4.8. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Toyota Celica (1999-2005): Šetřit se vyplatí

 

Celica bývala tradiční sportovní modelovou řadou japonské Toyoty. Její poslední sedmá reinkarnace z let 1999 až 2005 proslula zcela novým pojetím, zároveň ale i sklony k fatálním závadám.

Toyota Celica vznikla coby odpověď na úspěch amerických vozů Ford Mustang. Psal se rok 1970. Od roku 1977 vyjížděla druhá generace modelu, kterou o čtyři roky později vystřídala třetí. Všechny svým pojetím odpovídaly zmíněnému fordu, byť pod přední kapotou vozily zprvu pouze čtyřválce, později také řadové šestiválce. Takto motorizované Celici dostaly přídomek Supra. Ve třetí generaci se pak Supra stala poprvé samostatným modelem.

Nejdůležitější změna v životě populárního japonského kupé přišla v roce 1985 v souvislosti se čtvrtou generací vozu. Namísto mírně archaických jakoby amerických tvarů dostala novinka moderní design s oblými tvary, což zlepšilo aerodynamiku karoserie. Tím nejdůležitějším byl však přechod z podélně uloženého hnacího řetězce a pohonu zadní nápravy na příčnou zástavbu motoru. Jako bonus ale navíc vyjela ostrá verze GT4 s přeplňovaným čtyřválcem a stálým pohonem všech kol. Ta se posléze stala základem celé řady úspěšných rallyových speciálů. Pátá generace z let 1989 až 1993 popsaný koncept zachovala, stejně jako spící světlomety. Právě toto vydání zaznamenalo v automobilových soutěžích největší úspěchy. Šestá generace vyráběná od roku 1993 do 1999 dále rozvíjela koncept dvou předešlých vydání, přičemž nabídla více bezpečnosti a komfortu a také ještě lepší techniku. Právě tuto generaci považují znalci a nadšenci do vozů celica za nejzdařilejší.

Video

Radikální řez

Zajímavé je, že dobové testy šestou generaci příliš nevelebily. Tehdejším motoristickým novinářům se zdála příliš rozměrná a těžká, což byla asi i pravda. Možná i proto se Toyota rozhodla u sedmého recenzovaného vydání opět změnit kurz. Smyslem bylo jej více přiblížit širokým masám. Prostě celicu si už neměli kupovat jen muži, dychtící po sportovním svezení, ale také ženy. Je docela možné, že šlo o reakci na úspěch o rok starších prvního Audi TT.

Cílem vývoje současně bylo snížit hmotnost auta, což se podařilo na výbornou. Bylo toho dosaženo kombinací menších rozměrů a použití vyspělých materiálů na karoserii vozu. Také nové motory opustily litinový blok ve prospěch hliníkového. Celica sedmé generace připravená k jízdě tak vychýlí ručičku váhy na hodnoty začínající na 1100 kg. Jen pro zajímavost. Škoda Fabia s motorem 1.2 HTP ve své slabší podobě váží o pouhých 40 kg méně.

Druhá změna se týkala pohonu. Vrcholem už nebyla verze GT4 jako u tří předešlých vydání. Namísto přeplňovaného dvoulitru, pojícího se s pohonem všech kol, nabídla Toyota vysokootáčkový nepřeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 litru jen s předním pohonem. Alternativu k němu tvořila jednodušší a tedy civilnější „osmnáctistovka“.

Kupujte co nejlevněji!

Poslední generace celicy je vozem z konce 90. let. Nabízí tedy stále přiměřenou jednoduchost, což je pro dlouhodobé vlastnictví klíčové. Ač běžně před koupí nejlevnějších zástupců daného modelu auta varujeme, tady tomu bude naopak. „V případě celicy se opravdu vyplatí koupit auto co možná nejlevněji,“ říká na úvod Jan Kotlařík ze společnosti DICompRacing, která se již léta v Rožmitále pod Třemšínem zabývá servisem vozů Toyota se zážehovými motory. „Celica poslední generace platí za spolehlivou s výjimkou pohonných jednotek.“ Právě motory - a je jedno zda zvolíte slabší 1.8 VVT-i označenou 1ZZ-FE, nebo výkonnější 1.8 VTL-i (2ZZ-GE), jsou nejproblematičtější částí jinak jízdně imponujícího vozu. Po koupi je tak třeba počítat s dodatečnými investicemi, které si vůz dříve či později vyžádá. A to se týká úplně všech aut.

Obě pohonné jednotky využívají k pohonu rozvodů řetěz. Ač Toyota v době uvedení vozu tvrdila, že je zcela bezúdržbový, realita dnešních dnů je poněkud jiná. Jde však o přirozený projev opotřebení, nikoliv o pochybení výrobce. Rozvody tak v žádném případě nelze dávat do jedné škatulky s těmi, o nichž jsme psali toto úterý.

