Suzuki Swift 1,2 VVT 4x4 - Čtyři v záběru

Suzuki Swift 1,2 VVT 4x4 - Čtyři v záběru

 
 

Svišť je na horách jako doma. A co Swift?

Novou generaci sympatického Suzuki s benzinovou dvanáctistovkou jsme již v redakčním testu měli. Dnes testovaný exemplář však neztratí hlavu ani v lehkém terénu: jde totiž o verzi s pohonem všech čtyř kol.

Připojení zadní nápravy je zajišťováno viskózní spojkou, která však ke své činnosti potřebuje prokluz předních kol. Co to v praxi znamená?

Rychlé rozjezdy na mokrém asfaltu budou efektní díky krátkému kvíknutí pneumatik, na bahně či na štěrku pak jasně cítíte jisté zpoždění systému a marné protočení předních kol. Když však spojka sepne a pošle sílu i k zadním kolům, Swift překoná všechny běžné nástrahy číhající na motoristu.

obrázek [210 x 57] Nemáme na mysli strmý výjezd kdesi na offroadovém polygonu, nýbrž například rozjezd do kopce na zledovatělé silnici. Tento systém pohonu je opravdu určen spíše jako pomoc v nouzi či při výjezdu z garáže, proaktivní systémy jako je Haldex čtvrté generace, elektronické systémy pohonu všech kol typu xDrive či třeba poctivě mechanické permanentní čtyřkolky (např. Torsen) jsou o velký kus dál.

obrázek [600 x 322]

To by však zájemci o tento vůz nemuselo vadit; vždyť těžko si malého sviště koupíte na řádění v terénu či snad silniční sportování...zde by menší sofistikovanost systému samozřejmě už trochu na škodu byla. Přesto si musíme postesknout nad světlou výškou 140 mm, která se ani s nárůstem celkové výšky vozu o 25 mm nezvýšila. Viníkem je právě samotný pohon všech kol, resp. pod vůz trčící zadní diferenciál.

Na silnici ve formě

Zvětšení celkové výšky se naštěstí neprojevilo negativně, Swift nás opět potěšil svými nezáludnými a překvapivě zábavnými jízdními vlastnostmi. Výborně odladěný podvozek je spolu s krátkým rozvorem garantem toho, že za volantem vás nuda trápit nebude. Pořád se něco děje, na čemž má svou zásluhu i dobře odladěný posilovač řízení, který k vám posílá i celou řadu informací týkajících se předních kol.

V podobném duchu pokračuje i řazení. Ve Swiftu nás řazení díky krátké řadičce, krátkým drahám a příjemně se držící kulovité hlavici páky manuální pětistupňové převodovky bavilo. Jedinými šedými okamžiky bylo občasné zadrhnutí doprovázené chroupnutím při řazení prvního a druhého převodového stupně.

obrázek [600 x 349]

Spotřeba paliva se oproti běžnému modelu s motorem 1,2 VVT zvýšila. Při stokilometrové rychlosti jsme odečetli spotřebu 5,4 litru paliva na 100 km/h, model s přední poháněnou nápravou to na letních pneumatikách dokázal za rovných pět litrů. Zrychlení na trvalou rychlost 130 km/h znamená nárůst otáček na 3.800 min-1 a spotřebu 6,9 litru Naturalu, což není oproti dřívějším 6,4 litrům špatné. Ve vyšších rychlostech (nad cca. 80 km/h) už Swiftu začíná pomalu docházet dech a pohonná jednotka s 69 kW a 118 Nm se pro razantnější akceleraci musí držet ve vyšších otáčkách, ideálně nad 4.000 min-1.

Interiér s připomínkami

Uvnitř testovaného vozu najdeme tak trochu zvláštní mix výbavy: není to tradiční prostřední stupeň GL/AC, oproti němu má navíc třeba elektricky ovládaná zadní okna, zadní kotoučové brzdy a vyhřívaná přední sedadla. Zajímavostí je háček na tašky v opěradle sedadla spolujezdce. Důvodem v odlišnosti výbav je původ horského sviště, ten se totiž dováží přímo z Japonska.

obrázek [600 x 247]

U vozu za 350 tisíc Kč každopádně zamrzí detaily jako neosvětlená kosmetická zrcátka, což v kombinaci se stropním světlem umístěným až mezi předními opěradly dělá v noci z kokpitu poněkud temnější prostor. Podsvícené není navíc ani ovladač odemykání a zamykání dveří u řidiče, denní svícení jde na přání dodělat.

