Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Ford Focus: Skvěle maskuje stav i stáří

Bazarové Recenze
Diskuze (67)
Ford Focus patří mezi vůbec nejžádanější modely na českém trhu s ojetými vozy. Důvodů proč tomu tak je můžeme najít hned několik. Tím nejznámějším budou skvělé jízdní vlastnosti.

Již od první generace uvedené v roce 1998 se Ford Focus pyšní vynikajícím podvozkem, jehož schopnosti konstruktéři u dalších řad posouvají stále dále. Kouzlo je v propracované zadní nápravě, která tomuto modelu zajistila nehynoucí slávu a má zásadní podíl na jeho velice dobrém jménu.

Druhá generace přišla na trh v roce 2004. Odvážné tvary vystřídal vůz se střízlivější karoserií, řada řidičů mu vytýkala příliš usedlý vzhled. To se změnilo po faceliftu v roce 2007, kdy automobil dostal výraznější linky a do té doby nesouhlasné hlasy utichly.

Focus druhé řady se vyráběl ve verzích hatchback, sedan, kupé-kabrio a v neposlední řadě i v praktickém provedení kombi. Právě to nám padlo do oka při výběru ojetiny k testu. Vozidlo z nabídky autocentra Auto ESA má v rodném listě zanesený letopočet 2009, jedná se tedy o automobil vyrobený po faceliftu. Pohání jej dvoulitrový turbodiesel a od opuštění výrobní linky urazil přes 185 000 kilometrů, přesto vypadá zachovale.

Prostor pro posádku

Stejně jako karoserii, také prostor pro posádku opustily futuristické křivky známé z první generace. Místo nich můžeme v interiéru pozorovat výraznější orientaci na kvalitu zpracování a volbu materiálů. Výsledkem je dojem naprosté preciznosti. Plast palubní desky je měkčený a má perfektní povrchovou úpravu, jednotlivé díly jsou přesně slícovány, nikde nic nevrže ani neskřípe. Použité plasty si zachovávají původní barvu i u vozidel s vysokým kilometrovým proběhem, což se Focusu předchozí generace nedařilo, když plast palubní desky slunce mnohdy vyšisovalo do jiného odstínu. Něčeho takového se u druhé generace obávat nemusíte.

Výhodou je také větší prostor pro posádku. Na pohodlných sedadlech se uvelebí cestující různých postav, spokojeni budou i dlouháni. V případě testovaného exempláře nás navíc potěšil velice zachovalý stav prostoru pro cestující. Ujetou porci kilometrů tady skutečně nepoznáte, a to ani na čalounění či tuhosti sedadel. Zavazadlový prostor provedení kombi sice díru do světa neudělá, ale v naprosté většině řidičů bude svými 475 litry objemu vyhovovat.

Motor a převodovka

Druhá řada Fordu Focus vyjela na silnice s početnou řadou zážehových pohonných jednotek i turbodieselů. Ty jsou k dispozici ve třech objemech a různých výkonech: nejmenší 1.6 TDCi, 1.8 TDCi a 2.0 TDCi. Testovaný automobil má pod kapotou povedený turbodiesel 2.0 TDCi pracující s výkonem 100 kW. Jedná se o čtyřválec z produkce koncernu PSA Peugeot Citroën, a tak jej pod typickým označením HDi potkáte i ve francouzských vozech. Používá již třetí generaci vysokotlakého systému common rail se vstřikovacím tlakem až 180 MPa), turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek a funkcí overboost. Ta umožňuje krátkodobé navýšení točivého momentu z maximálních 320 na 340 N.m.

V praxi to znamená dostatek výkonu za každé situace, jakož i skutečně příznivou spotřebu a nižší emise ve srovnání s předchozí řadou dvoulitrových turbodieselů. Nás motor potěšil především kultivovaným projevem a nízkou spotřebou. I s kombi můžete jezdit v kombinovaném provozu se spotřebou lehce nad šest litrů. Ocenit musíme i spojení s přesnou šestistupňovou manuální převodovkou. Ve vyšších rychlostech je šestý rychlostní stupeň bezpochyby klíčový jak k udržení spotřeby v rozumných mezích, tak k zachování akustické pohody na palubě vozu.

Neodpustíme si ale výtku k řešení otevírání kapoty motoru. Zde je nutné použít klíček, zámek se ukrývá pod odklopitelným znakem automobilky. Z praxe víme, že toto řešení není nešťastnější, protože zámek je i přes zakrytí logem více vystaven nepřízni počasí. To má u některých ojetin za následek jeho zasekávání. Dá se mu předejít pravidelným promazáním zámku, přitom tak stačí učinit dvakrát do roka. I tak ale bude přístup do motorového prostoru poněkud nekomfortní, proti klasickému odjištění kapoty páčkou z interiéru.

Jízdní vlastnosti a komfort

Jak je všeobecně známo, předností Fordu Focus jsou dobré jízdní vlastnosti, to však platí jenom pro vozidla s podvozkem v dobré kondici. Pokud jsou silentbloky podélných vlečných ramen zadní nápravy vytrhané (naleznete je v oblasti pod zadními bočními dveřmi), vozidlo může takzvaně plavat. Dochází tedy ke ztrátě směrové stability, ale i k rychlejšímu opotřebení pneumatik. Tento problém se přitom týká řady ojetin, jejichž předchozí majitelé už nechtěli do výměny silentbloků investovat. Výjimkou nejsou ani případy, kdy předchozí majitel před prodejem vozu nechal seřídit geometrii tak, aby problém zamaskoval. Stavu silentbloků je tedy třeba věnovat před koupí automobilu velkou pozornost.

