13.1. 2014

Ojetý Peugeot 308 1.6 VTi: Tradičně líbivé tvary

 

Design je velkou zbraní vozů Peugeot. Model 308 si nového majitele nehledá nijak obtížně, i když má za sebou větší porci kilometrů.

Nástupce rozšířené „třistasedmičky“ dostal slovo v roce 2007 a stejně jako předchůdce ihned zaujal pohledným designem. Nakonec to je největší zbraň peugeotů posledních let. Na automobilovém trhu platí stejně jako jinde, že obal prodává, a tak se vůz ocitne v hledáčku nejednoho motoristy i nyní, kdy jej pořídíte už jedině jako ojetý.

V České republice se mnohdy setkáte nejen s vozy původně prodanými na zdejším trhu, ale i s dovezenými ojetinami. V případě Peugeotu 308 jde mnohdy o vozidla pocházející z Francie, výjimkou přitom nejsou auta mající za sebou službu v půjčovnách, což není zrovna ideální. Ale samozřejmě lze najít i zachovalé vozy, stejně jako se podařilo nám v autocentru Auto ESA, kde jsme vybrali k testování „třistaosmičku“ s necelými 47 000 ujetými kilometry.

Prostor pro posádku

Výhodou Peugeotu 308 jsou odolné materiály v interiéru, na kterých se opotřebení projevuje jenom v omezené míře. Nepřekvapí tedy výborný stav prostoru pro posádku zkoušeného vozu, který má za sebou nemnoho ujetých kilometrů. Zájemci o ojetou „třistaosmičku“ oceňují také pohodlná a dobře tvarovaná sedadla i nabídku místa na předních i zadních sedačkách.

Zavazadelník hatchbacku o objemu 350 litrů zcela zapadá do průměru třídy. V interiéru najdeme několik odkládacích míst nebo třeba výklopný háček na tašku v blízkosti nohou předního spolujezdce. Držáky nápojů mezi předními sedadly jsou mělké, a jak jsme se přesvědčili, při brzdění například kelímek s nápojem z fast foodu neudrží.

Stejně jako některé další automobily této modelové řady je testovaný vůz vybaven panoramatickou střechou. Ta má elektrickou roletku, jejíž funkčnost je třeba při pořizování ojetiny ověřit. Prověrkou by měla samozřejmě projít také veškerá elektrická výbava, potíže s roletkou jsou ale obecně známé. U zkoušeného exempláře byla bez problémů plně funkční.

Motor a převodovka

Nejrozšířenější jsou „třistaosmičky“ s turbodieselovými motory, zejména velice úsporné provedení 1.6 HDi se těší velkému zájmu. Přitom jde o nejproblémovější nabízenou verzi. Slabších zážehových šestnáctistovek není tolik jako dieselových, mezi benzinovými agregáty se ale jedná o nejčastěji se vyskytující agregát.

Pohonná jednotka 1.6 VTi pracující s výkonem 88 kW roztáčí kola testovaného vozu. Výhodou tohoto motoru s proměnným časováním ventilů je rozumná spotřeba i tichý běh. Po výkonové stránce zcela dostačuje. S autem lze bez problémů jezdit přibližně za šest litrů, při běžné jízdě počítejte spíše se sedmi. V testovaném vozidle motor běžel jako švýcarské hodinky, ale při výběru ojetiny s tímto agregátem je ostražitost na místě. Nezřídka se totiž objevuje kolísání otáček a potíže mohou být také s rozvody. Proto po startu poslouchejte, zda při volnoběhu nechrastí rozvodový řetěz - takovému vozu se vyhněte velkým obloukem.

Zřídka se vyskytují také potíže s manuálními převodovkami, respektive jejich zvýšená hlučnost. Tu spolehlivě odhalíte při zkušební jízdě, avšak jak zde již padlo, rozhodně nejde o nějaký častý problém.

Jízdní vlastnosti a komfort

Podvozek Peugeotu 308 dokáže dobře tlumit nerovnosti, po stránce jízdních vlastností ale počítejte jenom s průměrem. Manuální řazení není úplně ideální, řadicí páka se totiž ve svých drahách pohybuje s menší přesností. Sice je řazení výrazně povedenější než u předchůdce 307, na strojově přesné řazení německé konkurence ale stále ztrácí. Sportovněji založení řidiči vozidlu zcela jistě vytknou také přeposilované řízení, to však nemusí vadit každému. Naopak všichni budou dobře hodnotit práci brzd, které mají vynikající nástup i brzdný účinek.

