Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Odhalujeme tajemství názvů značek: Jak dostalo jméno Audi, Lada nebo Volvo?

David Bureš
Diskuze (16)
Mnohé evropské automobilky jsou pojmenovány po svých zakladatelích. Najde se ale i množství výjimek.

Pojmenovat automobil není v dnešní době nic snadného. Automobilky musí vymyslet snadno zapamatovatelný název, který navíc není v některém ze světových jazyků hanlivý nebo směšný. Hlavně také nesmí být již zaregistrovaný, protože výrobci mají zaregistrováno přes 800.000 potenciálních jmen. Jenže ani s názvem samotné automobilky to nebývá snadné.

Ve většině případů bylo použito jméno zakladatele automobilky. To je případ Waltera Owena Bentleyho, Andrého-Gustava Citroëna, Enza Ferrariho, Christiana von Koenigsegga, Ferruccia Lamborghiniho, bratrů Maserati, Bruce McLarena, Adama Opela, Horacia Paganiho, Armanda Peugeota, Ferdinanda Porscheho, Louise Renaulta, Henryho Royceho, Charlese Rollse nebo Emila Škody, ti všichni dali název automobilkám. Mnoho dalších ale dostalo své jméno jiným způsobem. Z těch evropských mezi ně patří třeba následující:

Alfa Romeo

Právě italský výrobce patří mezi ty, jejichž jména vznikly zajímavým způsobem. Původně byla automobilka v roce 24. června 1910 založena jako A.L.F.A., což byla zkratka pro Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (Lombardská automobilová továrna, a.s.). Přídomek Romeo dostaly její vozy až později, a to po podnikateli Nicolovi Romeovi, který vedení firmy převzal v roce 1915. Pod jeho vedením se továrna zaměřuje na válečnou techniku (ostatně zuří světová válka), díky čemuž může po válce investovat do dalších produktů. Prvním vozem nesoucím znaky Alfy Romeo je pak Torpedo 20/30 k z roku 1920.

Aston Martin

Aston Martin patří mezi automobilky pojmenované po svých zakladatelích, ti však dodali jen část jména. Firma byla založena v roce 1913 Robertem Bamfordem a Lionelem Martinem jako Bamford & Martin Ltd. za cílem prodávat a servisovat auta. Martin vedle toho s automobily závodil, a to na trati Aston Hill poblíž městečka Aston Clinton. Když se pak rozhodl stavět vlastní vozy, zkombinoval jméno své s jménem této trati, na níž byl úspěšný. Prvním aston martinem byl v roce 1915 vůz s šasi Isotta-Fraschini a motorem Coventry-Simplex přezdívaný uhlák.

Audi

Název Audi sice odkazuje na zakladatele automobilky, tak jednoduché jako třeba u Ferrari nebo McLarenu to ale není. Zakladatelem Audi Automobilwerke GmbH Zwickau (později Audiwerke AG Zwickau) byl v roce 1910 jistý August Horch. Jeho příjmení v němčině znamená „slyšet,“ což se v latině řekne audi. Na myšlenku údajně přišel syn Horchova společníka Franze Fikentschera, který studoval latinu a se zájmem sledoval diskuzi o jméně nové firmy.

Důvodem, proč Horch nepoužil logičtější název Horch podle svého příjmení, byl fakt, že jej nemohl použít. Společnost August Horch & Cie. Motorwagenwerke AG (dříve A. Horch & Cie.) totiž již existovala, dokonce ji Horch sám založil, jenže ji po sporu s partnery v roce 1909 opustil. Když pak založil novou společnost August Horch Automobilwerke GmbH, německý soud mu značku Horch zakázal použít, a tak německý podnikatel musel hledat nové jméno jinde.

BMW

V případě BMW je to vcelku jednoduché, jedná se o zkratku Bayerische Motoren Werke (Bavorské motorové závody). Mohlo by se zdát, že odkazuje na kraj původu (sídlo značky leží v bavorském Mnichově), to je ale jen částečná pravda. Společnost totiž vznikla v roce 1916 spojením firem Bayerische Flugzeugwerke a Rapp Motorenwerke, a tak je název i zkratkou těchto firem. V té době se ale společnost zabývala jen motory do letadel a motocykly, automobily přišly až v roce 1929, kdy BMW koupilo závod Fahrzeugfabrik Eisenach, který vyráběl Austiny 7 pod značkou Dixi.

