Ojetý Ford Fusion 1.4 16V: Brácha prima bráchy
Potkat Ford Fusion s nízkým kilometrovým proběhem není až tak neobvyklé. Obliba těchto vozidel u seniorů, kteří toho tolik nenajezdí, zájemcům o vůz vysloveně nahrává. Na trhu s ojetinami tedy můžete nalézt exempláře s nízkým proběhem, podobně jako je tomu u červeného vozu z pražského autocentra Auto ESA. Na pohled velice zachovalý automobil upoutal naši pozornost zářivě nablýskanou karoserií a stavem tachometru, jež ukazuje pouhých 29 588 ujetých kilometrů. Vozidlo má v rodném listu zapsaný letopočet 2008 a pod kapotou spolehlivou zážehovou čtrnáctistovku. Ta sice nedisponuje závratným výkonem (59 kW), ale ani nezaskočí nechtěnou spotřebou.
Prostor pro posádku
Fusion využívá techniku i podvozek Fordu Fiesta, jeho interiér je však vzdušnější a nabízí solidní prostor také v oblasti zadních sedadel. Jenom škoda, že sedačky menších rozměrů nezajistí tolik komfortu, kolik by si někteří cestující přáli. Drobná výtka míří i k nevýraznému tvarování opěradel předních sedadel, která v zatáčkách poskytnou slabší boční oporu.
Nejeden řidič Fusionu vytýká nepříliš líbivou palubní desku. U testovaného vozu, jenž byl vyroben až po faceliftu, je přitom pohlednější, než tomu bylo u starších ročníků. Přesto vzhledem nikomu dech nevyrazí. Důvod vidíme jak v použitých plastech, tak v jejich povrchové úpravě. Přitom u vozidel vyrobených před faceliftem byla situace ještě horší.
Pokud opustíme místo pro posádku a nahlédneme do zavazadelníku, budeme mít pro vůz pro změnu jenom pochvalná slova. Zavazadlový prostor totiž nabízí v základním uspořádání objem 337 litrů, což je na malý automobil vynikající hodnota! Kdo by potřeboval více, může Fusion proměnit do dvoumístné konfigurace sklopením zadních sedadel a nákladový prostor naroste na 1175 litrů.
Skvělá nabídka místa pro zavazadla je dána vyšší stavbou karoserie, která umožnila konstruktérům navrhnout vůz s vyšší zavazadlovým prostorem. Ten je v případě testovaného automobilu téměř zaplněn sadou zimních pneumatik na plechových discích, jež získá nový majitel spolu s vozidlem.
Motor a převodovka
Jak již padlo v úvodu, pod kapotou testovaného Fordu Fusion nalezneme zážehový čtyřválec objemu 1,4 litru. Šestnáctiventilový motor přitom nenabízí nijak závratný výkon, poskytovaných 59 kW ale můžeme považovat za dostačující pro rozumnou jízdu. Fusion se přitom nabízel i se slabší dvanáctistovkou či naopak velice svižnou šestnáctistovkou, případně s dvojicí turbodieselů.
Výhodou zkoušené verze je její bezproblémovost. Jde o spolehlivý motor pracující s příznivou spotřebou, navíc potěší ochotou jít za plynem, kterou by vzhledem k papírově nevelkému výkonu hádal málokdo. Přesto, ti co chtějí jezdit opravdu svižně i s vytíženějším vozem, by se měli poohlédnout po šestnáctistovce. Nicméně čtrnáctistovka v testovaném automobilu běží hladce, není příliš hlučná a netrpí nežádoucími vibracemi.
Zmínit musíme také manuální pětistupňovou převodovku. Ta si s pohonnou jednotkou dobře rozumí, řidič navíc ocení přesný pohyb řadicí páky. Výhodou zkoušeného vozu je zámek řazení. Nejen že plní určitou ochrannou funkci před nenechavci, ale může být kladně ohodnocen pojišťovnou v případě, že by si budoucí majitel chtěl vůz pojistit proti odcizení.
Jízdní vlastnosti a komfort
Ford Fusion těží z dobře naladěného podvozku, který i přes svou tvrdší charakteristiku zvládá tlumení nerovností ku spokojenosti posádky. Držení jízdní stopy v zatáčkách je přitom nečekaně dobré. Výtky nemáme ani k brzdám, které odvádějí odpovídající práci. Jednoznačně kladně hodnotíme výborný výhled z automobilu i dobře odhadnutelné rozměry karoserie, což ocení především méně zkušení řidiči. Pohyb po městě či parkování tedy probíhá zcela bez potíží.
Jestli nám na vozidle něco nevyhovuje, tak je to umístění ovladače elektrických zpětných zrcátek. Řidič se musí vždycky natáhnout, seřídit zpětné zrcátko a opět se opřít, aby jeho nastavení zkontroloval. Když se nezdaří, nezbude nic jiného, než se opět natahovat, což je značně nekomfortní. Naštěstí jde o úkon, který každý provede jenom jednou, pokud tedy nepoužívá vůz více řidičů.
Výbava a cena testovaného vozu
Testovaný automobil se těší vynikajícímu zdraví. Nakonec aby ne, když má za sebou teprve 29 588 ujetých kilometrů. Potěší také bohatou výbavou, do níž patří například ABS, čelní airbagy, elektricky ovládaná zpětná zrcátka a dálkově řízené centrální zamykání. O komfort posádky se postará klimatizace a originální přehrávač CD, řidič ocení vyhřívané čelní sklo, které přijde v blížícím se zimním období skutečně vhod. Vzhled vozu podtrhují kola z lehkých slitin. Za bohatě vybavený Ford Fusion z roku 2008 požaduje Auto ESA částku 149 900 korun při platbě v hotovosti.
Expert Auto ESA radí
Ford Fusion má pověst nadprůměrně spolehlivého vozu. Přesto se u něj stejně jako u dalších automobilů některé závady vyskytují častěji - jedná se třeba o nadměrné opotřebení ložisek kol či vůle na přední nápravě. Některé vozy trápí také zvlněné brzdové kotouče. Někdy se objeví porucha podsvícení přístrojové desky a nepříjemné může být i povrzávání plastů v interiéru vyskytující se spíše u starších vozidel s vyšším kilometrovým proběhem. Zřídka se lze setkat se závadou centrálního zamykání.
Zážehové pohonné jednotky patří k těm spolehlivějším. Dobrou pověst má také turbodiesel 1.4 TDCi, silnějším bratru 1.6 TDCi to však neplatí. Nejčastěji se ale setkáte s automobily vybavenými zážehovými motory.
Ford Fusion 1.4 16V | |
Objem motoru (cm3): | 1388 |
Maximální výkon (kW/ot. za min.): | 59/5700 |
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.): | 124/3500 |
Zrychlení 0-100 km/h (s): | 14,0 |
Největší rychlost (km/h): | 163 |
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km): | 6,5 |
Rok výroby testovaného vozu: | 2008 |
Počet ujetých km dle palubních přístrojů: | 29 588 |
Cena vozu (hotovost/financování v Kč): | 149 900/109 900 |