23.6. 2015

Ojeté BMW 7 (E66): iDrive je jenom pro zlost

 

Luxusní sedan je jistě lákavý, zvláště když ho koupíte za méně než 300.000 Kč. Ovšem provoz takového auta něco stojí a vy musíte vědět, že ho dokážete uživit. A nejde jenom o spotřebu.

BMW 7 generace E65 a E66 (takto byla označena verze s delším rozvorem) přišlo na svět v roce 2001 a jeho odvážný design konzervativní klientele příliš nesednul. Chris Bangle za něj sklidil kritiku a teprve až facelift z roku 2005 věci uhladil a sedmička s odstupem času začala vypadat docela dobře a nenásilně.

Zatímco v době uvedení na trh tohle bylo vrcholné auto, za které jste museli zaplatit více než tři miliony korun, dnes ho můžete mít za ani ne desetinu původní hodnoty. To z něj dělá velmi lákavou koupi, ale musíte si dát obrovský pozor, co kupujete.

Zatímco dříve se prodávalo nejvíce klasických osmiválců, nová generace trochu obrátila a zákazníci přišli na chuť turbodieselům. Známý řadový šestiválec 3.0 v modelu BMW 730d je tak velmi oblíbená volba.

Je to mechanicky spolehlivý motor a jeho provozní náklady se dají udržet v relativně rozumných mezích. Reálná spotřeba se vejde do devíti litrů na 100 km. BMW prodávalo i osmiválcové turbodiesely v modelech 740d a 745d, ale i když se jedná o silné motory, je jich málo a provozní a servisní náklady často překračují náklady na poměrně nenáročné osmiválce na benzin.

BMW 750Li - nejlepší nakonec

Na test jsem si půjčil prodlouženou verzi s vrcholným benzinovým osmiválcem. Je to model BMW 750Li po faceliftu, takže jeho osmiválec 4,8 l nabízí velmi pěkných 270 kW a 490 N.m. Nad ním už byl v nabídce jenom dvanáctiválec, ale těch je na trhu poměrně málo. Pokud chcete ještě lepší dynamiku, musíte hledat přeplňovanou verzi Alpina B7 s výkonem 500 koní, ale za tu dáte klidně i milion korun.

Verze po faceliftu je také nepoměrně atraktivnější nejen z hlediska designu, ale hlavně provozních nákladů a servisu. BMW totiž konečně dořešilo počáteční problémy s elektronikou a zatímco první modely BMW 7 E65 a E66 na poruchovou elektroniku dost trpěly, po faceliftu a v posledních letech výroby už to bylo docela dobré. Nicméně ne úplně dokonalé a neprůstřelné.

Samostatnou kapitolou je palubní systém iDrive, přes který se ovládají důležité funkce auta včetně klimatizace, navigace, autorádia a palubního počítače. První modely s ním měly ohromné problémy a i když později aspoň přestal systém zamrzat (doslova, v teplotách pod nulou prostě nefungoval), zmatečná ergonomie ovládání iDrive zůstala. Vyžaduje to zvyk, ale zpočátku je to vskutku pro zlost.

Když jsme u elektroniky, důkladně zkontrolujte, zda hraje dobře autorádio, jestli funguje navigace a zda klimatizace a ventilace dělá to, co má. Pozlobit může také elektrické ovládání sedadel, centrální zamykání a automatické dovírání dveří a hlavně kufru. Ono se bez toho dá chvíli žít, ale obtěžuje to a snižuje hodnotu celého vozu.

Pokud jde o motory, spolehlivou volbou je prakticky jakákoli jednotka použitá po faceliftu. Řadový benzinový šestiválec je spolehlivý a relativně ekonomický, ale na velké a těžké auto stačí jen tak tak. Naftový šestiválec je dobrý, ale pozor na stav vstřikovačů. Potrápit ho mohou také obvyklé poruchy naftových motorů.

Benzinové osmiválce zpočátku trápily problémy s mazáním a únikem oleje, ale po faceliftu dostal motor N62B48, který byl v testovaném autě, například chladič oleje a prošel ještě několika drobnými úpravami proti verzi N62B44. Výsledkem byla velmi silná a zároveň spolehlivá jednotka s relativně rozumnou spotřebou.

Nejsilnější osmiválec umí jezdit za 12 až 14 litrů na 100 km, vrcholný dvanáctiválec si vezme reálně minimálně 15 litrů a při tom jeho dynamická převaha vynikne až v dálničním tempu. Na běžné jezdění je model 760Li poměrně zbytečný.

BMW 760Li - Dvanáct cest k vrcholu

Choulostivým místem BMW 7 jsou automatické převodovky. Mnichovští tvrdili, že je v nich doživotní náplň oleje, takže některá auta s více než 200.000 km jezdí stále na původní náplň. Některé automaty se kvůli tomu doslova vysypaly a nová převodovka spolu s měničem točivého momentu vás vyjde na asi 180.000 Kč bez práce a montáže.

Repase převodovky od ZF se dá řešit za nějakých patnáct až čtyřicet tisíc korun podle odvedené práce. Majitelé, kteří olej v převodovce vyměnili po zhruba šesti letech a 100.000 km, nicméně mohou být relativně v klidu. Pak je ale dobré interval výměny zkrátit na čtyři roky nebo 60.000 km.

