23.6. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Ford Focus C-Max (2003-2010): První Ford Max

 

Zájemci o ojetý velkoprostorový vůz mají dnes opravdu nepřeberně možností na výběr. Pokud táta od rodiny pokukuje po kompaktním MPV, ale zároveň se nechce vzdát radosti z jízdy, výběr se už poněkud zúží.

Automobily třídy MPV se v Evropě začaly objevovat ve zvýšené míře už v 90. letech. Evropský Ford reagoval na poptávku po nich modelem Galaxy. Ten však nebyl navenek ničím jiným než jen jinak „obrandovaným“ Volkswagen Sharan. Německý sok z „vlčího hradu“ si vzal na svá bedra nejen technický návrh auta nýbrž i výrobu v portugalské Palmele, z níž dnes vyjíždějí Scirocca. Fordu zbyly jen omezené možnosti, takže tím hlavním, čím se mohl lišit, byly některé vlastní pohonné jednotky. Jmenovitě 2.3 16V, které Sharan nepoužíval. Na druhou stranu díky tomuto partnerství se Ford dostal, byť jen omezeně, k vynikajícímu motoru 1.9 TDI. V době, kdy diesely modrého oválu zůstávaly terčem posměchu fundovanějších motoristů.

První C-Max, tehdy ještě s doplňkovým označením Focus, vyjel v roce 2003. Ve výrobním programu tak původní „galaxii“ vhodně doplnil. Kromě role kompaktního MPV vzal na svá bedra také roli předjezdce v otázce nové techniky. Právě na něm si ford rok před uvedením druhé generace veledůležitého focusu testoval nejen novou platformu, ale také pohonné jednotky. C-Max, stejně jako druhá generace focusu, sice některé motory převzala z předchůdce, avšak v prvním zhruba roce výroby neměl jeho zákazník na výběr nic jiného než jen nové nebo nově zavedené motory.

Video

Chvála francouzské výpomoci…

A zatímco zážehový čtyřválec 1.8 Duratec-HE byl propašován z mondea, zbývající dvojice motorů, spalujících naftu, byla pro Ford absolutní novinkou. Pod označením 1.6 TDCi a 2.0 TDCi se ukrývala spolupráce s koncernem PSA. Malá hliníková šestnáctistovka tak byla agregátem z řady DV, větší litinový dvoulitr pro změnu DW. Nad občas užívaným označením Puma se odborníci jen pousmáli. Vždyť namísto rozvodového řetězu má tenhle řemen.

S nákupem vznětového dvoulitru od PSA si Ford hodně pomohl, neboť megatrápení s vlastními motory Puma, respektive s jejich common-railem Delphi v mondeu, bylo v roce 2003 v plném proudu. Stejné fiasko v kompaktní třídě si Ford již dovolit nemohl, takže tah s výpomocí od PSA se ukázal být jako vysoce prospěšný.

Pokud chcete dieselový C-Max a plánujete koupi vozu z prvních ročníků, berte dvoulitr. Namísto vrtošivého common-railu Delphi je tady piezo VDO/Siemens. Závady jeho vstřikovačů spíše než na vrub mechanickému opotřebení jdou za elektronikou. Jde však o ojedinělé případy, takže důvody ke znepokojení nejsou na místě. Původní verze motor plnila normu Euro 3, pozdější Euro4. Zlomovým rokem se stal 2005. Jakou normu plní vyhlédnutý vůz s motorem 2.0 TDCi, zjistíte buď z VIN, nebo dle štítku na motoru. Bude-li na něm kód začínající DW10B, pak splňuje Euro4. Jestliže písmeno „B“ chybí, pak plní Euro3. Bez ohledu na to se vozy u nás prodané s tímto agregátem dodávaly bez filtru pevných částic. V zahraničí však částicový filtr byl, neboť třeba v Německu jeho použití opravňuje vjezd vozu do nízkoemisní zóny. Jde o řešení převzaté od PSA, tedy s aditivy.

„V souvislosti s motorem 2.0 TDCi se občas potýkáme s úniky oleje,“ říká Libor Hubálek z Autoservisu Auto Zier, který se v Ohrobci kousek za Prahou na Fordy specializuje. „Většinou teče gufero vačky, bohužel pod rozvody, což pro ozubený řemen není právě příznivé,“ dodává Hubálek. Jádro problému tkví v těsnícím kroužku – guferu, který je teflonový a pracuje na principu elektrostatického náboje. „Stejný problém jsme zaznamenali ve zvýšené míře také na klikovém hřídeli, kde olej pro změnu vzlíná na spojku. To se pak jednoho dne s vozem nemusíte vůbec rozjet,“ říká Hubálek.

