29.10. 2014

Ojetá Škoda Roomster 1.4 16V: MPV ideál po Česku

Ojetá Škoda Roomster 1.4 16V: MPV ideál po Česku

Roomster měl vždycky svoje příznivce i odpůrce. Někdo nepřenese přes srdce netradiční design vozu, pro jiného je důležitější jeho praktičnost.

Stávající Škoda Roomster má řadu dílů shodných s modelem Fabia druhé generace. Od ní tohle malé MPV převzalo nejen podobu přídě a palubní desky, ale také podvozek a motory. Naroubování přídě z Fabie na novou střední a zadní část se však nesetkalo u řady zákazníků s pozitivním ohlasem. Přechod v oblasti sloupku B nepůsobí zrovna přirozeně a kvůli tomu Roomster v očích nejednoho potenciálního zákazníka propadl.

Jiní ale objevili i jeho přednosti v podobě variability interiéru a nabídky podélného prostoru. Ne nadarmo se vůz stále drží v popředí třídy, aktuálně je druhý (za loňský rok se v Česku prodalo 3156 vozů).

V oblasti ramen ve srovnání s Fabií žádné kladné body nečekejte, příčná prostornost se nijak nezměnila. Je-li však pro někoho Škoda Fabia malá, Roomster může být tou pravou volbou. Nabízí totiž vzdušnější interiér i objemnější zavazadelník a tak spolehlivě zastane funkci rodinného automobilu.

Srovnávací test: Chevrolet Orlando vs. Škoda Roomster

I proto jsme na ploše pražského autocentra Auto ESA hledali právě Roomster. Zaujal nás vůz z roku 2008 v bohaté výbavě Sport. Podle palubních přístrojů zatím urazil 138 587 kilometrů a na pohled vypadá velmi zachovale. Pod kapotou ukrývá benzinový čtyřválec 1.4 16V o výkonu 63 kW, který z Roomsteru sice olympijského vítěze neudělá, ale typickému zájemci o tento typ automobilu by měl takový motor bohatě stačit. V Auto ESA tomuto konkrétnímu vozu určili cenu 169 900 Kč.

Prostor pro posádku

Jak zde již padlo, palubní deska pochází z modelu Fabia, zpracováním se však může lišit v závislosti na výbavě automobilu. Lépe vybaveným vozidlům dvířka uzavíratelných schránek před spolujezdcem nechybějí, což je také případ zkoušeného vozu. Jeho sedadla jsou dostatečně pohodlná, přičemž vzadu najdete solidní komfort plynoucí z nabídky místa pro nohy cestujících. V tomto směru si Roomster stojí opravdu velice dobře.

Výhodou jsou samostatná sedadla vzadu, která lze podle potřeby posouvat, vyjímat, nebo skládat a překlápět za přední sedačky, čímž nákladový prostor citelně naroste. V základním pětimístném uspořádání můžete počítat s objemem 450 až 530 litrů, v závislosti na posunu sedadel vzadu. To je bohatě i pro rodinné cestování na dovolenou.

U daného vozu musíme ocenit sportovněji tvarovaná přední sedadla s výrazným bočním vedením, ale i opravdu zachovalý stav interiéru. Celkově vůz budí velmi dobrý dojem a vypadá to, že o něj bylo po všech směrech poctivě pečováno.

Škoda Roomster vyhrála v hodnocení ojetých vozů Dekra 2014

Motor a převodovka

Benzinová šestnáctiventilová čtrnáctistovka v testovaném vozidle nabízí výkon 63 kW, což je pro Roomster tak akorát. Slabší motor by měl s autem dost práce zejména při jeho větším zatížení, silnější určitě můžeme doporučit, avšak mnohým motoristům stačí právě agregát 1,4 litru. V nižších otáčkách tolik ochoty nejeví, ale kolem hranice 3500/min ožívá a pak je znatelně snaživější.

Kromě této pohonné jednotky se však pod kapotou Škody Roomster můžete setkat i s menším tříválcem 1.2 HTP o výkonu 51 kW, který se jeví zdatně ve městě. Nicméně výkonový handicap poznáte ve vyšších rychlostech a zde končí i úsporný provoz. Lepší volbou jsou přeplňované čtyřválce 1.2 TSI o výkonech 63 a 77 kW, zde ale pozor na stav rozvodů.

Dobře si stojí zážehová šestnáctiventilová šestnáctistovka disponující 77 kW a tolik oblíbený turbodiesel 1.9 TDI s identickým výkonem, tedy 77 kW. Pracuje spolehlivě a úsporně. Ještě menší nároky na spotřebu má tříválcový turbodiesel 1.4 TDI montovaný o výkonech 51 a 59 kW. Jeho nepříliš disciplinovaný projev ale některé řidiče odradí. V roce 2010 byl nahrazen živějším a znatelně kultivovanějším čtyřválcem 1.6 TDI o výkonech 66 a 77 kW.

Manuální převodovky platí za nadmíru spolehlivé a vynikají precizním řazením. Naopak u převodovek DSG musíte počítat s opotřebením, které si dříve nebo později vyžádá nemalou investici.

