23.6. 2015

Ojeté BMW 7 (E66): iDrive je jenom pro zlost

 

Luxusní sedan je jistě lákavý, zvláště když ho koupíte za méně než 300.000 Kč. Ovšem provoz takového auta něco stojí a vy musíte vědět, že ho dokážete uživit. A nejde jenom o spotřebu.

BMW 7 generace E65 a E66 (takto byla označena verze s delším rozvorem) přišlo na svět v roce 2001 a jeho odvážný design konzervativní klientele příliš nesednul. Chris Bangle za něj sklidil kritiku a teprve až facelift z roku 2005 věci uhladil a sedmička s odstupem času začala vypadat docela dobře a nenásilně.

Zatímco v době uvedení na trh tohle bylo vrcholné auto, za které jste museli zaplatit více než tři miliony korun, dnes ho můžete mít za ani ne desetinu původní hodnoty. To z něj dělá velmi lákavou koupi, ale musíte si dát obrovský pozor, co kupujete.

Zatímco dříve se prodávalo nejvíce klasických osmiválců, nová generace trochu obrátila a zákazníci přišli na chuť turbodieselům. Známý řadový šestiválec 3.0 v modelu BMW 730d je tak velmi oblíbená volba.

Je to mechanicky spolehlivý motor a jeho provozní náklady se dají udržet v relativně rozumných mezích. Reálná spotřeba se vejde do devíti litrů na 100 km. BMW prodávalo i osmiválcové turbodiesely v modelech 740d a 745d, ale i když se jedná o silné motory, je jich málo a provozní a servisní náklady často překračují náklady na poměrně nenáročné osmiválce na benzin.

BMW 750Li - nejlepší nakonec

Na test jsem si půjčil prodlouženou verzi s vrcholným benzinovým osmiválcem. Je to model BMW 750Li po faceliftu, takže jeho osmiválec 4,8 l nabízí velmi pěkných 270 kW a 490 N.m. Nad ním už byl v nabídce jenom dvanáctiválec, ale těch je na trhu poměrně málo. Pokud chcete ještě lepší dynamiku, musíte hledat přeplňovanou verzi Alpina B7 s výkonem 500 koní, ale za tu dáte klidně i milion korun.

Verze po faceliftu je také nepoměrně atraktivnější nejen z hlediska designu, ale hlavně provozních nákladů a servisu. BMW totiž konečně dořešilo počáteční problémy s elektronikou a zatímco první modely BMW 7 E65 a E66 na poruchovou elektroniku dost trpěly, po faceliftu a v posledních letech výroby už to bylo docela dobré. Nicméně ne úplně dokonalé a neprůstřelné.

Samostatnou kapitolou je palubní systém iDrive, přes který se ovládají důležité funkce auta včetně klimatizace, navigace, autorádia a palubního počítače. První modely s ním měly ohromné problémy a i když později aspoň přestal systém zamrzat (doslova, v teplotách pod nulou prostě nefungoval), zmatečná ergonomie ovládání iDrive zůstala. Vyžaduje to zvyk, ale zpočátku je to vskutku pro zlost.

Když jsme u elektroniky, důkladně zkontrolujte, zda hraje dobře autorádio, jestli funguje navigace a zda klimatizace a ventilace dělá to, co má. Pozlobit může také elektrické ovládání sedadel, centrální zamykání a automatické dovírání dveří a hlavně kufru. Ono se bez toho dá chvíli žít, ale obtěžuje to a snižuje hodnotu celého vozu.

Pokud jde o motory, spolehlivou volbou je prakticky jakákoli jednotka použitá po faceliftu. Řadový benzinový šestiválec je spolehlivý a relativně ekonomický, ale na velké a těžké auto stačí jen tak tak. Naftový šestiválec je dobrý, ale pozor na stav vstřikovačů. Potrápit ho mohou také obvyklé poruchy naftových motorů.

Benzinové osmiválce zpočátku trápily problémy s mazáním a únikem oleje, ale po faceliftu dostal motor N62B48, který byl v testovaném autě, například chladič oleje a prošel ještě několika drobnými úpravami proti verzi N62B44. Výsledkem byla velmi silná a zároveň spolehlivá jednotka s relativně rozumnou spotřebou.

Nejsilnější osmiválec umí jezdit za 12 až 14 litrů na 100 km, vrcholný dvanáctiválec si vezme reálně minimálně 15 litrů a při tom jeho dynamická převaha vynikne až v dálničním tempu. Na běžné jezdění je model 760Li poměrně zbytečný.

