Suzuki Alto 1,0 12V - Japonský buldoček

Suzuki Alto 1,0 12V - Japonský buldoček

 
 

Značka Suzuki dělá čest své pověsti experta na malá auta a obohacuje nabídku o aktuálně nejmenší a nejlevnější model – Alto. Ten vizáží nápadně připomíná oblíbeného hafana. Koneckonců – nikoli pouze vzhledem…

Pokud se dnes podíváte na aktuální nabídku Suzuki na českém trhu, když pomineme vitaru, mají Japonci pět aut v pouhých dvou třídách. Jedno malé auto, jedno terénní malé auto, jedno poloterénní malé auto a jedno auto s vyšší stavbou karoserie. A nyní nově jedno nefalšované miniauto. To určitě není náhoda, však v Japonsku je Suzuki považováno za specialistu na malé vozy, podobně jako v Evropě Fiat a na svém domácím trhu má mnohem silnější pozici, než je tomu v Evropě.

Alto je každopádně novým modelem značky na spodním okraji nabídky a operuje tak ve třídě miniaut, kde působí Fiat Panda, Renault Twingo, Chevy Spark, Ford Ka, Hyundai i10, Kia Picanto a kolínská trojčata. To nevypadá zrovna na přeplněný segment. Jenže tahle velikost aut nemá na růžích ustláno, zákazníků je totiž kvůli agresivní cenové politice v segmentech B a C dost málo.

obrázek [600 x 374]  

Kabina? Smíšené pocity

Základní požadavek na silnou identitu Alto určitě splňuje bez problémů – jeho příď si obtížně spletete s něčím jiným (snad jen za určitých podmínek s Citroënem C1) a ve mně okamžitě evokovala francouzského buldočka. V obou případech se totiž dá říci, že jsou tak oškliví, až jsou sympatičtí. Pravda, nenápadný profil už tolik sympatií nevyvolá a záď je sice též originální, ale nepříliš krásná.

Poměrně slušnou práci ale odvedli designéři v interiéru. Palubní deska má současné tvary a dobrou ergonomii, kdy je vyšší posaz za volantem doprovázen příslušným rozmístěním ovladačů. Nepotěší snad jen umístění elektrického stahování oken ve dveřních opěrkách, takže se řidič, pokud jede sám, musí pro obsluhu spolujezdcova okna trochu natáhnout. Při šířce auta to ale není zas takový problém. Úzký a vpřed „ustupující“ středový tunel se postará o slušnou nabídku prostoru pro pravou nohu a i hlavice řadicí páky je dobře po ruce. Kabina s konvenčními tvary i ovladači by tak mohla mezi hračičkovitou konkurencí vypadat poměrně seriózně, kdyby…

…kdyby hlavní slovo neměli účetní, kteří dovnitř pustili snad to vůbec nejlevnější, co se dalo sehnat. Palubní deska je ohavně šedo-šedá, struktura plastů vyšla z módy už někdy před patnácti lety a různě široká spára uprostřed její horní části, z toho všeho kouká „levnota“ více, než je zdrávo. Ne, že by na tom byla konkurence nějak drasticky lépe, ale alespoň to dokázala zamaskovat hravostí, modernou, lepším zpracováním a volbou barev. V konečném důsledku tak působí kabina Alta spíš nemoderně a staře, přestože to není vina stylingu. Sedadla mají dobré rozměry, měkké opěradlo ale neposkytne téměř žádnou oporu, je ale pohodlné a nebolí z nich záda.

obrázek [600 x 358]  

Zatímco vpředu je nabídka prostoru bezproblémová, vzadu už to pro dospělé opravdu není. Průměrně vzrostlý Evropan bude mít současně vraženou hlavu do čalounění stropu a kolena do opěradla předního sedadla. Děti ovšem dozadu dostanete bez problémů, a to i v dětské sedačce. Okna v zadních dveřích jsou výklopná a nikoli spouštěcí, což ale osobně považuji spíše za výhodu. Zatímco otevřená spouštěcí skla zadních oken téměř vždy způsobí hluk, turbulence a vibrace, tato ventilují kabinu poměrně tiše, příjemně a efektivně, a to i za deště.

