13.1. 2014

Ojetý Peugeot 308 1.6 VTi: Tradičně líbivé tvary

 

Design je velkou zbraní vozů Peugeot. Model 308 si nového majitele nehledá nijak obtížně, i když má za sebou větší porci kilometrů.

Nástupce rozšířené „třistasedmičky“ dostal slovo v roce 2007 a stejně jako předchůdce ihned zaujal pohledným designem. Nakonec to je největší zbraň peugeotů posledních let. Na automobilovém trhu platí stejně jako jinde, že obal prodává, a tak se vůz ocitne v hledáčku nejednoho motoristy i nyní, kdy jej pořídíte už jedině jako ojetý.

V České republice se mnohdy setkáte nejen s vozy původně prodanými na zdejším trhu, ale i s dovezenými ojetinami. V případě Peugeotu 308 jde mnohdy o vozidla pocházející z Francie, výjimkou přitom nejsou auta mající za sebou službu v půjčovnách, což není zrovna ideální. Ale samozřejmě lze najít i zachovalé vozy, stejně jako se podařilo nám v autocentru Auto ESA, kde jsme vybrali k testování „třistaosmičku“ s necelými 47 000 ujetými kilometry.

Prostor pro posádku

Výhodou Peugeotu 308 jsou odolné materiály v interiéru, na kterých se opotřebení projevuje jenom v omezené míře. Nepřekvapí tedy výborný stav prostoru pro posádku zkoušeného vozu, který má za sebou nemnoho ujetých kilometrů. Zájemci o ojetou „třistaosmičku“ oceňují také pohodlná a dobře tvarovaná sedadla i nabídku místa na předních i zadních sedačkách.

Zavazadelník hatchbacku o objemu 350 litrů zcela zapadá do průměru třídy. V interiéru najdeme několik odkládacích míst nebo třeba výklopný háček na tašku v blízkosti nohou předního spolujezdce. Držáky nápojů mezi předními sedadly jsou mělké, a jak jsme se přesvědčili, při brzdění například kelímek s nápojem z fast foodu neudrží.

Stejně jako některé další automobily této modelové řady je testovaný vůz vybaven panoramatickou střechou. Ta má elektrickou roletku, jejíž funkčnost je třeba při pořizování ojetiny ověřit. Prověrkou by měla samozřejmě projít také veškerá elektrická výbava, potíže s roletkou jsou ale obecně známé. U zkoušeného exempláře byla bez problémů plně funkční.

Motor a převodovka

Nejrozšířenější jsou „třistaosmičky“ s turbodieselovými motory, zejména velice úsporné provedení 1.6 HDi se těší velkému zájmu. Přitom jde o nejproblémovější nabízenou verzi. Slabších zážehových šestnáctistovek není tolik jako dieselových, mezi benzinovými agregáty se ale jedná o nejčastěji se vyskytující agregát.

Pohonná jednotka 1.6 VTi pracující s výkonem 88 kW roztáčí kola testovaného vozu. Výhodou tohoto motoru s proměnným časováním ventilů je rozumná spotřeba i tichý běh. Po výkonové stránce zcela dostačuje. S autem lze bez problémů jezdit přibližně za šest litrů, při běžné jízdě počítejte spíše se sedmi. V testovaném vozidle motor běžel jako švýcarské hodinky, ale při výběru ojetiny s tímto agregátem je ostražitost na místě. Nezřídka se totiž objevuje kolísání otáček a potíže mohou být také s rozvody. Proto po startu poslouchejte, zda při volnoběhu nechrastí rozvodový řetěz - takovému vozu se vyhněte velkým obloukem.

Zřídka se vyskytují také potíže s manuálními převodovkami, respektive jejich zvýšená hlučnost. Tu spolehlivě odhalíte při zkušební jízdě, avšak jak zde již padlo, rozhodně nejde o nějaký častý problém.

Jízdní vlastnosti a komfort

Podvozek Peugeotu 308 dokáže dobře tlumit nerovnosti, po stránce jízdních vlastností ale počítejte jenom s průměrem. Manuální řazení není úplně ideální, řadicí páka se totiž ve svých drahách pohybuje s menší přesností. Sice je řazení výrazně povedenější než u předchůdce 307, na strojově přesné řazení německé konkurence ale stále ztrácí. Sportovněji založení řidiči vozidlu zcela jistě vytknou také přeposilované řízení, to však nemusí vadit každému. Naopak všichni budou dobře hodnotit práci brzd, které mají vynikající nástup i brzdný účinek.

Výbava a cena testovaného vozu

Prověřovaný exemplář si nás získal také rozsáhlou výbavou. Samozřejmostí je klimatizace, šest airbagů nebo stabilizační systém. Ten ale nejde u modelu 308 zcela deaktivovat, protože i po vypnutí příslušným tlačítkem se opět zapne při překročení padesátikilometrové rychlosti. Aby si elektronika myslela, že k této situaci došlo, stačí pouhý prokluz kola. Vypínací tlačítko tedy postrádá význam a v podstatě nevypínatelné ESP právem kritizuje řada motoristů.