„Rozvody se tady běžně dožijí maximálně 200.000 km, takže je dobré je včas vyměnit. To platí o obou pohonných jednotkách. Řetěz se totiž natahuje. V extrému může i přeskočit. Už jsem tady několik takových aut také měl. Naštěstí k setkání ventilů s písty v žádném případě nedošlo,“ vysvětluje Kotlařík.

Při výměně se nenahrazuje pouze řetěz, nýbrž vše, co s rozvody souvisí, „V rámci servisního úkonu tak měníme nejen natažený řetěz, ale i obě lišty – napínací a vodicí. A samozřejmě napínák spolu s řetězovými koly na klikovém hřídeli a vačkových hřídelích.”

Kompletní sadu rozvodů dodává jediná firma - japonská OSK. „I pokud si jí koupíte od Nipparts, najdete v krabičce komponenty OSK,“ vysvětluje Kotlařík. Podle něj jsou jednotlivé součástky kvalitní s jedinou výjimkou. „Tou je napínák, s nímž nejsou dobré zkušenosti. Ten je lepší pořídit přímo od Toyoty,“ dodává Kotlařík. Sada rozvodů od OSK vyjde na asi 7.000 korun (1ZZ-FE) resp. 9.000 korun (2ZZ-GE). K tomu si přidejte částku 3.000 korun za originální napínák. „Bohužel řetězové kolo sacího vačkového hřídele je součástí hydraulického přesuvníku proměnného časování rozvodu VVT-i. Nabízen je pouze coby originální díl za 5.000 korun.”

Jak je to s tím olejem

Zájemce, který začne shánět ojetou celicu, nejčastěji narazí na slabší čtyřválec 1.8 VVT-i (1ZZ-FE). Když na něj přijde někde řeč, téměř každý, kdo se hlouběji zajímá o auta, okamžitě zmíní vysokou spotřebu oleje. Pravdou je, že ta je u motoru 1ZZ-FE skutečně legendární a bohužel pravdivá.

Některá auta konzumují oleje méně, jiná více. Tady záleží na mnoha okolnostech. Od najetých kilometrů, přes styl jízdy až po používaný olej. Občas se lze na různých fórech dočíst, že toyoty vyrobené od modernizace, tedy od srpna 2002, mají již problém se spotřebou oleje vyřešený. Pravda to však není. Jediné, co Toyota možná u motoru 1ZZ-FE změnila, byly pístní kroužky. I exempláře po modernizaci tak olej vesele konzumují.

„Hlavní příčina vysoké spotřeby oleje spočívá ve špatně provedených pístech,“ říká Jan Kotlařík. „Až do technické změny, datované k červenci 2005, používal motor 1ZZ-FE písty se čtyřmi otvory, jimiž se z jejich hlavy odvádí olej, který je chladí,“ dodává Kotlařík. Jak popisuje příslušný technický bulletin, teplota pístu v místě spodního pístního kroužku určeného k mazání stěn válce dosahovala hodnoty 160 stupňů Celsia. Přitom žádoucí bylo nanejvýš 120 stupňů.

Od uvedeného data používá motor písty s osmi otvory pro odvod oleje. Navíc v něm ještě přibyly chladicí drážky vedené uvnitř pístu směrem k drážce pro zmíněný spodní mazací kroužek.

V souvislosti s motory 1ZZ-FE se také často mluví o vzniku ovality válce. Ten tak již není kulatý, nýbrž vlastně šišatý. V souvislosti s tímto jevem má Jan Kotlařík teorii podpořenou četnými zkušenostmi z generálních oprav těchto motorů. „Vinou zvýšené teploty dochází k přehřívání oleje. Jak karbonuje, postupně stále více ucpává zmíněné čtyři otvory pístu, jimiž se z něj olej vrací zpět do válce. Velké množství oleje má postupně za následek jeho hromadění pod spodním mazacím kroužkem. Ten se následně roztáhne, čímž dojde ke zmenšení vůle mezi ním a stěnou válce, kterou kroužek po čase vydře.“

Motor 1ZZ-FE má hliníkový blok se zalitými, velmi tenkými litinovými vložkami válců. Sice se občas lze dočíst, že některé exempláře agregátu používají na tomto místě exotické technologie (většinou je zmiňován známý Nikasil), v praxi ale takový motor v DICompRacing nikdy neopravovali.

Řešením problému se spotřebou oleje je hned několik. Někteří pouze vymění pístní kroužky, což je ekonomická oprava, která ale má velmi omezenou trvanlivost. Možnosti opravy takzvaně napořád jsou v zásadě dvě. Tou první a asi nejlepší je převložkování bloku. Právě tuto metodu preferuje také Jan Kotlařík. „Původní zničené litinové vložky se z bloku odstraní a místo nich se nalisují nové. Kromě originálních modifikovaných pístů lze použít písty od Kolben Schmidt (KS). Otvorů pro odvod oleje mají vždy osm, navíc jsou díry i o něco větší,“ vysvětluje Kotlařík. A hlavně sada čtyř pístů KS vyjde na příznivých 6.000 korun. Naproti tomu za jeden originální píst od Toyoty (modifikovaný) dáte značných 5.400 korun. Oprava převložkováním s využitím pístů od KS vyjde se všemi dodatečnými pracemi na 50.000 až 70.000 korun.