Na delších cestách bude chybět loketní opěrka, zvlášť když místo ve dveřích pro položení levého loktu není měkké. Líbí se nám velmi dobře čitelné ukazatele, naopak jen výškově stavitelný volant nebo ovládání palubního počítače pomocí kolíčků na pochvalu není. Úložný prostor pod podlahou zavazadlového prostoru potěší.

Cenou se nepodbízí

Čtyřkolka nefiguruje v akčním ceníku, v jediné výbavě a s jediným motorem vyjde na 349.900,- Kč. Je to moc nebo málo? Pro srovnání, akční ceníková cena modelu s pohonem předních kol (1.2 VVT GL/AC; výbava je o něco méně bohatá, viz předchozí text), je 259.900,- Kč. Akční cena SX4 modelu 1.6 GL/AC Plus 4WD je shodná s dnes testovaným Swiftem.

První cena vozu219.900,- Kč (1,2 VVT/69 kW GA třídveřový)
První cena vozu s testovanou motorizací349.900,- Kč (1,2 VVT/69 kW GL/AC 5d. 4x4)
Základní cena testovaného vozu349.900,- Kč (1,2 VVT/69 kW GL/AC 5d. 4x4)
Cena testovaného vozu vč. příplatků359.900,- Kč (1,2 VVT/69 kW GL/AC 5d. 4x4)

Plusy

  • Komfort tlumení nerovností
  • V daném segmentu bohatá bezpečnostní výbava
  • Jízdní vlastnosti
  • Přehlednost přístrojů
  • Kolenní airbag

Minusy

  • Malý objem zavazadlového prostoru
  • Vysoká hrana pro nakládání do zavazadlového prostoru
  • Omezená variabilita zavazadlového prostoru
  • Velký příplatek za verzi 4x4
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Swift 1,2 VVT 4x4

Cena v základní výbavě: 349 900 Kč Cena v testované výbavě: 359 900 Kč

Základní výbava:Čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag pro řidiče, ESP, komfortní směrová světla, otáčkoměr, posilovač řízení, kůží potažený výškově nastavitelný volant, palubní počítač, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě vozu, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické stahování předních i zadních oken, manuální klimatizace, rádio s ovládáním na volantu, podporou MP3/WMA a konektorem USB, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, litá kola 185/55 R16, vyhřívaná sedadla, pohon všech kol atd.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+10.000,-)

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
Technické údaje
Motor Suzuki Swift 1,2 VVT 4x4
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 69 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 118 / 4800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.4 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 210 / 533
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1085 / 485
Rozměr pneu:185/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3850
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2430
e) rozchod vpředu (mm): 1490
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):860
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 495
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Suzuki Swift 1,2 VVT 4x4
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,88
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Suzuki Swift Sport dostane v příští generaci turbomotor Suzuki Swift Sport dostane v příští generaci turbomotor

Atmosférický čtyřválec ve Swiftu Sport se stane…

Suzuki Swift: Speciální série pro letošní rok stojí necelých 266 tisíc korun Suzuki Swift: Speciální série pro letošní rok stojí necelých 266 tisíc korun

Čtvrtá generace Swiftu je ve světě hodně populární. Český…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

Rarita! Utrpěl debakl, ale má poháry i titul. Jsem štastný, přiznal Železník

Rarita! Utrpěl debakl, ale má poháry i titul. Jsem…

Hazardoval s osudem, v Liberci útočník Mladé Boleslavi Lukáš Železník s parťáky padl ostudně 0:4, přesto slaví…

SESTŘIHY: Slavia má TITUL, zničila Brno! Do pohárů jde Boleslav i po debaklu

SESTŘIHY: Slavia má TITUL, zničila Brno! Do pohárů…

Oslavy v červenobílém mohou začít! Fotbalistům Slavie patří český titul, na Strahově ho potvrdili v posledním…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…