Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Alto 1,0 12V - Japonský buldoček

Michal Fokt
Diskuze (16)
Značka Suzuki dělá čest své pověsti experta na malá auta a obohacuje nabídku o aktuálně nejmenší a nejlevnější model – Alto. Ten vizáží nápadně připomíná oblíbeného hafana. Koneckonců – nikoli pouze vzhledem…

Pokud se dnes podíváte na aktuální nabídku Suzuki na českém trhu, když pomineme vitaru, mají Japonci pět aut v pouhých dvou třídách. Jedno malé auto, jedno terénní malé auto, jedno poloterénní malé auto a jedno auto s vyšší stavbou karoserie. A nyní nově jedno nefalšované miniauto. To určitě není náhoda, však v Japonsku je Suzuki považováno za specialistu na malé vozy, podobně jako v Evropě Fiat a na svém domácím trhu má mnohem silnější pozici, než je tomu v Evropě.

Alto je každopádně novým modelem značky na spodním okraji nabídky a operuje tak ve třídě miniaut, kde působí Fiat Panda, Renault Twingo, Chevy Spark, Ford Ka, Hyundai i10, Kia Picanto a kolínská trojčata. To nevypadá zrovna na přeplněný segment. Jenže tahle velikost aut nemá na růžích ustláno, zákazníků je totiž kvůli agresivní cenové politice v segmentech B a C dost málo.

suzuki testy minivozy suzuki testy minivozy  

Kabina? Smíšené pocity

Základní požadavek na silnou identitu Alto určitě splňuje bez problémů – jeho příď si obtížně spletete s něčím jiným (snad jen za určitých podmínek s Citroënem C1) a ve mně okamžitě evokovala francouzského buldočka. V obou případech se totiž dá říci, že jsou tak oškliví, až jsou sympatičtí. Pravda, nenápadný profil už tolik sympatií nevyvolá a záď je sice též originální, ale nepříliš krásná.

Poměrně slušnou práci ale odvedli designéři v interiéru. Palubní deska má současné tvary a dobrou ergonomii, kdy je vyšší posaz za volantem doprovázen příslušným rozmístěním ovladačů. Nepotěší snad jen umístění elektrického stahování oken ve dveřních opěrkách, takže se řidič, pokud jede sám, musí pro obsluhu spolujezdcova okna trochu natáhnout. Při šířce auta to ale není zas takový problém. Úzký a vpřed „ustupující“ středový tunel se postará o slušnou nabídku prostoru pro pravou nohu a i hlavice řadicí páky je dobře po ruce. Kabina s konvenčními tvary i ovladači by tak mohla mezi hračičkovitou konkurencí vypadat poměrně seriózně, kdyby…

…kdyby hlavní slovo neměli účetní, kteří dovnitř pustili snad to vůbec nejlevnější, co se dalo sehnat. Palubní deska je ohavně šedo-šedá, struktura plastů vyšla z módy už někdy před patnácti lety a různě široká spára uprostřed její horní části, z toho všeho kouká „levnota“ více, než je zdrávo. Ne, že by na tom byla konkurence nějak drasticky lépe, ale alespoň to dokázala zamaskovat hravostí, modernou, lepším zpracováním a volbou barev. V konečném důsledku tak působí kabina Alta spíš nemoderně a staře, přestože to není vina stylingu. Sedadla mají dobré rozměry, měkké opěradlo ale neposkytne téměř žádnou oporu, je ale pohodlné a nebolí z nich záda.

suzuki testy minivozy suzuki testy minivozy  

Zatímco vpředu je nabídka prostoru bezproblémová, vzadu už to pro dospělé opravdu není. Průměrně vzrostlý Evropan bude mít současně vraženou hlavu do čalounění stropu a kolena do opěradla předního sedadla. Děti ovšem dozadu dostanete bez problémů, a to i v dětské sedačce. Okna v zadních dveřích jsou výklopná a nikoli spouštěcí, což ale osobně považuji spíše za výhodu. Zatímco otevřená spouštěcí skla zadních oken téměř vždy způsobí hluk, turbulence a vibrace, tato ventilují kabinu poměrně tiše, příjemně a efektivně, a to i za deště.