„Nebo můžete použít modifikovaný blok motoru od Toyoty, takzvaný Optifit. Ještě lepší je ale koupě bloku agregátu z Avensisu T25 od roku 2006,“ doplňuje Kotlařík.

Je to právě převložkování motoru, s nímž by měl zájemce o celicu s motorem 1.8 VVT-i, který to s ní myslí vážně a chce si ji nechat delší dobu, počítat. A teď už víte, proč máte kupovat ta nejlevnější auta na trhu. Koupě drahého exempláře totiž neskýtá žádné záruky, že motor olej nežere. Tedy za předpokladu, že už nebyl v minulosti měněný. Ovšem aby to fungovalo, musel by být vyměněný po výše zmíněném datu. Pokud to bylo dříve, třeba v roce 2004, je pod kapotou sice „nový“ motor, ale pořád ten problémový. Sehnat můžete také kus, jehož čtyřválec už mohl projít převložkováním. Pak ale záleží na tom, kdo to dělal a jak kvalitně. Není to zase tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. O tom vědí v DICompRacingu své. Že motor žere olej bohužel při zkušební jízdě a prohlídce vozu nepoznáte.

Jak šel čas

1999 V létě představení sedmé generace. Tvarově vůz vycházel z konceptu Toyota XYR z ledna téhož roku. Zážehové motory 1.8 VVT-i (1ZZ-FE) a 1.8 VVTL-i (2ZZ-GE). Vrcholná verze T-Sport s motorem 1.8 VVTL-i, bohatou výbavou a většími specifickými koly. Standardně v obou případech šestistupňová manuální převodovka. Alternativou čtyřstupňový automat. Zahájení prodeje vozu na vybraných trzích.

2000 Zahájení prodeje auta na zbývajících trzích.

2002 V srpnu modernizace vozu coby modelový rok 2003. Upravená přední část. Světlomety s xenonovou výbojkou, drobné technické retuše. Délka vozu narostla o 5 mm.

2004 Limitované edice Red collection s rudým čalouněním a Blue limited edition s modro-černým interiérem.

2005 Na konci roku ukončení produkce bez uvedení nástupce.

2006 Doprodej nových vozů.

2012 Představení „nástupce“ Toyota GT-86, ovšem s pohonem zadních kol ve spolupráci se Subaru (BRZ).

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Sedmá generace Toyoty Celica patří v autobazarech do kategorie vozů, která si velmi rychle najdou svého majitele. Atraktivní kupé je oblíbené především u mladších motoristů, kteří touží po cenově dostupném vozu s výkonným benzínovým motorem a nevadí jim velmi malý prostor na zadních sedadlech. I když byla výroba tohoto vozu ukončena v roce 2005 a stáří nejmladších vozů tedy letos dosahuje jedenácti let, je celica po designové stránce stále poměrně atraktivním vozem. Velmi žádané jsou především vozy s výkonnějším, 141 kW motorem VVTL-i. Vzhledem k velmi nízké pohotovostní hmotnosti vozu je celica velmi živá a její jízdní vlastnosti lze označit za opravdu nadstandardní. Doporučovaný interval výměny oleje je 15 tisíc kilometrů, zkušenosti majitelů vozů však hovoří o tom, že je vhodné tento interval zkrátit a měnit olej již po deseti tisících kilometrech. Obecně se dá hovořit o tom, že poptávka po celice výrazně převyšuje počet nabízených vozů.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

Madrid správu nad Katalánskem nepřevezme, pokud v regionu proběhnou předčasné volby Madrid správu nad Katalánskem nepřevezme, pokud v regionu proběhnou předčasné volby

Místopředsedkyně španělské vlády Soraya Sáenzová ve…

 

Štítky Toyota Bazar

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Toyota Celica jako pick-up: Před 17 lety přímo z továrny Toyota Celica jako pick-up: Před 17 lety přímo z továrny

V době premiéry poslední generace Celicy se Toyota…

Toyota se znovu pokusí dobýt evropský trh se sportovními vozy Toyota se znovu pokusí dobýt evropský trh se sportovními vozy

Japonci se nevzdávají. S Celicou či MR-2 jim to nevyšlo,…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Dnes 18:50

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Děs na porodním sále: Pod rodičkou začalo hořet během porodu císařským řezem

Děs na porodním sále: Pod rodičkou začalo hořet…

Ty nejděsivější vzpomínky bude mít na porod osmadvacetiletá prvorodička Marta ze Slovenska. Přímo během porodu…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

Atlético opět lovilo v Anglii! Pro nový stadion má experta na trávník

Atlético opět lovilo v Anglii! Pro nový stadion má…

Atlético Madrid hlásí další posilu. A stejně jako Diego Costa přichází z Anglie. Tentokrát se však nejedná o…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…