Nürburgring je na prodej. Za 165 milionů dolarů
Nürburgring byl po léta synonymem německé vášně pro automobily a rychlou jízdu v nich, stejně jako dálnice s neomezenou maximální rychlostí. Zatímco jeho nová část, okruh GP, byla stavěna na míru zejména formuli 1, původní trať, známá jako Severní smyčka, Nordschleife, Zelené peklo nebo prostě Ring, se coby jeden z posledních okruhů ze "staré školy" stal Mekkou petrolheadů z celého světa, jejichž turistika se stala poměrně významným zdrojem příjmů celého blízkého okolí.
A to představovalo obrovské lákadlo - co kdyby se povedlo udělat z této destinace nejen cíl fandů do aut, ale široké veřejnosti? Vidina celých rodin, trávících dovolenou v Eifelu, s dětmi dovádějícími na Ringu, zatímco otcové honí na úseku Bridge to Gantry se stopkami každou sekundu, byl příliš lákavý a tak se zrodil nápad vybudovat u Nürburgringu zábavní park. Ve světě nic až tak výjimečného, jenže v tomto případě to vůbec nefungovalo.
Okruh se kvůli těmto investicím silně zadlužil a z investovaných peněz se nic nevracelo - návštěvníků nepřibývalo a "překvapivě" nepomohlo ani zdražení jízd. Ba co víc, termínů s volnými jízdami začalo ubývat ve prospěch lépe placených privátních testů automobilek a celý projekt, určený na podporu petrolheadské turistiky, se tak obrátil proti nim. Nejen v rovině spirituální, kdy fandové do aut považovali zábavní park za znásilnění ducha okruhu, ale bohužel i reálné.
Nemohlo to dopadnout jinak, než krachem. Nürburgring zbankrotoval už vloni, ale stále byl držen v provozu, otázkou však zůstávalo, co se stane letos. Nyní je to jasné - celý areál, od Nordschleife, přes GP a celé zázemí včetně nefunkční horské dráhy, je na prodej a to (minimálně) za relativně směšnou částku 165 milionů dolarů - prodáno bude pochopitelně tomu, kdo nabídne nejvíce. Původně se objevilo kolem pěti desítek zájemců, tato skupina byla ale postupně zredukována na pět až deset opravdu vážných kupců.
Pokud se oprávněně obáváte, že se příležitosti chopí nějaký ropný magnát a u Ringu vyroste ještě aquapark a muzeum trpaslíků, pak by vás mělo uklidnit prohlášení státem pověřeného likvidátora Jense Liesera, že v užším výběru nikdo takový není, současně ale pochopitelně neprozradil nikoho ze zájemců. Vloni se spekulovalo o Berniem Ecclestoneovi, ale ten má raději ziskovější podniky, takže s ním nejspíš počítat nelze. Novým majitelem se tedy může stát kdokoli.
Mezi petrolheady se šíří zvěsti, že by se na odkoupení Nürburgringu mohly spojit hlavní světové automobilky, které na něm realizují mnohdy dost podstatnou část svého vývoje, nemyslím si ale, že je to reálné. Ať už to dopadne jakkoli, důležité bude, aby se zachoval stávající režim, jenž umožní zde pořádat nejen závody a oficiální testy, ale i fandy z celého světa vyhledávané volné jízdy plné prakticky nezopakovatelných zážitků, přičemž problematické je zejména to, že většina těchto aktivit prý bohužel zisková není...