Podvozek je poměrně jednoduchý a odolný, i když životnost předního zavěšení není neomezená a potrápit dovede i zadní automatické udržování světlé výšky. Aktivní stabilizátory Dynamic Drive jsou dost drahá zbytečnost a pokud kupujete automobil bez nich, budete mít v budoucnu o starost méně.

Koroze se na sedmičce po faceliftu prakticky nevyskytuje a v zásadě se jedná o bytelné a kvalitní auto. Pozor ale na exempláře po bouračkách a takové, které nemají jasný původ a naprosto průhlednou servisní historii.

Co se jízdy týče, nečekejte ani od osmiválců sportovní projev. BMW 7 je sice pohodlné a zároveň dynamicky nadané, ale do utažených zatáček se musí přemlouvat, zvláště v této prodloužené verzi. Nicméně se řídí velmi příjemně a je hezké, že nesvádí k agresivní jízdě. Osmiválec ve verzi 750i je báječná verze a vozu poskytuje nejen dynamiku, ale i charakter. Diesel na něj dynamicky nestačí, je slyšet a je to prostě diesel...

Celkové hodnocení

BMW 7 generace E65 a E66 umí být dobrá ojetina. Kupte si verzi po faceliftu a chtějte automobil z prověřeného zdroje a s jasnou servisní historií. Rozhodně si při výběru přizvěte na pomoc zkušeného mechanika, který tato auta zná a ví přesně, jakou péči potřebují. Určitě bude umět udělat i přibližný odhad ceny vyžadované práce.

Pokud dobře koupíte, bude sedmička sloužit spolehlivě. Největším nebezpečím jsou ale pochybná auta z neznámého zdroje, která mohou skrývat skutečně likvidační poruchy a problémy. Raději si v takovém případě připlaťte za prověřené auto. Důležité je také smířit se s tím, že zadarmo sedmička jezdit nebude, naopak vyžaduje pravidelný a pečlivý servis. Ten ale nemusí být nutně velmi drahý, když máte schopného mechanika.

Plusy

  • Komfort posádky a kultivovanost
  • Relativně nízké pořizovací ceny
  • Vypadá jako mnohem dražší vůz
  • Dynamika osmiválců
  • Náhradní díly nejsou extrémně drahé

Minusy

  • Drahý originální servis
  • Automaty ojetin na konci životnosti
  • Poruchová elektronika
  • Frustrující ovládání systému iDrive
  • Nepříjemné pneumatiky runflat

BMW 750Li E66 – informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3)4799
Největší výkon (kW/min)270/6300
Točivý moment (N.m/min)490/3400
Převodovka6AT
Největší rychlost (km/h)250
Zrychlení 0-100 km/h (s)6,0
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)11,4
Rok výroby testovaného vozu2005
Počet ujetých km dle tachometru75 697
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)215 000/249 000

Vybraní konkurenti

Mercedes-Benz S W221 (2005 - 2013)

Nová generace Mercedes-Benzu přišla v době faceliftu BMW 7. Značně zlepšila reputaci minulého vydání, ale i tak je potřeba mít se na pozoru stejně jako u Mnichovských. Automatické převodovky Mercedes-Benzu bývají spolehlivější, dokážou však potrápit standardně dodávaný pneumatický podvozek a elektronika. Ceny ojetých Mercedes-Benzů S jsou výrazně výše než u BMW 7.

 [600×343]

Audi A8 (2002 - 2010)

Facelift druhé generace Audi A8 přišel současně s modernizací BMW 7. Nejoblíbenější je šestiválcový turbodiesel 3.0 TDI a nutno říci, že je to asi nejrozumnější volba. Benzinové osmiválce nejsou tak zajímavé a výrazné jako u BMW a majitelé si stěžují na poruchovost, spotřebu oleje a zlobivou elektroniku. Pokud chcete osmiválcové Audi A8, bude lepší se podívat po starší a mechanicky jednodušší generaci.

 [600×317]

Range Rover (2002 - 2012)

Třetí generace luxusního off-roadu je zajímavou alternativou zavedeným modelům, ale provozní a servisní náklady mohou být doslova likvidační. Range Rovery mají velmi choulostivou elektroniku a i když po mechanické stránce je vůz odolný, některé kusy za sebou mají těžký život, tak zkontrolujte stav podvozku. Dobře také prověřte stav turbodieselových motorů, ale nepočítejte s tím, že ušetříte na provozu.

 [600×275]

Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojeté BMW 7 (E66): iDrive je jenom pro zlost







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




NHTSA: Volící páka automatu v BMW řady 7 má na svědomí 16 nehod NHTSA: Volící páka automatu v BMW řady 7 má na svědomí 16 nehod

Neobvyklé umístění na sloupku řízení mátlo americké…

Chris Bangle opouští BMW i automobilový design Chris Bangle opouští BMW i automobilový design

Jeden z nejvýraznějších automobilových designérů…

 



 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Otrávených dravců rapidně přibylo. Po pachatelích půjde psí specialista Sam

Otrávených dravců rapidně přibylo. Po pachatelích…

V Česku je letos nejvíc otrávených dravců od roku 2000, kdy se tyto případy evidují. Na rapidní nárůst upozornil…

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…