Suzuki Swift 1,2 VVT 4x4 - Čtyři v záběru

Suzuki Swift 1,2 VVT 4x4 - Čtyři v záběru

 
 

Svišť je na horách jako doma. A co Swift?

Novou generaci sympatického Suzuki s benzinovou dvanáctistovkou jsme již v redakčním testu měli. Dnes testovaný exemplář však neztratí hlavu ani v lehkém terénu: jde totiž o verzi s pohonem všech čtyř kol.

Připojení zadní nápravy je zajišťováno viskózní spojkou, která však ke své činnosti potřebuje prokluz předních kol. Co to v praxi znamená?

Rychlé rozjezdy na mokrém asfaltu budou efektní díky krátkému kvíknutí pneumatik, na bahně či na štěrku pak jasně cítíte jisté zpoždění systému a marné protočení předních kol. Když však spojka sepne a pošle sílu i k zadním kolům, Swift překoná všechny běžné nástrahy číhající na motoristu.

obrázek [210 x 57] Nemáme na mysli strmý výjezd kdesi na offroadovém polygonu, nýbrž například rozjezd do kopce na zledovatělé silnici. Tento systém pohonu je opravdu určen spíše jako pomoc v nouzi či při výjezdu z garáže, proaktivní systémy jako je Haldex čtvrté generace, elektronické systémy pohonu všech kol typu xDrive či třeba poctivě mechanické permanentní čtyřkolky (např. Torsen) jsou o velký kus dál.

obrázek [600 x 322]

To by však zájemci o tento vůz nemuselo vadit; vždyť těžko si malého sviště koupíte na řádění v terénu či snad silniční sportování...zde by menší sofistikovanost systému samozřejmě už trochu na škodu byla. Přesto si musíme postesknout nad světlou výškou 140 mm, která se ani s nárůstem celkové výšky vozu o 25 mm nezvýšila. Viníkem je právě samotný pohon všech kol, resp. pod vůz trčící zadní diferenciál.

Na silnici ve formě

Zvětšení celkové výšky se naštěstí neprojevilo negativně, Swift nás opět potěšil svými nezáludnými a překvapivě zábavnými jízdními vlastnostmi. Výborně odladěný podvozek je spolu s krátkým rozvorem garantem toho, že za volantem vás nuda trápit nebude. Pořád se něco děje, na čemž má svou zásluhu i dobře odladěný posilovač řízení, který k vám posílá i celou řadu informací týkajících se předních kol.

V podobném duchu pokračuje i řazení. Ve Swiftu nás řazení díky krátké řadičce, krátkým drahám a příjemně se držící kulovité hlavici páky manuální pětistupňové převodovky bavilo. Jedinými šedými okamžiky bylo občasné zadrhnutí doprovázené chroupnutím při řazení prvního a druhého převodového stupně.

obrázek [600 x 349]

Spotřeba paliva se oproti běžnému modelu s motorem 1,2 VVT zvýšila. Při stokilometrové rychlosti jsme odečetli spotřebu 5,4 litru paliva na 100 km/h, model s přední poháněnou nápravou to na letních pneumatikách dokázal za rovných pět litrů. Zrychlení na trvalou rychlost 130 km/h znamená nárůst otáček na 3.800 min-1 a spotřebu 6,9 litru Naturalu, což není oproti dřívějším 6,4 litrům špatné. Ve vyšších rychlostech (nad cca. 80 km/h) už Swiftu začíná pomalu docházet dech a pohonná jednotka s 69 kW a 118 Nm se pro razantnější akceleraci musí držet ve vyšších otáčkách, ideálně nad 4.000 min-1.

Interiér s připomínkami

Uvnitř testovaného vozu najdeme tak trochu zvláštní mix výbavy: není to tradiční prostřední stupeň GL/AC, oproti němu má navíc třeba elektricky ovládaná zadní okna, zadní kotoučové brzdy a vyhřívaná přední sedadla. Zajímavostí je háček na tašky v opěradle sedadla spolujezdce. Důvodem v odlišnosti výbav je původ horského sviště, ten se totiž dováží přímo z Japonska.

obrázek [600 x 247]

U vozu za 350 tisíc Kč každopádně zamrzí detaily jako neosvětlená kosmetická zrcátka, což v kombinaci se stropním světlem umístěným až mezi předními opěradly dělá v noci z kokpitu poněkud temnější prostor. Podsvícené není navíc ani ovladač odemykání a zamykání dveří u řidiče, denní svícení jde na přání dodělat.