Jinak je ale dle slov Hubálka motor 2.0 TDCi velmi spolehlivý a zvládne najet stovky tisíc kilometrů bez většího zaváhání. Dřívější problémy s visícím EGR ventilem Ford vyřešil úpravou mechaniky ventilu a zároveň softwaru jeho ovládání ještě v době aktivního života vozu. Většinou tedy ještě v záruce. Od roku 2008 lze mít ve spojení s 2.0 TDCi v C-Maxu dokonce dvouspojkový automat PowerShift od Getrag. Tomu bychom se však vyhnuli, neboť zcela nová, navíc hodně sofistikovaná technika, funguje v prvních letech málokdy správně a i tady se vyskytlo pár případů selhání, většinou v mechatronice nebo v samotných spojkách.

…ale i zatracení

Druhým motorem, který si Ford vypůjčil od PSA, je malá 1.6 TDCi. Do roku 2005 byla v nabídce pouze výkonnější verze poskytující 80 kW. Jízdně je skvělý, avšak doporučit jej nemůžeme. Snad jen, pokud byste našli exemplář s velmi malým nájezdem kilometrů.

Tím hlavním, co ohrožuje spolehlivost tohoto dieselu v delším časovém horizontu, je tvorba karbonu. Ta je výsledkem hned dvou neřestí, zčásti zaviněných konstruktéry motoru, zčásti přehnaně dlouhými servisními intervaly, byť u Fordu kratšími (20.000 km/rok) než u PSA (tehdy 30.000/2 roky). Že má olejová vana nevhodný tvar a při klasické výměně oleje v ní toho starého vždycky tak půl litru zůstane, se už obecně ví. Dnes tomu servisy umějí předcházet, ale už je možná trochu pozdě.

Ke karbonizaci motoru ovšem velkou měrou přispívají netěsné vstřikovače common-railu Bosch. To pak nafta vzlíná nejen ven na hlavu válců, nýbrž proniká i do válců. Tady ji do vany setřou pístní kroužky. Navíc houstne, takže pak vypadá trochu jako mazut.

Servisy to řeší raději včasnější výměnou těsnících kroužků pod vstřikovači, což ale není zase tak jednoduché, neboť vstřikovače jsou v hlavě doslova zarostlé. K demontáži potřebujete speciální přípravek. Zkušení mechanici vozů Ford či PSA pak při opětovné montáži vstřikovače trochu jakoby přetáhnou. Ale nesmí to být zase moc, jinak poškodí šroubení v hlavě. Chce to vážně cvik, cit a zkušenosti. Také je třeba podložky pod vstřiky před montáží namazat speciální vazelínou.

Ochromené mazání obyčejně vyústí ve zničení ložisek turbodmychadla, zvláště když je v jeho mazací části přítomno nepatrné sítko. Někteří mechanici jej preventivně vyndají, jiní jen nahradí novým. Fakt je, že jeho funkci nám nikdo z fundovaných jak od Fordu, tak ani PSA, nikdy nevysvětlil. Kromě turba se ale mohou ve svých uloženích zadřít také vačkové hřídele. A to se pak třeba i zlomí na více částí, což nadělá další paseku.

Od roku 2005 nabízel Ford v C-Maxu také vlastní motor 1.8 TDCi. S léty zrál, přičemž v C-Maxu existuje pouze ve verzi s výkonem 85 kW, která se pojí s common-railem piezo VDO/Siemens, tedy stejným jako má dvoulitr. Do prosince poháněla vačkový hřídel kombinace spodního řetězu a horního ozubeného řemenu. Od ledna 2008 Ford nahradil řetěz takzvaným mokrým řemenem. Snad z důvodu snížení hlučnosti. Bez ohledu na to, jakou sestavu má váš vůz, je výměna předepsána po ujetí 200.000 km, nebo 10 letech. Spolu s horním řemenem se mění i řetěz/mokrý řemen.

A zase ta koroze

První C-Max patří ještě ke generaci Fordů s mírně rezervovanou ochranou proti korozi. Nejde o nic zásadního, spíše o kosmetiku, která však v očích zákazníků tento vůz trochu degraduje. Orezlé nápravy a podvozkové díly jsou běžné i jinde, naproti tomu třeba lemy zadních blatníků nebo spodky (růžky) dveří už u takto starých ojetin nevídáme. A i to šasi tady vzdoruje korozi hůře než u konkurenčních vozů. S přibývajícími léty bude situace sotva lepší.