BMW 760Li - Dvanáct cest k vrcholu

Choulostivým místem BMW 7 jsou automatické převodovky. Mnichovští tvrdili, že je v nich doživotní náplň oleje, takže některá auta s více než 200.000 km jezdí stále na původní náplň. Některé automaty se kvůli tomu doslova vysypaly a nová převodovka spolu s měničem točivého momentu vás vyjde na asi 180.000 Kč bez práce a montáže.

Repase převodovky od ZF se dá řešit za nějakých patnáct až čtyřicet tisíc korun podle odvedené práce. Majitelé, kteří olej v převodovce vyměnili po zhruba šesti letech a 100.000 km, nicméně mohou být relativně v klidu. Pak je ale dobré interval výměny zkrátit na čtyři roky nebo 60.000 km.

Podvozek je poměrně jednoduchý a odolný, i když životnost předního zavěšení není neomezená a potrápit dovede i zadní automatické udržování světlé výšky. Aktivní stabilizátory Dynamic Drive jsou dost drahá zbytečnost a pokud kupujete automobil bez nich, budete mít v budoucnu o starost méně.

Koroze se na sedmičce po faceliftu prakticky nevyskytuje a v zásadě se jedná o bytelné a kvalitní auto. Pozor ale na exempláře po bouračkách a takové, které nemají jasný původ a naprosto průhlednou servisní historii.

Co se jízdy týče, nečekejte ani od osmiválců sportovní projev. BMW 7 je sice pohodlné a zároveň dynamicky nadané, ale do utažených zatáček se musí přemlouvat, zvláště v této prodloužené verzi. Nicméně se řídí velmi příjemně a je hezké, že nesvádí k agresivní jízdě. Osmiválec ve verzi 750i je báječná verze a vozu poskytuje nejen dynamiku, ale i charakter. Diesel na něj dynamicky nestačí, je slyšet a je to prostě diesel...

Celkové hodnocení

BMW 7 generace E65 a E66 umí být dobrá ojetina. Kupte si verzi po faceliftu a chtějte automobil z prověřeného zdroje a s jasnou servisní historií. Rozhodně si při výběru přizvěte na pomoc zkušeného mechanika, který tato auta zná a ví přesně, jakou péči potřebují. Určitě bude umět udělat i přibližný odhad ceny vyžadované práce.

Pokud dobře koupíte, bude sedmička sloužit spolehlivě. Největším nebezpečím jsou ale pochybná auta z neznámého zdroje, která mohou skrývat skutečně likvidační poruchy a problémy. Raději si v takovém případě připlaťte za prověřené auto. Důležité je také smířit se s tím, že zadarmo sedmička jezdit nebude, naopak vyžaduje pravidelný a pečlivý servis. Ten ale nemusí být nutně velmi drahý, když máte schopného mechanika.

Plusy

  • Komfort posádky a kultivovanost
  • Relativně nízké pořizovací ceny
  • Vypadá jako mnohem dražší vůz
  • Dynamika osmiválců
  • Náhradní díly nejsou extrémně drahé

Minusy

  • Drahý originální servis
  • Automaty ojetin na konci životnosti
  • Poruchová elektronika
  • Frustrující ovládání systému iDrive
  • Nepříjemné pneumatiky runflat

BMW 750Li E66 – informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3)4799
Největší výkon (kW/min)270/6300
Točivý moment (N.m/min)490/3400
Převodovka6AT
Největší rychlost (km/h)250
Zrychlení 0-100 km/h (s)6,0
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)11,4
Rok výroby testovaného vozu2005
Počet ujetých km dle tachometru75 697
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)215 000/249 000

Vybraní konkurenti

Mercedes-Benz S W221 (2005 - 2013)

Nová generace Mercedes-Benzu přišla v době faceliftu BMW 7. Značně zlepšila reputaci minulého vydání, ale i tak je potřeba mít se na pozoru stejně jako u Mnichovských. Automatické převodovky Mercedes-Benzu bývají spolehlivější, dokážou však potrápit standardně dodávaný pneumatický podvozek a elektronika. Ceny ojetých Mercedes-Benzů S jsou výrazně výše než u BMW 7.