Na delších cestách bude chybět loketní opěrka, zvlášť když místo ve dveřích pro položení levého loktu není měkké. Líbí se nám velmi dobře čitelné ukazatele, naopak jen výškově stavitelný volant nebo ovládání palubního počítače pomocí kolíčků na pochvalu není. Úložný prostor pod podlahou zavazadlového prostoru potěší.

Cenou se nepodbízí

Čtyřkolka nefiguruje v akčním ceníku, v jediné výbavě a s jediným motorem vyjde na 349.900,- Kč. Je to moc nebo málo? Pro srovnání, akční ceníková cena modelu s pohonem předních kol (1.2 VVT GL/AC; výbava je o něco méně bohatá, viz předchozí text), je 259.900,- Kč. Akční cena SX4 modelu 1.6 GL/AC Plus 4WD je shodná s dnes testovaným Swiftem.

První cena vozu219.900,- Kč (1,2 VVT/69 kW GA třídveřový)
První cena vozu s testovanou motorizací349.900,- Kč (1,2 VVT/69 kW GL/AC 5d. 4x4)
Základní cena testovaného vozu349.900,- Kč (1,2 VVT/69 kW GL/AC 5d. 4x4)
Cena testovaného vozu vč. příplatků359.900,- Kč (1,2 VVT/69 kW GL/AC 5d. 4x4)

Plusy

  • Komfort tlumení nerovností
  • V daném segmentu bohatá bezpečnostní výbava
  • Jízdní vlastnosti
  • Přehlednost přístrojů
  • Kolenní airbag

Minusy

  • Malý objem zavazadlového prostoru
  • Vysoká hrana pro nakládání do zavazadlového prostoru
  • Omezená variabilita zavazadlového prostoru
  • Velký příplatek za verzi 4x4
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Swift 1,2 VVT 4x4

Cena v základní výbavě: 349 900 Kč Cena v testované výbavě: 359 900 Kč

Základní výbava:Čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag pro řidiče, ESP, komfortní směrová světla, otáčkoměr, posilovač řízení, kůží potažený výškově nastavitelný volant, palubní počítač, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě vozu, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické stahování předních i zadních oken, manuální klimatizace, rádio s ovládáním na volantu, podporou MP3/WMA a konektorem USB, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, litá kola 185/55 R16, vyhřívaná sedadla, pohon všech kol atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+10.000,-)

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 
Technické údaje
Motor Suzuki Swift 1,2 VVT 4x4
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 69 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 118 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.4 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 210 / 533
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1085 / 485
Rozměr pneu:185/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3850
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2430
e) rozchod vpředu (mm): 1490
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):860
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 495
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Suzuki Swift 1,2 VVT 4x4
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,88
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Suzuki Swift Sport dostane v příští generaci turbomotor Suzuki Swift Sport dostane v příští generaci turbomotor

Atmosférický čtyřválec ve Swiftu Sport se stane…

Suzuki Swift: Speciální série pro letošní rok stojí necelých 266 tisíc korun Suzuki Swift: Speciální série pro letošní rok stojí necelých 266 tisíc korun

Čtvrtá generace Swiftu je ve světě hodně populární. Český…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Koupání, pěší turistiku, jízdu na kole nebo in-line bruslích, to vše nabízí Lužická jezerní krajina a…

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji zřejmě dostane na příděl

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji…

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily zastavit čerpání vody z jezera nedaleko Říma. Hlavní město…

 

iSport.cz

Neymar kouzly skolil Juventus. Messi a Suárez ho přemlouvali kvůli PSG

Neymar kouzly skolil Juventus. Messi a Suárez ho…

Tady jsem, tohle umím a cenu znáte. Brazilec Neymar jako kdyby chtěl dokopat francouzské PSG k rychlejšímu…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Vláda by měla vyměnit eurokomisařku Jourovou, její výroky na adresu Polska jsou nehorázné

Vláda by měla vyměnit eurokomisařku Jourovou, její…

Hnutí ANO Andreje Babiše v roce 2014 navrhlo vládě za českou eurokomisařku tehdejší ministryni pro místní rozvoj…

Deník Colours Of Ostrava: Bylo to na palici

Deník Colours Of Ostrava: Bylo to na palici

Poslední den na Colours všechno směřovalo k dešti. Neodvrátil ho ani usedavý cikánský pláč, který provozovalo…