Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nürburgring slaví 90 let: První oběť zeleného pekla byla z Čech

Michal Štěpanovský
Diskuze (6)
Nürburgring, jedna z nejslavnějších tratí v dějinách motoristického sportu, slaví devadesát let od prvního závodu.

Podle informací britského webu Racingcircuits.info je aktuálně v provozu 382 okruhů v 63 zemích pěti kontinentů. Těžko se však najde takový, na němž se odehrálo takové množství dramatických událostí a který je současně i nejdelším na světě. Říká se mu Zelené peklo. Označení vymyslel trojnásobný mistr světa formule 1 Jackie Stewart, když se zde v roce 1960 poprvé svezl.

Začal to kancléř

Trať se nachází v pohoří Eifel jižně od Adenau, osmdesát kilometrů od Kolína nad Rýnem ve spolkové zemi Porýní- Vestfálsko. Zdejší dominantou je hrad Nürburg, který byl vybudován v polovině 12. století a po němž má okruh jméno. První plány na vybudování speciální tratě na tomto území se objevily již v roce 1907, ale přišla první světová válka a v Německu měli jiné starosti.

Začátkem dvacátých let minulého století se k myšlence závodní trati vrátil šéf německého autoklubu ADAC Otto Creutz. Domluvil se s tehdejším starostou Kolína nad Rýnem a budoucím legendárním kancléřem Konradem Adenauerem a v neděli 27. září 1925 byl položen základní kámen. Stavba měla pomoci nezaměstnanosti v regionu a ukázat stoupající sílu německého stavebnictví.

Podle návrhu architekta Hanse Weidenbrücka byl okruh oddělený od veřejné silniční sítě, přesto zahrnoval úseky silničního charakteru kvůli testování automobilů. Poprvé se zde závodilo v sobotu 18. června 1927 a o premiéru se postaraly motocykly. O den později tu soutěžily automobily a pro výhru si dojel legendární německý závodník Rudolf Caracciola.

Okruh měl několik verzí podle délky, nejslavnější se stala takzvaná Severní smyčka (Nordschleife). V nejdelší verzi měla trať celkovou délku 28,265 kilometru a 176 zatáček. Náklady na její výstavbu činily tehdejších patnáct milionů říšských marek. V přepočtu na současnou měnu to představuje částku 43,5 milionu eur. Z toho vychází suma 1.174.500.000 korun.

Laudu proslavil oheň

Během druhé světové války sloužil Nürburgring jako evakuační středisko a vojenská nemocnice. V roce 1944 ho zničila postupující spojenecká vojska

a plně funkční začal být ve všech variantách tratí znovu o pět let později. První podnik formule 1 se tady konal29. července 1951 a vyhrál ho pozdější mistr světa Ital Alberto Ascari.

Do dějin nejen německé trati, ale celé formule 1 se nesmazatelně zapsala havárie Nikiho Laudy v neděli 1. srpna 1976. Nebýt jeho čtyř kolegů, Rakušan by při ní málem uhořel, protože záchranáři byli příliš daleko od místa nehody. Malér byl pomyslnou poslední kapkou a na Severní smyčku se svět F1 už nikdy nepodíval. Stoupaly totiž požadavky na bezpečnost, televizní přenosy a logistiku, což nebylo na okruhu při jeho tehdejší délce (22,835 kilometru) možné zajistit.

Pokud budeme počítat závody F1 na všech verzích okruhu, konalo se zde čtyřicet velkých cen formule 1. Nejvíce (pět) jich vyhrál Michael Schumacher. Kvůli jeho věhlasu a titulům mistra světa se závody F1 na Nürburgring v roce 1995 definitivně vrátily a vydržely zde až do sezony 2013.

V březnu 2014 koupila Nürburgring společnost Capricorn z Düsseldorfu, která vyhrála aukci s nabídkou 100 milionů eur (2,7 miliardy korun) a dalších 25 milionů (675 milionů korun) slíbila investovat. Německá firma zabývající se výrobou dílů pro závodní i civilní automobily zde má kromě provozu dvou závodních okruhů (Severní a Jižní smyčka) vybudovat technologické a strojírenské centrum.

Nejvýznamnějším podnikem, která se zde pořádá, je mistrovství světa cestovních vozů ve spojení se závodem na 24 hodin. Přitažlivé je také mistrovství Evropy tahačů v rámci country festivalu. Každá z těchto akcí přiláká kolem čtvrt milionu diváků. S příchodem nového majitele formule 1 není vyloučeno, že se monoposty na současný Nürburgring vrátí. Dočkáme se?