Zavazadlový prostor lze otevřít buď zezadu klíčem nebo od řidiče páčkou (stejně jako víčko nádrže), která se majitelkám určitě naláme něco nehtů a nouze nebude ani o nějaké to přiskřípnutí, chod a provedení páček není příliš přátelský k rukám.

Výrobce uvádí velikost kufru 129 l, což je jedna z nejhorších hodnot v kategorii, ale po otevření pátých dveří (dveří, nikoli skla…) se odhalený prostor nezdá být tak tragický. Na běžný nákup postačí a jeho využitelnost je určitě větší, než v případě úzké a hluboké kapsy kolínské trojky. Opěradlo zadní lavice lze pochopitelně sklopit a zvětšit tak místo pro náklad, přičemž vznikne „sjezdovka“ s docela slušným sklonem.

Není kam spěchat

Po nastartování se litrový tříválec s výkonem 50 kW a točivým momentem 90 Nm probudí poměrně neslyšně. To, že pracuje, ale poznáte podle opravdu výrazného chvění, jak jednotky samotné, tak celého auta. Chudák, tak malý a už s „parkinsonem“. Nebo že by blešky? Pokud motor běží na volnoběh a otevřete boční dveře, jejich kmitání je opravdu působivé, jeden by se bál, že se jejich subtilní panty časem vyviklají.

Rozjezd v nízkých otáčkách a rychlostech je sice doprovázen nepříliš libým tříválcovým chrčením, ne nepodobným chroptění zmíněného buldočka při snaze o jakýkoli rychlejší pohyb, než je volná chůze, ale při vyšších rychlostech lze kabinu považovat na danou kategorii za docela tichou. Motor o sobě tehdy nedává příliš vědět a i aerodynamický a valivý hluk se drží v rozumných mezích, přičemž jsou ruchy vzájemně dobře vyváženy.

Parametry motoru odpovídají poměrům ve třídě, jednotky s litrovým objemem jsou zde vzácně vyrovnané, co se týče jízdní (ne)dynamiky a předjíždění čehokoli je třeba opravdu dobře zvážit. Podle papírových hodnot patří Alto k nejlepším sprinterům na stovku (byť rozhoduje pár desetinek), subjektivně se ale nevytáčí příliš ochotně. Vzhledem k absenci otáčkoměru (chybí ostatně i palubní počítač) nelze sledovat jeho pouť vzhůru, ale z tónu tlumeného zvuku velké nadšení nečiší, což je u jednotky Suzuki poměrně překvapivá skutečnost. To má ale i své výhody – choutky tohoto diblíka „honit“ jsou úspěšně tlumeny a tak „od oka“ ubývá benzin z 35litrové nádrže opravdu pomalu.

obrázek [600 x 372]  

Motor je zkombinován s pětistupňovým manuálem, jenž naopak výrobce nezapře – má přesné a krátké dráhy i relativně malé odpory neutrálu a rozhodně tak patří ke špičce své kategorie. Je ale dobré řídit v úzkých botách, prostor mezi podběhem a spojkovým pedálem je nevelký a pokud jsme neprošlápli spojku až na podlahu, řazení se vzpouzelo.

Svižně, ale s rozumem

S miniauty už dnes rozhodně není jízda o strach a tento trend potvrzuje i Alto. Je pravda, že to není Ford Ka, ale i tak patří malý Japonec, co se jízdních vlastností týče, k těm nejlepším ve třídě. V zatáčce poměrně dlouho vzdoruje nedotáčivosti, stejně jako ostatní miniauta se ale při příliš rychlém průjezdu nakonec dostane do situace, kdy z ničeho nic přestane zatáčet a pokračuje rovně, což je téměř neřešitelný stav. Je tedy třeba mít na paměti, že tohle opravdu není Twingo RS a tomu přizpůsobit jízdní styl.

Na druhou stranu ovšem může být alto v rukách zkušeného řidiče opravdu zábavnou hračkou, protože jeho limity přicházejí v úplně jiných rychlostech, než u ostatních aut, neřkuli těch sportovních. Lze tedy v zatáčce za doprovodu citelného náklonu bez větších obtíží balancovat na hranici smyku a plynovým pedálem (s docela rychlými reakcemi) a volantem (s reakcemi poněkud mdlými) přecházet z nedotáčivosti do přetáčivosti. Ale to jsem se už nechal trochu unést.