Zavazadlový prostor lze otevřít buď zezadu klíčem nebo od řidiče páčkou (stejně jako víčko nádrže), která se majitelkám určitě naláme něco nehtů a nouze nebude ani o nějaké to přiskřípnutí, chod a provedení páček není příliš přátelský k rukám.

Výrobce uvádí velikost kufru 129 l, což je jedna z nejhorších hodnot v kategorii, ale po otevření pátých dveří (dveří, nikoli skla…) se odhalený prostor nezdá být tak tragický. Na běžný nákup postačí a jeho využitelnost je určitě větší, než v případě úzké a hluboké kapsy kolínské trojky. Opěradlo zadní lavice lze pochopitelně sklopit a zvětšit tak místo pro náklad, přičemž vznikne „sjezdovka“ s docela slušným sklonem.

Není kam spěchat

Po nastartování se litrový tříválec s výkonem 50 kW a točivým momentem 90 Nm probudí poměrně neslyšně. To, že pracuje, ale poznáte podle opravdu výrazného chvění, jak jednotky samotné, tak celého auta. Chudák, tak malý a už s „parkinsonem“. Nebo že by blešky? Pokud motor běží na volnoběh a otevřete boční dveře, jejich kmitání je opravdu působivé, jeden by se bál, že se jejich subtilní panty časem vyviklají.

Rozjezd v nízkých otáčkách a rychlostech je sice doprovázen nepříliš libým tříválcovým chrčením, ne nepodobným chroptění zmíněného buldočka při snaze o jakýkoli rychlejší pohyb, než je volná chůze, ale při vyšších rychlostech lze kabinu považovat na danou kategorii za docela tichou. Motor o sobě tehdy nedává příliš vědět a i aerodynamický a valivý hluk se drží v rozumných mezích, přičemž jsou ruchy vzájemně dobře vyváženy.

Parametry motoru odpovídají poměrům ve třídě, jednotky s litrovým objemem jsou zde vzácně vyrovnané, co se týče jízdní (ne)dynamiky a předjíždění čehokoli je třeba opravdu dobře zvážit. Podle papírových hodnot patří Alto k nejlepším sprinterům na stovku (byť rozhoduje pár desetinek), subjektivně se ale nevytáčí příliš ochotně. Vzhledem k absenci otáčkoměru (chybí ostatně i palubní počítač) nelze sledovat jeho pouť vzhůru, ale z tónu tlumeného zvuku velké nadšení nečiší, což je u jednotky Suzuki poměrně překvapivá skutečnost. To má ale i své výhody – choutky tohoto diblíka „honit“ jsou úspěšně tlumeny a tak „od oka“ ubývá benzin z 35litrové nádrže opravdu pomalu.

suzuki testy minivozy suzuki testy minivozy  

Motor je zkombinován s pětistupňovým manuálem, jenž naopak výrobce nezapře – má přesné a krátké dráhy i relativně malé odpory neutrálu a rozhodně tak patří ke špičce své kategorie. Je ale dobré řídit v úzkých botách, prostor mezi podběhem a spojkovým pedálem je nevelký a pokud jsme neprošlápli spojku až na podlahu, řazení se vzpouzelo.

Svižně, ale s rozumem

S miniauty už dnes rozhodně není jízda o strach a tento trend potvrzuje i Alto. Je pravda, že to není Ford Ka, ale i tak patří malý Japonec, co se jízdních vlastností týče, k těm nejlepším ve třídě. V zatáčce poměrně dlouho vzdoruje nedotáčivosti, stejně jako ostatní miniauta se ale při příliš rychlém průjezdu nakonec dostane do situace, kdy z ničeho nic přestane zatáčet a pokračuje rovně, což je téměř neřešitelný stav. Je tedy třeba mít na paměti, že tohle opravdu není Twingo RS a tomu přizpůsobit jízdní styl.