 [600×343]

Audi A8 (2002 - 2010)

Facelift druhé generace Audi A8 přišel současně s modernizací BMW 7. Nejoblíbenější je šestiválcový turbodiesel 3.0 TDI a nutno říci, že je to asi nejrozumnější volba. Benzinové osmiválce nejsou tak zajímavé a výrazné jako u BMW a majitelé si stěžují na poruchovost, spotřebu oleje a zlobivou elektroniku. Pokud chcete osmiválcové Audi A8, bude lepší se podívat po starší a mechanicky jednodušší generaci.

 [600×317]

Range Rover (2002 - 2012)

Třetí generace luxusního off-roadu je zajímavou alternativou zavedeným modelům, ale provozní a servisní náklady mohou být doslova likvidační. Range Rovery mají velmi choulostivou elektroniku a i když po mechanické stránce je vůz odolný, některé kusy za sebou mají těžký život, tak zkontrolujte stav podvozku. Dobře také prověřte stav turbodieselových motorů, ale nepočítejte s tím, že ušetříte na provozu.

 [600×275]

Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
V Rusku propukly protesty proti korupci, policie zatkla vůdce opozice V Rusku propukly protesty proti korupci, policie zatkla vůdce opozice

Ruská policie v centru Moskvy zatkla opozičního vůdce…

Přečtěte si šest tipů, jak zvládnout daňové přiznání na poslední chvíli Přečtěte si šest tipů, jak zvládnout daňové přiznání na poslední chvíli

Příprava daňového přiznání je administrativní činnost,…

Zástupci ropných velmocí chtějí prodloužit omezení těžby Zástupci ropných velmocí chtějí prodloužit omezení těžby

Společný výbor ministrů ze zemí OPEC a států mimo tuto…

Ferrari se dostalo zpátky na vrchol. Už bylo na čase, prohlásil jeho šéf Ferrari se dostalo zpátky na vrchol. Už bylo na čase, prohlásil jeho šéf

Z úspěšného vstupu Ferrari do letošní sezóny formule 1 má…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojeté BMW 7 (E66): iDrive je jenom pro zlost







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




NHTSA: Volící páka automatu v BMW řady 7 má na svědomí 16 nehod NHTSA: Volící páka automatu v BMW řady 7 má na svědomí 16 nehod

Neobvyklé umístění na sloupku řízení mátlo americké…

Chris Bangle opouští BMW i automobilový design Chris Bangle opouští BMW i automobilový design

Jeden z nejvýraznějších automobilových designérů…

 



 
Vyzkoušeli jsme brýle pro virtuální realitu: Budeme takhle nakupovat nová auta?

Vyzkoušeli jsme brýle pro virtuální realitu: Budeme takhle nakupovat nová auta?

Dnes 13:39

Vyzkoušeli jsme zařízení, které promění váš telefon v bránu do další dimenze.




Blesk.cz

Panika v Londýně! Auto smetlo tři lidi, řidič a spolujezdec měli nože

Panika v Londýně! Auto smetlo tři lidi, řidič a…

Londýn se ještě nevzpamatoval ze středečního teroristického útoku před parlamentem a městem otřásl další útok,…

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou mzdu se soudila dva roky

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou…

Zaměstnavatelé při ukončení pracovního poměru ve zkušební době často nevyplácejí odpracovaný čas. Takovou…

 

iSport.cz

Pozor, Češi, tohle umí trpaslík. San Marino dalo gól Slovensku a trápilo Iry

Pozor, Češi, tohle umí trpaslík. San Marino dalo gól…

V neděli čeká české fotbalisty nejslabší soupeř v jejich kvalifikační skupině o MS 2018 - San Marino. Mužstvo,…

Florida rozstřílela Chicago, Jágr nedohrál. Za Flyers válel Neuvirth

Florida rozstřílela Chicago, Jágr nedohrál. Za…

SOUHRN | Drtivým způsobem ukázala Florida, že nevzdává bitvu o play off, favorita z Chicaga porazila 7:0! V…

 

Reflex.cz

Krásné Ukrajinky nafotily v zemi sužované válkou vtipné erotické fotografie

Krásné Ukrajinky nafotily v zemi sužované válkou…

Ukrajina je už několik let sužována ekonomickou nestabilitou a na některých místech i válkou s ruskými…

Starostové jsou pro KDU-ČSL velkou posilou. Tento bonus jim další strany závidí

Starostové jsou pro KDU-ČSL velkou posilou. Tento…

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) si odsouhlasilo, že půjde do podzimních voleb do Poslanecké sněmovny ve…