Zajímavosti Nürburgringu

  • Niki Lauda je jediným pilotem F1, který dokázal zajet Severní smyčku (22,835 km) pod sedm minut. Času 6:58,6 dosáhl při tréninku v roce 1975.
  • Němec Stefan Bellof je absolutně nejrychlejším pilotem. V roce 1983 zde s Porsche 956C měl na trati dlouhé 20,832 km čas 6:11,13. To představuje průměr 202,07 km/h.
  • První obětí se stal 18. července 1928 Čech Čeněk Junek. Jeho manželka Eliška poté ukončila kariéru automobilové závodnice. Podle dostupných zdrojů zahynulo během existence okruhu 75 závodníků, pět z nich při trénincích či závodech F1.
  • Jezdci se snaží jakýmkoliv způsobem zapamatovat si okruh. Novozélandský pilot Howden Ganley si v roce 1972 dokonce prošel téměř třiadvacet kilometrů tratě pěšky. V závodě mu to vyneslo čtvrté místo.
  • Okruh organizuje jízdy nazvané Ring Taxi s vozy BMW M3 a M5. Jedno kolo (pro 3 osoby v autě) stojí 200 eur. Rezervaci je třeba si udělat s předstihem, protože jízdy bývají v období jara a léta vyprodány.
  • Při jednom závodě na 24 hodin si při zpomalení závodu (safety car) proslulý kuřák Joachim Winkelhock vyžádal u traťového komisaře cigarety. Když přijel do boxů, byl jeho vůz plný nedopalků.

Roky na Nürburgringu

  • 1925: Začátek stavby okruhu.
  • 1927: Uvedení do provozu.
  • 1928: První smrtelná nehoda (Čeněk Junek).
  • 1939: Poslední předválečný závod (vyhrál Rudolf Caracciola).
  • 1949: Po 2. světové válce byl okruh kompletně uveden do provozu.
  • 1951: První závod mistrovství světa formule 1 (vyhrál Alberto Ascari).
  • 1954: První smrtelná nehoda F1 (Onofre Marimon).
  • 1960: Jackie Stewart pojmenoval trať Zeleným peklem.
  • 1970: První ročník závodu na 24 hodin.
  • 1975: Niki Lauda jako první v F1 dosáhl času pod sedm minut (6:58,6).
  • 1976: „Ohnivá“ havárie Nikiho Laudy. Formule 1 na Severní smyčce skončila.
  • 1983: Stefan Bellof (Porsche 956C) dosáhl absolutně nejrychlejšího času (6:11,13).
  • 1985: První závody tahačů.
  • 2013: Poslední závod F1 (vyhrál Sebastian Vettel).
  • 2015: Poslední smrtelný úraz (zahynul divák).

Michal Štěpanovský
Diskuze (6)
Avatar - praděda7
27. 12. 2017 16:27
???????
???????
Avatar - kosmonaut
18. 6. 2017 23:57
Re: NRW
Nevím, nedokážu si představit, že bych česky řekl třeba "stojím před Kolnem, ulice v Nurnbergu, značka u Munchenu, jedu do Passau, u nás v Leipzigu, most ve Frankfurtu am Main, nakoupím v Dresdenu, atd..."
Nebo to ani neskloňuješ? "Stojím před Koln, ulice v Nurnberg, značka u Munchen, jedu do Passau, u nás v Leipzig, most ve Frankfurt am Main, nakoupím v Dresden, atd..."
Avatar - euro89
18. 6. 2017 18:07
Re: NRW
Jestli myslis ty nad Jizerou, tak s nimi zadny problem nemam. >:D Pokud ty italske, tak u nich pouzivam vetsinou originalni nazev, jako u ostatnich italskych mest. Jo takova Kodan, to uz je pekny jazykolam, to je pravda... nastesti si nepamatuju, kdy naposled jsem mel potrebu mluvit o cemkoliv z Danska.
Nicmene minimalne u nemciny a vsech latinskych jazycich vetsinou pouzivam originalni nazvy.
Avatar - kosmonaut
18. 6. 2017 16:27
Re: NRW
Co Benátky, nebo Kodaň? Taky špatný?
Avatar - euro89
17. 6. 2017 17:45
NRW
Pekny clanek, jen si neodpustim opravit drobny detail. Spolkova zeme, kde Nürburgring lezi, se jmenuje Nordrhein-Westfalen a jeji cesky nazev tedy neni Poryni-Vestfalsko, ale Severni Poryni-Vestfalsko. Ona totiz je i zeme Rheinland-Pfalz, ktera se pak preklada jako Poryni-Falc. ;-) Jinak si ale myslim, ze u podobnych zemepisnych nazvu by se mohl zachovavat puvodni nazev. Kdyz nekde ctu ceske preklady mest ci zemi jako napr. Severni Poryni-Vestfalsko nebo Pasov, Zitava a pod., tak me to bije do oci stejne, jako prechylovani zahranicnich zenskych jmen. :-!