Jízdní vlastnosti a komfort

Karoserie vyšší stavby usazená na podvozku z Fabie znamená větší přenos hmotnosti v zatáčkách, ale i tak jsou jízdní vlastnosti dobré. Odpružení správně tlumí nerovnosti a posádka má tak dostatek pohodlí také při jízdě po městské dlažbě. Za jízdy tak neuslyšíte žádné nežádoucí zvuky, a to ani od přední nápravy, kde se nacházejí táhla stabilizátoru, u tohoto modelu známá svou poněkud kratší životností.

Komfort na palubě pak příznivě ovlivňuje také přítomnost klimatizace, či naopak vyhřívání sedadel, řidič zase při dálničních přesunech ocení tempomat.

Výbava a cena testovaného vozu

Kromě zmiňovaných prvků ve výbavě testovaného automobilu najdeme také ABS, stabilizační systém ESP, palubní počítač, šest airbagů, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, dálkové centrální zamykání nebo elektrické ovládání bočních oken vpředu. Nechybí ani autorádio s přehrávačem CD a vzhled vozu vylepšují kola z lehkých slitin.

Nový Roomster se bude vyrábět v Polsku, starý z Kvasin končí

Expert Auto ESA radí

Jak zde již padlo, výjimkou nejsou vůle v táhlech stabilizátoru, ale ani v jeho uložení. Známá je koroze výfukového systému, jíž můžeme pozorovat i na testovaném automobilu. Je to však jediná vada, kterou jsme u něj nalezli. Model Roomster se také občas potýká se zvlněnými brzdovými kotouči, mohou se objevit problémy s filtrem pevných částic u turbodieselů nebo porucha čidla výfukových plynů. Zejména tříválec HTP trápí vadné zapalovací cívky. U přeplňovaných čtyřválců 1.2 TSI zase pozor na chrastění při startu ukazující na problém s rozvody a nutnost situaci okamžitě řešit.

Škoda Roomster 1.4 16V
Objem motoru (cm3)1390
Maximální výkon (kW/ot. za min.)63/5000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.)126/3300
Zrychlení 0-100 km/h (s)13,0
Největší rychlost (km/h)171
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km)6,8
Rok výroby testovaného vozu2008
Počet ujetých km dle palubních přístrojů138 587
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)169 900/130 000
Spolupracujeme s TipCars.com
Pražské Protonové centrum získá další klienty z britských ostrovů Pražské Protonové centrum získá další klienty z britských ostrovů

Pražské Protonové centrum uzavřelo smlouvu s britskou…

Evropské obce by mohly pro komunikaci s občany využívat českou aplikaci Evropské obce by mohly pro komunikaci s občany využívat českou aplikaci

Brněnská Neogenia chce se svým Mobilním rozhlasem…

Modelu Fabia Combi hrozí ve Škodovce konec. Automobilka se zaměří na SUV Modelu Fabia Combi hrozí ve Škodovce konec. Automobilka se zaměří na SUV

Škoda Auto aktuálně pracuje na výrazném rozšíření své…

Symbolem dne práce odkudkoli se stává telefonní budka Symbolem dne práce odkudkoli se stává telefonní budka

Agentura Bison & Rose vytvořila z vyřazených…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Škoda Roomster 1.4 16V: MPV ideál po Česku







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky

O model Škoda Roomster je zájem i deset let po uvedení na…

Škoda Roomster II končí, definitivně! Prý by o ni nebyl zájem. Škoda Roomster II končí, definitivně! Prý by o ni nebyl zájem.

Ještě nedávno to se Škodou Roomster II vypadalo velmi…

 



 
Jak poznat, zda jsou pneumatiky ještě použitelné? Změřit hloubku dezénu nestačí!

Jak poznat, zda jsou pneumatiky ještě použitelné? Změřit hloubku dezénu nestačí!

Dnes 17:50

Řada řidičů každoročně touto dobou řeší otázku, zda jsou stávající pneumatiky ještě použitelné, nebo je lepší se jich zbavit. Víme, jak mít během pár vteřin jasno!




Blesk.cz

Přiznání Vlaďky Erbové: Necítím se dobře...

Přiznání Vlaďky Erbové: Necítím se dobře...

Modelka a manikérka Vlaďka Erbová (35) se mohla vždycky pyšnit luxusní postavou a hlavně dokonalými křivkami,…

Kdo je Drahoš, co chce místo Zemana na Hrad? Slízl to od Horáčka i Ovčáčka

Kdo je Drahoš, co chce místo Zemana na Hrad? Slízl…

Češi budou mít v příští prezidentské volbě na výběr vedle prognostika, textaře nebo lékaře zřejmě i fyzikálního…

 

iSport.cz

Lístky na derby? Zmizely rychle, zbývá naděje na aukcích až za trojnásobek

Lístky na derby? Zmizely rychle, zbývá naděje na…

Na Spartě se zaprášilo za hodinu a půl. Na Slavii za hodinu. Takhle málo stačilo, v cuku letu bylo po lístcích.…

Ujfaluši: Schick? To je velký talent! Do Itálie mu prošlapal cestu i Nedvěd

Ujfaluši: Schick? To je velký talent! Do Itálie mu…

Byl jedním z nejúspěšnějších fotbalistů slavné éry české reprezentace: pod koučem Brücknerem si zahrál na dvou…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…