Caterham

Caterham byl v roce 1973 založen Grahamem Nearnem ve stejnojmenném britském městě ležícím v hrabství Surrey, který se jakožto prodejce lotusů rozhodl pokračovat ve výrobě Lotusu 7, jež původní automobilka chtěla ukončit. Dnes však firma produkující nejslavnější licenční verzi Lotusu 7 v Caterhamu nesídlí, v únoru 2013 se přesunula do Crawley.

Dacia

Rumunská automobilka Dacia byla založena v roce 1966 jako Uzina de Autoturisme Pitești – Automobilový závod Pitești podle města, v němž začala v roce 1968 montovat licenční renaulty. Vozy však prodávala pod značkou Dacia, odkazující též na místo původu. Dácie bylo území obývané kmeny Dáků a Getů, které se nacházelo převážně v dnešním Rumunsku.

Fiat

Fiat je zkratkou, název bychom tedy měli psát FIAT. Automobilka byla založena už v roce 1899 jako Fabbrica Italiana Automobili Torino (Italská automobilová továrna Turín), a to skupinou investorů v čele s Giovannim Agnellim. Přestože italská firma několikrát změnila své logo, značka Fiat zůstala dodnes, díky čemuž patří mezi vůbec nejstarší na světě.

Jaguar

Ani Jaguar není pojmenován podle svých zakladatelů. Britská společnost vznikla v roce 1922 jako Swallow Sidecar Company. Když se však jeden ze zakladatelů, William Walmsley, rozhodl podnik opustit, zakládá jeho partner v roce 1934 William Lyons firmu S. S. Cars Limited. O rok později společnost uvádí na trh první model s jménem jaguar v názvu, tehdy ještě jako SS Jaguar. Když pak kvůli válce zkratka SS získává negativní konotaci (SS – Schutzstaffel neboli ozbrojená organizace Hitlerovy strany NSDAP), je automobilka v roce 1945 přejmenována na Jaguar Cars.

Lada

Se značkou ruské automobilky z Toljatti to také není jednoduché. Vozy totiž v minulosti nabízela jako VAZ, Lada nebo Žiguli. VAZ odkazuje na původní název továrny, tedy Volžské automobilové závody, přičemž v kombinaci s číselným kódem se tato zkratka dodnes v interních materiálech používá. Žiguli zase odkazuje na pohoří nedaleko sídla automobilky, zatímco Lada byla jménem slovanské bohyně lásky.

Jméno Lada bylo využíváno pro exportní trhy, což byl v Československu licenční problém, název totiž byl užíván pro zde vyráběné šicí stroje. Přistoupilo se tak k obchodnímu jménu Žiguli, což rychle zdomácnělo, a tak se z prvního sedanu Volžských automobilových závodů stal žigulík.

Land Rover

Jméno Land Rover původně používal výhradně offroad, který od roku 1947 vyráběla automobilka Rover, jež později přešla pod koncern British Leyland. Výrobce land roverů se následně v roce 1978 osamostatnil jako samostatná společnost v rámci koncernu, právě pod názvem Land Rover. Když se na konci osmdesátých let firma rozhodla rozšířit nabídku, použila jméno Land Rover i pro tehdy představený model Discovery. Jen luxusně pojatý Range Rover si název ponechal, aby jej v novém tisíciletí následovaly i další luxusně laděné vozy s tímto označením.

Lotus

Ani Lotus není pojmenovaný po svém zakladateli, ostatně Colina Chapmana není potřeba blíže představovat. Zajímavostí však je, že nikdo dodnes neví, proč Chapman se svým spolužákem Colinem Darem založil firmu právě s názvem Lotus Engineering Ltd. I sama automobilka na svých stránkách píše: V průběhu let vzniklo mnoho teorií o původu názvu Lotusu, to všechno jsou ale jen dohady. Pravda zemřela spolu s Chapmanem. Samotné logo značky však na zakladatele odkazuje, písmena nad nápisem Lotus jsou chapmanovými iniciály. Jeho úplné jméno totiž znělo Anthony Colin Bruce Chapman.

Mercedes-Benz

Také se značkou proslavenou logem trojcípé hvězdy je to složitější. O části Benz není třeba pochybovat, odkazuje samozřejmě na inženýra Karla Benze, autora prvního automobilu poháněného benzinem, a po něm pojmenovanou společnost Benz & Cie. Jméno Mercedes pak bylo poprvé užito v roce 1901 na sportovním autě firmy Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) Wilhelma Maybacha a Paula Daimlera, které bylo navrženo pro Emila Jellinka. Název byl užit s odkazem na Jellinkovu dceru Mercédès. Vzniklé auto svět zaujalo, a tak si DMG nechalo značku Mercedes v roce 1902 registrovat a začalo ji používat i pro své další vozy. A když se pak v roce 1926 kvůli finančním důvodům společnosti Benz & Cie a Daimler-Motoren-Gesellschaft spojují do jedné, vzniká značka Mercedes-Benz.