Výbava a cena testovaného vozu

Prověřovaný exemplář si nás získal také rozsáhlou výbavou. Samozřejmostí je klimatizace, šest airbagů nebo stabilizační systém. Ten ale nejde u modelu 308 zcela deaktivovat, protože i po vypnutí příslušným tlačítkem se opět zapne při překročení padesátikilometrové rychlosti. Aby si elektronika myslela, že k této situaci došlo, stačí pouhý prokluz kola. Vypínací tlačítko tedy postrádá význam a v podstatě nevypínatelné ESP právem kritizuje řada motoristů.

Na druhou stranu jednoznačně kladně hodnotíme elektrické ovládání všech bočních oken, dálkové centrální zamykání nebo palubní počítač. Interiér je skvěle prosvětlen díky panoramatickému střešnímu oknu, o pohodu při jízdě se stará originální autorádio s přehrávačem CD a ovládáním pod volantem. Naopak při nepohodě za okny přijdou vhod přední mlhové světlomety nebo dešťový senzor. Parkování zase ulehčí parkovací čidla. Ještě dodejme, že celkový vzhled vozu vylepšují originální litá kola. Podle palubních přístrojů vůz z roku 2007 urazil jen 46 919 kilometrů a jeho celkový zachovalý stav tomuto údaji odpovídá. Cena byla stanovena na 179 900 Kč.

Expert Auto ESA radí

K častým problémům Peugeotu 308 patří vůle v táhlech předního příčného stabilizátoru a testovaný automobil to potvrzuje. Jeho prohlídka na zvedáku odhalila jedno nové táhlo, tedy po výměně. Tím však výčet nedostatků či provedených oprav u testovaného vozidla končí.

Výčet častějších závad modelu 308 ale ještě ani zdaleka ne. Nezřídka se můžete setkat s nadměrným opotřebením brzd, které mají kratší životnost. To platí jak pro kotouče, tak pro destičky. Pozor si dejte také na pískání posilovače řízení. U motorů vybavených dvouhmotovým setrvačníkem pozor na jeho stav a totéž platí pro filtry pevných částic u turbodieselů. Jejich životnost činí přibližně 150 000 kilometrů.

Filtr FAP se nemontoval pouze do jediného turbodieselu a to 1.6 HDi v provedení o výkonu 66 kW. Tento motor ale stejně jako silnější šestnáctistovka HDi trpí výskytem řady dalších poruch. Patří sem prodřené hadice od turbodmychadla, potíže se vstřikovači, úniky oleje, ventilem EGR, škrticí klapkou či turbodmychadlem samotným. Proti tomu dvoulitrové turbodiesely platí za nesrovnatelně spolehlivější.

Mezi nabízenými zážehovými motory je na místě zvýšená pozornost zejména u agregátu 1.6 THP. Zde se objevuje usazování karbonu nebo ulité svíčky. Obtížné starty má na svědomí vadné teplotní čidlo a známé jsou také potíže s volnoběhem. Bez ohledu na motor si důkladnou prověrku zaslouží celá elektrická výbava, protože i tu někdy nějaká ta závada postihne.

Peugeot 308 1.6 VTi
Objem motoru (cm3):1598
Maximální výkon (kW/ot. za min.):88/6000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):160/4250
Zrychlení 0-100 km/h (s):10,8
Největší rychlost (km/h):197
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):6,7
Rok výroby testovaného vozu:2007
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:46 919
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):179 900

Spolupracujeme s TipCars.com
Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér

ČSSD chce do koaliční smlouvy s hnutím ANO začlenit…

Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem

Zákaz kouření v restauracích snížil obchodníkům…

SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023 SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekává, že…

 

Štítky Peugeot Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Peugeot 308 1.6 VTi: Tradičně líbivé tvary







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 



Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance – Proč GTi není GTI Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance – Proč GTi není GTI

Označení v názvu modelu se sice liší jenom velikostí…

Rychlý kolo v Mostě: Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance Rychlý kolo v Mostě: Peugeot 308 GTi vs. VW Golf GTI Performance

Do Mostu jsme tentokrát vyrazili s vybranou partičkou,…

 



 
Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Včera

Honda Z spojila vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.




Blesk.cz

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky doživotí. Soud: „Mimořádně nechutný čin“

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky…

Dánský vynálezce Peter Madsen si za vraždu novinářky Kim Wallové ve středu vyslechl doživotní trest. Případ…

Otočili ti, kteří půjdou „ke korýtkům“? Senátoři ČSSD bouří proti vládě s Babišem

Otočili ti, kteří půjdou „ke korýtkům“? Senátoři…

Proti vládě s hnutím ANO se ve středu jasně postavili senátoři ČSSD. Vadí jim trestně stíhaný člen vlády, nutná…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu je pravdivým odrazem naší společnosti

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu…

Na bourání mostu a nahrazení mostem novým by nebylo nic tak zvláštního a v historii Prahy se to událo již…

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…