U testovaného vozu jsme žádné potíže s podvozkem nezaznamenali a tak se ukázaly jízdní vlastnosti v plné kráse. Podvozek je výborně naladěn, když dobře drží jízdní stopu v zatáčkách a současně dokáže skvěle tlumit nerovnosti. Řidič se s vozem opravdu rychle sžije díky přesnému řazení a řízení se solidní zpětnou vazbou. Po stránce jízdních vlastností zkrátka není Fordu Focus co vytknout.

Výbava a cena testovaného vozu

Pokud se podíváme podrobněji na výbavu zkoušeného exempláře, zjistíme, že si stojí velice dobře. Sice se nemůže chlubit metalickým lakem, ale červený kabát mu sluší. Vnější vzhled ještě vylepšují litá kola, nelze si nevšimnout ani praktického prvku v podobě tažného zařízení. Vozidlo potěší bohatou výbavou, ta bezpečnostní obsahuje přední mlhová světla, ABS a šestici airbagů. Do komfortní výbavy patří dvouzónová klimatizace, elektrické ovládání bočních oken, dálkové centrální zamykání nebo originální autorádio s přehrávačem CD a ovládáním pod volantem. Zapomenout nesmíme ani na elektricky seřiditelná zpětná zrcátka, tempomat či palubní počítač. Určitou výhodu představuje také servisní knížka.

Velice zachovalé a bohatě vybavené kombi z roku 2009 doposud urazilo 185 182 kilometrů. Takovou porci by mu ale těžko někdo hádal, vůbec na to totiž nevypadá. I pod kapotou krytý turbodiesel 2.0 TDCi/100 kW pracuje na výbornou. Auto ESA za tento vůz požaduje 184 900 korun.

Expert Auto ESA radí

K častějším závadám Fordu Focus patří koroze výfuku, která se v omezené míře projevuje i na testovaném automobilu. Některé vozy trpí také povrchovou korozí podvozkových dílů. Turbodiesely 1.6 TDCi se nezřídka potýkají s poruchami turbodmychadla, ventilu EGR či vstřikovačů. Dochází u nich k prodírání hadic od turbodmychadla i k únikům oleje. Vznětové osmnáctistovky a dvoulitry jsou mnohem spolehlivější, i zde ale pozor na stav dvouhmotového setrvačníku. Občas se vyskytnou potíže se snímačem polohy pedálu plynu nebo s klimatizací.

Ford Focus 2.0 TDCi
Objem motoru (cm3): 1997
Maximální výkon (kW/ot. za min.): 100/4 000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.): 340/2000
Zrychlení 0-100 km/h (s): 9,5
Největší rychlost (km/h): 203
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km): 5,6
Rok výroby testovaného vozu: 2009
Počet ujetých km dle palubních přístrojů: 185 182
Cena vozu (hotovost/financování v Kč): 184 900/184 900
Bazarové Recenze
Diskuze (67)
16. 2. 2014 10:49
4x4
Auto splní základní požadavek na cestu z místa A do místa B přes místo A1 (benzínka).
Maskuje své stáří jednoduchým designem. Naopak Auto ESA maskuje reálný počet najetých Km...Kdyby se tak dal sehnat ve 4x4, to by byla pecka. ;-)
6. 2. 2014 21:53
Re: cena
To je to o čem píšu. Záměrně špatně udělanej motor, aby vydržel tak akorát a pak se draze porouchal. Zákazník pak v návalu zoufalství z ceny opravy radši koupí nový auto než by do toho sypal peníze. Otázka je jestli se nechá nachytat znova na koncern PSA. A nebo je druhá možnost, že ten motor pořádně netestovali a na zmíněnou konstrukční chybu vůbec nepřišli. Stejně jako VW a jejich problém s napínákama rozvodovýho řetězu. Pak se to trapně snaží hodit na opotřebovaný nástroj u dodavatele řetězu. Každopádně díky za zajímavý informace.
6. 2. 2014 15:29
Re: cena
Nie hlavna chyba je na motore (DPF modul je pred motorm, co je zle, ma byt za motorom, pripadne pod autom a potom medzi nim a motorm je trubka mazania turba - ked sa DPF vypaluje, tak speka olej v tej trubke, comu pomaha aj ten slaby olej a este aj sporadicka vymena a vytvara karbon, ktory tu trubku upcha a turbo ide nasucho, co je jeho smrt. Ked za ta trubka zakarbonuje, to trva tak 100-180tisic km, zalezi ako casto regeneruje filter, ako sa meni olej,... ale raz sa upcha. Preto mas v zasade dva rozne nazory na HDI - prvy majitel je spokojny, tichy motor, dobra spotreba,.... a druhy stihne vyment aj 4 turba, kym frustrovany mechanik rozoberie cely motor a objavi karbon.
6. 2. 2014 15:14
Re: cena
Je to sice jen nepodložená doměnka, ale chyba teda možná není v motoru, ale v oleji a intervalu výměn ;-) ale zase má automobilka co vyrábět, když se to majiteli na
200000 rozsype ne. ;-)
6. 2. 2014 14:48
Re: cena
Ano vcasna vymena pomoze a dokonca aj typ oleja ktory tam doporucuje ci uz Ford alebo PSA je prilis riedky, aby nemal odpory a o to menej este vydrzi.