Ojetý Ford Mondeo 1.8 TDCi: Bez filtru je klid
Třetí řada Fordu Mondeo vyjela ve třech karosářských verzích. Zatímco méně praktický sedan nemá u českých motoristů na růžích ustláno, kombi a liftback se těší velkému zájmu. To platí jak pro trh s novými, tak ojetými vozy. Automobil vyráběný od roku 2007 prošel v roce 2010 modernizací, avšak ani předfaceliftová verze nepůsobí nijak zastarale. Výhodou Mondea je značně nadčasový vzhled.
To dokazuje i testovaný vůz z roku 2009, který jsme objevili v nabídce autocentra Auto ESA. Kromě vzhledu a zachovalého stavu jej v našich očích favorizuje také bohatá výbava Titanium X. Výhodou je rovněž úsporný motor bez problematické vymoženosti jménem filtr pevných částic.
Prostor pro posádku
Mondeo třetí generace nabídkou místa pro cestující nijak nešetří, a tak v něm najdou dostatek prostoru i urostlí jedinci. To platí pro přední i zadní sedadla, jež jsou v případě zkoušeného ojetého vozu zcela samostatnou kapitolou. Špičkové provedení Titanium X totiž nabízí parádně tvarované sedačky s částečně koženým čalouněním a příkladným bočním vedením těla v zatáčkách. Sedadla jsou vynikající a zajistí výborné pohodlí i při opravdu dlouhých jízdách.
Pochvalná slova máme i pro celkové zpracování interiéru, který opět těží z vysoké úrovně výbavy. Zatímco běžná provedení mají klasickou přístrojovou kapličku s budíky, Titanium X disponuje barevným displejem Ford Convers+ zobrazujícím řadu funkcí. Samozřejmostí je bezklíčové startování tlačítkem vpravo od volantu. Potěšitelnou zprávu pak představuje fakt, že s těmito moderními prvky výbavy nejsou u ojetých vozidel potíže.
Interiér vyvedený v tmavém plastu s dobrou povrchovou úpravou působí hodnotně i díky prvkům z leštěného hliníku. Středovému panelu dominuje audiosystém Sony, jehož hudební projev nás potěšil. Celkový stav interiéru i exteriéru hodnotíme jako velice zachovalý. Ujetých více než 109 000 kilometrů prakticky nepoznáte, a to ani na nejvíce exponovaných místech, jako jsou sedačky, madla dveří nebo ovladače na přístrojové desce.
Zavazadelník liftbacku potěší dobrým přístupem i zcela vyhovujícím objemem 540 litrů v základním uspořádání. V případě nutnosti lze sklopit zadní sedadla a nákladový prostor dále rozšířit.
Motor a převodovka
Turbodiesely obecně se při současných cenách paliv těší velkému zájmu. Vozidla s úspornějším naftovým pohonem tak vyhledává stále více řidičů a ne jinak je tomu mezi zájemci o Ford Mondeo. Právě proto jsme se zajímali o vůz se vznětovým motorem, přičemž volba padla na oblíbenou osmnáctistovku. Její výhodou proti ostatním naftovým verzím, které se do Mondea montují, je absence filtru pevných částic. Ten má totiž omezenou životnost a postupem času představuje jisté finanční výdaje. To platí pro vozidla všech značek vybavená danou technologií, nejde o žádný specifický problém fordů nebo snad Mondea.
Testovaný automobil pohání nejsilnější jednotka o objemu 1,8 litru, tedy motor 1.8 TDCi o výkonu 92 kW. Vznětovým osmnáctistovkám v této generaci Mondea se často vyčítá citelný turboefekt. Ten můžeme pozorovat při rozjezdu i u tohoto agregátu, i když není zase tak velký. Navíc je pozorovatelný jenom při rozjezdu, jakmile se automobil rozhýbe, motor odvádí dobrou práci. Ochotně zrychluje a uvnitř vozu neobtěžuje nadměrným hlukem. Přesto je jeho běh v porovnání s dvoulitrovými jednotkami TDCi o trochu hrubší. Potěší přítomnost šestistupňové manuální převodovky, jejíž řadicí páka se pohybuje ve vytyčených drahách hladce a především přesně. Šestý rychlostní stupeň je zárukou příznivé spotřeby a nízké hlučnosti motoru i při dálničních rychlostech.
Jízdní vlastnosti a komfort
Skutečně excelentní práci odvedli technici Fordu při konstrukci a ladění podvozku. Testovaný automobil doslova vyzařuje jistotu v zatáčkách, suverenitu neztrácí ani na nerovných vozovkách či při rychlých dálničních přesunech. Držení jízdní stopy je výborné, přitom ale není podvozek nijak tvrdý, a tak nám nabídl příjemný cestovní komfort.
Přejezd nerovností a výmolů se obešel bez nepříjemných ran či drncání. V takových situacích dolehne k posádce jenom tlumený zvuk, jak si odpružení poradí s typickou nectností českých komunikací. Jízdní vlastnosti a vyvážený podvozek tak může Mondeu závidět kdejaký konkurent. Výše uvedené vlastnosti zároveň potvrzují výborný stav testovaného vozu, který nevykazuje žádné nežádoucí vůle na podvozku.
Výbava a cena testovaného vozu
Ojetý Ford Mondeo 1.8 TDCi v nejvyšší výbavě Titanium X nabízí prakticky všechno, na co si motorista vzpomene. Nechybí mimo jiné klimatizace, tempomat, ABS a ESP, parkovací čidla, litá kola, palubní počítač, vyhřívané čelní sklo, množství airbagů a řada dalších prvků.
Vůz z roku 2009 zatím urazil něco málo přes 109 000 kilometrů a ujetá vzdálenost se na něm nijak zvlášť neprojevila. Technicky je zcela bezproblémový, dobrému zdraví se těší i lak a také velice zachovalý interiér. Naše jediná výtka míří k drobnému poškození pravého prahu, které nejspíše vzniklo neopatrným parkováním. Cenu automobilu prodejce Auto ESA stanovil na 269 900 Kč v případě platby v hotovosti, nebo 224 900 Kč při využití financování.
Expert Auto ESA radí
Poslední generace Fordu Mondeo vykazuje dobrou spolehlivost. Větší pozornost je ale i přesto třeba věnovat nápravám, kde mohou přirozeným opotřebením vznikat vůle. Ostatně to je běžný jev i u vozidel jiných značek. Při kontrole podvozkových skupin věnujte pozornost výfukovému systému, zde dochází ke korozi a k praskání stínicích plechů.
Při obhlídce karoserie se zaměřte na přední část vozu, kde se někdy objevují oděrky laku od odletujících kamínků. Samozřejmostí by měla být kompletní kontrola elektrické výbavy, i když s ní běžně nejsou potíže. Výjimku tvoří klimatizace, která může vykazovat nižší účinnost.
Ford Mondeo 1.8 TDCi | |
Objem motoru (cm3): | 1770 |
Max. výkon (kW/ot. za min.): | 92/3700 |
Max. točivý moment (N.m/ot. za min.): | 340/1800 |
Zrychlení 0-100 km/h (s): | 10,5 |
Max. rychlost (km/h): | 200 |
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km): | 5,8 |
Rok výroby testovaného vozu: | 2009 |
Počet ujetých km dle palubních přístrojů: | 109 093 |
Cena vozu (hotovost/financování v Kč): | 269 900/224 900 |