Běžný uživatel(ka) ocení spíš to, že solidní jízdní vlastnosti jdou ruku v ruce s velmi slušným jízdním komfortem. Malá kola s balónovými pneumatikami 155/65 R 14 v kombinaci s vcelku komfortně laděným pérováním statečně vzdorují kanálovým pastím měst i rozbitým okreskám a jízda je tak pohodovější, než byste asi čekali. Alto ale nemá problémy ani se stabilitou v přímém směru při jízdě vyššími rychlostmi na dálnici. Vyhovovat určitě bude i příjemný účinek posilovače, jenž není zbytečně přeposilovaný, ani moc tuhý.

Odsouzen k úspěchu?

Jak už z testu vyplývá, Alto určitě patří mezi miniauty k těm lepším. Navíc má ve standardu prvky, za které byste jinde museli dost připlácet – autorádio, čtyři airbagy, klimatizaci, posilovač řízení, rádio s MP3, dálkový centrál a podobně. Pokud se podíváte, na kolik by se vyšplhala cena stejně vybaveného auta u konkurence, asi byste se divili. Suzuki Alto je tak zřejmě nejlevnějším autem ve třídě a tím pádem i na celém českém trhu. Jenže je otázkou, kolik lidí si dá tu práci a spočítá si to, respektive kolik lidí dá přednost základním prvkům bezpečnosti a komfortu před pochybnou úsporou pár desítek tisíc korun. My rozhodně doporučujeme si to spočítat, Suzuki Alto není dokonalé, ale je zcela jistě nejzajímavější volbou v této kategorii. Jsme velmi zvědavi, kolik českých kupců to v příštích měsících a letech zjistí.

obrázek [600 x 384]  

První cena vozu189 900,- Kč (Alto GL/AC, 50 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací189 900,- Kč (Alto GL/AC, 50 kW)
Základní cena testovaného vozu189 900,- Kč (Alto GL/AC, 50 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků189 900,- Kč (Alto GL/AC, 50 kW)

Plusy

  • Slušné jízdní vlastnosti
  • Prostornost na předních sedadlech
  • Přesné a krátké řazení
  • Dobrý komfort jízdy
  • Poměrně tichá kabina
  • Hodně zajímavá cena

Mínusy

  • Vibrace auta na volnoběh
  • Nelibý zvuk motoru
  • Neútulně působící kabina
  • Málo prostoru na zadních sedadlech a v kufru
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Alto 1,0 12V

Cena v základní výbavě: 189 900 Kč Cena v testované výbavě: 189 900 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, 4 airbagy, klimatizace, elektrická okna vpředu, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, posilovač řízení, rádio s CD, MP3, MPA, 2x repro, imobilizér, 2x úchyty ISOFIX vzadu, výškově stavitelný volant, digitální hodiny, akustické upozornění na zapnutí pásu řidiče a vypnutí světel, otevírání kufru a nádrže z místa řidiče

Výbava testovaného vozu:základní

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Technické údaje
Motor Suzuki Alto 1,0 12V
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 90 / 3400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 3.8 / 4.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 129 / 774
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 885 / 365
Rozměr pneu:155/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3500
b) šířka (mm): 1600
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2360
e) rozchod vpředu (mm): 1405
f) rozchod vzadu (mm): 1400
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):900
k) šířka vpředu (mm): 1345
l) šířka vzadu (mm): 1330
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Suzuki Alto 1,0 12V
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 5
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 5
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 5
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,54
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Suzuki Alto Turbo RS: Naštvaný kei car už se prodává Suzuki Alto Turbo RS: Naštvaný kei car už se prodává

Nejvýkonnější verze osmé generace Suzuki Alto se…

Suzuki Alto: V roce 2014 nové jméno a dramaticky odlišný design Suzuki Alto: V roce 2014 nové jméno a dramaticky odlišný design

Suzuki má v plánu i nadále dělat to, co mu jde nejlépe -…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…