Oblá legenda Volkswagen: Slavný Brouk se začal sériově vyrábět před 70 lety

 

Německo bylo po prohrané válce v troskách. Přesto se po Vánocích 1945 konečně rozběhla sériová produkce Volkswagenu. Vlastně už podruhé...

Ideový návrh vozu pro široké masy se zrodil v hlavě Bély Barényiho už v polovině 20. let, ale zůstalo jen u kreseb. Ve skutečných počátcích životopisu německého „auta pro každého“ sehrál důležitou roli konstruktér Ferdinand Porsche. Jistě, kromě něho i politické zájmy jistého Adolfa Hitlera, ale je nutné si uvědomit, že prapředek, Zündapp Typ 12 s hvězdicovým pětiválcem 1193 cm3/19 kW vzadu, byl postaven ve třech exemplářích už v roce 1932, tedy ještě před nástupem ukřičeného Rakušana s patkou a knírkem k moci!

V roce 1934 vznikly u NSU taktéž tři prototypy Typu 32, už s plochým vzduchem chlazeným čtyřválcem OHV 1447 cm3/21 kW umístěným znovu v zádi. Postupným vývojem se dospělo až k sérovému Volkswagenu Typ 60 alias KdF dle nacistické organizace „Kraft durch Freude“ (radostí k síle) s boxerem 985 cm3/16 kW. Značná inspirace kopřivnickou Tatrou a pracemi konstruktéra Hanse Ledwinky na nich byla vidět... Za to, že slavný konstruktér svému kolegovi údajně skutečně „koukal přes rameno“, Volkswagen zaplatil později Tatře tři miliony západoněmeckých marek. Najdou se tací, kteří tento fakt i přes vyhraný soudní spor zpochybňují, oba muži se, pravda, znali. V září 1939 bylo beztak všechno jinak, nacisté napadli Polsko a zahájili druhou světovou válku. Tu Hitlerova Třetí říše prohrála a zničenou zemi si rozdělily vítězné mocnosti.

Během konfliktu dostaly přednost logicky pouze vojenské speciály, „kaďoury“ 82 a obojživelné 166, těm se u nás říká „vodník“. Ty už vyjma prvních sérií poháněly motory se zvýšeným objemem 1131 cm3. Vzniklo mnoho verzí, vyráběla se i velitelská auta s karoserií Brouka (82E a 87), používaly se generátory na dřevoplyn... Podle samotného VW se ve válečných letech zrodilo pouze 630 civilních Käferů, jak jim říkají sami Němci. Nemnoho drobných střadatelů, kteří šetřili 990 říšských marek, se svého vozu dočkalo až dlouho po válce, propagandistická cena se nacházela hluboko pod výrobními náklady. To už se dolnosaský Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben, postavený přímo pro zaměstnance, jmenoval dle blízkého zámku Wolfsburg a automobilka Volkswagenwerk. Továrnu těžce zničily spojenecké bomby, 11. dubna 1945 do ní vstoupili američtí vojáci, v červnu pak převzala správu britská armáda. Ta chtěla zařízení demontovat a odvézt domů, ale žádná ostrovní automobilka neprojevila zájem. „Vozidlo nesplňuje základní technický požadavek na automobil. Pro průměrného kupujícího je naprosto neatraktivní. Komerční výroba by byla zcela neekonomická,“ stálo mimo jiné v závěrečné zprávě.

Vedením závodu byl pověřen tehdy devětadvacetiletý britský major Ivan Hirst, kterému se podařilo získat 29 srpna 1945 předběžné vojenské objednávky na 20 tisíc aut. Sériová produkce byla obnovena po Vánocích, tedy těsně před koncem sezóny 1945. Do Silvestra továrnu postavenou na zelené louce v roce 1938 stihlo opustit pouhých 55 exemplářů Typu 1, jak byl nakonec přeznačen (opět se jedná o oficiální údaj VW). V komplexu i přes jeho žalostný stav našlo práci na šest tisícovek zaměstnanců a obnova probíhala rychle. Většinu z prvních „civilních“ Brouků však používaly ve skutečnosti hlavně okupační armády a zdravotníci.

V letech 1946 a 1947 se objem výroby pohyboval kolem tisícovky aut měsíčně, počínaje říjnem 1947 se objevily první nesmělé pokusy o export, pionýrem byl v tomto směru Nizozemec Ben Pon starší. Po měnové reformě v červnu 1948 se konečně produkce začala rapidně zvyšovat a dočkali se i běžní zákazníci. To už byla hotova i síť dealerů ve třech okupačních zónách Německa: britské, americké a francouzské, ta sovětská, ze které následně byla vytvořena Německá demokratická republika, měla samozřejmě smůlu. V říjnu 1949 se tehdy ještě Volkswagenwerk GmbH (tedy společnost s ručením omezeným) ocitl v domácích rukou.