Saab

Nové saaby sice už na silnici nepotkáme, značka Saab ale má v automobilovém světě nezastupitelnou roli, a tak si připomeňme i původ jejího názvu. Také se jedná o zkratku, Svenska Aeroplan Aktiebolaget, neboli Švédská letecká korporace. Původně se firma zabývala výrobou letadel, na produkci aut se zaměřila až po válce, protože očekávala pokles zájmu o letouny. Ve finále to ale bylo jinak, Saab letadla dodnes vyrábí (např. stíhačku JAS 39 Gripen používanou i českou armádou), zatímco osamostatněná automobilová divize se mnohokrát dostala do finančních problémů. Noví majitelé práva na užívání značky Saab už nemají, a tak chystané vozy budou nabízet s názvem podle výrobce NEVS.

Smart

Slovo smart znamená v angličtině chytrý, což by mohlo naznačovat původ názvu tohoto výrobce miniaut, jenže pravda to není. Smart je ve skutečnosti také zkratkou, a to pro Swatch Mercedes Art (Umění Swatche a Mercedesu). První smart totiž vznikl jako myšlenka Nicolase Hayeka, šéfa hodinkářské značky Swatch, který viděl potenciál v produkci stylového miniauta. Svůj nápad tzv. swatchmobilu následně nabídl renomovaným automobilkám, přičemž nakonec se na spolupráci dohodl s Mercedes-Benzem. Stuttgartský výrobce však zamítl Hayekův zamýšlený název Swatchmobile nebo Swatchcar a vybral raději neutrálnější jméno v podobě finálního Smartu. Miniaturní vozítko se nakonec začalo vyrábět v roce 1998 v nově vybudované továrně ve francouzském Hambachu, a to jako Smart City Coupé (později Smart Fortwo).

Volkswagen

Jméno největší evropské automobilky pochází z němčiny, v níž volkswagen znamená lidové vozidlo. Právě tak se jmenoval projekt levného vozu, který měl motorizovat nacistické Německo. Není třeba blíže doplňovat, že na automobilu pracoval Ferdinand Porsche, odtud pochází i původní název prototypu Porsche 60. Vůz dnes známý jako Volkswagen Brouk se měl jmenovat KdF-Wagen podle nacistické odborové organizace Kraft durch Freude (síla díky radosti), zatímco jméno Volkswagen měla nést jen továrna ve Wolfsburgu (respektive tehdy KdF-Stadtu), která ho měla vyrábět. Po Němci prohrané válce jdou ale všechny plány vniveč, přesto se ve města přejmenovaném na Wolfsburg automobilová výroba přece jen rozbíhá, a to už v roce 1945. Poválečné dílo se nakonec jmenuje právě Volkswagen Typ 1 – podle původního projektu a dle faktu, že se jednalo o první model závodu. Dnes je však známé hlavně jako Brouk podle své bachraté karoserie.

Volvo

Švédská automobilka Volvo našla podobně jako Audi původ svého jména v latině, volvo znamená „valím se.“ Název však neodkazuje na točící se kola, jak by se mohlo zdát, nýbrž na kuličková ložiska. Volvo totiž v roce 1915 vzniklo jako dceřiná společnost firmy SKF vyrábějící právě kuličková ložiska. První auta značky Volvo se začala vyrábět v dubnu 1927, kdy vznikl model Volvo ÖV 4 přezdívaný Jakob.

David Bureš
Diskuze (16)
30. 8. 2016 17:03
Re: Chybí
>:D >:D >:D :yes: Š 1203 for ever! >:D
značku Lada nám ukradli
a v Soběslavi se namísto šicích strojů rozšířila výroba pěchotních zbraní... :no:
Avatar - Stejsn
29. 8. 2016 09:50
Chybí
Ocelot, neboli JAZ (Jiroušovy Automobilvé Závody) Žacléř ;-)
Avatar - white label
28. 8. 2016 18:00
Re: Bulvární titulek za každou cenu
Ani tady se podobné téma nediskutuje poprvé.
Např.: [odkaz]
28. 8. 2016 17:54
Re: Tatra
Já teda našel tohle [odkaz] a tam se říká něco jinýho, tak asi záleží na zdroji. :-)
Mimochodem na oficiálních stránkách Tatry jsem o původu názvu nic nenašel.