Koroze jako taková se ve zvýšené míře týká hlavně prvních ročníků modelu. Naopak auta od modernizace v roce 2007 na ni už skoro vůbec netrpí a to ani na tu podvozkovou. Toto má C-Max totožné s Focusem druhé generace. Pokud máte v plánu si C-Max ponechat déle, volte auta po modernizaci. V rámci ní se zlepšila nejen ochrana proti korozi, ale i celková kvalita i estetika. Kabina tudíž už nevypadá tak fádně. V roce 2010 nahradil původní C-Max nový model. Ten kromě základní karoserie přinesl rovněž prodloužené provedení s bočními posuvnými dveřmi a přídomkem Grand.

Jak šel čas

2003: Představení vozu na technice budoucího focusu. Zážehový motor 1.8 16V (88 kW) a dvojice vznětových motorů 1.6 TDCi (80 kW) a 2.0 TDCi (100 kW). Oba u nás bez filtru pevných částic.

2004: Počátkem roku další pohonné jednotky: 1.6 16V (74 kW), 2.0 16V (107 kW) a vznětový 1.8 TDCi (85 kW). Později motor 1.6 16V Ti-VCT s výkonem 85 kW. Nově alternativně převodovka CVT ve spojení s motorem 1.6 TDCi. Motor 1.8 16V se zvýšeným výkonem na 92 kW.

2005: Na trh přichází méně výkonná verze motoru 1.6 TDCi se 66 kW. Motor 2.0 16V alternativně se samočinnou čtyřstupňovou převodovkou s měničem 4F27e.

2006: Nová zajímavá verze FFV (Flexifuel) ve spojení s motorem 1.8 16V umožňující alternativně jezdit na palivo E85 (viz test).

2007: Vzhledová i kvalitativní modernizace vozu. Z názvu vypuštěno jméno Focus.

2008: Ukončení nabídky převodovky CVT. Nově dvouspojkový automat PowerShift ve spojení s motorem 2.0 TDCi.

2010: Ukončení produkce. Uveden nástupce technicky spřízněný s třetí generací focusu, navíc ve dvou verzích karoserie.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Ford Focus C-Max se začal prodávat v roce 2003 a měl být odpovědí Fordu na prodejní úspěchy modelů MPV od německých a francouzských automobilek. Tedy především Renaultu Scénic a VW Touran. Oblíbenou motorizací je čtyřválec 2.0 TDCi o výkonu 100, nebo 103 kW, který je velmi úsporný a také spolehlivý. Navíc se u nás prodával bez filtru pevných částic, takže u ojetého vozu původem z Česka nehrozí investice do jeho výměny.

Model C-Max patří mezi velmi oblíbené ojetiny, které ve vyšších výbavových stupních a s motorizací 2.0 TDCi slouží velmi spolehlivě a komfortně.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období

Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného…

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie

Používání karty namísto hotovosti může pomoci chránit…

 

Štítky Ford Video Bazar MPV

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Ojetý Ford C-Max/Grand C-Max: Druhá generace neuspěla. Zaslouženě? Ojetý Ford C-Max/Grand C-Max: Druhá generace neuspěla. Zaslouženě?

Už v předchozí generaci platil C-Max za trochu…

Tohle je Ford C-Max Sport: Švihácké MPV, co umí jet na dva válce Tohle je Ford C-Max Sport: Švihácké MPV, co umí jet na dva válce

Nová verze kompaktního MPV od Fordu má sice Sport v…

 



 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Včera

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako babochlap. Může za to její ex Charlie Sheen?

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako…

Sexy rajda Bree Olson (32) už sice s roztahováním nohou před kamerou sekla, ale to neznamená, že by na ni…

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S kamarádem Gatesem založil Microsoft

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S…

Spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen zemřel v pondělí ve věku 65 let. Miliardář, filantrop a hledač…

 

iSport.cz

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál, Wales slaví i bez Balea

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál,…

Fotbalisté Francie vyhráli po obratu ve šlágru dnešního programu Ligy národů nad Německem 2:1. Letošní mistři…

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví, zajistili si první místo

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví,…

Čeští fotbalisté prohráli v Charkově s Ukrajinou 0:1 a budou tak ve skupině B1 Ligy národů hrát už jen o druhé…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…