Na druhou stranu jednoznačně kladně hodnotíme elektrické ovládání všech bočních oken, dálkové centrální zamykání nebo palubní počítač. Interiér je skvěle prosvětlen díky panoramatickému střešnímu oknu, o pohodu při jízdě se stará originální autorádio s přehrávačem CD a ovládáním pod volantem. Naopak při nepohodě za okny přijdou vhod přední mlhové světlomety nebo dešťový senzor. Parkování zase ulehčí parkovací čidla. Ještě dodejme, že celkový vzhled vozu vylepšují originální litá kola. Podle palubních přístrojů vůz z roku 2007 urazil jen 46 919 kilometrů a jeho celkový zachovalý stav tomuto údaji odpovídá. Cena byla stanovena na 179 900 Kč.

Expert Auto ESA radí

K častým problémům Peugeotu 308 patří vůle v táhlech předního příčného stabilizátoru a testovaný automobil to potvrzuje. Jeho prohlídka na zvedáku odhalila jedno nové táhlo, tedy po výměně. Tím však výčet nedostatků či provedených oprav u testovaného vozidla končí.

Výčet častějších závad modelu 308 ale ještě ani zdaleka ne. Nezřídka se můžete setkat s nadměrným opotřebením brzd, které mají kratší životnost. To platí jak pro kotouče, tak pro destičky. Pozor si dejte také na pískání posilovače řízení. U motorů vybavených dvouhmotovým setrvačníkem pozor na jeho stav a totéž platí pro filtry pevných částic u turbodieselů. Jejich životnost činí přibližně 150 000 kilometrů.

Filtr FAP se nemontoval pouze do jediného turbodieselu a to 1.6 HDi v provedení o výkonu 66 kW. Tento motor ale stejně jako silnější šestnáctistovka HDi trpí výskytem řady dalších poruch. Patří sem prodřené hadice od turbodmychadla, potíže se vstřikovači, úniky oleje, ventilem EGR, škrticí klapkou či turbodmychadlem samotným. Proti tomu dvoulitrové turbodiesely platí za nesrovnatelně spolehlivější.

Mezi nabízenými zážehovými motory je na místě zvýšená pozornost zejména u agregátu 1.6 THP. Zde se objevuje usazování karbonu nebo ulité svíčky. Obtížné starty má na svědomí vadné teplotní čidlo a známé jsou také potíže s volnoběhem. Bez ohledu na motor si důkladnou prověrku zaslouží celá elektrická výbava, protože i tu někdy nějaká ta závada postihne.

Peugeot 308 1.6 VTi
Objem motoru (cm3):1598
Maximální výkon (kW/ot. za min.):88/6000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):160/4250
Zrychlení 0-100 km/h (s):10,8
Největší rychlost (km/h):197
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):6,7
Rok výroby testovaného vozu:2007
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:46 919
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):179 900

Spolupracujeme s TipCars.com
Internetovému prodeji se daří. Češi letos utrácejí v e-shopech více Internetovému prodeji se daří. Češi letos utrácejí v e-shopech více

Češi při nákupech v e-shopech utratili během prvního…

Akciové indexy Nasdaq dosáhly nových maxim Akciové indexy Nasdaq dosáhly nových maxim

Americké akcie dnes posílily díky dobrým hospodářským…

Krize pokračuje. Venezuela vstupuje do generální stávky Krize pokračuje. Venezuela vstupuje do generální stávky

Dvoudenní protest vyhlásila opozice proti vytvoření…

Zápisník Jana Vávry: Experiment Hamburk Zápisník Jana Vávry: Experiment Hamburk

Od summitu G20 v Hamburku uplynuly skoro tři týdny. Akci…

 

Štítky Peugeot Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Peugeot 308 1.6 VTi: Tradičně líbivé tvary







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 






 
Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Audi A8: Čtyři generace luxusu v hliníkovém hávu

Dnes 08:00

Audi A8 přineslo čtyřem propojeným kruhům patřičnou prestiž mezi luxusními limuzínami, dodnes soupeří o klienty s BMW a Mercedesem. I v nedávno představené čtvrté generaci...




Blesk.cz

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Klíšťata útočí: Jak se nejlépe bránit

Sezóna klíšťat je v plném proudu. Přinést si je můžete nejen z lesa, ale i z procházky městským parkem nebo…

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna. Únava dožene snad každého

Počasí na Annu: Sluníčko zakryjí podzimní mračna.…

Také středeční počasí bude připomínat spíše podzim než dny tzv. annenského tepla, které mají být podle pranostik…

 

iSport.cz

Trio talentů opouští Spartu, do Salcburku míří i Hadamczikovi vnuci

Trio talentů opouští Spartu, do Salcburku míří i…

Tři z největších českých talentů ročníku 2000 a 2001 odcházejí ze Sparty do rakouského Salcburku, který bude od…

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla z vývoje zaražená

Šilhavý po BATE: Měli jsme přidat góly. Kabina byla…

Být po výhře zklamaný? Někdy to tak prostě je. Trenér Slavie Jaroslav Šilhavý po utkání 3. předkola Ligy mistrů…

 

Reflex.cz

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být dementní, obává se neurolog Stránský

Zemanovo zdraví je veřejná věc. Prezident začíná být…

Neurolog Martin Jan Stránský má vážné pochyby o psychické kondici prezidenta Miloše Zemana. Sleduje u něj…

Okamura s Nohavicou, Babiš s Krajčem. Koho podpoří rapper Řezník?

Okamura s Nohavicou, Babiš s Krajčem. Koho podpoří…

„Udavač z Těšína“ má nového politického oblíbence. Nechal se vyfotit s panem Okamurou a vstoupil tím do reálné…