Na druhou stranu ovšem může být alto v rukách zkušeného řidiče opravdu zábavnou hračkou, protože jeho limity přicházejí v úplně jiných rychlostech, než u ostatních aut, neřkuli těch sportovních. Lze tedy v zatáčce za doprovodu citelného náklonu bez větších obtíží balancovat na hranici smyku a plynovým pedálem (s docela rychlými reakcemi) a volantem (s reakcemi poněkud mdlými) přecházet z nedotáčivosti do přetáčivosti. Ale to jsem se už nechal trochu unést.

Běžný uživatel(ka) ocení spíš to, že solidní jízdní vlastnosti jdou ruku v ruce s velmi slušným jízdním komfortem. Malá kola s balónovými pneumatikami 155/65 R 14 v kombinaci s vcelku komfortně laděným pérováním statečně vzdorují kanálovým pastím měst i rozbitým okreskám a jízda je tak pohodovější, než byste asi čekali. Alto ale nemá problémy ani se stabilitou v přímém směru při jízdě vyššími rychlostmi na dálnici. Vyhovovat určitě bude i příjemný účinek posilovače, jenž není zbytečně přeposilovaný, ani moc tuhý.

Odsouzen k úspěchu?

Jak už z testu vyplývá, Alto určitě patří mezi miniauty k těm lepším. Navíc má ve standardu prvky, za které byste jinde museli dost připlácet – autorádio, čtyři airbagy, klimatizaci, posilovač řízení, rádio s MP3, dálkový centrál a podobně. Pokud se podíváte, na kolik by se vyšplhala cena stejně vybaveného auta u konkurence, asi byste se divili. Suzuki Alto je tak zřejmě nejlevnějším autem ve třídě a tím pádem i na celém českém trhu. Jenže je otázkou, kolik lidí si dá tu práci a spočítá si to, respektive kolik lidí dá přednost základním prvkům bezpečnosti a komfortu před pochybnou úsporou pár desítek tisíc korun. My rozhodně doporučujeme si to spočítat, Suzuki Alto není dokonalé, ale je zcela jistě nejzajímavější volbou v této kategorii. Jsme velmi zvědavi, kolik českých kupců to v příštích měsících a letech zjistí.

suzuki testy minivozy suzuki testy minivozy  

První cena vozu 189 900,- Kč (Alto GL/AC, 50 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 189 900,- Kč (Alto GL/AC, 50 kW)
Základní cena testovaného vozu 189 900,- Kč (Alto GL/AC, 50 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 189 900,- Kč (Alto GL/AC, 50 kW)

Plusy

  • Slušné jízdní vlastnosti
  • Prostornost na předních sedadlech
  • Přesné a krátké řazení
  • Dobrý komfort jízdy
  • Poměrně tichá kabina
  • Hodně zajímavá cena