Legendární Brouk, Käfer, Chrobák, Maggiolino, Fusca, Coccinelle, Beetle, Bug, Sedan či Saloon je historicky nejpopulárnějším autem světa, ikonou, kterou mnozí milují. Zpustošené západní Německo postavil na kola a na konci 60. let si jej oblíbili američtí hippies. Možná namítnete, že jej ve výrobních počtech pár aut už překonalo. Jenže vždy se jedná o několik generací vozů stejného jména, mnohdy i s radikální změnou koncepce. Zato kulatý volkswagen (charakteristické tvary navrhl Erwin Komenda, Porscheho spolupracovník) se vyráběl v zásadně nezměněné podobě dlouhá léta. Zprvu vysmívaný, pomalý a hlučný, ale zároveň neskutečně robustní Brouk prodělal spoustu modifikací. Jeho typická silueta i technický základ, tedy vzduchem chlazený čtyřválcový boxer v zádi, zůstala zachována. Až do konce července 2003, kdy v mexické Pueble smontovali definitivně poslední kusy z celkových 21.529.464...

JAKE.AUTO.CZ: Volkswagen Brouk (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš start EET neodloží, systém se spustí ještě před Vánoci Babiš start EET neodloží, systém se spustí ještě před Vánoci

Ministr financí Andrej Babiš (ANO) rozhodl, že neodloží o…

Luxus netáhne, firma Michaely Bakala opět skončila ve ztrátě Luxus netáhne, firma Michaely Bakala opět skončila ve ztrátě

Hospodaření společnosti Luxury Brand Management…

ECB schválila záchranu nejstarší banky světa ECB schválila záchranu nejstarší banky světa

Evropská centrální banka (ECB) schválila plán záchrany…

Do Česka zamíří benzin E10. Starším vozům může poškodit motor Do Česka zamíří benzin E10. Starším vozům může poškodit motor

Na českých čerpacích stanicích se namísto Naturalu 95…

 
Zdroj: Volkswagen, Auta 5P, Wiki

Štítky Volkswagen

 

Přidat názorDiskuse: Oblá legenda Volkswagen: Slavný Brouk se…






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mezitím v Rusku: Pohřbený Mercedes-Benz G 500 slouží jako bunkr Mezitím v Rusku: Pohřbený Mercedes-Benz G 500 slouží jako bunkr

Pro případ jaderné války bychom asi zvolili jako bunkr…

VW Tiguan 2.0 BiTDI: Podívejte se, jak zrychluje a co umí s telefonem VW Tiguan 2.0 BiTDI: Podívejte se, jak zrychluje a co umí s telefonem

Volkswagen přidává do nabídky pro model Tiguan několik…

 




KdF Typ 60 (1943): Brouk z válečného období stojí hromadu peněz KdF Typ 60 (1943): Brouk z válečného období stojí hromadu peněz

Brouků Volkswagen vyrobil přes 21 milionů, kusy z časů…

Takřka nejetý Volkswagen Brouk míří pod aukční kladívko Takřka nejetý Volkswagen Brouk míří pod aukční kladívko

Přes 21 milionů vyrobených Brouků od Volkswagenu mělo…

 

Související články
Volkswagen Crafter: Nová velká dodávka se představuje Volkswagen Crafter: Nová velká dodávka se představuje

Volkswagen po nedávno publikovaných teaserech uvolnil…

Volkswagen v pololetí vystřídal Toyotu v čele trhu s automobily Volkswagen v pololetí vystřídal Toyotu v čele trhu s automobily

Volkswagenu se i navzdory emisnímu skandálu prodejně…

 



 
Autosalon Paříž 2016 se blíží. Na co se můžete těšit? (+video)

Autosalon Paříž 2016 se blíží. Na co se můžete těšit? (+video)

Dnes 18:45

Pařížský autosalon 2016 bude pro veřejnost otevřen od 1. do 16. října. Přinášíme přehled důležitých automobilových premiér.




Blesk.cz

Pobřežní stráž v pohotovosti: Za jediný den zachránila přes 3 tisíce uprchlíků

Pobřežní stráž v pohotovosti: Za jediný den…

U libyjských břehů dnes bylo z více než 30 lodí zachráněno asi 3400 uprchlíků. Oznámila to italská pobřežní…

„Brno má problém. Není v Praze.“ Zbičovaný náměstek hájí cesty služebákem

„Brno má problém. Není v Praze.“ Zbičovaný náměstek…

Kolem náměstka brněnského primátora Matěje Hollana (Žít Brno) je po skandálu s bičováním v SM klubu v…

 

iSport.cz

Další problém Australanů v Riu. Kvůli požáru je evakuovali v olympijské vesnici

Další problém Australanů v Riu. Kvůli požáru je…

Australští sportovci museli být evakuování z ubikací v olympijské vesnici v Riu de Janeiro. Podle agentury…

Všechny přímé přenosy z ePojisteni.cz ligy sledujte pouze na iSport.cz

Všechny přímé přenosy z ePojisteni.cz ligy sledujte…

Přímé přenosy i sestřihy ze všech zápasů 1. fotbalové ligy můžete opět sledovat pouze na webu iSport.cz!…

 

Reflex.cz

Kandidátka na prezidentku Jana Yngland Hrušková: Nenávidí islám, sluníčkáře a nedostatek sucharů

Kandidátka na prezidentku Jana Yngland Hrušková:…

Jana Yngland Hrušková (57) oznámila svůj zájem kandidovat na prezidentku České republiky v prezidentských…

Nepovedený puč v Turecku: Na soud čeká přes 9000 lidí, zadržen byl dvojnásobek

Nepovedený puč v Turecku: Na soud čeká přes 9000…

Od nezdařeného puče v Turecku bylo podle ministra vnitra zadrženo přes 18.000 lidí a z nich 9677 čeká na soud.…