm3]1373
RozvodDOHC/16V řetěz
Vrtní x zdvih [mm]73 x 82
Kompresní poměr [x:1]9,9
Maximální výkon/otáčky [kW/min]103/5500
Maximální točivý moment při otáčkách [N.m/min]220/1500-4000

Video

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 





 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Odpálit vodíkovou raketu, zmrazit vlastní stín nebo rozpoutat tornádo, to vše můžete zažít v zábavním vědeckém…

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce meteorologové. Na Jizerce bylo –17 °C

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce…

Na západě a jihozápadě Čech bude v pondělí pozdě odpoledne a večer sněžení místy přecházet v mrznoucí srážky s…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…