Mínusy

  • Vibrace auta na volnoběh
  • Nelibý zvuk motoru
  • Neútulně působící kabina
  • Málo prostoru na zadních sedadlech a v kufru
Michal Fokt
Diskuze (16)
Suzuki Alto 1,0 12V
Cena základní sestavy 189 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD, 4 airbagy, klimatizace, elektrická okna vpředu, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, posilovač řízení, rádio s CD, MP3, MPA, 2x repro, imobilizér, 2x úchyty ISOFIX vzadu, výškově stavitelný volant, digitální hodiny, akustické upozornění na zapnutí pásu řidiče a vypnutí světel, otevírání kufru a nádrže z místa řidiče Kč
Cena testované sestavy 189 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 90 / 3400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 3.8 / 4.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 129 / 774
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 885 / 365
Rozměr pneu: 155/65 R14
Suzuki Alto 1,0 12V
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3500
b) šířka (mm): 1600
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2360
e) rozchod vpředu (mm): 1405
f) rozchod vzadu (mm): 1400
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1345
l) šířka vzadu (mm): 1330
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
26. 11. 2015 15:39
Re: Okna vzadu
Proč škoda?Zadní výklopná okénka jsou skvělá.Za prvé,otevřená tolik za jízdy nehučí,jako stahovací a za druhé za deště dovnitř nezatéká a mohou být otevřená
i když dost prší. :-)
1. 9. 2015 18:47
Re: cena
Já jsem si v 21.století chtěl koupit nové miniauto bez posilovače,centrálu,klimatizace,
rádia,elektrického spouštění oken atd.protože je za nutnost nepovažuji a klidně se
bez nich obejdu,už jen proto,že co v autě není,to se nepokazí:-)Bohužel už nic takového na trhu s auty nekoupíte.Ale i tak jsem si Alto pořídil.Má sice centrální zamykání,.posilovač řízení(jízda v Altu je zábava)jinak než elektricky okna bohužel
neotevřu,rádio neposlouchám a klimatizaci ze zásady nezapínám.Alespoň,že ty zadní
okénka jsou výklopná,skvělá věc.Kdo si chce takového"malucha"pořídit,musí si to
řádně zvážit !!Já Alto používám jen na kratší jízdy po městě,dvěstě-třista kiláku po
okreskách a něco občas po dálnici a to maximálně ve dvou lidech.Měřím 185cm
a za volantem pohoda,ale za mě se už nikdo neposadí,nevleze se tam. Alto se
vyrábí v Indii a to byl jeden důvodů koupě.Podvozek je velmi robustní a musí
zvládnou velké porce kilometrů na tamních cestách-necestách.Což platí i pro
naše silnice!Spotřeba 4,7 litrů benzínu na 100 km,povinné ručení1000 kč ročně,
4pneu 3600 kč,3 litry motor. oleje 600 kč, olej.filtr 94 kč, vzduch filtr 300 kč,Oleje
a filtry si měním sám.Takže vidíte,že provozní a servisní náklady minimální oproti
velkým autům.To byl druhý důvod koupě malucha.A ten třetí byl interiér - absence
všelikých tlačítek,ovládačů, informačních displejů a komediantských pozlátek,
ergonomie dobrá,v kapličce pouze obrovský analogový,dobře čitelný budík,
obklopený jen několika kontrolkami,víc netřeba.Palubka z tvrzených plastů,nikde
nic nevrže,neskřípá i po nájezdu 14000 km.Zatím neměněna ani žárovka,jen oleje
a filtry.Zavazadelník je minimalistický ale to neberu jako negativum, je to dáno
"malostí autka".Dá se to pořešit sklopením sedadel.Také si nedělám žádné iluze
o tom,jak by to dopadlo v případě vážné nehody, v miniautě není moc šancí na
přežití.Ale než zůstat na vozíku, raději hned natáhnout brka.Takže tak nějak.Jestli
si někdo myslí,že mu miniauto bude vyhovovat,nemusí se toho bát.V Altu se dá
žít a je to příjemnější,než by se mohlo na první pohled zdát.Mějte se.
Aleš Holiš

Avatar - KubikCv
3. 11. 2010 21:14
Okna vzadu
Teď jsem na youtube našel test,tipuju z Austrálie,kde má Alto vzadu stahovací okna..škoda že pro Evropu ne ;-\
13. 9. 2010 14:39
Re: Klimatizace
Klimosku nabizeji hlavne japoncici a korejci, evropani se s ni do zakladu stale moc nehrnou a obzvlast v malych autech.
tomuto auticku :yes:
13. 9. 2010 11:38
DISKUZNÍ TEST
No, Alto je jedním z prvních. Koncernově, geopoliticky, nášlapně i globálně tohle velmi silně jistě každý chápe. Nahoře vidíš, že Alto není výstřel z aurory, dokonce se o tento model zajímají lidé, kteří hodlají v autě převážet pět osob. Tohle by jistě udělalo radost jak dovozci tak výrobci.

Píši pod testem, vyjádřím se k testu. Jak vidím, není vyloučeno číst o lowendovém autě prémiový test. Ostatně na prémiové věty jsme tu tak nějak již roky zvyklí. Teď už jde jenom o to, jestli test čteš proto, že ti nic jiného nezbývá, nebo proto, že si chceš pouze rozšiřovat své garážové vědomí. Obě tyhle skupiny nemohou čtením šlápnout vedle. Co se týká koupě, to už nechávám na tvé úvaze.

BRAVO TEST :yes: